Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä vaiheessa tapailua olisi hyvä kertoa skitsofreniasta?

Vierailija
22.04.2021 |

Olen siis pian 30-vuotias nainen, ja muutama vuosi sitten minulla diagnosoitiin skitsofrenia. Omasta mielestäni olen hieman jähmeämpi ja hitaampi kuin ennen sairautta, myös paino on noussut muutaman kilon, mutta ainakin läheiseni ovat sanoneet etteivät huomaa "eroa".

Siinä mielessä olen todella onnekas, että oireet pysyvät lääkityksellä hyvin kurissa, eikä lääkitys aiheuta pahoja sivuoireita - pystyin opiskelemaan tutkintoni loppuun ja käymään kokopäivätöissä, vaikka moni samasta sairaudesta kärsivä on joutunut luopumaan unelmistaan.

Hiljaittain olen alkanut tapailla miestä, jonka tapasin harrastuksen ohessa. Virallisesti emme vielä seurustele, mutta ainakin minä alan olla ihastunut. Mietinkin, missä vaiheessa olisi hyvä kertoa diagnoosista.

Monella on skitsofreniasta todella raju mielikuva, joten haluaisin odottaa, että mies tuntee minut hieman paremmin ja ymmärtää, etten ole vaarallinen tms. Muutenkin sairaus on minulle henkilökohtainen asia ja kipukohta, jota en omalla nimelläni ja kasvoillani halua paljastaa kenelle tahansa. Toisaalta sekään ei tunnu reilulta, että tällainen asia "paljastetaan" vasta sitten, kun/jos tunteet ovat voimistuneet. Onko täällä ketään, jolla olisi asiasta kokemusta tai mielipide?

Kommentit (62)

Vierailija
61/62 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää hyvät ihmiset alkako mihinkään vakavaan skitsofreenikon kanssa, tietää vain ongelmia.

Puolisoni on olevinaan terve.

Vierailija
62/62 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

n 30-vuotias trolloloo, ja muutama vuosi sitten minulla diagnosoitiin skitsofrenia.

ja olen mielisairas, ja olen täällä foorumilla aamusta iltaan 24/7 koska minulla ei ole muuta elämää. Olen superluuseri. Teen täällä jatkuvasti eri trollooloo ketjuavauksia ja mollaan muita vaikka itse olen mielisairaseläkkeellä. ap

Olen kyllä yrittänyt olla asiallinen ja pyrin ottamaan kaikki näkökulmat huomioon, haukkumatta muita. En yritä sanoa kenellekään mitä pitäisi ajatella, mutta minun on vähän vaikea nähdä, miksi tämä avaus on niin monista epäuskottava. Myös ihan oikeassa maailmassa ihmisillä on tällaisia ongelmia, eikä kaikki elämässä mene oppikirjojen mukaisesti.

Sitä paitsi - vaikka jokin aloitus olisi valetta, niin se saattaa kuitenkin herättää ajatuksia ja olla avuksi niille, joilla on elämässään samanlainen tilanne. Epäasiallista käytöstä ei tietenkään pidä hyväksyä, mutta muuten minusta on keskustelun kannalta turhaa pohtia useampaan kertaan, onko jokin asia "trolli" vai totta. Itsekin yritän palstalla vastatessani olettaa, että toinen osapuoli on tosissaan. Siitä ei koidu kenellekään vahinkoa. - Oikea ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä seitsemän