Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tahattomasti lapsettomat ja kokemus että kaikki asiat koskee heitä

Vierailija
22.04.2021 |

Olen huomannut lähipiirissäni että he ketkä ovat tahattomasti lapsettomia kokevat että muiden elämän valinnat ovat heiltä pois.

Esimerkiksi
Nuori aikuinen 27v haluaisi sterilisaation mutta ei saa koska Suomessa ikäraja siihen on 30v. Niin lapseton tulee raivonpuuskassa siihen " jos ei halua lapsia pitää elää selibaatissa". Vaikka eihän toisen sterilisaatio ole häneltä pois mitenkään.

Toinen esimerkki

On tapahtunut vahinkoraskaus ja päätetään tehdä abortti. Tahattomasti lapseton tulee taas aukomaan päätään että jokaisella on oikeus elämään ja abortti ei ole oikea vaihtoehto vaan pitäisi "kantaa vastuu". Vastuunkantoa on myös abortti tietyissä tapauksissa ja toisen abortti ei ole lapsettomalta pois, se sikiö ei teleporttaannu siihen lapsettomaan eikä abortin tekemättä jättäminen saa lapsetonta hedelmällisemmäksi.

Voiko joku kertoa mistä tämä käytös johtuu?
Jos hänelle sanoo käytöksestään jotain hän vaihtaa marttyyrivaihteen päälle eikä suostu ymmärtämään että loukkaa muita sekoilullaan.

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, nyt lapseton on ainut kuka saa purkaa pahaaoloaan ja vaikeuksiaan ja muiden pitää paijjata ja olla hiljaa omista ongelmistaan?

Aiemmin on kaikki murheet ja ilot jaettu ja tuettu ja nyt pitäisi hyppiä lapsettoman mielenoikkujen mukaan?

Miten haluaisit sitten itse tehtävän?

Eikö esimerkiksi abortissa voisi hakea tukea joltain muulta läheiseltä, kuin juuri siltä tahattomasti lapsettomalta?

Edelleen keskusteluryhmä missä jaamme kaiken, miksi tätä ei saisi jakaa jos lapsettomuuden saa jakaa?

Jos muiden raskaudet, ehkäisy ovat vaikea pala voisi hän pysyä hiljaa.

Tästähän saa käsityksen, että asia sitten kuuluisi heillekin? (Vrt. otsikko)

Vierailija
22/81 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, nyt lapseton on ainut kuka saa purkaa pahaaoloaan ja vaikeuksiaan ja muiden pitää paijjata ja olla hiljaa omista ongelmistaan?

Aiemmin on kaikki murheet ja ilot jaettu ja tuettu ja nyt pitäisi hyppiä lapsettoman mielenoikkujen mukaan?

Eikö esimerkiksi abortissa voisi hakea tukea joltain muulta läheiseltä, kuin juuri siltä tahattomasti lapsettomalta?

Edelleen keskusteluryhmä missä jaamme kaiken, miksi tätä ei saisi jakaa jos lapsettomuuden saa jakaa?

Kuka on kieltänyt jakamasta? Etköhän itse ole loukkaantunut siitä, että hän sanoo jakamiseesi mielipiteensä.

mielipiteitä voi esittää myös toisia loukkaamatta. Johan siitä sota syttyisi jos sainoisin rehellisesti mielipiteeni. "kaikkien ei kuulu lisääntyä" "kaikella on tarkoituksensa" mutta pidän suuni kiinni koska tiedän tuon loukkaavan.

No etkö voi sanoa takaisin, että ”olit loukkaava”?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka on kieltänyt jakamasta? Etköhän itse ole loukkaantunut siitä, että hän sanoo jakamiseesi mielipiteensä.

mielipiteitä voi esittää myös toisia loukkaamatta. Johan siitä sota syttyisi jos sainoisin rehellisesti mielipiteeni. "kaikkien ei kuulu lisääntyä" "kaikella on tarkoituksensa" mutta pidän suuni kiinni koska tiedän tuon loukkaavan.

No mites, jos vaikka juttelisit aiheesta ihan tuon kyseisen ystäväsi kanssa. Tuskin pääset tällä keskustelulla puusta pitkälle asian kanssa.

Vierailija
24/81 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tahattomasta lapsettomuudesta kärsineenä ja sittemmin lapsia saaneena ja paljon vertaispalstoilla pyörineenä kerron: ihmiset ovat erilaisia. Toiset lapsettomuudesta kärsivät kokevat, että kaikki maailman asiat koskevat heitä itseään ja kaikki pyörii juuri heidän kokemuksensa ympärillä. Heille jokainen lasten saantia tai saamattomuutta koskeva kommentti on henkilökohtainen loukkaus, piikki juuri heille ja juuri heidän kokemustaan mitätöivä, vaikka kyse olisi jotain aivan muusta.

Toiset sitten eivät pyöri oman napansa ympärillä ihan yhtä vahvasti :)

Vierailija
25/81 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin tahattomasti lapseton voi vahinkoraskaudesta sanoa että on "Jumalan tahto" tuon lapsen syntyä.

Jos tuohon vastaa että on "Jumalan tahto" ettei kaikille tule lapsia, helvetti repeää.

Lapsettomuudesta kärsivien pitää itse rajata ne sosiaaliset tilanteet pois joissa ei kestä olla. Ei voi olettaa, että kaikki muut joka paikassa ajattelevat juuri häntä ja hänen tilannetta. Esimerkkinä ison porukan keskustelut joissa voidaan puhua myös siitä vahingossa raskautumisesta.

Ja itse sain nuorena tietää, että raskautuminen edes hoidoilla on epätodennäköistä. Kyllä satutti ja tuntui epäreilulta kun kavereita tuli vahingossa raskaaksi ja abortteja tehtiin. Ymmärsin kyllä epäreiluuden myös näiden vahingossa raskaituneiden kannalta. Toinen ei tule raskaaksi millään ja itselle käy vahinko vaikka viimeinen asia mitä haluaisi on lapsi.

Vierailija
26/81 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ollaan niin syvällä siinä kriisissä, että nuo kuvailemasi tapaukset koskettavat.

Muistan itsekin lapsettomuusajalta, miten oudolta tuntui edes sana vahinkoraskaus, kun itse ei saanut raskautta alkamaan totaalisella muutaman vuoden ehkäisyttömyydellä.

Tahattomasti lapsettoman ja herkästi raskaaksi tulevan voi olla vaikea ymmärtää toisiaan.[/quote

Mutta henkilö kuka haluaa sterilisaation ei ole edes mitenkään erityisen helposti raskautuva. Haluaa vain varmistuksen elämäntavalleen.

Mutta mikä aiheessa oli ongelma? Mietin vaan, että onko valiteltu paljon raskauden riskiä ja tahattomasti lapseton lopulta puuskahtanut tuon lauseen, vai onko steristä mainittu vain sivulauseella?

Keskustelimme laista (laki) ja ihmettelimme kuinka typerää on 30v ikäraja mille ei ole mitään isompia perusteluja. Ja siinä sitten mainittiin että pitää vielä odottaa muutama vuosi että pääsee toimenpiteeseen.

Vierailija
27/81 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten tulee se marttyyrivaihde että hän on kaikessa uhri.

Vierailija
28/81 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaatte ilmeisesti lähipiirin kanssa kaikki asianne?

Jos tiedän jonkun olevan tahattomasti lapseton, niin en nyt menisi hänelle itkemään sterilisaatiota tai aborttia.

Ja sitten kun ei kerrota, niin loukkaannutaan siitä, kun ei kerrottu. 

Oikeasti se tahaton lapsettomuus tekee joistain ihmisistä ihan karmeita. Ja tiedän tiedän, kamalaa se on. Mutta se itsekkyyden määrä on välillä jotain käsittämätöntä.

Vierailija
29/81 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa on hyökännyt minua vastaan mitä en ymmärrä. Osa on taas hyvin tajunnut mitä koemme ystäväpiirissä tämäb lapsettoman taholta.

Elämä ei ole reilua ja siihen on tyytyminen vaikka kuinka satuttaisi ja vituttaisi.

Vierailija
30/81 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko, että se tässä auttaa sen enempää, että haluaisit hänen muuttuvan?

Vierailija
31/81 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoin tahattomasti lapseton voi vahinkoraskaudesta sanoa että on "Jumalan tahto" tuon lapsen syntyä.

Jos tuohon vastaa että on "Jumalan tahto" ettei kaikille tule lapsia, helvetti repeää.

Lapsettomuudesta kärsivien pitää itse rajata ne sosiaaliset tilanteet pois joissa ei kestä olla. Ei voi olettaa, että kaikki muut joka paikassa ajattelevat juuri häntä ja hänen tilannetta. Esimerkkinä ison porukan keskustelut joissa voidaan puhua myös siitä vahingossa raskautumisesta.

Ja itse sain nuorena tietää, että raskautuminen edes hoidoilla on epätodennäköistä. Kyllä satutti ja tuntui epäreilulta kun kavereita tuli vahingossa raskaaksi ja abortteja tehtiin. Ymmärsin kyllä epäreiluuden myös näiden vahingossa raskaituneiden kannalta. Toinen ei tule raskaaksi millään ja itselle käy vahinko vaikka viimeinen asia mitä haluaisi on lapsi.

Toisaalta joku voi kokea tuon rajaamisenkin loukkaavana. Eli jos esimerkiksi tahattomasti lapseton ei jaksa tukea abortissa, tai ettei tule ristiäisiin.

Kun joistakin tuntuu, että tahattomasti lapsettoman kanssa ei voi tehdä tai sanoa mitään oikein, niin siltä voi tuntua myös tahattomasti lapsettomasta itsestään. Mitään ei vaan voi tehdä oikein ja kaikkia miellyttävästi.

Vierailija
32/81 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaatte ilmeisesti lähipiirin kanssa kaikki asianne?

Jos tiedän jonkun olevan tahattomasti lapseton, niin en nyt menisi hänelle itkemään sterilisaatiota tai aborttia.

Ja sitten kun ei kerrota, niin loukkaannutaan siitä, kun ei kerrottu. 

Oikeasti se tahaton lapsettomuus tekee joistain ihmisistä ihan karmeita. Ja tiedän tiedän, kamalaa se on. Mutta se itsekkyyden määrä on välillä jotain käsittämätöntä.

Tämä, sitten valitetaan kun hänet jätetään ulkopuolelle. Joten taitaa olla se ja sama mitä tekee ja sanoo kun se aina väännetään nurin ja hänelle henkilökohtaiseksi loukkaukseksi.

Vierailija
33/81 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, älä välitä siitä. Miksei hän saisi kokea olevansa uhri, tuleeko sulle epäilys, että olit satuttava?

Vierailija
34/81 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta joku voi kokea tuon rajaamisenkin loukkaavana. Eli jos esimerkiksi tahattomasti lapseton ei jaksa tukea abortissa, tai ettei tule ristiäisiin.

Kun joistakin tuntuu, että tahattomasti lapsettoman kanssa ei voi tehdä tai sanoa mitään oikein, niin siltä voi tuntua myös tahattomasti lapsettomasta itsestään. Mitään ei vaan voi tehdä oikein ja kaikkia miellyttävästi.

Niinpä! Ottaakohan ap tätä huomioon?

Vierailija
35/81 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko, että se tässä auttaa sen enempää, että haluaisit hänen muuttuvan?

Ihminen muuttuu jos ihminen itse haluaa muuttua. Tuolla käytöksellä lapseton saa kärvistellä, itkeä ja surra täysin yksin helvetin hiilillä. Kukaan ei jaksa tuota kauaa vaikka ymmärrystä ja empatiaa riittää tahattoman lapsettomuuden takia hieman enemmän.

Vierailija
36/81 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se teidän 'keskusteluryhmänne' ei selvästikään toimi. Ei teidän muiden kannaltanne eikä taatusti lapsettoman kannalta. Aika miettiä jotain muuta ennenkuin välit ovat lopullisesti rikki.

Vierailija
37/81 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se teidän 'keskusteluryhmänne' ei selvästikään toimi. Ei teidän muiden kannaltanne eikä taatusti lapsettoman kannalta. Aika miettiä jotain muuta ennenkuin välit ovat lopullisesti rikki.

Ilmeisesti pitää palata siihen että jokaiselle ilmoitetaan erikseen kaikki tapahtumat ja missä tavataan seuraavaksi. Ainakaan kukaan ei voi loukkaantua.

Vierailija
38/81 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti pitää palata siihen että jokaiselle ilmoitetaan erikseen kaikki tapahtumat ja missä tavataan seuraavaksi. Ainakaan kukaan ei voi loukkaantua.

Mitä olet itse mieltä tuollaisesta ryhmästä, joka aiheuttaa pahaa verta osallistujilleen? Onko hyvä, että siellä käyty keskustelu satuttaa osallistujiaan?

Vierailija
39/81 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tahaton lapsettomuus voi olla koko elämän pahin kriisi. Ajatusleikkinä osien vaihtaminen: ottaisitko lapsettomuuttaan surevan taakan kantaaksesi, vai kestätkö ja hyväksytkö sen, että kriisissä oleva ihminen voi olla hankala.

Vierailija
40/81 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän on nyt vain sinun tulkintasi, että hän kokee kaiken henk.koht. loukkauksena. Miksi hän ei saisi sanoa mielipidettään asioista? Jos et tietäisi hänen olevan tahattomasti lapseton, suhtautuisit kommentteihin neutraalisti tai se olisit sinä, joka loukkaantuisi. Esimerkissäsi se martyyri olet sinä, ei se tahattomasti lapseton. Lapsettomuus on todella raskas asia ja se muokkaa ajatukset tuohon suuntaan, sehän on selvä. Sinä personoit hänet sanomisensa, ei toisinpäin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan neljä