Miten myydä ok-talo maaseudulla? Apua!
Miten sinut saisi muuttamaan maalle? Mitä haluaisit ok-talolta maaseudulla? Entä hintataso?
Vähäisetkin työni ovat katoamassa pian kokonaan, ensi syksystä ei ole mitään tietoa. Syksyn työtilanteen mukaan tarkoitus on muuttaa vuokralle Helsinkiin tai Tampereelle, mutta miten päästä eroon haja-asutusalueella sijaitsevasta ok-talosta?
Asiallisia vastauksia, kiitos!
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakin töllini on Etelä-Suomessa maalla, mutta Helsinkiin vain puolisen tuntia.
Ainakin itse halusin maalle, koska iso tontti, rauhallinen sijainti, iso talo päättyvän tien varressa, paljon tilaa elää ja olla. Hain nimenomaan taloa, joka hinnaltaan alle 200 teur, remontoitavaa sai olla ja sitä kyllä olikin. Oikotie ja Etuovi kertovat pitkälti alueen hintatason.
Ok kiitos, tämä antaa toivoa. Luettelemasi ehdot täyttyvät, paitsi puoli tuntia Helsinkiin. Toivottavasti siitä ei tule kynnyskysymystä. Ihastuin aikoinaan tähän ympäristöön, mutta nyt en näe siinäkään enää mitään hyvää. :(
Hyvä myös, etteivät kaikki kauhistu remonttia. Meillä ei ole nyt rahaa laittaa myyntiremonttiin ja toisaalta, mistä voi tietää tulevan ostajan makumieltymykset.
Oikotien ja Etuoven hinnat ovat aika kovia, ja samat asunnot ovat olleet myynnissä yli vuoden/vuosia. Vaikea päätellä mitään pienestä määrästä kauppoja, mutta alle 200k pysytään.
Sinänsä hyvä ettette ala remontoimaan. Moni myyjä ajattelee, että laitetaas nyt vähän tapettia ja maalia, metsään menee ja täysin turha investointi. Ostaja tekee kuitenkin kaiken mieleisekseen. Olen nähnyt uudenveroisen kaksi vuotta käytössä olleen keittiön revittävän pois uuden tieltä, kun rouva halusi jotain aivan erilaista.
Talo ei tarvitse kuin sen yhden ja ainoan oikean ostajan.
Olen samaa mieltä, ei mitään keittiöremonttia. Mutta uusi maalipinta varmasti raikastaa? Samalla voi kitata pois kaikki ruuvinreiät yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etelä-Suomessa maaseudulla. Yli tunnin automatkan päästä Helsingistä.
En halua kertoa tarkemmin, koska puoliso lukee tätä palstaa.
Tietääkö puoliso että olet myymässä taloa?
Tottakai siinä vaiheessa, kun olen myymässä. Omistetaan puoliksi, ja meillä on erilaisia suunnitelmia tulevaisuuden suhteen. Erota en halua, enkä usko että hänkään haluaa.
Yritän kartoittaa näkemyksiä ja ajatuksia talon myynnistä, jotta voin perustella niitä myös hänelle. Mies haluaisi jäädä, mutta tietää meidän tilanteen tosi hankalaksi, jos joudumme jatkamaan nykyisellä tavalla. Itse olen jo luopunut ajatuksesta jäädä tänne.
Vierailija kirjoitti:
Klooban kirjoitti:
suomen talot on niin huonosti rakennettuja ettei monikaan
viiti ikuista työmaata ottaa niistä ja niissä on kallista asua
talvisin kun rahat on tiukassa, etkö voi vaan ostaa uutta
taloa muualta ja kiinnittää lainan vakuudeksi taloa?
Myös kiinnitetty talo ei kiinnosta kun ongelmatilanteen
sattuessa pankki vie talon ja uusi ostaja menettää siinä kaiken.
Itse olen ostanut talon vuokralla vaikka se onkin laitonta kuulemma.
Ei jaksa kuunnella aina hallituksen höpötyksiä, raha ratkaisee.
Sinun kannattaa katsoa läpi kaikki vaihtoehdot nyt tarkkaan
Että mitä? Selvitäpä nyt ihan ensin, mitä kiinnitys tarkoittaa. On vaan hyvä, että talo on kiinnitetty.
Ei ole hyvä, että talo on kiinnitetty.
t. Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakin töllini on Etelä-Suomessa maalla, mutta Helsinkiin vain puolisen tuntia.
Ainakin itse halusin maalle, koska iso tontti, rauhallinen sijainti, iso talo päättyvän tien varressa, paljon tilaa elää ja olla. Hain nimenomaan taloa, joka hinnaltaan alle 200 teur, remontoitavaa sai olla ja sitä kyllä olikin. Oikotie ja Etuovi kertovat pitkälti alueen hintatason.
Ok kiitos, tämä antaa toivoa. Luettelemasi ehdot täyttyvät, paitsi puoli tuntia Helsinkiin. Toivottavasti siitä ei tule kynnyskysymystä. Ihastuin aikoinaan tähän ympäristöön, mutta nyt en näe siinäkään enää mitään hyvää. :(
Hyvä myös, etteivät kaikki kauhistu remonttia. Meillä ei ole nyt rahaa laittaa myyntiremonttiin ja toisaalta, mistä voi tietää tulevan ostajan makumieltymykset.
Oikotien ja Etuoven hinnat ovat aika kovia, ja samat asunnot ovat olleet myynnissä yli vuoden/vuosia. Vaikea päätellä mitään pienestä määrästä kauppoja, mutta alle 200k pysytään.
Sinänsä hyvä ettette ala remontoimaan. Moni myyjä ajattelee, että laitetaas nyt vähän tapettia ja maalia, metsään menee ja täysin turha investointi. Ostaja tekee kuitenkin kaiken mieleisekseen. Olen nähnyt uudenveroisen kaksi vuotta käytössä olleen keittiön revittävän pois uuden tieltä, kun rouva halusi jotain aivan erilaista.
Talo ei tarvitse kuin sen yhden ja ainoan oikean ostajan.
Olen samaa mieltä, ei mitään keittiöremonttia. Mutta uusi maalipinta varmasti raikastaa? Samalla voi kitata pois kaikki ruuvinreiät yms.
Maalaaminen onnistuu, vaikka en ole mikään remonttinikkari. Maalasimme ja tapetoimme silloin, kun tänne muutimme ja hyvältä näytti. Nyt tosiaan pinnat nuhraantuneet, joten pieni raikastaminen menee nyt to do -listalle.
Jos se sopii rastatukka kommuuniksi ja siellä voi kasvattaa laamoja voisin ostaa sen alle 50000€. Paikallinen kiinteistövälittäjä kertoi saaneensa tällaisen toimeksiannon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klooban kirjoitti:
Että mitä? Selvitäpä nyt ihan ensin, mitä kiinnitys tarkoittaa. On vaan hyvä, että talo on kiinnitetty.
t. Eri
Nimenomaan ei ole hyvä.
https://www.op-media.fi/asunnon-osto/myytavassa-talossa-on-kiinnityksia…
Ulkopintaan uusi maali, ulkokaton pesu, pihasta lahot tönöt pois, nurmikon kohennus, sisältä ikkunan ja ovien pieliin uutta maalia, jos sisäseinät kovin karseat niin niihin vaalea maalipinta. Maalin päälle saa helposti laitettua mieleisensä tapetin tai uuden maalikerroksen. Remppaan menee korkeintaan kymppitonni (katon pesu on kallista). Hinnaksi alle 100 000 e.
Olen etsimässä maalta taloa ja vaatimukset ovat:
- tilaa pitää eläimiä (ei siis mitään karjalaumaa, mutta muutama kana, vuohi ja hevonen) ja sen hevosen takia myös kivat ulkoilumaastot
- kaunis maisema (peltoa tai järvenrantaa, ei valtatietä tai rumaa puoliromahtanutta teollisuushallia)
- naapuri ei ihan kiinni, vähintään 200m välimatkaa, mielellään kilometri
- talon kunto ok hyvä, osaan ja voin tehdä remonttia, en vain haluaisi..
- lähimpään kauppaan max 30min ajomatka
Kiinnitykset ovat rasitteita, miksi ihmeessä ne olisivat hyvä asia? Ne kertovat, että talon arvoa on syöty muihin tarkoituksiin.
Tuo on jo iso plussa, että talo sijaitsee Etelä-Suomessa ja tällä hetkellä kauppa käy kuumana etenkin mitä lähempänä Helsinkiä talo sijaitsee.
Sijainnilla on suuri merkitys, ja tontilla. Ettei vieressä ole junarataa tai rumaa naapuritaloa. Onko jäljellä rakennusoikeutta, niin että ostaja voisi rakentaa tontille mieleisensä uuden talon. Ei kannata remontoida ennen myymistä, koska ostajat eivät välttämättä pidä remontin lopputuloksesta tai tekisivät talosta toisenlaisen.
En kannata stailausta remontilla, mutta jos talossa on valmiiksi joku persoonallinen juju (kaunis lasi-ikkuna, hyvä näköala, suuri tontti) sitä kannattaa korostaa sisustamalla tai raivaamalla tonttia niin, että se pääsee oikeuksiinsa. Varsinkin naisostajilla se yksi yksityiskohta voi herättää tunteen, että tässä talossa haluaa asua.
Kannattaisiko ap:n laittaa talo myyntiin nyt heti kun taloja etsitään paljon mm. etätyöskentelyn ja koronan takia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klooban kirjoitti:
t. Eri
Nimenomaan ei ole hyvä.
https://www.op-media.fi/asunnon-osto/myytavassa-talossa-on-kiinnityksia…
Asunnot ja kiinteistöt myydään poikkeuksetta (sikäli, kuin välittäjän kanssa tehdään kauppaa) kiinnityksistä vapaina, jolloin panttikirjat siirtyvät ostajalle. Näiden asioiden vuoksi kannattaa käyttää välittäjää.
Vuokraa valtiollle pakolaisille .
Melkoinen yhtälö, että naapuriin etäisyyttä mielellään kilometri, mutta kauppaan max 30 min.
Minä asun itärajalla haja-asutusalueella, ja en tiedä täältäkään yhtään taloa, josta lähimpään naapuriin olisi yli kilometri.
Jos sellaisen paikan löytää, ei paikassa välttämättä ole esimerkiksi sähköliittymää, koska tulisi kalliiksi vetää kaapeli, kun ei samalla suunnalla ketään muuta. (samoin esim. tien lumenauraukset talvella jne., mutt ainahan voi hiihtää lähimmälle bussipysäkille ja sähkön voi tuottaa aggregaatilla.)
(se, ettei naapuritaloon ole näköyhteyttä on realistisempi ja toteutuu jo helposti, ainakin metsäisemmässä Itä-Suomessa. Meidänkään pihalta ei näy kuin omat piharakennuksemme. Sen lisäksi näkyy järvi jne.)
Itsekään en kannata pintaremonttia. On usein turhaa työtä, koska ostajalla voi olla erilainen maku.
Siisti on hyvä olla. Ja tavaraa vähän. Se on suurin työ.
Vierailija kirjoitti:
Melkoinen yhtälö, että naapuriin etäisyyttä mielellään kilometri, mutta kauppaan max 30 min.
Minä asun itärajalla haja-asutusalueella, ja en tiedä täältäkään yhtään taloa, josta lähimpään naapuriin olisi yli kilometri.
Jos sellaisen paikan löytää, ei paikassa välttämättä ole esimerkiksi sähköliittymää, koska tulisi kalliiksi vetää kaapeli, kun ei samalla suunnalla ketään muuta. (samoin esim. tien lumenauraukset talvella jne., mutt ainahan voi hiihtää lähimmälle bussipysäkille ja sähkön voi tuottaa aggregaatilla.)
(se, ettei naapuritaloon ole näköyhteyttä on realistisempi ja toteutuu jo helposti, ainakin metsäisemmässä Itä-Suomessa. Meidänkään pihalta ei näy kuin omat piharakennuksemme. Sen lisäksi näkyy järvi jne.)
Viestiänikö siinä vääristelet? Sanoin, että naapureihin vähintään 200m, mutta mielellään kilometri. Sinun päässäsi se muuttui jo ehdottomaksi vaatimukseksi? Ei ihme ettet saa taloasi myytyä kun jo luetun ymmärtäminenkin on noin heikolla tasolla.
ohis: mieheni sisko myi taannoin asunnon.
Myynti-ilmoituksessa huoneiden seinillä oli hienoja tauluja. Kommentoin siihen, että teillähän on nykyisin hieno sisutus. Sain vastaukseksi, että ne taulut oli photoshopattu kuviin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klooban kirjoitti:
t. Eri
Kiinnitykset talossa ovat vain ja ainoastaan positiivinen asia ja niitä kiinnityksiä kannattaa olla mahdollisimman paljon.
Joka muuta väittää ei ymmärrä lainkaan, mitä kiinnityksillä tarkoitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klooban kirjoitti:
t. Eri
Kiinnitykset talossa ovat vain ja ainoastaan positiivinen asia ja niitä kiinnityksiä kannattaa olla mahdollisimman paljon.
Joka muuta väittää ei ymmärrä lainkaan, mitä kiinnityksillä tarkoitetaan.
No selitäpä miksi ovat myönteinen asia.
Tuossa ylemänä olevassa linkissa pankin sivuilla selitetään, miksi ovat aina huono asia ja rasite.
Kiinnitykset ovat yleisesti ottaen huono asia. Tietyissä tapauksissa niitä vo hyödyntää kyllä.
Selkeintä on ostajan kannalta ostaa kiinteistö, johon ei ole kiinnityksiä.
Kunhan talo on hyväkuntoinen eli ei tarvitse mitään suurta remppaa ja piha siisti niin muuttaisin vaikka heti.