Rokotusohjelma vauvalle
Mitkä rokotukset olette antaneet lapselle? Onko ollut haittaoireita ja onko osa turhia rokotteita? Luotatteko rokotuksiin? Vauvallani 5 kk rokotukset huomenna. En tiedä miksi mua ahdistaa. Oon nähnyt liikaa dokumentteja rokotteiden haitoista ja rokotteiden aiheuttamiin komplikaatioihin. Haluaisin silti luottaa suomalaiseen rokoteohjelmaan. Ristiriitainen fiilis. Auttakaa mua valitsemaan oikein.
Kommentit (49)
On annettu kaikki rokotteet rokotusohjelman mukaisesti. Ei ole ollut mitään ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohjelmaan kuuluvat, mutta ei missään nimessä alle 3 kk:n ikäiselle mitään rokotetta. Ellei sisaruksia koulussa tms. voi ehkä tätäkin myöhemmin ottaa; jokaiset vanhemmat joutuvat arvioimaan itse.
Onko saamassa monta rokotetta huomenna? Eli moniteho? Ei huolta - jos ne ois vaarallisia, ei niitä annettais.
Taitava lääkäri, ja hyvällä tuurilla, sujuu hyvin. Olkaa rauhallisia ja luonnollisia. Tuon ikäinen vauva ymmärtää jo paljon, älkää huijatko tai liioitelko. Hyvin se menee.
Lääkäri? Ei ne paljoa rokota.
1990-luvunlopussa vauvat saivat calmette-rokotteen, joka aiheutti vakavia kudosvaurioita ja meni lähes vuosi ennen kuin uskottiin, että rokotteessa on vikaa. Rokotteet voivat olla vaarallisia, vaikka niitä annetaan!
Pääosalle tubirokote aiheuttaa ihan vain pattiarven rokotteen pistokohtaan, niin on käynyt itsellenikin ja lähes kaikille tutuilleni, jotka olen uimapuvussa nähnyt. Calmeten ja muiden tubirokotteiden mahdollisesti aiheuttamat luutulehdukset ovat kuitenkin huomattavasti pienempi haitta kuin tuskallinen kuolema tuberkuloosiin näivettymällä. Eikä tubiin enää edes rokoteta, ellei perheenjäsen ole oleskellut pitkään tubi-alueella tai sairastanut tubia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohjelmaan kuuluvat, mutta ei missään nimessä alle 3 kk:n ikäiselle mitään rokotetta. Ellei sisaruksia koulussa tms. voi ehkä tätäkin myöhemmin ottaa; jokaiset vanhemmat joutuvat arvioimaan itse.
Onko saamassa monta rokotetta huomenna? Eli moniteho? Ei huolta - jos ne ois vaarallisia, ei niitä annettais.
Taitava lääkäri, ja hyvällä tuurilla, sujuu hyvin. Olkaa rauhallisia ja luonnollisia. Tuon ikäinen vauva ymmärtää jo paljon, älkää huijatko tai liioitelko. Hyvin se menee.
1990-luvunlopussa vauvat saivat calmette-rokotteen, joka aiheutti vakavia kudosvaurioita ja meni lähes vuosi ennen kuin uskottiin, että rokotteessa on vikaa. Rokotteet voivat olla vaarallisia, vaikka niitä annetaan!
Pääosalle tubirokote aiheuttaa ihan vain pattiarven rokotteen pistokohtaan, niin on käynyt itsellenikin ja lähes kaikille tutuilleni, jotka olen uimapuvussa nähnyt. Calmeten ja muiden tubirokotteiden mahdollisesti aiheuttamat luutulehdukset ovat kuitenkin huomattavasti pienempi haitta kuin tuskallinen kuolema tuberkuloosiin näivettymällä. Eikä tubiin enää edes rokoteta, ellei perheenjäsen ole oleskellut pitkään tubi-alueella tai sairastanut tubia.
Oletko syntynyt 1998 tai 1999?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuberkuloosiin on olemassa varsin pätevä lääkitys. Luutulehdus ja pysyvä fisteli lonkassa on sinusta suotava osoitus siitä, että on rokotettu?
Koronarokotteen tietenkin. Vauvani on riskiryhmää.
Meillä kaikki lapset on saaneet rokotukset viivästetyllä aikataululla. Vanhin oli vuoden kun annettiin ensimmäinen rokote ja kolmas lapsi oli kahden, muut siltä väliltä.
Kouluun mennessä ovat saaneet samat rokotteet kuin ikätoverit.
Yksi lapsista(oli 4v) on saanut laaja alaisen ihoreaktio rokotteen jälkeen, todennäköisesti allergia jollekkin apuaineelle. Jatkossa rokotukset lääkärin valvonnassa.
Vierailija kirjoitti:
Koronarokotteen tietenkin. Vauvani on riskiryhmää.
En voi ymmärtää vastuuttomia vanhempia, jotka eivät halua antaa vauvalleen koronarokotetta.
Lapset on saaneet kaikki rokotukset HPV:tä myöten, ja jokusen influenssarokotuksen myös oman valintansa mukaan, eikä koskaan ole tullut mitään niistä. En myöskään tunne tai ole kuullut kenestäkään, että olisi mitään oireilua rokotteista seurannut, lukuunottamatta pistoskohdan kipeyttä. Vesirokon sairastivat kyllä itse.