Hei uskovat, haluatteko vastata tähän?
Raamatussa löytyy paljon kohtia, missä Jumala sanoo vihaavansa jumalatonta ihmistä, ei siis pelkästään syntiä, vaan ihmistä itseään, miten sinä olet ymmärtänyt tämän?
Vihaako Jumala ihmistä, jonka on luonut?
Miten ymmärrät Jumalan vihan?
Kommentit (133)
Vierailija kirjoitti:
Mä mietin kans tota, että miks Jumala tappoi kokonaisia kansoja, oliko kaikki yksilöt niin pahoja että ansaitsi kohtalonsa? Entä viattomat lapset? Sit sanotaan, että Jumala rakastaa kaikkia...Rakastiko Jumala myös niitä kansoja ketkä tappoi vaiko vain juutalaisia eli sit omaa kansaa? Todella hämmentävää, tuntuu et Jumala on vähän bipolaari, ääripäät korostuu, äärimmäinen viha ja toisaalta äärimmäinen rakkaus, en vaan pysty yhteensovittaan niitä...
Minä tulkitsen niin että vanhan testamentin Jumala oli tuollainen kiivas ja vihainen. Hänhän lähetti vedenpaisumuksen, ja t appoi kaikki muut ihmiset paitsi Nooan seurueineen. Ihmiskuntahan siis polveutuu Nooan jälkeläisistä! Vedenpaisumuksen jälkeen Jumala keskusteli Nooan kanssa ja lupasi, ettei enää koskaan maailmaa samalla tavalla tuhoa ja tämän uuden liiton merkiksi loi sateenkaaren. Jeesus tuli kertomaan meille rakkaudesta korkeimpana lakina(muttei kumoamaan vanhoja). Hänen mukaansa rakkauden kaksoiskäsky- rakasta Jumalaa ja rakasta muita niinkuin itseäsi on kuitenkin se korkein käsky. " Minä olen tie, totuus ja elämä."
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt viime aikoina paljon tätä kadotusasiaa...Minua murehduttaa suuresti ajatus siitä, että kaikista koskaan eläneistä ja elämään tulevista ihmisistä suurin osa joutuu ikuiseen kadotukseen :( Kun mietin, miten hirveää siellä on ja että sellainen olotila on päättymätön niin tekee vain mieli itkeä ja en voi nähdä mitään järkeä tässä. Miksi Jumala halusi antaa vapaan tahdon ja luoda ihmisen kun tiesi jo luodessa, että kun antaa vapaan tahdon niin suurin osa joutuu sitten he.lvettiin?
Mietin, mikä mussa on vikana kun en voi olla kunnon kristitty niinkuin muut ja en voi hyväksyä ikuista kidutusta? Miksi Jumala ei auta mua tässä? Olen rukoillut vuosia rajussa ahdistuksessa, mutta en saa apua tässä asiassa. Ilo taivaasta on pientä verrattuna siihen kun ajattelen hel vetin kauhuja. Olenkohan tulossa hulluksi? Ehkä kristinuskoa ei ole minua varten? En haluaisi hylätä Jumalaa mutta tämä kadotusasia on mulle vaan ihan liikaa ja olen aivan nääntynyt miettiessäni tätä.
Ja ihmettelen, eikö ketään muuta uskovaa vaivaa tämä kadotusasia, olenko tosiaan ainut? Tunnen olevani täydellisen yksin tämän asian kanssa
Hei! Et ole yksin. Osasit tuossa pukea ajatuksesi sanoiksi aivan kuin itse olisin ollut kirjoittamassa.
Kunpa löytyisi ystävä läheltä, jonka kanssa voisi keskustella näistä asioista yhdessä. Ns. tosiuskovaiset eivät minua ymmärrä.
Paljon muitakin hyviä ja inhimillisiä kommentteja tässä ketjussa.
Kiitos niistä. ❤️
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt viime aikoina paljon tätä kadotusasiaa...Minua murehduttaa suuresti ajatus siitä, että kaikista koskaan eläneistä ja elämään tulevista ihmisistä suurin osa joutuu ikuiseen kadotukseen :( Kun mietin, miten hirveää siellä on ja että sellainen olotila on päättymätön niin tekee vain mieli itkeä ja en voi nähdä mitään järkeä tässä. Miksi Jumala halusi antaa vapaan tahdon ja luoda ihmisen kun tiesi jo luodessa, että kun antaa vapaan tahdon niin suurin osa joutuu sitten he.lvettiin?
Mietin, mikä mussa on vikana kun en voi olla kunnon kristitty niinkuin muut ja en voi hyväksyä ikuista kidutusta? Miksi Jumala ei auta mua tässä? Olen rukoillut vuosia rajussa ahdistuksessa, mutta en saa apua tässä asiassa. Ilo taivaasta on pientä verrattuna siihen kun ajattelen hel vetin kauhuja. Olenkohan tulossa hulluksi? Ehkä kristinuskoa ei ole minua varten? En haluaisi hylätä Jumalaa mutta tämä kadotusasia on mulle vaan ihan liikaa ja olen aivan nääntynyt miettiessäni tätä.
Ja ihmettelen, eikö ketään muuta uskovaa vaivaa tämä kadotusasia, olenko tosiaan ainut? Tunnen olevani täydellisen yksin tämän asian kanssa
Hei! Et ole yksin. Osasit tuossa pukea ajatuksesi sanoiksi aivan kuin itse olisin ollut kirjoittamassa.
Kunpa löytyisi ystävä läheltä, jonka kanssa voisi keskustella näistä asioista yhdessä. Ns. tosiuskovaiset eivät minua ymmärrä.
Paljon muitakin hyviä ja inhimillisiä kommentteja tässä ketjussa.
Kiitos niistä. ❤️
Väärinkäsitys.
Väärin käännetty ja tai tulkittu.
Ei Jumala vihaa ketään tai mitään. Luoja on Rakkaus.
Vierailija kirjoitti:
Väärinkäsitys.
Tämä on nykypäivän armo synnin peitoksi uskontoa.itse keksittyä.
Vierailija kirjoitti:
Väärinkäsitys.
Ovatko sodat ja kaikkinainen pahuus, kuten miljoonien juutalaisten hirveä tuhoaminen Jumalasta vai Saatanasta?
Eikös se Perkelekin riehu maanpäällä vielä?
Vierailija kirjoitti:
Itse en tykkää täällä vastailla näihin aiheisiin, koska ketju täyttyy aina pilkkaajista ja provoista. Ehkä joku muu foorumi olisi parempi paikka kysellä?
tämä pyllynreikä haluaa julistaa vain uskollisille seuraajilleen. onnea valitsemalliselle tiellesi. jotenkin vain sotii sinun agedaasi vastaan tuo argumenttisi pilkkaajista, taidat olla piilo-uskovainen. mene kammioosi ja tutkistele itseäsi, kuka tuomitsee kenetkin?
Vierailija kirjoitti:
Vertaus denarin päiväpalkasta selittää aika paljon. Asenne ratkaisee, ei voi tahtoa ketään kadotukseen ja samalla uskoa itse pelastuvansa. Liikaa ei voi myötäelää maallisesti, joka juoksee poliisia pakoon on siinä yksin kuten pilkassakin.
Mistään emme voi tietää vaikka Jumala sallisi kaikkien lopulta pelastua.
Vierailija kirjoitti:
Äitixx kirjoitti:
On muistettava, että myös uskova on elämänsä loppuun asti hyvin raadollinen ihminen hänkin. Jos menet seurakuntiin hengaamaan niin siellä jos missä sen huomaa... kyllä ne ”hurskaat” on ihan just samanlaisia kuin ns maailman ihmiset. Samat kiusaukset (raha, seksi, pätemisen tarve, kateus, katkeruus). Joskus tuntuu, että miten täältäkin seurakunnasta voi joku päästä Taivaseen. No siinäpä se yliluonnollisuus tuleekin esiin: Jumalalle kaikki on mahdollista. Omilla teoilla ei kyllä päästä, heh.
Jos, ja kun, seurakunnat ovat täynnä kuvailemasi kaltaisia ihmisiä, mikä ihme sinne ajaa?
Mikä on se hyöty, minkä voi saavuttaa omalle suhteelleen Jumalaan ja pelastumiseen hengaamalla tuollaisen poppoon kanssa?
Itse pysyn visusti poissa moisten ihmisten läheisyydestä, näin on parempi.
"Tuollainen poppoo", "moiset ihmiset". Kaikella ystävyydellä, mutta muistuttaa hieman sitä fariseuksen rukousta: "Kiitos, etten ole kuin tuo publikaani"....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en tykkää täällä vastailla näihin aiheisiin, koska ketju täyttyy aina pilkkaajista ja provoista. Ehkä joku muu foorumi olisi parempi paikka kysellä?
tämä pyllynreikä haluaa julistaa vain uskollisille seuraajilleen. onnea valitsemalliselle tiellesi. jotenkin vain sotii sinun agedaasi vastaan tuo argumenttisi pilkkaajista, taidat olla piilo-uskovainen. mene kammioosi ja tutkistele itseäsi, kuka tuomitsee kenetkin?
Anteeksi mitä?
Etkö ole nähnyt tällaisissa ketjuissa pilkkaviestejä, joissa haukutaan uskovat tyhmiksi, rienataan Jeesusta ym? Pohdiskelu ja kysely ei ole pilkkaamista, mutta alatyylinen nimittely on.
Ja sinäkin voisit miettiä, mitä kirjoitat toisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä voi vihata sitä, millaiseksi joku on muuttunut ilman että vihaa itse ihmistä. Jumala rakastaa kaikkia, mutta ei siedä sitä millaiseksi ihmiset ja maailma ovat muuttuneet.
Aika outoa kun itse kuitenkin maailman juuri tällaiseksi loi.
Ei luonut, vaan ihmiset lankesivat syntiin, koska heillä oli vapaa tahto valita hyvä tai paha - he valitsivat pahan ja niin maailma saastui perisynnistä.
No kukas ne ihmiset sitten loi?
Kyllä jaksat lukea muutaman sivun Raamatun alusta.Siinä on luomistapahtuma.
Eli jumala loi maailman juuri täsmälleen tällaiseksi. Kiitos.[/quote
Jos luet, näet että luotiin paratiisi.Se poikkeaa täysin nykyisestä rappeutuneesta maailmasta.
Muualla kirjoitetaan että koko luomakunta huokaa ja odottaa uudelleen luomista joka on luvattu.
Jumala on luonut maailman jo ainakin kaksi kertaa. Luomiskertomuksen alussa sanotaan, että maa oli tullut autioksi ja tyhjäksi.
Jumala on aiheuttanut maailmanlopun jo ainakin kerran.
Juutalaisessa mystiikassa tästä aiheesta on enemmänkin.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni mietityttää tuo ns vapaa tahto...Me ihmiset synnymme erilaisina, erilaisiin kulttuureihin ja uskontoihin ja Jumala sallii tämän. On varmasti helpompaa olla kristitty Suomessa kuin vaikkapa Pohjois-Koreassa. On myös helpompaa tulla uskoon, jos on valmiiksi uskovaisesta perheestä lähtöisin kuin jos on esim ateistisesta perheestä. Myös aivoissamme on eroavaisuuksia, joillakin on ns psykopaatin aivot ja heistä tulee pahoja, jos kokevat myös jatkuvaa laiminlyöntiä lapsena. Joku toinen taas syntyy normaalilla aivokemialla varustettuna rakastavaan perheeseen jossa huolehditaan ja välitetään, hänen on varmasti helpompi olla ns hyvä kun on lapsuudessa rakastettu ollut. Pointtini on siis se, voiko täysin vapaata tahtoa olla olemassa? Kun ihmisillä on niin erilaiset lähtökohdat elämään niin onko oikein velvoittaa, että kaikkien pitää pystyä uskomaan juuri tietyllä tavalla ja jos et siihen kykene (vaikka rukoilisit ja pyytäisit sydämestäsi pelastusta) niin ansaitset automaattisesti hel vetin? Ei kuulosta kovin oikeudenmukaiselta, koska Jumala ei ota lainkaan huomioon ihmisten erilaisia lähtökohtia
Minä taas sanoisin, että vaikeissa olosuhteissa kasvaneella ja vastoinkäymisiä kokeneella on suurempi todennäköisyys tulla uskoon, kuin sillä, jonka elämä on ollut tasaista ja auringonpaisteista.
Uskovien lapset eivät mitenkään välttämättä ole uskossa, ei ainakaan pelastavassa uskossa. Tapauskovaisuus ei ole sellaista.
Sekään ei pelasta, että on 'hyvä ja kiltti ihminen'. Jumala näkee ihmisen sydämen ja tuntee ajatusten salat. Monet varakkaat ja menestyneet ihmiset ovat hyvin itsekkäitä ja oman "ihanuutensa" sekä materian pauloissa. Semmoiset eivät ole Jumalalle otollisia. Jumalalle kelpaa kurja, läpimätä p*skiainen, joka katuu ja kääntyy Hänen puoleensa.
Ilman tämmöistä "valaistumista" ei hyvän perheen kiltti tyttökään pääse osalliseksi Jumalan valtakunnasta.
Jumala on ainoa looginen, objektiivinen tyyppi, jonka ei tarvitse meille mitään selitellä.
Hän on ilmoittanut itsensä Raamatussa, ja tullut lihaksi Jeesuksessa. Hän on tiennyt, että ihminen lankeaisi syntiin, ja järjesti pelastuksen lähettämällä poikansa kuolemaan syntien takia.