Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi siivoojan työtä aina pidetään nolona ja huonona?

Vierailija
22.04.2021 |

Ei kukaan katso samalla tavalla kaupan kassaa tai tarjoilijaa vaikka "samaa tasoa" ovat.
Miksi vain siivoojan työlle nauretaan ja vähätellään?
Erityisesti jotkut lähihoitajat luulevat olevansa hyvinkin paljon laitoshuoltajaa korkeammalla hierarkiassa.

Kommentit (144)

Vierailija
141/144 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä muiden mielipiteillä on? Ei mua voisi vähempää kiinnostaa muiden ajatukset ym.

Vierailija
142/144 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kyllä tykännyt, töistä pääsee viimeistään klo 15, työt eivät stressaa vähääkään ja työnantajan kanssa on sovittu, ettei soittele perään kesäkuukausina.

Mä olen kyllä tykännyt tehdä kolme 12 h yötä viikossa. Kaikki muu on vapaa-aika. Palkka lisien kautta isompi kuin tekisin 5x 7-15. Usein yöt ma alk. 21 ja työviikko ohi to klo 8.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/144 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kärjistettynä: aivotonta puunaamista kaiket päivät. Arvostan siivoojia mutten pitäisi siitä työstä.

Väärin. Ei ole aivotonta. Oletko koskaan siivonnut ammattimaisesti? Ymmärrätkö kemikaalien merkitykset/tehon/käyttötarkoituksen? Ymmärrätkö desifioinnin merkityksen? Ymmärrätkö erilaisten siivouskoneiden toiminnan/ käyttöyhteyden? Jne.

T. Akateeminen siivooja

En halua mitenkään vähätellä siivoojien työtä ja osaamista, mutta minusta on ihan turhaa selittää, että siivoojan työ vaatisi erityisen paljon aivotyöskentelyä. Ihan jokaisessa työssä pitää osata ne perusmenetelmät ja välineiden käyttö. Eli siivoojan työssä olennaista on oppia ne tietyt asiat ja sen jälkeen työ on pitkälti sitä samaa suorittamista. 

eri

Aivan, kuten niin moni muu suorittavan tason työ. Kaikissa tarvitaan kuitenkin aivoja, niitä ilman ihminen ei kykenisi edes elämään.

Tottakai tarvitaan aivoja, ei kai tuohon nyt kannata takertua. Ihmettelen vain, miksi tässä on nyt tarve tehdä siivoojista jotain akateemisia kemistejä. Miksi ei voi vain arvostaa sitä suorittavaa työtä sellaisenaan? 

Siivous on kemistin työtä. Esim. Pitää tietää miten rasvalika hajoaa, miten koronvirus hajoaa (siinä siis on kalvo ympärillä ja kun sen hajoaa, virus kuolee)

Oletko nyt ihan varma, että olet joutunut nämä asiat ratkaisemaan jossain omassa laboratoriossasi, etkä ole oppinut näitä asioita valmiiksi tutkittuina ja siirrettyinä käytännön toteutuksiin? 

Kiukuttaako sinua, että putosit kärryiltä, mistä tuo puhuu. Totta kai nämä opiskellaan laitoshuoltajatutkinnossa.

Niin. Eli niitä ei itse kehitellä ja tutkita, vaan työtä varten opetellaan näihin liittyvät toimintatavat. Juuri tätä tarkoitin. 

Me puhutaan siivoustyöstä, ei tehdastyöstä.

Niin, entä sitten? Molemmissa on kyse toistuvista toimintatavoista, joita ei joka päivä tarvitse keksiä ja oivaltaa uudelleen. 

Vierailija
144/144 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea työtä pitäisi arvostaa ja ainakin itse yritän puhua firman siivoojalle mukavia ja kysellä lomista ja menoista, kun häntä näen. Vaikka hän nyt tarjoaakin palvelua firmallemme, niin onhan se kivaa kokea olonsa tervetulleeksi.

Roskiin ne, jotka muita töitä ja töitä tekeviä aliarvottaa. Työllisiä on muutenkin liian vähän Suomessa. Alle 50% väestöstä. Kaikki jotka hommansa tekee, tekee osansa hyvin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yksi