Tahattomasti lapsettomat ja kokemus että kaikki asiat koskee heitä
Olen huomannut lähipiirissäni että he ketkä ovat tahattomasti lapsettomia kokevat että muiden elämän valinnat ovat heiltä pois.
Esimerkiksi
Nuori aikuinen 27v haluaisi sterilisaation mutta ei saa koska Suomessa ikäraja siihen on 30v. Niin lapseton tulee raivonpuuskassa siihen " jos ei halua lapsia pitää elää selibaatissa". Vaikka eihän toisen sterilisaatio ole häneltä pois mitenkään.
Toinen esimerkki
On tapahtunut vahinkoraskaus ja päätetään tehdä abortti. Tahattomasti lapseton tulee taas aukomaan päätään että jokaisella on oikeus elämään ja abortti ei ole oikea vaihtoehto vaan pitäisi "kantaa vastuu". Vastuunkantoa on myös abortti tietyissä tapauksissa ja toisen abortti ei ole lapsettomalta pois, se sikiö ei teleporttaannu siihen lapsettomaan eikä abortin tekemättä jättäminen saa lapsetonta hedelmällisemmäksi.
Voiko joku kertoa mistä tämä käytös johtuu?
Jos hänelle sanoo käytöksestään jotain hän vaihtaa marttyyrivaihteen päälle eikä suostu ymmärtämään että loukkaa muita sekoilullaan.
Kommentit (81)
Jaatte ilmeisesti lähipiirin kanssa kaikki asianne?
Jos tiedän jonkun olevan tahattomasti lapseton, niin en nyt menisi hänelle itkemään sterilisaatiota tai aborttia.
En tiedä, itse olen ollut vuosia tahattomasti lapseton enkä ymmärrä tuollaista käytöstä. Selvästihän hemmetin paha olo hänellä on ja purkaa sen kanssa-ihmisiin. Sanokaa suoraan ja antakaa marttyroida itsekseen. Ei perseilyä tarvi sietää, vaikka toisella vaikeeta oliskin.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma ei välttis ole se lapsi vaan se, että hän on tuota mieltä, eikä valitse olla hiljaa.
Siinä tapauksessa hänen on turha marttyroida jos me muut vastaamme hänelle samalla tavalla takaisin.
Ollaan niin syvällä siinä kriisissä, että nuo kuvailemasi tapaukset koskettavat.
Muistan itsekin lapsettomuusajalta, miten oudolta tuntui edes sana vahinkoraskaus, kun itse ei saanut raskautta alkamaan totaalisella muutaman vuoden ehkäisyttömyydellä.
Tahattomasti lapsettoman ja herkästi raskaaksi tulevan voi olla vaikea ymmärtää toisiaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos tiedän jonkun olevan tahattomasti lapseton, niin en nyt menisi hänelle itkemään sterilisaatiota tai aborttia.
Emme "itke" näitä asioita, meillä on keskusteluryhmä missä puramme ahdistustamme ja saamme tukea toisiltamme. Siellä myös nämä asiat tulevat esille.
Miksi lapsettomalle pitäisi antaa tukea jos hän ei voi tukea muita vaikeissa tilanteissa?
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin. Eli tarvitseeko juuri sille tahattomasti lapsettomalle avautua siitä, kuinka herkästi tulee raskaaksi.
Ai, nyt lapseton on ainut kuka saa purkaa pahaaoloaan ja vaikeuksiaan ja muiden pitää paijjata ja olla hiljaa omista ongelmistaan?
Aiemmin on kaikki murheet ja ilot jaettu ja tuettu ja nyt pitäisi hyppiä lapsettoman mielenoikkujen mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tiedän jonkun olevan tahattomasti lapseton, niin en nyt menisi hänelle itkemään sterilisaatiota tai aborttia.Emme "itke" näitä asioita, meillä on keskusteluryhmä missä puramme ahdistustamme ja saamme tukea toisiltamme. Siellä myös nämä asiat tulevat esille.
Miksi lapsettomalle pitäisi antaa tukea jos hän ei voi tukea muita vaikeissa tilanteissa?
Jos tietäisin jollakin olevan kriisi päällä, niin en ehkä noin muutenkaan vaatisi tältä tukea silloin omaan kriisiin.
Osa tahattomasti lapsettomista kuvittelee, että päätös jäädä lapsettomaksi, vaikka kyseinen henkilö lapsia voisi saada, on tietoinen loukkaus heitä kohtaan. Ikään kuin kukaan nyt tekisi aborttia vain siksi, että saa ärsyttää tahattomasta lapsettomuudesta kärsivää tuttua...Mutta käsittelemättömät kriisit ja traumat saavat usein ihmisen käyttäytymään sekopäisesti ja epäloogisesti. Silti muiden vastuulla ei ole mukauttaa elämäänsä niin, ettei tahattomasti lapseton vaan pillastuisi. Kateus ja katkeruus eivät katoa muiden kimppuun hyökkäämällä. Jos siinä jokin katoaa, niin ne muut ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma ei välttis ole se lapsi vaan se, että hän on tuota mieltä, eikä valitse olla hiljaa.
Siinä tapauksessa hänen on turha marttyroida jos me muut vastaamme hänelle samalla tavalla takaisin.
Jaa. Et voi olla itse häntä fiksumpi? Ei kai hän sinun lupaasi marttyroinnilleen tarvitse?
Vierailija kirjoitti:
Ai, nyt lapseton on ainut kuka saa purkaa pahaaoloaan ja vaikeuksiaan ja muiden pitää paijjata ja olla hiljaa omista ongelmistaan?
Aiemmin on kaikki murheet ja ilot jaettu ja tuettu ja nyt pitäisi hyppiä lapsettoman mielenoikkujen mukaan?
Miten haluaisit sitten itse tehtävän?
Eikö esimerkiksi abortissa voisi hakea tukea joltain muulta läheiseltä, kuin juuri siltä tahattomasti lapsettomalta?
Vierailija kirjoitti:
Ollaan niin syvällä siinä kriisissä, että nuo kuvailemasi tapaukset koskettavat.
Muistan itsekin lapsettomuusajalta, miten oudolta tuntui edes sana vahinkoraskaus, kun itse ei saanut raskautta alkamaan totaalisella muutaman vuoden ehkäisyttömyydellä.
Tahattomasti lapsettoman ja herkästi raskaaksi tulevan voi olla vaikea ymmärtää toisiaan.[/quote
Mutta henkilö kuka haluaa sterilisaation ei ole edes mitenkään erityisen helposti raskautuva. Haluaa vain varmistuksen elämäntavalleen.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö hänen kysyä sinulta lupa tunteisiinsa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin on kaikki murheet ja ilot jaettu ja tuettu ja nyt pitäisi hyppiä lapsettoman mielenoikkujen mukaan?Miten haluaisit sitten itse tehtävän?
Eikö esimerkiksi abortissa voisi hakea tukea joltain muulta läheiseltä, kuin juuri siltä tahattomasti lapsettomalta?
Edelleen keskusteluryhmä missä jaamme kaiken, miksi tätä ei saisi jakaa jos lapsettomuuden saa jakaa?
Jos muiden raskaudet, ehkäisy ovat vaikea pala voisi hän pysyä hiljaa.
Olen myös törmännyt vastaavaan! Mietimme miehen kanssa pitäisikö tehdä 3 lapsi nii lapseton puuskutti miten toisille ei mikään määrä maailmassa riitä :,D samaten kun aloimme odottaa esikoista ja kakkosta niin suuttui eikä puhunut meille kuukausiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin on kaikki murheet ja ilot jaettu ja tuettu ja nyt pitäisi hyppiä lapsettoman mielenoikkujen mukaan?Miten haluaisit sitten itse tehtävän?
Edelleen keskusteluryhmä missä jaamme kaiken, miksi tätä ei saisi jakaa jos lapsettomuuden saa jakaa?
Jos muiden raskaudet, ehkäisy ovat vaikea pala voisi hän pysyä hiljaa.
Kuka on kieltänyt jakamasta? Etköhän itse ole loukkaantunut siitä, että hän sanoo jakamiseesi mielipiteensä.
Vierailija kirjoitti:
Osa tahattomasti lapsettomista kuvittelee, että päätös jäädä lapsettomaksi, vaikka kyseinen henkilö lapsia voisi saada, on tietoinen loukkaus heitä kohtaan. Ikään kuin kukaan nyt tekisi aborttia vain siksi, että saa ärsyttää tahattomasta lapsettomuudesta kärsivää tuttua...Mutta käsittelemättömät kriisit ja traumat saavat usein ihmisen käyttäytymään sekopäisesti ja epäloogisesti. Silti muiden vastuulla ei ole mukauttaa elämäänsä niin, ettei tahattomasti lapseton vaan pillastuisi. Kateus ja katkeruus eivät katoa muiden kimppuun hyökkäämällä. Jos siinä jokin katoaa, niin ne muut ihmiset.
Tässä voisi olla perää. Luulisi että se satuttaisi enemmän kun jotkut saa monta lasta ja hänen pitää seurata vierestä vs jonkun lapsettoman sterilisaatio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tahattomasti lapsettoman ja herkästi raskaaksi tulevan voi olla vaikea ymmärtää toisiaan.[/quote
Mutta henkilö kuka haluaa sterilisaation ei ole edes mitenkään erityisen helposti raskautuva. Haluaa vain varmistuksen elämäntavalleen.
Mutta mikä aiheessa oli ongelma? Mietin vaan, että onko valiteltu paljon raskauden riskiä ja tahattomasti lapseton lopulta puuskahtanut tuon lauseen, vai onko steristä mainittu vain sivulauseella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos muiden raskaudet, ehkäisy ovat vaikea pala voisi hän pysyä hiljaa.Kuka on kieltänyt jakamasta? Etköhän itse ole loukkaantunut siitä, että hän sanoo jakamiseesi mielipiteensä.
mielipiteitä voi esittää myös toisia loukkaamatta. Johan siitä sota syttyisi jos sainoisin rehellisesti mielipiteeni. "kaikkien ei kuulu lisääntyä" "kaikella on tarkoituksensa" mutta pidän suuni kiinni koska tiedän tuon loukkaavan.