Oliko 9000 mk/kk hyvä palkka vuonna 1998?
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Irtisanouduin IT-puolelta 2003.
Ylempi toimihenkilö, tuotekehitys.
Viimeinen tilinauha, 1900€/kk.
Kannatti irtisanoutua. 2002 IT-tukihenkilö ja työsopimuksessa peruspalkka 2200€. Päälle ylityöt ja bonukset. 2007 IT-asiantuntija ja peruspalkka 2900€.
Toimitusjohtajan assistenttina palkkani oli 12000 mk/kk. Kielipainotteinen KTM-tutkinto. Jostakin piti silloin aloittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vuorotyöstä matalapalkkaisessa tehtaassa sai n. 5000mk/kk
Mikä TES salli kokoaikatyön nykyrahaksi muutettuna alle 1000€/kk liksalla vuonna 1998? Taidat muistella jotain vuotta 1988.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Irtisanouduin IT-puolelta 2003.
Ylempi toimihenkilö, tuotekehitys.
Viimeinen tilinauha, 1900€/kk.
Kannatti irtisanoutua. 2002 IT-tukihenkilö ja työsopimuksessa peruspalkka 2200€. Päälle ylityöt ja bonukset. 2007 IT-asiantuntija ja peruspalkka 2900€.
Joo, ei bonuksia, ylitöitäkin yritettiin teettää ilmaiseksi, "sisältyvät palkkaan".
En tehnyt, mielestäni on ihan eri kk- palkat tehtävissä, joissa työaikaa lakataan laskemasta.
Olin kiinteistösihteerinä 1998 ja palkkani oli 10 000mk/kk.
Se oli siihen aikaan sihteerin palkaksi hyvä, olin eläkekassan omaa kiinteistökantaa hoitamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuorotyöstä matalapalkkaisessa tehtaassa sai n. 5000mk/kk
Mikä TES salli kokoaikatyön nykyrahaksi muutettuna alle 1000€/kk liksalla vuonna 1998? Taidat muistella jotain vuotta 1988.
Metallin matalimmat liksat olivat kyseessä.
Elektroniikkateollisuus.
Ei ole tilinauhaa säilynyt.
Saattoihan brutto olla lähempänä 6000mk lisineen toki.
1994-1998 työskentelin ko. paikassa.
Muistan kun ysärin loppupuolella oltiin lukion kolmosella ja opo piti hyvän palkan rajana 10 000mk/kk. Eli kun mietittiin mihin hakee yhteishaussa, niin painotti aloja joilla tienattiin taulukoiden mukaan yli kymppitonni kuussa.
Mä aloitin työt 1998 Nokialla (IT:ssä, mutta ihan perus-IT-tukihommissa) ja alkupalkkani oli 7500 mk.
Vierailija kirjoitti:
Mä aloitin työt 1998 Nokialla (IT:ssä, mutta ihan perus-IT-tukihommissa) ja alkupalkkani oli 7500 mk.
OK, muistelinkin, että Nokia ei perustason asiantuntijatehtävistä paljoa maksanut, esim. aloitteleville suunnittelijoille.
Palkka nousi, jos nousit organisaatiossa ylöspäin.
Toki jonkin projektin alaisuudessa saattoi palkka nousta hyvinkin.
Aloitin suunnittelijana 1998 9000mk kk-palkalla, irtisanouduin 2003 kk- palkan ollessa 1900€.
10 000mk/kk oli tosiaan 90- luvun lopulla sellainen maaginen hyvän palkan raja.
Tradenomin aloituspaikka v. 1997
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OK, muistelinkin, että Nokia ei perustason asiantuntijatehtävistä paljoa maksanut, esim. aloitteleville suunnittelijoille.
Palkka nousi, jos nousit organisaatiossa ylöspäin.
Toki jonkin projektin alaisuudessa saattoi palkka nousta hyvinkin.Aloitin suunnittelijana 1998 9000mk kk-palkalla, irtisanouduin 2003 kk- palkan ollessa 1900€.
10 000mk/kk oli tosiaan 90- luvun lopulla sellainen maaginen hyvän palkan raja.
En mä suunnittelupuolen / tuotekehityksen palkoista tiedä, ne ovat varmaan olleet korkeammat kuin mitä meillä oli IT:ssä. En ole ollut mitenkään muuten tekemisissä Nokian puhelinten (tai verkkolaitteiden) kanssa kuin sellaisen käyttäjänä. Kyllä tuossakin talossa palkkaus vaihteli ihan sen mukaan, mitä teit työkseksi. Tuotekehitysinsinöörien palkkaus on varmasti ollut eri luokkaa kuin minun yo-merkonomin, joka vastailin puhelimeen IT-helpparissa.
-29
Härski Hartikainen sai autonasentajana 8000 mk/kk eli ihan normipalkka.
Löysin yhtä kansiota siivotessa vanhoja palkkalaskelmia vuosilta 1998 ja 1999. Pidin silloin välivuoden lukion jälkeen, ja työskentelin siivoojana. Tuntipalkkani oli 35 e/h, ja täysillä tunneilla (37,5 h/viikko) kuukauden bruttopalkka oli n. 5600 e. Olin juuri muuttanut pois kotoa, ja silloin summa tuntui suurelta.
Vierailija kirjoitti:
Löysin yhtä kansiota siivotessa vanhoja palkkalaskelmia vuosilta 1998 ja 1999. Pidin silloin välivuoden lukion jälkeen, ja työskentelin siivoojana. Tuntipalkkani oli 35 e/h, ja täysillä tunneilla (37,5 h/viikko) kuukauden bruttopalkka oli n. 5600 e. Olin juuri muuttanut pois kotoa, ja silloin summa tuntui suurelta.
Siis 5600 markkaa, tuo euroa tuli jotenkin automaattisesti.
Kymppitonnia pidettiin hyvän ja huonon palkan vedenjakajana. Tosin kymppitonni ei tarkoittanut mitään hyviä tuloja vaan tuloja riitävän hyvään elämään.
Omasta ensimmäisestä vakkarityöstäni 1998 sai 9000 mk/kk.
Olin AD:na kovan luokan mainostoimistossa 90-luvun lopulla, 35000mk /kk. Se oli sellaista pintaliito-elämää. Päivät töissä, yöt klubeilla! Huhhuh, sellaista ei nykyään enää näe. Mutta kuitenkin 35000 /kk kovanluokan AD:na.
Ei ollut. Itse sain tuon verran ihan toimistohommissa assarina. Juuri ennenkuin raha muuttui euroksi sain 12000 mk
Vierailija kirjoitti:
Olin AD:na kovan luokan mainostoimistossa 90-luvun lopulla, 35000mk /kk. Se oli sellaista pintaliito-elämää. Päivät töissä, yöt klubeilla! Huhhuh, sellaista ei nykyään enää näe. Mutta kuitenkin 35000 /kk kovanluokan AD:na.
Mikä toimisto? Razorfish?
Kukaan ei tienannut yli 30000mk ! Se joka niin sanoo, huijaa!
Olin teknikkona, 15000 mk/kk!
https://www.stat.fi/uutinen/muunna-markat-euroiksi-laskurilla
Vuoden 1998 rahamäärää 9 000,00 markkaa vastaava rahamäärä vuonna 2020 oli 2 081,88 euroa.
Kyllä tuo minulle kelpaisi hyvin.