Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työnhaku alkaa olla nöyryyttävää

Vierailija
20.04.2021 |

Olen hakenut niin moneen työpaikkaan ja saanut hylyn, että tekisi mieli lyödä hanskat tiskiin. Joskus tulee tyypillinen vastaus ”valitettavasti valintamme ei juuri nyt kohdistunut sinuun”, joskus ei kuulu mitään ja joskus, todella harvoin, perustellaan, mikä mättää. Perustelut ovat tyyliin, että kokemus puuttuu, ei ole sopivaa koulutusta tai epäillään, ettei luonteenpiirteet sovi haettuun tehtävään. Tuntuu, että vaaditaan mahdottomia. Olen työskennellyt yli 10 vuotta asiantuntijatehtävissä, kouluttautunut ja kurssittanut itseäni sekä luonteeltani olen ihan normaali, tasainen.

Näyttää siltä, etten sovi mihinkään työhön. Aina olen jotenkin vajavainen joltain osalta. Reilun vuoden työnhaun jälkeen alkaa jo syödä itseluottamusta.

Onko muilla samanlaisia kokemuksia? Tai kertokaa, miten olette menestyneet työnhaussa? En jaksaisi tätä jatkuvaa mielen pahoittamista ☹️

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainahan työnhakijoilta vaaditaan mahdottomia. Ja sitten palkataan joku tuttava tai tuttavan tuttava.

Ennemmin otetaan tuttu laiskuri, kuin tuntematonta tekijää.

Vierailija
42/62 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei myöskään tunnu ihan luontevalta yrittää vakuutella että on valmiina "tykittämään takuuvarmaa tulosta osana nuorekasta tiimiä", kun toimenkuva käsittää lähinnä hyllyjen täyttämistä tai trukin ajamista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei myöskään tunnu ihan luontevalta yrittää vakuutella että on valmiina "tykittämään takuuvarmaa tulosta osana nuorekasta tiimiä", kun toimenkuva käsittää lähinnä hyllyjen täyttämistä tai trukin ajamista.

Lisäksi suurin osa varmaan haluaisi vain tehdä työnsä kunnolla, piinkovan huipputulos tykittelyn sijaan.

Vierailija
44/62 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tuollaista se on. Opiskelen nyt uutta alaa, ja olen innoissani siitä, mutta en enää odota että varmasti työllistyn. Koska tuntuu ettei se ole enää ihan itsestä kiinni, työpaikkoja on vähemmän kuin työttömiä, ja aiemmin kun hain oman alan paikkoja kävi ihan samalla tavalla kuin sinulle. Uusi alani pitäisi työllistää vähän paremmin, mutta oikeasti saapa nähä sitten. Kyllä muakin masensi aikanaan, mutta nyt on enemmän sellainen ihan sama, teen parhaani ja jos ei kelpaa niin voi voi. Unelmoin muutosta ulkomaille, kun vaan saisin mieheni innostumaan asiasta myös. Hän opiskelee alaa jolle on täystyöllisyys Suomessa. 

Vierailija
45/62 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun alani työllistää ihan kohtuullisen hyvin, mutta ei minua. Minä olen liian vanha eli liian kallis ja taustani vuoksi mahdollisesti myös aivan liian monipuolinen. Tuore, täydentävä tutkinto ei auta yhtään. Hullua, että ensimmäiset 25 vuottani työelämässä minun oli kieltäydyttävä monista työtarjouksista, mutta nyt viisikymppisenä minua ei huolita mihinkään edes määräaikaiseksi palkkatuella.

No, voimani ovat jo lopussa. Viimeksi olen tehnyt työhakemuksen marraskuussa. Käytin innoissani sen hiomiseen kolme tuntia, mutta vanha tuttu "kiitos kiinnostuksesta" oli vastaus. En jaksa enää.

Itselläni aivan sama tilanne; pitkä työkokemus, pätevyyttä lisääviä koulutuksia, mutta liikaa ikää? Olen 58v, työkokemusta yli 30 vuotta oman alani töissä, mutta nyt en kelpaa mihinkään edes 50% palkkatuella.

Ehkä täytyy vain harrastaa puutarhanhoitoa zeniläisellä tyyneydellä ja opetella kutomaan sukkia odotettavissa oleville lapsenlapsille? Yritän  hyväksyä tilanteen, mutta tämä ei ole helppoa. Toivon kaikkea hyvää vastaavassa tilanteessa oleville!

Minulla on TE-toimiston omalla etusivullani uusi, melko mystinen rivi: "Palkkatuki 50 % palkkatuki 100 %", joka ilmestyi samaan aikaan kuntakokeiluun joutumisen kanssa. En ole kysellyt, mitä tuo tarkemmin tarkoittaa. On kyllä aika jännä tunne tarjoutua kahden ammatin konkarina lähes ilmaiseksi töihin konttorin nuorimman konttoriapulaisen apulaiseksi ja kuulla, että ryhmähaastattelu järjestetään ensi viikon tiistaina, mutta valintamme ei tällä kertaa osunut sinuun.

Palkkatuki on vaan hyvä juttu. Itse ihan pyysin että saisin palkkatukeen oikeutuksen. En muista miten ne prosentit menee. Mutta siis koen että se voi helpottaa työllistymistä.

Vierailija
46/62 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuhan tulee joka päivä sinne duuniin ja tekee mitä pyydetään niin se riittää. Hitto että rekryyjänä varmaan sais naureskella maailman tryhardeimpia hakemuksia missä selitetään ummet ja lammet vailla minkäänlaista käsitystä realismista -

Ja sillä alalla on oikeasti pulaa huippuosaajista!

Vierailija
47/62 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 50-vuotias. Haen paljon töitä ihan mitä tahansa, vaikka kyseinen paikka ei kiinnostaisikaan. Olen ihmetellyt, että pääsen haastatteluun juuri näihin, mitkä eivät kiinnosta minua pätkääkään, mutta niihin mitkä minua kiinnostaisivat en pääse haastatteluun. Ihan tavallisen myyjän työhön haetaan nykyään jotain astronauttia, vähän naurattaa nämä vaatimukset, no näihin myyjän töihin olen päässyt, mutta en pidä myyjän töistä yhtään, se on sitä samaa paskaa mitä se oli 20 vuotta sitten, kun viimeksi työskentelin myyjänä.

Minulla oli pitkään unelmieni työ matkailualalla, mutta nyt matkailuala on kriisissä. Täytyy varmaan jäädä odottelemaan parempia aikoja, olen ollut muutamassa paikassa myyjänä ja täytyy sanoa että kaupan ala on todella ahdistava paikka ja huonosti palkattu, siellä odotetaan ihmisiltä vähän liikaa palkkaan nähden.

Sinne myös tuntuu pesiytyneen ihme kyttääjiä, kuinka kauan on tauoilla sun muuta kyttäämistä, järkyttävää meininkiä. Luulisi töissäkin olevan mukavampaa tällaisella kyttääjällä kun itse vähän ottaisi rennommin, vai onko tälle kyttääjälle tämä myyjän paikka joku lottovoitto.

Vierailija
48/62 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työpaikkoja luodaan leikkaamalla työttömyysturvaa ja tuomalla 80 000 - 100 000 uutta ystävää elätiksi. Kommunistihallitus hoitaa homman.

Totta, mutta heitä tarvitaan, koska suomalaiset eivät yleensä halua ottaa vastaan töitä, jotka eivät vastaa heidän koulutustaan. Jos katsot, niin nuo ulkomaalaiset tekevät niitä ns. p***aduuneja, joita suomalainen ei suostu tekemään. 

Varmasti suomalaiset ottavat vastaan minkä tahansa työn. Kyse on palkasta. Ulkkikset suostuvat tekemään minimipalkoilla.

Vierailija
49/62 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työpaikkoja luodaan leikkaamalla työttömyysturvaa ja tuomalla 80 000 - 100 000 uutta ystävää elätiksi. Kommunistihallitus hoitaa homman.

Totta, mutta heitä tarvitaan, koska suomalaiset eivät yleensä halua ottaa vastaan töitä, jotka eivät vastaa heidän koulutustaan. Jos katsot, niin nuo ulkomaalaiset tekevät niitä ns. p***aduuneja, joita suomalainen ei suostu tekemään. 

Varmasti suomalaiset ottavat vastaan minkä tahansa työn. Kyse on palkasta. Ulkkikset suostuvat tekemään minimipalkoilla.

Voi olla. Mutta oli syy mikä tahansa, ei pidä syyttää ulkomaalaisia siitä että vievät työpaikat, jos ei ota niitä itse vastaan. 

Vierailija
50/62 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos kouluttautuisit työllistävämpään ammattiin?

Lähihoitajat työllistyvät hyvin!

Totta, työtä löytyy ja niitä on helppo saada, siinä se positiivisuus sitten onkin. Tämä työ ei sovi kaikille, palkka on huono ja työilmapiiri on liian usein surkea. En suosittele, ellei ole mitään kutsumusta.

Vierailija
51/62 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla. Mutta oli syy mikä tahansa, ei pidä syyttää ulkomaalaisia siitä että vievät työpaikat, jos ei ota niitä itse vastaan. 

Ihan ot, mutta millaisille ihmisille näitä tarjotaan? Olen ollut yli kolme vuotta työtön, eikä yhtään työtä ole minulle tarjottu, eli en edes ole kieltäytynyt mistään.

Vierailija
52/62 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuodaanhan niitä, kun suomalainen ei suostu ottamaan esimerkiksi työpaikkaa siivoajana vastaan, ellei ole siihen kouluttautunut. Nuo ulkomaalaiset saavat ne työt, joita suomalainen ei suostu tekemään :)

Ei, vaan ulkomaalainen halpatyövoima ei tunne oikeuksiaan ja sillä voidaan pitää palkkataso keinotekoisen alhaalla. Osa palkanmaksusta on myös ulkoistettu valtiolle asumistuen, toimeentulotuen ja ulkomaille valuvien lapsilisien muodossa. Normaaleilla työmarkkinoilla pula työvoimasta nostaisi palkkoja.

”Kela maksoi lapsilisää ja kotihoidontukea Suomessa töissä oleville ulkomaisille työntekijöille viime vuonna kuusi miljoonaa euroa. Kelan tieto- ja viestintäyksikön suunnittelija Siru Keskinen kertoo, että kyse on tyypillisesti siitä, että perheenjäsen muuttaa toisesta EU-maasta Suomeen työhön ja lapsi ja muu perhe jäävät lähtömaahan.”

https://www.ksml.fi/paikalliset/2444271

Vierailija
53/62 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää niin paljon kun kuulee tätä "kannattaa ehdottomasti tehdä opintojen ohessa oman alan töitä niin on sitten valmistuessa helpompaa". Ei niitä harjoittelupaikkojakaan vaan saa. Ihan kun kiusallani pitäisin jotain puolityhjää cv:tä, näkyisipä siellä se kaikki aherrus töihin pääsyn yrittämisen eteen...

Vierailija
54/62 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on alkuvuoden työvoimatilastojen perusteella

runsaat 320 000 (työ- ja elinkeinoministeriö) työtöntä.

työttömiä on vuosikausiin eniten ja joka tapauksessa hirmuinen määrä.

Työttömien ja lomautettujen määrä on kasvanut kymmenillä tuhansilla kansalaisilla kuluneen koronavuoden mittaan.

Työttömyys on taloudellinen tragedia, murhenäytelmä, joka heikentää karulla tavalla työtä vailla olevien kansalaisten ja heidän perheidensä toimeentuloa.

Köyhyys haittaa lopulta kapitalistiakin

On kyseenalaista, miten työehtojen tai työttömyystukien heikennykset koituvat kansalaisten ja kotitalouksien enemmistön saati koko kansantalouden eduksi.

Jos työvoiman tarjontaa lisäävät toimet ja työmarkkinoiden reformit merkitsevät lähinnä pienipalkkaisten töiden lisääntymistä ja palkansaajakotitalouksien tulojen suhteellista supistumista, koituu tällaisista uudistuksista ajan oloon kansantaloudelle ja julkisellekin taloudelle enemmän haittaa kyin hyötyä.

Tragedian juonesta löytyy myös annos kohtalon ivaa, sillä näitä uudistuksia ajavat yritykset näyttävät hyötyvän palkkamenojen säästöistä – mutta ennen pitkää nekin kärsivät kansantaloudelle aiheuttamansa palkka-anemian haitoista.

Vierailija
55/62 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaisiko joku vääntää mulle rautalangasta, miksi firmat ostavat rekrytointipalveluja? Miksi välikäsi? Mikä hyöty? Luulisi firmojen itse ymmärtävän parhaiten tarpeensa ja tyylinsä. Pitääkö rekryt tehdä niin monimutkaisiksi ja hankaliksi?

Jonkun täytyy tehdä rekrytoinnissa se työ, että tutustuu hakemuksiin ja poimii sieltä lupaavimmat haastatteluun, ehkä esihaastattelee. Tekee soveltuvuusarvioita. Monissa rekrytoinneissa hakijoita ei löydy ilmoituksilla, vaan heitä täytyy aktiivisesti etsiä. Hakijaviestintää täytyy hoitaa.

Kaikkeen tähän voi palkata omaa henkilöstöä, tai esimiehetvtekevät siinä sivussa, usein huonosti. Tai sitten ostetaan tämä palvelu.

Voit olla varma, että niissä firmoissa, joista et saa hakijana mitään hastausta, on päätetty tehdä homma itse esimuesten kesken, sen mukaan miyä ehtii.

Hakijaviestintä? Eli verkkosivuille finglishillä tekaistu tekopirteä höttö, ja vastauksena työhakemuksiin "tällä kertaa valitettavasti ei"? 

Uskomatonta, että yritys ei ole kiinostunut palkkaamastaan henkilöstä, vaan ulkoistaa sen. Siten vain muutaman muotin mukaisesti eli juuri oikeista langoista vetelevät ja oikealla tavalla nuoleskelevat saavat paikan, pätevyydestä viis.

Olen kirjoitellut kymmeniä hakemuksia, jokaisen erikseen jokaiseen työpaikkaan, mutta jos saan vastauksen, on se muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta ollut vailla perusteluja. Vain valtio on lähettänyt perustelut, miksi juuri se joku toinen tuli valituksi. Siitä voin oppia edes jotakin, pelkkä kiitos-ei on vain tyhjä ilmoitus.

Ongelmani on sama kuin monilla muilla, nuori maisteri vailla oman alan kokemusta. Eli ongelmajätettä.

Vierailija
56/62 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rekrytoijat ja TE-toimistoihin palkatut lukuisat työntekijät sotkevat aitoa työnhakuprosessia sekä työnantajien että työntekijöiden suuntaan. Pakkohakemaan asetettuja ihmisiä, työnhaun tehottomuuteen ja laihoihin tuottaviin tuloksiin tuskastuva työnantaja.

Vierailija
57/62 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten ärsyttää vaatimukset yliopistokoulutuksesta ja videoesittely jotain helppoa perustyötä varten. Jopa kassan työhön saatetaan vaatia tyyliin 30-60 minuutin videoesittely itsestään! vaikka ei siinä työssä olisi tarkoitus itseään esitellä.. Ärsyttävää.

Vierailija
58/62 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

en hae työpaikkoja joihin vaaditaan videoesittely, koen ne nöyryyttäväksi ja en tiedä mitä työnantaja edes tekee videoesittelyllä, jos ei hae esim. media-alan työhön jossa olisi hyvä olla "esillä". Näitä videoesittely pyyntöjä oli työpaikkailmoituksissa jo ennen koronaa, joten korona ei ole syy. Seuraavaksi täytyy varmaankin antaa ääni/laulunäyte. 

Vierailija
59/62 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen  viisikymppinen, itsekin jo luovuttamisen rajoilla, ei oikein jaksaisi enää välittää..

Oman alan paikkoja on todella vähän.

Olisin todella hyvä, kokenut, monipuolinen, mutta ei ...

Kerran kuulin kahden kolmekymppisen keskustelun kahvilassa. Toinen palkkasi työntekijöitä, sanoi, että voisihan sellaisen viiskymppisenkin palkata jos se olisi sellainen pähee tyyppi...

Apua, siis pitää olla pähee, se on pääasia. Olen kuvitellut, että kun osaa asiansa ja tekee työnsä hyvin, niin se on SE JUTTU!

Näillä mennään, kun tämän ikäiset päättävät paikoista...

Vierailija
60/62 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

en hae työpaikkoja joihin vaaditaan videoesittely, koen ne nöyryyttäväksi ja en tiedä mitä työnantaja edes tekee videoesittelyllä, jos ei hae esim. media-alan työhön jossa olisi hyvä olla "esillä". Näitä videoesittely pyyntöjä oli työpaikkailmoituksissa jo ennen koronaa, joten korona ei ole syy. Seuraavaksi täytyy varmaankin antaa ääni/laulunäyte. 

Hain piruuttani paikkaa rakennusmateriaalimyyjien puhelinvastaajaksi, kun olin saanut jo parisataa ei-vastausta omaltani ja eri aloilta. Työaika sijoittui aamukahdeksan ja iltakahdeksan välille, ja myös viikonloppuisin oli töitä. Palkka saatettaisiin nostaa suorituksen mukaan koeajan jälkeen 1680 euroon kuukaudessa. Yrityksen nimeä ei mainittu lainkaan.

Rekrytointikonsultti lähetti minulle linkin, jonne voisin käydä jättämässä itsestäni esittelyvideon. Taustani vuoksi olisin kuulemma mahdollisesti sopiva kyseiseen tehtävään. Minulla on maisterintutkinto viestinnän ja kielten alalta, opettajan pätevyys, teknistä taustaa ja neljännesvuosisadan työkokemus, jossa kaikki edellä mainittu pätevyys on ollut käytössä. Tuon esittelyvideokehotuksen kohdalla alkoi ottaa sen verran hermoon, että jätin hakemisen kesken.