Miten myydä ok-talo maaseudulla? Apua!
Miten sinut saisi muuttamaan maalle? Mitä haluaisit ok-talolta maaseudulla? Entä hintataso?
Vähäisetkin työni ovat katoamassa pian kokonaan, ensi syksystä ei ole mitään tietoa. Syksyn työtilanteen mukaan tarkoitus on muuttaa vuokralle Helsinkiin tai Tampereelle, mutta miten päästä eroon haja-asutusalueella sijaitsevasta ok-talosta?
Asiallisia vastauksia, kiitos!
Kommentit (51)
Täällä myös Ok-talo pitäisi saada kaupan. Ollut myynnissä nyt 3 kk eikä oo juuri ollut katsojia, tarjouksia ei ole tehty. Onko hinnan laskeminen ainut keino hoputtaa myyntiä? Pinnat rempattu 2019, keittiö ja kph alkup. (2005)
Vierailija kirjoitti:
Etelä-Suomessa maaseudulla. Yli tunnin automatkan päästä Helsingistä.
En halua kertoa tarkemmin, koska puoliso lukee tätä palstaa.
Meinaatko myydä salaa ja kertoa puolisolle pari päivää ennen kuin uudet asukkaat muuttavat sisään? :)
Älä koita tienata kaupalla niin menee kaupaksi.
Pitää tajuta, että myyt arvoltaan jatkuvasti alenevaa tavaraa. Eli tee tarjouskauppa ja aloita pienimmästä summasta, jolla et jää velkaa.
Toisin kuin työ yksi kommentoija neuvoo, minä tekisin kuitenkin kaksi asiaa: Raakkaa pihasta vesakot, puskat ja kaikki ruokkoamaton pois ja maalaa sisäseinät valkoiseksi. Molempi edullinen työ ja tarjoaa ostajalle "tyhjän taulun" ja valkoinen seinä näyttää tuoreelta ja puhtaalta. Muuten ei tosiaan kannata remontoida.
Kuvia/näyttöjä varten raivaa kaikki henk.koht. esineistö pois.
Klooban kirjoitti:
suomen talot on niin huonosti rakennettuja ettei monikaan
viiti ikuista työmaata ottaa niistä ja niissä on kallista asua
talvisin kun rahat on tiukassa, etkö voi vaan ostaa uutta
taloa muualta ja kiinnittää lainan vakuudeksi taloa?
Myös kiinnitetty talo ei kiinnosta kun ongelmatilanteen
sattuessa pankki vie talon ja uusi ostaja menettää siinä kaiken.
Itse olen ostanut talon vuokralla vaikka se onkin laitonta kuulemma.
Ei jaksa kuunnella aina hallituksen höpötyksiä, raha ratkaisee.
Sinun kannattaa katsoa läpi kaikki vaihtoehdot nyt tarkkaan
Ostit vuokralla :D
Sinua kusetetaan.
Vierailija kirjoitti:
Älä koita tienata kaupalla niin menee kaupaksi.
Pitää tajuta, että myyt arvoltaan jatkuvasti alenevaa tavaraa. Eli tee tarjouskauppa ja aloita pienimmästä summasta, jolla et jää velkaa.
Toisin kuin työ yksi kommentoija neuvoo, minä tekisin kuitenkin kaksi asiaa: Raakkaa pihasta vesakot, puskat ja kaikki ruokkoamaton pois ja maalaa sisäseinät valkoiseksi. Molempi edullinen työ ja tarjoaa ostajalle "tyhjän taulun" ja valkoinen seinä näyttää tuoreelta ja puhtaalta. Muuten ei tosiaan kannata remontoida.
Kuvia/näyttöjä varten raivaa kaikki henk.koht. esineistö pois.
Maalaa sisäseinät valkoisiksi? Miksi? Ja kun seinät hohtavat valkoisina korostuu entisestään mahdollinen lattioiden kuluminen, ovien tummuminen tai katon kellastuminen. Laitetaanko seuraavaksi remonttiin lattiat, ovet ja sisäkatot? Tämä on kuule sitten ihan loputon suo, jos tuolle tielle lähtee. Ei noin.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että pintaremontointi maalla sijaitsevaan ok-taloon myyntiä varten on turhaa. Tuollaisia harvoin ostaa kovin kädettömät ihmiset ja ihmiset kuitenkin laittavat mielummin mieleistään kuin maksavat senttiäkään ylimääräistä remontin takia.
Nyt tilanne onkin hieman erilainen kuin ennen. Nyt on uudentyyppisiä ostajia, kaupunkilaisia ja etätöihin siirtyneitä, joilla ehkä ei olekaan suurempia haluja tai kykyjä remppaamiseen. Myyjien pitää muuttaa asennettaan eikä luulla, että nyt yht'äkkiä on paljon ihmisiä, jotka ilman koronaakin haluaisivat maalle vanhoihin ok-taloihin.
Nämä ihmiset kaipaavat enemmän sellaisia taloja, joihin voi muuttaa suoraan, niin kuin kerrostaloasuntoon. Jotain pientä pihapuuhastelua ehkä kaipaavat, mutta eivät mitään kulttuurishokkia ja työleiriä.
Sijainnistaan se riippuu, pääseekö maalla olevasta talosta eroon. Itse en ole nykyisestä asunnostasi muuttamassa minnekään.
Vierailija kirjoitti:
Hyvät palovakuutukset.
Luuletko pöljäke, että vakuutukset siirtyvät talon mukana? Tollo.
Itse olen päätynyt vuokraamaan omakotitaloja kaupunkien ulkopuolella.
Käytännössä kaikiissa vuokralle laittamissani taloissa on ollut hyvin kysyntää.
Vuokratulot vaihtelevat 600€-1450€ välillä joten halvastakin talosta joka on puitteiltaa kuitenkin sopiva voi saada melkoisen tuoton verrattuna kerrostaloasuntoihin.
Halvimmat talot olen ostanut alle 10.000€:lla josta vuokraa tulee kuitenkin 600€/kk + käyttökulut. Puolentoista vuoden vuokrailla on maksettu ostohinta.
Sanoisin, että pintaremontointi maalla sijaitsevaan ok-taloon myyntiä varten on turhaa. Tuollaisia harvoin ostaa kovin kädettömät ihmiset ja ihmiset kuitenkin laittavat mielummin mieleistään kuin maksavat senttiäkään ylimääräistä remontin takia. Mielestäni on myös ihmisiä aliarvioivaa korostaa liikaa esim. sisustuksen merkitystä myyntikuvissa. Kyllä terveellä mielikuvituksella varustettu ihminen pystyy kuvittelemaan asunnon omilla huonekaluillaan itse valitsemiensa seinäpintojen kanssa, ei siinä joku ruma sohva tai vanhanaikaiset koristetyynyt vaikuta ostopäätökseen.
Eri asia on, kun myydään jotain kerrostalokaksioita tai rivitalokolmioita pissiksille. Näillä ei ole kykyä maalata edes seiniä itse valkoisiksi. Tällöin saattaa muodikkaan värinen halpa laminaatti peitota kunnollisen parketin ja ratkaista kaupat.