Oliko 9000 mk/kk hyvä palkka vuonna 1998?
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Euron myötä kaikki on kallistunut, esimerkiksi ruoka. Ruoka on todella kallista Suomessa, luvattiin halpaa ruokaa, toisin kävi. Kahviloiden hinnat tuplaantuivat euron myötä. Jos hinnat olisivat markoissa, kukaan täysjärkinen ei maksaisi kakkupalasta 50 mk, lounaan sai 30 markalla ennen vanhaan.
Totta on että silloin tapahtui melkoinen hintojen pyöristys reilusti ylöspäin.
Muuten tuo 1998 30 markkaa on 6,94 euroa vuoden 2020 mukaan.
https://apps.rahamuseo.fi/rahanarvolaskin#FIN
Se, mitä raha tarkoittaa nykyiseseen elintasoon verrattuna on, se, että tuosta jäi käteen noin 7000 markkaa, joka vastaa nykyarvossa 1617 euroa.
Silti kyse ei ollut matalapalkkaisuudesta vaan elintaso rakentui täysin eri tavoin kuin tänä päivänä. Tätä maailmaa ei voi verrata reilun 20 vuoden takaiseen. On tullut uusia asioita, joihin voi ja "pitää" kuluttaa, osa tuotteista kallistunut paljon ja osa taas halventunut.
Löysinpä tällaisen tiedon vuodelta 1999: valtion A15 palkkaluokka, kalleusryhmä I oli 9 938 mk/kk.
Oli nuoren arkkitehdin aloituspalkka.
Vierailija kirjoitti:
Löysinpä tällaisen tiedon vuodelta 1999: valtion A15 palkkaluokka, kalleusryhmä I oli 9 938 mk/kk.
Tuolloin valtion A-palkkataulukossa oli palkat A1 (pienin) - A36 (suurin johtajatason palkka) eli A15 oli alle keskitason palkka valtiolla. Itselläni ensimmäinen asiantuntijavirka, johon pääsin heti valmistuttuani oli A20.
Ex mieheni palkka oli noin 50 000 markkaa ja sen mukaisesti maksoi elatusapua.
Teknikon alkupalkka 94 Nokialla 7600mk/kk
Olin töissä ravintolassa ja sain palkkaa suunnilleen tuon verran. Asuimme Krunikassa kaksiossa ja vuokra oli jotain 2400mk sis. veden, autopaikan ja netin (oli halpa mutta ei ollut kaupungin asunto)
Olen saanut yhden ainoa palkan markkoina, se oli joulukuussa vuonna 2001 ja tarkalleen 7777 markkaa. Ei se mikään iso summa ollut, se jäi mieleen. Sitten mentiinkin euroihin.
No oli, pyysin tuota 9000mk juuri 1998, kun siirryin tehtaan it-järjestelmän kehitykseen. Annettiin 12500mk. Meinasin pyörtyä ja tuo 12500 oli jopa tuplasti enemmän mitä kaverini tienasivat. Kyllä oli rikas olo, kun pystyi ostamaan uudemman auton 2kk:n palkalla. Ostin oman asunnon, jonka lyhennys oli 2700mk/kk uokra aiemmin oli 3100mk. Nykyinen 6250€, on tietty enemmän mutta tiukkaa tekee ja "syön" säästöjäni vähän väliä. Osa on peruja noilta ajoilta.
Vierailija kirjoitti:
Teknikon alkupalkka 94 Nokialla 7600mk/kk
Nokialla oli useampia liiketoimintayksiköitä.
Niiden välillä oli eroja.
Mä sain noin 50% DI:nä eli puolivälissä opintoja olevana opiskelijana Nokialta 1999 tammikuusta 9050 markkaa kuussa. Nokia ei ollut erityisen hyvä palkanmaksaja. Syksyllä 2001 valmistuin ja lähtöpalkka oli 13 500. Silloinen avomies valmistui samaan aikaan ja meni pienempään firmaan, josta sai 17 500 markkaa lähtönä. Asuttiin Tampereen seudulla, jossa palkat oli pk-seutua pienemmät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Jokatapauksessa itse olin tuolloin elämäni ekaa kertaa kesätöissä paperitehtaalla. Olin tasan kaksi kk:tta ja sain 30000mk. Oli ihan valtava summa silloin. 😳
Kesätyöläisen Amerikka on aina ollut paperitehdas. Ei ole mitään muuta työpaikkaa jossa voisi kesätyössä likimainkaan vastaavia summia tienata.
No kohta ei ole paperitehtaita.
Turvesuolla myös ansaitsi noihin aikoihin, mutta tarkoitti 12h vuoroja infernaalisissa oloissa.
Aloitin talousalan työt 2001 ja sain palkkaa 9000 markkaa kuukaudessa. Sitä ennen olin ollut vaan kaupassa osa-aikaisessa tuntityössä. Tuntui isolta paikalta suht nuorelle ja vuokra oli tuolloin 2000 markkaa.
Sama vajaa neljäsosa taitaa mennä asumiseen nykyisinkin, palkka, verotus ja asumiskulut ovat kuitenkin ajan saatossa nousseet.
Vierailija kirjoitti:
https://apps.rahamuseo.fi/rahanarvolaskin#FIN
Se, mitä raha tarkoittaa nykyiseseen elintasoon verrattuna on, se, että tuosta jäi käteen noin 7000 markkaa, joka vastaa nykyarvossa 1617 euroa.
Silti kyse ei ollut matalapalkkaisuudesta vaan elintaso rakentui täysin eri tavoin kuin tänä päivänä. Tätä maailmaa ei voi verrata reilun 20 vuoden takaiseen. On tullut uusia asioita, joihin voi ja "pitää" kuluttaa, osa tuotteista kallistunut paljon ja osa taas halventunut.
Olin 20v tuolloin ja turha kertoa minulle satuja. Ei tämä aailma nyt tässä ajassa ole radikaalisti muuttunut.
Tänä aikana kulutusverot ja mm. polttoaineverot ovat nousseet helvetisti. Samoin asumisen hinta on ylittänyt pk seudulla keskiluokankin sietokyvyn ajat sitten. Muuta ei tullut lisää kuin älypuhelimet ja tietokoneiden yleistyminen.
Euron arvo on laskenut ja kun katsoo palkkojen kehitystä ne ovat monella alalla polkeneet paikallaan. Jopa laskeneet.
Aloittelin insinöörinä -90 luvun puolivälissä. Hämärä muistikuva olisi jostain 12 tonnin alkupalkasta. Eli tuo 9 tonnia olisi ehkä alemman keskitason palkkataso vuonna -98. Ei ainakaan hyvä.
Mä olin 1998 täyttäjänä maalitehtaalla kesätöissä ja sain palkkaa 6000 mk. Kun tein diplomityötä, palkka oli melkein 10000 mk.
Vierailija kirjoitti:
https://www.stat.fi/uutinen/muunna-markat-euroiksi-laskurilla
Vuoden 1998 rahamäärää 9 000,00 markkaa vastaava rahamäärä vuonna 2020 oli 2 081,88 euroa.Kyllä tuo minulle kelpaisi hyvin.
Ei pentele. Pitikö toi linkata... Tajusin että tienasin saman verran '97 kuukaudessa kun nyt tienaan. Vanha homma oli aivot narikassa tehtävää tehdas hommaa ja nykyään kauluspaita hommaa ihan eri alalla...
Valmistuin DI:ksi vuonna 1989. Siihen aikaan tuo 9000 mk / kk oli tavallinen vastavalmustuneen DI:n palkka, joten ei se enää 1998 ollut mikään kauhean hyvä palkka ainakaan koulutetulle henkilölle.
Olin tuolloin hotellissa duunarihommissa, sain vajaa 8000mk/kk. Oli siihen aikaan nuorelle pojalle iso raha.
Nyt saan saman summan euroina, eikä todellakaan voi sanoa että elintaso olisi kuusinkertaistunut, lähellekään...
Palkat on nousseet, mutta niin on kulutkin.