Hei uskovat, haluatteko vastata tähän?
Raamatussa löytyy paljon kohtia, missä Jumala sanoo vihaavansa jumalatonta ihmistä, ei siis pelkästään syntiä, vaan ihmistä itseään, miten sinä olet ymmärtänyt tämän?
Vihaako Jumala ihmistä, jonka on luonut?
Miten ymmärrät Jumalan vihan?
Kommentit (133)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä voi vihata
sitä, millaiseksi joku on muuttunut ilman että vihaa itse ihmistä. Jumala rakastaa kaikkia, mutta ei siedä sitä millaiseksi ihmiset ja maailma ovat muuttuneet.Aika outoa kun itse kuitenkin maailman juuri tällaiseksi loi.
Ei luonnut tälläiseksi. Loi paratiisin jossa kukaan elämistäkään ei syönnyt toisia eläviä,eikä pelänny mitään.
No kuka tämän maailman sitten loi jos ei Jumala?
Siis ei luonnut tälläiseksi Luoja Jumala,vaan paratiisiin ihmisen.
Paratiisi oli lähi-idässä.
Miten maailma voi olla minkään muunlainen kuin juuri sellainen mitä sen luonut kaikkivaltias ja kaikentietävä entiteetti halusi?
Hän loi kaiken rakkaudesta luomakuntaan ja ihmiseen. Ihminen kuitenkin ei totellut niitä ohjeita. Jumalaaa kadutti kun näki sen. Hän juuri siksi uhrasi oman poikansa ihmisen puolesta. Hän sovitti itsensä näin maailman kanssa ja ihmisen kanssa, ja ihminenen sai kanssa nyt sovittaa itsensä Jeesusken kautta.
Synti ja palkka kuolema tuli ihmisen tottelemattomuuden kautta
Eikä tullut, vaan kaikkivaltiaan ja kaikentietävän luomistyön yhteydessä.
Olet väärässä. Synti tuli ihmiseen nimenomaan tottelemattomuuden kautta. Ja kuolema.
Mutta jos jumala on kaikkivoipa ja kaikkitietävä hänen on ollut pakko tietää ja valita niin ennalta. Jokin jumalasta sanomanne ei siis voi pitää paikkaansa.
Jumala antoi ihmiselle vapaan tahdon, vapaudeb valita itse hyvän ja pahan välillä.
Ei antanut, kaikkivaltiuus ja kaikkitietävyys sulkee pois sen mahdollisuuden.
Jumalan kaikkivaltaa ei vähinmässäkään määrin rajoita se, että Hän omasta täysvaltaisesta tahdostaan sallii luotujensa määrätä itse omista asioistaan ja toimia itse .Kuitenkaan mikään ei tapahdu Jumalan sallimatta.
Ja kaikkitietävänä hänen olisi pitänyt tietää luomishetkellä (tai jo ennen sitä) sen johtavan tähän tilanteeseen, jolloin on tehnyt valinnan luoda se. Jos sanotte että näin ei ollut hän ei ole kaikkitietävä.
Vierailija kirjoitti:
Vihaako siis Jumala jokaista uskomatonta ihmistä tänä päivänä? Mitä se viha on?
Miten ymmärrät tämän viha-asian?
Vanhassa Testamentissa kuvauksia ihmeellisistä teoista, he jotka näkivät kaiken, ja silti pelkäsivät luottaa Jumalaan. Sitten Jumala vihastui.
Kuvittele tilannetta kun joku ei uskaltaisi luottaa sinuun, ehkä olisit vihainen jos siitä riippuisi paljon.
Hiukan tuntuu väärältä kun pelon tähden rangaistaan, me emme tosin ole nähneet tuollaista. Mutta sen verran kun olet oppinut perusluottamusta yleensä elämään, sekin tullut Jumalalta. Uskon Jumalan vihaavan juuri hellittämätöntä pahuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä voi vihata
sitä, millaiseksi joku on muuttunut ilman että vihaa itse ihmistä. Jumala rakastaa kaikkia, mutta ei siedä sitä millaiseksi ihmiset ja maailma ovat muuttuneet.Aika outoa kun itse kuitenkin maailman juuri tällaiseksi loi.
Ei luonnut tälläiseksi. Loi paratiisin jossa kukaan elämistäkään ei syönnyt toisia eläviä,eikä pelänny mitään.
Miten maailma voi olla minkään muunlainen kuin juuri sellainen mitä sen luonut kaikkivaltias ja kaikentietävä entiteetti halusi?
Hän loi kaiken rakkaudesta luomakuntaan ja ihmiseen. Ihminen kuitenkin ei totellut niitä ohjeita. Jumalaaa kadutti kun näki sen. Hän juuri siksi uhrasi oman poikansa ihmisen puolesta. Hän sovitti itsensä näin maailman kanssa ja ihmisen kanssa, ja ihminenen sai kanssa nyt sovittaa itsensä Jeesusken kautta.
Olet väärässä. Synti tuli ihmiseen nimenomaan tottelemattomuuden kautta. Ja kuolema.
Mutta jos jumala on kaikkivoipa ja kaikkitietävä hänen on ollut pakko tietää ja valita niin ennalta. Jokin jumalasta sanomanne ei siis voi pitää paikkaansa.
Jumala antoi ihmiselle vapaan tahdon, vapaudeb valita itse hyvän ja pahan välillä.
Ei antanut, kaikkivaltiuus ja kaikkitietävyys sulkee pois sen mahdollisuuden.
Jumalan kaikkivaltaa ei vähinmässäkään määrin rajoita se, että Hän omasta täysvaltaisesta tahdostaan sallii luotujensa määrätä itse omista asioistaan ja toimia itse .Kuitenkaan mikään ei tapahdu Jumalan sallimatta.
Ja kaikkitietävänä hänen olisi pitänyt tietää luomishetkellä (tai jo ennen sitä) sen johtavan tähän tilanteeseen, jolloin on tehnyt valinnan luoda se. Jos sanotte että näin ei ollut hän ei ole kaikkitietävä.
Tätä en kiistä. Kaikki on kuitenkin hallinnassansa,Yläpuolella sen pahankin ja vie asiat päätökseen.
Itseäni mietityttää tuo ns vapaa tahto...Me ihmiset synnymme erilaisina, erilaisiin kulttuureihin ja uskontoihin ja Jumala sallii tämän. On varmasti helpompaa olla kristitty Suomessa kuin vaikkapa Pohjois-Koreassa. On myös helpompaa tulla uskoon, jos on valmiiksi uskovaisesta perheestä lähtöisin kuin jos on esim ateistisesta perheestä. Myös aivoissamme on eroavaisuuksia, joillakin on ns psykopaatin aivot ja heistä tulee pahoja, jos kokevat myös jatkuvaa laiminlyöntiä lapsena. Joku toinen taas syntyy normaalilla aivokemialla varustettuna rakastavaan perheeseen jossa huolehditaan ja välitetään, hänen on varmasti helpompi olla ns hyvä kun on lapsuudessa rakastettu ollut. Pointtini on siis se, voiko täysin vapaata tahtoa olla olemassa? Kun ihmisillä on niin erilaiset lähtökohdat elämään niin onko oikein velvoittaa, että kaikkien pitää pystyä uskomaan juuri tietyllä tavalla ja jos et siihen kykene (vaikka rukoilisit ja pyytäisit sydämestäsi pelastusta) niin ansaitset automaattisesti hel vetin? Ei kuulosta kovin oikeudemukaiselta, koska Jumala ei ota lainkaan huomioon ihmisten erilaisia lähtökohtia
Olen miettinyt viime aikoina paljon tätä kadotusasiaa...Minua murehduttaa suuresti ajatus siitä, että kaikista koskaan eläneistä ja elämään tulevista ihmisistä suurin osa joutuu ikuiseen kadotukseen :( Kun mietin, miten hirveää siellä on ja että sellainen olotila on päättymätön niin tekee vain mieli itkeä ja en voi nähdä mitään järkeä tässä. Miksi Jumala halusi antaa vapaan tahdon ja luoda ihmisen kun tiesi jo luodessa, että kun antaa vapaan tahdon niin suurin osa joutuu sitten he.lvettiin?
Mietin, mikä mussa on vikana kun en voi olla kunnon kristitty niinkuin muut ja en voi hyväksyä ikuista kidutusta? Miksi Jumala ei auta mua tässä? Olen rukoillut vuosia rajussa ahdistuksessa, mutta en saa apua tässä asiassa. Ilo taivaasta on pientä verrattuna siihen kun ajattelen hel vetin kauhuja. Olenkohan tulossa hulluksi? Ehkä kristinuskoa ei ole minua varten? En haluaisi hylätä Jumalaa mutta tämä kadotusasia on mulle vaan ihan liikaa ja olen aivan nääntynyt miettiessäni tätä.
Ja ihmettelen, eikö ketään muuta uskovaa vaivaa tämä kadotusasia, olenko tosiaan ainut? Tunnen olevani täydellisen yksin tämän asian kanssa
Mä mietin kans tota, että miks Jumala tappoi kokonaisia kansoja, oliko kaikki yksilöt niin pahoja että ansaitsi kohtalonsa? Entä viattomat lapset? Sit sanotaan, että Jumala rakastaa kaikkia...Rakastiko Jumala myös niitä kansoja ketkä tappoi vaiko vain juutalaisia eli sit omaa kansaa? Todella hämmentävää, tuntuu et Jumala on vähän bipolaari, ääripäät korostuu, äärimmäinen viha ja toisaalta äärimmäinen rakkaus, en vaan pysty yhteensovittaan niitä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen miettinyt tuota Jumalan rakkaus-asiaa. Sanotaan, että Jumala rakastaa Israelin kansaa kuin omaa silmäteräänsä. Kuitenkin hän salli noin 6 miljoonan juutalaisen hirvittävän tuhoamisen kaasukammioissa.
Tuota on vaikea ymmärtää. Kertokaa!Kiva kun joku muukin miettii tätä 🙂 Mielestäni on julmaa ajatella, että Jumala olisi vihannut näitä juutalaisia, joissa joukossa oli paljon lapsiakin, ja olihan kait siellä uskoviakin?
Mutta Hän salli kuitenkin tämän hirveyden heille tapahtua..Jos uskova mieluummin uskoo, että Jumala vihaa jumalatonta, niin voisiko tälläinen ihminen salaa nauttia, kun näkee tai kuulee jollekin jumalattomalle käyvän huonosti?
Koska jos me rakastaisimme niinkuin Jeesus rakastaa, niin eikai me haluttaisi edes miettiä, että Jumala vihaisi jotakuta ihmistä?
Mikäli oikein ymmärsin ei ihmisille muuta luvattukaan kuin kuolemaa, hikistä työtä ja hammasten kiristystä. Kerran ei uskottu. Joku toinen kohta taas, ettei ruumiin kuolema ole mitään, vaan vasta hengen kuolema. Sekä ihmiskunnan yhteinen osa ajassa että henkilökohtainen osa ikuisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä voi vihata
Enkä ole. Kaikkivaltias ja kaikentietävä ei voi luoda jotain minkä käytös tai teot tulee sille yllätyksenä.
Missä sanotaan että valinta oli yllätys?
Minä uskovana tiedän, etten ole synnitön. Tämän vuoksi turvaan Jeesukseen. Käytännössä jumalattomuus on sitä, ettei tajua olevansa paha monessa asiassa.
Ajattelen näin: jos Jumala on olemassa, hän on varmasti paljon oikeudenmukaisempi kuin voimme kuvitellakaan. Minua lohduttaa tieto siitä, että paha saa palkkansa. Tämän vuoksi minun ei tarvitse kostaa kellekään. Meidät kaikki tuomitaan.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni mietityttää tuo ns vapaa tahto...Me ihmiset synnymme erilaisina, erilaisiin kulttuureihin ja uskontoihin ja Jumala sallii tämän. On varmasti helpompaa olla kristitty Suomessa kuin vaikkapa Pohjois-Koreassa. On myös helpompaa tulla uskoon, jos on valmiiksi uskovaisesta perheestä lähtöisin kuin jos on esim ateistisesta perheestä. Myös aivoissamme on eroavaisuuksia, joillakin on ns psykopaatin aivot ja heistä tulee pahoja, jos kokevat myös jatkuvaa laiminlyöntiä lapsena. Joku toinen taas syntyy normaalilla aivokemialla varustettuna rakastavaan perheeseen jossa huolehditaan ja välitetään, hänen on varmasti helpompi olla ns hyvä kun on lapsuudessa rakastettu ollut. Pointtini on siis se, voiko täysin vapaata tahtoa olla olemassa? Kun ihmisillä on niin erilaiset lähtökohdat elämään niin onko oikein velvoittaa, että kaikkien pitää pystyä uskomaan juuri tietyllä tavalla ja jos et siihen kykene (vaikka rukoilisit ja pyytäisit sydämestäsi pelastusta) niin ansaitset automaattisesti hel vetin? Ei kuulosta kovin oikeudemukaiselta, koska Jumala ei ota lainkaan huomioon ihmisten erilaisia lähtökohtia
Hengelliset valinnat ovat tuollaisten lähtökohtien yläpuolella. Jos on kuullut evankeliumin, joko valitsee sen tai ei.
Kaikki kansat eivät vieläkään ole kuulleet evankeliumia, esim sentinelit. Miten näille ihmisille käy kuoleman jälkeen? Raamatussa ei muistaakseni tästä sanota mitään
Kertokaapas mitä hyötyä on yleensäkkään jumalasta? Mistä tietää et vihaako vai rakastaa?
Vierailija kirjoitti:
Olen uskossa, mutta minuakin ihmetyttää, miten Jumala ei (muka) ennalta tiennyt, että ihmiset tulevat lankeamaan syntiin.
Raamatussa taitaa olla useampia kohtia, missä sanotaan Jumalan katuvan, mitä oli tehnyt. Sekin hämmästyttää. Kuten myös se, että Jumala on tämän ilmaissut jollekin profeetalle. Siis että katuu, harmittelee omia tekojaan.Vanhan testamentin aikana myös Jumala rankaisi ihmisiä kansoina,myksilöill eiollut merkitystä. Tämä kuulostaa aika epäreilulta. Vai eikö niissä tuhotuissa kansoissa ollut yhden yhtä oikeamielistä ihmistä?!
Kyllä siinä Israelin kansassa oli Jumalallakin kestämistä ja Mooseksella.Sai tuomioita kun ei totelleet.
Aabrahan neuvotteli Jumalan kanssa että jos on 10 oikeamielistä niin jättää hävittämättä Sodoman ja Gomoran .
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kansat eivät vieläkään ole kuulleet evankeliumia, esim sentinelit. Miten näille ihmisille käy kuoleman jälkeen? Raamatussa ei muistaakseni tästä sanota mitään
Ainakin sanotaan että kaikista kansoista on taivaassa ihmisiä.Kun evankeliumi on saarnattu kaikille kansoille sitten tulee loppu.
Jos ei nyt niin menneisyydessä on voinnu kuulla evankeliumin joku kansa.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaapas mitä hyötyä on yleensäkkään jumalasta? Mistä tietää et vihaako vai rakastaa?
Raamatussa on ilmoittanut ihmisille millainen on. Jumala on kaiken luoja ja ylläpitäjä.Antanut kansoille omat asuinalueet.
Kaikki ihmiset on Jumalan luomia .Hän on määrännyt syntymisen ja kuolemisen, yksilötasolla.
Vierailija kirjoitti:
Vihaako siis Jumala jokaista uskomatonta ihmistä tänä päivänä? Mitä se viha on?
Miten ymmärrät tämän viha-asian?
Uskomattomuus on majesteettirikos Jumalaa kohtaan. Se on se varsinainen synti, josta Jumala rankaisee helvetillä.
Itse ymmärrän Raamatusta niin, että Jumalan kolminaisesta persoonasta vain Isä on kaikkitietävä. Voin toki olla väärässäkin, mutta tätä ajatusta on mielenkiintoista pohtia ja sen todenmukaisuuteen Hengen johdatusta kysellä... yritän selittää parhaani mukaan.
Jumalan olemuksessa on juuri alusta alkaen tuo ihmisestä käsittämättömältä tuntuva vuorovaikutus Hänen Jumaluutensa persoonien Isän, Pojan Ja Pyhän Hengen välillä. Jumala on olemukseltaan suhteiden ja vuorovaikutuksen Jumala. Siksi Hän halusi luoda maailman ja ihmisen. Kaikkea sitä ennen hän oli luonut Taivaalliseen valtakuntaansa myös enkelit seurakseen, joista yksi ylpistynyt kauneudestaan ja kuvitteli olevansa kuin Jumala. (Hes 28:13-17). Taivaassa syttyi sota (valtataistelu) ylpistyneen enkelin (Lucifer/Saatana) ja hänen kannattajiensa välille, jonka seurauksena langenneet enkelit syöstiin pois taivaasta ja siksi Raamatussa puhutaan myöhemmin ”avaruuden henkivalloista”, jotka vaikuttavat maailmassa ympärillämme olevassa ilmanalassa ja avaruudessa pahoina langenneita voimina/ pahuutena ja jotka vaikuttivat ihmiseen myös paratiisissa. Eli pahuus on peräisin luodun olennon lankeamisesta ylpeyteen korottamalla itsensä Jumalan kaltaiseksi. Ja siksi tuolla pahuuden voimalla on tuon luodun henkiolennon persoonallisuus. Onneksi mikään luotu tai pahuus ei ole kaikkitietävä ja kaikkivaltias, kuten Isä, vaan paha on aina Luojan orja.
Jumala oli vuorovaikutuksessa siis ensin itsensä kanssa Isänä, Poikana ja Pyhänä Henkenä mm. ihmistä luodessaan. Siksi tämä on monikossa: ”Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme” (Moos.1:26). Jumalan ”kaltaisuuteen” kuuluu myös vapaa tahto ja sen kunnioittaminen. Jumalan tahto kunnioittaa aina elämää ja on usein eri, mitä ihminen tahtoo, koska ihminen lankesi halutessaan tietää hyvän ja pahan ja olla myös Jumalan kaltainen. ( Ehkä tuo puu oli Jumalalta utelias testi, miten luotu fyysinen olento vapaata tahtoaan käyttäisi...) Koska Jumala kaikkivaltiaana Isänäkään ei ole despootti, Hän kunnioittaa ihmisen vapautta valita, vaikka voisi kyllä kaikkivaltiaana manipuloida kaikkea halutessaan, mutta manipulointi nyt ei vaan ole elämää kunnioittavaa ja kuulu Jumalan rakastavaan luonteeseen. Isä ilmoitti tahtonsa sovitustyöstä myös Jeesukselle täällä maailmassa ja Jeesus kieltäytyi toteuttamasta omaa tahtoaan, vaan hän halusi tehdä, kuten Isä tahtoi ( Joh 6:37-40), koska he ovat yhtä. Kuinka moni silloin mahtoikaan Jeesuksen kärsimyksen nähdessään yrittää manipuloida häntä luopumaan kärsimyksen ”hulluudesta”.
(Isän) vallassa on, milloin tämä maailman kanssa tehty ”vuorovaikutusstoori” päättyy, mutta hänen kanssaan yhtä on myös kolminaisuuden persoonana Jeesus, jossa on myös Jumalan ” inhimillinen” puoli, joka ei tiedä kaikkea. Jeesus itse sanoi, että on asioita, jotka yksin Isä tietää, kun Opetuslapset kysyivät maailmanlopusta. Tämä tekee mielenkiintoiseksi Isä Jumalan kaikkivaltiuden olemuksen, eli sitä ei käytetä despoottimaisesti, vaikka siihen olisikin valta.
Johanneksen evankeliumin alussa puhutaan Jeesuksesta Jumalan Sanana ja kaiken luojana. Eli Jumalan luomistyön toteuttajapersoonana oli tästä kolminaisuudesta Jeesus (Joh. 1:1-3). Siksi voisi ehkä sanoa, ettei Luoja Poika/Jeesus )tiennyt, miten tämä stoori lopulta päättyy, vaikka Isä tietääkin. Se tekee ehkä tän juuri mielenkiintoiseksi Isän kannalta, ettei ole viheltänyt peliä vielä poikki, että mahdollisimman moni vapaasti tahtova ihminen ehtisi vielä uskoa Jeesuksen sovitustyön tieksi Isän luo. Tämä ihmiselämä/ maailman aika on ikuisuuden Jumalan perspektiivissä kuitenkin vain hyvin lyhyt hetki.
Vierailija kirjoitti:
Mä mietin kans tota, että miks Jumala tappoi kokonaisia kansoja, oliko kaikki yksilöt niin pahoja että ansaitsi kohtalonsa? Entä viattomat lapset? Sit sanotaan, että Jumala rakastaa kaikkia...Rakastiko Jumala myös niitä kansoja ketkä tappoi vaiko vain juutalaisia eli sit omaa kansaa? Todella hämmentävää, tuntuu et Jumala on vähän bipolaari, ääripäät korostuu, äärimmäinen viha ja toisaalta äärimmäinen rakkaus, en vaan pysty yhteensovittaan niitä...
Jo ensinmäisten ihmisten poika Kain tappoi veljensä.
Vedenpaisumuksen aikaan sanotaan kaikkien ihmisten ajatusten olleen kaiken aikaa pahat.
Lapset menee suoraan taivaaseen.
Vierailija kirjoitti:
Itse en tykkää täällä vastailla näihin aiheisiin, koska ketju täyttyy aina pilkkaajista ja provoista. Ehkä joku muu foorumi olisi parempi paikka kysellä?
Samaa mieltä.
Jos joku oikeasti haluaa uskonasioista kysellä ja keskustella, niin jotkut muut paikat ovat varmasti parempia.
Nykyään niitä pilkkaajia tulee niin innolla näihin ketjuihin, ettei ole kovin kivaa sanoa yhtään mitään. Ei kyse ole pelkistä provoista ja trolleista vaan siitä pilkkaamisesta.
Olen uskossa, mutta minuakin ihmetyttää, miten Jumala ei (muka) ennalta tiennyt, että ihmiset tulevat lankeamaan syntiin.
Raamatussa taitaa olla useampia kohtia, missä sanotaan Jumalan katuvan, mitä oli tehnyt. Sekin hämmästyttää. Kuten myös se, että Jumala on tämän ilmaissut jollekin profeetalle. Siis että katuu, harmittelee omia tekojaan.
Vanhan testamentin aikana myös Jumala rankaisi ihmisiä kansoina,myksilöill eiollut merkitystä. Tämä kuulostaa aika epäreilulta. Vai eikö niissä tuhotuissa kansoissa ollut yhden yhtä oikeamielistä ihmistä?!