Apua, YT!
Työpaikalla in yt:t päällä ja tarkoitus on tehtävien vähennyksen vuoksi potkia muutama henkilö ulos. Muutoksessa omat työni ovat vähentyneet 90% ja nyt vain odotellaan mitä tulee, muutetaanko tehtäviä ja saisin jäädä vai irtisanovatko minut.
Minua kuitenki lykästi ja sain aivan loistavan uuden työtarjouksen muualta ja huomenna laitan nimmaria sopparin. Uudet hommat alkaa alkukesästä.
Onko minun mitään järkeä irtisanoa itseäni vielä, vai kannattaako odottaa että työnantajalta tulisi lappu kouraan?
Olen toimihenkilö, maksaako työnantaja kaikki lomarahat jos he itse irtisanovat minut? Entä maksetaanko lomarahoja jos itse sanon itseni irti?
Kannattaako uuden sopimuksen jälkeen esimiehelle huikata että jos vähennyksiä tulee niin olisin vapaa-ehtoinen vai katsonko vain tämän sirkuksen loppuun ja jos en itse saa kenkää niin eroan itse? En usko kuitenkaan että meille tulee mitään eropaketteja.
Karensseilla ei ole väliä kun on jo uusi työ tiedossa, haluan vain saada mahdollisimman ison lopputilin.
Kommentit (25)
Nimi alle uuteen. Odota viimeiseen irtisanomissjankohtaan milloin voit itse irtisanoa. Yyteet kestää kyllä yleensä 6 viikkoa ja siitä menee viikko - kk kun irtisanotaan väki. Ja sitten on se sinun irtisanomisaika joka on vielä työaikaa
Vierailija kirjoitti:
Nimi alle uuteen. Odota viimeiseen irtisanomissjankohtaan milloin voit itse irtisanoa. Yyteet kestää kyllä yleensä 6 viikkoa ja siitä menee viikko - kk kun irtisanotaan väki. Ja sitten on se sinun irtisanomisaika joka on vielä työaikaa
Tätä olin miettinyt, että jos työnantajan ilmoituksen irtisanotuista "venyy" ja vaikka vasta reilun viikon päästä yt:n päättymisestä sanovat että tahtovat minut irtisanoa, niin voin sanoa heille että eip, irtisanoudun itse? Ja silloin tulisi voimaan se mun irtisanomisaika mikä on lyhyempi kuin työnantajan.
Ap
Sanot että sinulla on uusi työpaikka tiedossa. Yleensähän jopa kysyvät että onko jollakulla tällainen tilanne.
Joku toinen saa pitää työpaikkansa.
Sinulle on kertynyt lomarahoja viime vuoden huhtikuusta lähtien. Ne maksetaan lopputilin yhteydessä joka tapauksessa, joten asialla ei ole mitään merkitystä.
Miten toimihenkilö voi olla noin tietämätön asiasta?
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tässä nyt kyse liiasta ylioptimoinnista?
Myönnän että on, mutta olen koko osaston pienipalkkaisin niin koitan saada parhaimman hyödyn edes tästä 🙄
Ap
Tekeekö joku muu samaa työtä kanssasi? Voisitko itse irtisanoutumalla mahdollisesti pelastaa jonkun toisen työpaikan? Ajatuksella, että suunnitteilla ei olekaan sinun irtisanomisesi, vaan voisit säästää jonkun toisen työpaikan, jos hän siirtyisi sinun paikallesi/suunniteltuun töiden uudelleenjärjestelyyn, kun irtisanoudut.
Vierailija kirjoitti:
Sanot että sinulla on uusi työpaikka tiedossa. Yleensähän jopa kysyvät että onko jollakulla tällainen tilanne.
Joku toinen saa pitää työpaikkansa.
Ei kyselty keltään vaan yt tieto tuli "puskista". Aiemmin vakuuteltiin että töitä kyllä piisaa, mutta ei kai sitten 😬
Ap
Joskus vapaaehtoisesti lähteville annetaan "irtisanomispaketti", esim. parin kuukauden palkka. Eli kannattaa odottaa päätöstä ennen kuin mainitset asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Tekeekö joku muu samaa työtä kanssasi? Voisitko itse irtisanoutumalla mahdollisesti pelastaa jonkun toisen työpaikan? Ajatuksella, että suunnitteilla ei olekaan sinun irtisanomisesi, vaan voisit säästää jonkun toisen työpaikan, jos hän siirtyisi sinun paikallesi/suunniteltuun töiden uudelleenjärjestelyyn, kun irtisanoudut.
Nimenomaan näin. Jos itselläsi on varma työpaikka tiedossa (ja kohta nimmari sopparissa), niin mitä miettimistä tuossa edes on?
Vierailija kirjoitti:
Sinulle on kertynyt lomarahoja viime vuoden huhtikuusta lähtien. Ne maksetaan lopputilin yhteydessä joka tapauksessa, joten asialla ei ole mitään merkitystä.
Miten toimihenkilö voi olla noin tietämätön asiasta?
Olen ollut vasta aika vähän aikaa th, eikä yt kuvioita ole koskaan ollut, joten koitan ottaa selvää sen mitä voin. Mutta jos lomarahat maksetaan siltikin jos itse ottaa loparit niin helpottaa suuresti!
Ap
Itse vastaavassa tilanteessa lähdin uuteen työhön vaikka uusi työ ei ollut mikään suuri onnenpotku. Yt:t ahdisti. Myöhemmin mietin sitä, että irtisanotut saivat irtisanomisajalta (mulla ois ollut 6 kk irtisanomisaika) täyden palkan ilman työntekovelvoitetta. Uusi työni on aika rankkaa. En oilein tiedä lähtisinkö jos saisin uusiksi valita, ehkä jäisin. Mut puolensa tälläkin...
Rukoile Jeesukselta johdatusta tilanteeseen. Kokeile, et voi menettää sillä mitään. Siunausta! ❤🧡💛💚💙
Olipa siellä paljo kirjoitusvirheitä, sori jo etukäteen niin ei tarvi kuittailla 😄❤️
Ap