Kuka haluaa tietää ystävän lapsen sukupuolen jossain tilaisuudessa ?
Ihan ip lehteen on päässyt bloggarin julkaisu kapsen sukupuolesta.
Odottavat vanhemmat ovat tietenkin onnellisia, mutta suoraan sanoen ei minulle hirveesti merkkaa tieto saako siskoni tytön vai pojan.
Kollegani kertoi sukupuolen olevan salaisuus, kun joku sitä kysyi.
Salaisuus ! Jos Tiina Virtanen saa tytön, jota en välttämättä ikinä edes näe, ei tämä kiinnosta minua.
Olen asunut Amerikassa ja siellä juhlia pidetään. Mutta ei tämä vaan sovi suomalaiseen arkeen, jee Tiina saa pojan.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Tämä erityisistä erityisin tapaus ampui roskaa luonnonsuojelualueelle ilmoittaakseen lapsensa sukupuolen ja nyt itkee iltalehdessä, miten paha mieli tuli, kun kaikki eivät tykänneet.
Instanimi ”luonnostalumottu”. Niin lumottu, että pitää sylkeä sinne roskaa 🤦🏼♀️
Minä olen eri mieltä. Minusta someräyhäys, asiattomuudet ja solvaukset eivät ole kohtuullinen reaktio hetken pieneen ajattelemattomuuteen, vaan tämä on yhteiskunnallinen ongelma jonka pitääkin herättää keskustelua. Pahimmillaan kommenttisi kaltaisilla selityksillä on puolusteltu jopa tappouhkauksia. Katsotaan, että someaikana postauksen laittaminen nettiin poistaa kaiken oman vastuun kommentoijilta ja ihmisen pitäisi olla valmis sietämään ihan mitä tahansa kuraa miten tahansa pienestä virheestä.
Minusta on hyvä, että ihmiset uskaltavat tuoda somelynkkauksen ongelmia esiin siitäkin huolimatta, että usein se näyttää johtavan tällaiseen tuplalynkkaukseen. Ensin haukutaan kun teki vääränlaisen päivityksen ja sitten haukutaan lisää kun kehtasi kertoa avoimesti nettikiusaamisesta.
Minäkään en ymmärrä. Joskus katselin tällaisia videoita ja ihan kuin tulevat vanhemmatkaan eivät olisi tienneet sukupuolta. Miten se oikein hoidetaan? Lääkäri soittaa jollekin uskotullae ystävälle ja kertoo sukupuolen? Hirveä vaiva teatterista, erityisesti nykyaikana kun sukupuolisensitiivisyys/sukupuolineutraalius ovat ns. kova sana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vitsi miten ankeita monet on. En minäkään ikinä järjestäisi gender reveal-juhlia, eikä oo ollu babyshowereitakaan. Mut totta hitossa mua hyvien ystävien ja läheisten asiat sen verran kiinnostaa, että osallistuisin juhliin ja kiinnostaa tietenkin itselle tärkeän ihmisen lapsen sukupuoli. Ei kai nyt tommosiin tilaisuuksiin mitään random työkavereita kutsutakaan, vaan läheisiä. Eikö noita voi ajatella tilaisuuksina viettää aikaa yhdessä, jakaa toisten onnea ehkä syödä vähän herkkujakin. No, voisihan senkin ajan käyttää yksin kotona surffailuun tai mitä lie.
Samaa mieltä. Luulisin, että noita ankeilijoita ei kukaan mihinkään kutsu. Sitten ne kirjoittelee vauvaan nyyhkiviä litanioita, kun mulla ei oo ystäviä, kukaan ei välitä, ihan sama vaikka olisin kuollut ... jne
Mulle taas läheiset ihmiset eivät ole mitään yleisöä ja marionetteja, joita ajattelen nyt pitäväni jännityksessä lapsen asioista. Juhlia voi aina, oli syytä tai ei, ja mitä enemmän kivanpitoa, sitä parempi. Siihen nyt vain ei omassa maailmassani liity mitään piiloleikkejä ja arvailuskaboja. Tällä ei ole mitään tekemistä ankeuden kanssa. Juhlia saa olla vaikka joka päivä, mutta mitävittuavisailut eivät niihin kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Ei käy suomalaiseen kulttuuriin, ei. Ei mikään uusi asia kelpaa. Suomalaisten pitäisi vain istua kannonnokassa syömässä käpyjä. Välillä voi istua muurahaispesässä.
Kyllä juhlia voi pitää ilman syytäkin.
Jos mietin omaa lapsuutta, kyllä tänä päivänä kyläillään paljon vähemmän.
Pyytää vaan ihmisiä kylään.
Shown tekeminen, kakun väri , arvuuttelut jne, tämä on se, mikä ei kiinnosta.
Taas vaan pitänyt tuoda jenkeistä yks turha muovikrääsäpaskajuhla lisää Suomeen ja esittää olevansa niin internatsionaali että
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juhlat ovat aina kivoja.
Oon ollut juhlimassa ikisinkun nallen rippijuhlissa. Tosi kivat juhlat olivat.Jos minut kutsuttaisiin sukupuolen julkistamistilaisuuteen, menisin. Juhlat ovat aina mukavia.
Se, kun kollega sanoo lapsen sukupuoli on salaisuus, sitä en ymmärrä.
En sitä välttämättä edes muista, saati sitä muistaisin syntymän jälkeen.Yksi hölmöimistä nimeen ja sukupuoleen liittyviä on puistotutun elämä.
Sukupuoli oli salaisuus. En tiedä tänä päivänä kumpaa lapset ovat. Lasten nimet ovat Havu ja Paju.
Aina, kun olen lapset nähnyt, en ole tiennyt kumpia ovat . Koko perhe pukeutuu kuin roskiksesta dyykattu ja ykköskauppa onRuohonjuuri.
Tämä kaikki on tietenkin tosi jes MUTTA miksi se sukupuoli on salaisuus koko iän ?Haista nyt pitkä. Tunnen tämän perheen. Ne tietävät lasten sukupuolet, joilla siihen on tarvetta. Se, että sinua vituttaa, kun ei ole vaaleanpunaista ja tummansinistä ulkoiluhaalaria, on ihan vain sinun ongelmasi.
Kuvittele, että sähköizissä työhakulomakkeissa on neljä eri vaihtoehtoa sukupuolelle. Mies, nainen ja ei halua kertoa. Sitten oli vielä yksi jota en nyt valitettavasti muista 😳
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juhlat ovat aina kivoja.
Oon ollut juhlimassa ikisinkun nallen rippijuhlissa. Tosi kivat juhlat olivat.Jos minut kutsuttaisiin sukupuolen julkistamistilaisuuteen, menisin. Juhlat ovat aina mukavia.
En sitä välttämättä edes muista, saati sitä muistaisin syntymän jälkeen.Yksi hölmöimistä nimeen ja sukupuoleen liittyviä on puistotutun elämä.
Sukupuoli oli salaisuus. En tiedä tänä päivänä kumpaa lapset ovat. Lasten nimet ovat Havu ja Paju.
Aina, kun olen lapset nähnyt, en ole tiennyt kumpia ovat . Koko perhe pukeutuu kuin roskiksesta dyykattu ja ykköskauppa onRuohonjuuri.
Tämä kaikki on tietenkin tosi jes MUTTA miksi se sukupuoli on salaisuus koko iän ?Haista nyt pitkä. Tunnen tämän perheen. Ne tietävät lasten sukupuolet, joilla siihen on tarvetta. Se, että sinua vituttaa, kun ei ole vaaleanpunaista ja tummansinistä ulkoiluhaalaria, on ihan vain sinun ongelmasi.
Kuvittele, että sähköizissä työhakulomakkeissa on neljä eri vaihtoehtoa sukupuolelle. Mies, nainen ja ei halua kertoa. Sitten oli vielä yksi jota en nyt valitettavasti muista 😳
Muu
Vierailija kirjoitti:
Minä kysyin lapseltani kun hän oli 11v, että minulla olisi tässä lastenpsykiatrian kaavake ja siihen pitäisi laittaa sinun sukupuoli. Siinä on kolme vaihtoehtoa tyttö, poika tai muu. Mikä sinä olet? Lapsi mietti niin pitkään, että sanoin asiaan vielä palattavan myöhemmin. Pari viikkkoa se mietti ja sanoi, että kai mä olen poika. No niin. Tuli sekin sitten selväksi. Näin ne sukupuolet julkistetaan.
Onneksi lomakkeissa on nykyisin välillä myös vaihtoehto "en halua kertoa". Lomakkeissa olisi varmasti hyvä olla tulevaisuudessa myös "en tiedä" vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kysyin lapseltani kun hän oli 11v, että minulla olisi tässä lastenpsykiatrian kaavake ja siihen pitäisi laittaa sinun sukupuoli. Siinä on kolme vaihtoehtoa tyttö, poika tai muu. Mikä sinä olet? Lapsi mietti niin pitkään, että sanoin asiaan vielä palattavan myöhemmin. Pari viikkkoa se mietti ja sanoi, että kai mä olen poika. No niin. Tuli sekin sitten selväksi. Näin ne sukupuolet julkistetaan.
Onneksi lomakkeissa on nykyisin välillä myös vaihtoehto "en halua kertoa". Lomakkeissa olisi varmasti hyvä olla tulevaisuudessa myös "en tiedä" vaihtoehto.
Iän suhteen saisi olla samalla tavalla vaihtoehtona "en tiedä" tai "en halua kertoa". Näin saamme jokaiselle sopivia lomakkeita.
Vierailija kirjoitti:
Pitäähän vauvasuihkun ja nimiäisten väliin joku juhla saada mahtumaan.
Joo ja nykyään ängetään sinne väliin vielä "babymoon", eli vähän niinkuin honeymoon mutta reissu ennen vauvantuloa. Instasta olen oppinut, että tähän kuuluu myös valokuvaajan ottamat masukuvat vesiputouksen juurella. Ainakin jenkkilässä. Varmaan kohta Suomessakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan tosi hyvät työllistymismahdollisuudet tuolla ”en halua kertoa” -valinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juhlat ovat aina kivoja.
Tietenkin vanhemmat tietävät sukupuolen. Se näkyi ihan selkeesti viimeistään synnytyksessä.
Usko pois. Mulle on aivan sama onko lapset tyttöjä, poikia vai kumpaakin 1. Törmään heihin ehkä kerran vuodessa.
En ymmärrä miksei voi vähän enemmän panostaa ulkonäköön. Lapset ovat kuitenkin koulussa.
Näyttävät Mr & Mrs Jukka Pojalta.
Ei kaikkien tarvi näyttää businessmiehiltä, mutta onko vaikeaa esim kampaa hiukset aamulla ?
Onko nimi enne ? Jos lasten nimet ovat Havu ja Paju, tarkoittaako se ulkonäkö pitää näyttää siltä, että eletään metsässä ?
Eikä mitään gorexeia vaan sitä dyykkausvaatetta
En ole ollut koskaan sukupuolen paljastusjuhlissa. Ystävien lasten nimet on selvinneet viimeistään ristiäisissä/nimiäisissä (eivät ole halunneet sukupuolineutraaleja nimiä, vaikka ei niissäkään mitään vikaa).
Itseä huvittaa jos vanhemmilla on ihan eri linja lapsen sukupuolen kertomiseen. Tyyliin äiti melskaa somessa että "älkää kyselkö lapsen sukupuolta" ja isä kertoi lapsen sukupuolen heti synnäriltä. Tulee kuva ettei oo perheen sisäinen viestintä ihan kunnossa :D
Vierailija kirjoitti:
Itseä huvittaa jos vanhemmilla on ihan eri linja lapsen sukupuolen kertomiseen. Tyyliin äiti melskaa somessa että "älkää kyselkö lapsen sukupuolta" ja isä kertoi lapsen sukupuolen heti synnäriltä. Tulee kuva ettei oo perheen sisäinen viestintä ihan kunnossa :D
taidan tietää kenestä on kyse... 🤭 Onkoja ruuvari saanut miisalta kovat huudot kun meni iloitsemaan POJASTA julkisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
taidan tietää kenestä on kyse... 🤭 Onkoja ruuvari saanut miisalta kovat huudot kun meni iloitsemaan POJASTA julkisesti.
Ja taas Miisa vauhdissa Twitterissä: "Alan kyllä olla lopen kyllästynyt aikuisten ihmisten jopa aggressiiviseen hämmennykseen siitä, kun eivät vauvan sukupuolta pysty ulkoisesti päättelemään. Aikuinen mies nimittäin juuri kirjaimellisesti pysäytti mut ja vaunut huudahtamalla "Hetkinen! Onko se tyttö vai poika???""
:D :D :D
En itsekään pitänyt luonnonroskaamis kohdasta tässä keississä. Mutta lieventävänä asianhaarana tämä bloggaaja ainakin väitti, että se sininen paperisilppu oli "luontoystävällistä" ja kyllä maatuisi ajan kanssa. Toisaalta, vaikka maatuisikin niin olisi ollut luontoa arvostavampaa siivota se silppu videon teon jälkeen pois kun jättää leviämään luontoon. Vaikka maatuisikin niin kyllä se kauan siellä roskana näkyy ennen kuin maatuu.
Ja ymmärtääkseni suurempi haloo syntyi tästä sukupuolen paljastamisesta eikä luonnonroskaamisesta. Nykyään kun sukupuolia ei muka ole vauvoilla vaan sukupuoli on kokemus, joka selviää ihmiselle kun ihmisellä on tarpeeksi ikää🙄
Sukupuoli on kylläkin biologinen todellinen fakta ja vaikka ihminen kokisi mitä niin se ei muuta todellisuutta, että voikin niin suuri osa ihmisistä olla hurahtanut tällaisiin hömppä juttuihin. Suomessakin ajetaan jotain typerää translakia nyt eteenpäin🤦🏻♀️