Kuulemma ihan yleistä Suomessa, että paljon matkustavat henkilöt maksavat työmatkoista saaduilla lentopisteillä omat lomamatkansa?
Ja eivät varmaan kyllä ilmoita niitä missään verotuksessa.
Onpas taas tasa-arvoinen systeemi.
Miksi Finnair on luonut nimenomaan sellaisen pistejärjestelmän, että ne lentopisteet menee aina sille matkustajalle eikä sille matkan maksajalle? Varsin erikoinen koko systeemi. Kyllä tämä kaipaisi nyt ihan jotain lainsäädäntötason juttuja vaikka ihan EU-tasolla.
Kommentit (198)
Vierailija kirjoitti:
Finnairin lentopisteillä ei ole ollut arvoa kuin lisämatkatavaroissa tai upgreideissä.
Lentolippuja on saanut ihan pisteiden + verojen hinnalla, helpommalla.
Pisteillähän voi nykyisin ostaa tavaroitakin ja pelkillä pisteillä saa vaikka mitä lentoja.
Onko muillakin lentoyhtiöillä järjestelmä, että pisteet menevät aina sille matkustajalle?
Kyllä me käytettiin finskin pisteitä ravintolassa syömiseen ja juomiseen.
No ne on henk. koht. ja johonkinhan ne on käytettävä. Emmä maksa veroa mistään, mitä en oo pyytäny. Ei niistä pisteistä voi kieltäytyäkään.
Pisteitä saavat myös kaikki poliitikot.....
Kuinkahan paljon jollain ulkoministerillä (joka matkustaa tietysti paljon) on noita pisteitä?
Vierailija kirjoitti:
No ne on henk. koht. ja johonkinhan ne on käytettävä. Emmä maksa veroa mistään, mitä en oo pyytäny. Ei niistä pisteistä voi kieltäytyäkään.
Ainakin VTV:llä oli järjestelmä, ettei pisteitä tullut ellei nimenomaan itse laittanut omia bonustietojaan sinne matkajärjestelmään. Mitään pisteitä ei tullut automaattisesti.
Kuinka paljon valtio menettää rahaa siinä, että pisteet valuvat nyt matkustajien henkilökohtaiseen käyttöön?
Ei puutu kuin se, että Finnair alkaisi maksamaan rahaa suoraan matkustajan pankkitilille ja verottajalle ei annettaisi mitään pääsyä tähän tietoon.
Johonkinhan ne ansaitut pitää käyttää, mukä tässä nyt on niin ihmeellistä, aivan oikeudenmukainen käytäntö.
Kyllä yksityiset firmat katsovat että työmatkoilta kertyneet lentopisteet tulevat käytetyiksi uusiin työmatkoihin eikä työmatkailijan omiin lomiin. Näin tiedän olevan todella monessa yrityksessä.
Julkisella on sitten toinen meno, sieltäkin minulla on kokemusta. Veronmaksaja maksaa.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/6276f177-d7f0-4a04-a146-87e33dfc3…
Nää nyt vaan on ammatin mukanaan tuomia etuja. En mä niille mitään mahda.
33tik22 kirjoitti:
Johonkinhan ne ansaitut pitää käyttää, mukä tässä nyt on niin ihmeellistä, aivan oikeudenmukainen käytäntö.
Kuulostaa koko järjestelmä jonkinlaiselta veronkierrolta omasta mielestäni. Silloin jos työnantaja on maksanut sen matkan.
Voi kuule. Jos firma ostaa lennot, ei me sinne syötä matkustajan bonustietoja. Sit taas, jos henkilönitse ostaa lipun ja ottaa ne takaisin matkalaskulla, toki hän syöttää bonustietonsa. Mutta bonuspisteitä tulee todella vähän per lento eikä niillä voi maksaa lentoja, vain tasokorotuksia, tavaroita ja esim. istumapaikkoja. Ja miksi niihin ei olisi oikeutettu?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä yksityiset firmat katsovat että työmatkoilta kertyneet lentopisteet tulevat käytetyiksi uusiin työmatkoihin eikä työmatkailijan omiin lomiin. Näin tiedän olevan todella monessa yrityksessä.
Julkisella on sitten toinen meno, sieltäkin minulla on kokemusta. Veronmaksaja maksaa.
Millä tavalla se veronmaksaja niistä maksaa, jos matka tehtäisiin joka tapauksessa?
Vierailija kirjoitti:
Miten niin, eihän kenenkään lentääkseen tarvitse kuulua kanta-asiakasohjelmaan..
Kun tuosta ei ole mitään selkeää järjestelmää olemassa.
Tätähän se Yli-Viikarikin yritti selittää haastattelussa.
Ja siinä on vielä niinkin, että se työmatka, hotellit sun muut pitäisin varata itse.
Ja kenellä johtajalla on aikaa varailla itse niitä matkoja.
Sihteerit varaavat kaikki lennot ja hotellit aina valmiiksi näille johtajille.
Ja ne varataan matkustavan ihmisen nimellä.
Ei se ole kenenkään ihmisen oman yksittäinen syy tämä lentopiste ongelma. Vaan järjestelmän ja lentoyhtiön tavan.
Esimerkiksi kansanedustajat saavat kaikki lentopisteensä pitää, vaikka lähtevätkin eduskunnasta tai eivät tule enää uudelleen valituksi. Ja saavat tehdä niillä mitä haluavat.
Näin uutisoitiin.
Ei tästä voi ketään yksittäistä ihmistä syytellä sen kummemmin.
Vierailija kirjoitti:
Pisteet voi näköjään siis muuttaa myös rahaksi käyttämällä ne rahasto-osuuksiin.
Ja kukaan ei valvo mitenkään tätä!!!!!
Siis ihan suoraa veronkiertoa, ei mitään muuta!
Ministerillä miljoona pistettä!
Vierailija kirjoitti:
33tik22 kirjoitti:
Kuulostaa koko järjestelmä jonkinlaiselta veronkierrolta omasta mielestäni. Silloin jos työnantaja on maksanut sen matkan.
Sen työnantajanko ne pisteet pitäisi saada? Mitähän ihmettä nyt. Minkähänlaista veroa sä ajattelit niistä pisteistä maksettavan? Lahjaveroa?
Finnairin lentopisteillä ei ole ollut arvoa kuin lisämatkatavaroissa tai upgreideissä.
Lentolippuja on saanut ihan pisteiden + verojen hinnalla, helpommalla.