Jos joutuisit yllättäen 150 vuoden päähän menneisyyteen nykyajasta,
niin miten selviäisin elämästä 1800-luvulla, mikä olisi vaikeinta ja mitä kaipaisit wniten nykyajasta?
Kommentit (47)
Selviäisin varmaan vajaan päivän ilman lääkkeitä..
Joutuisin luopumaan silmälaseista,nimittäin silmälaseja ei ollut tuohon aikaan,sitten olisin puolisokea,kylpemistä tulee ikävä sekä hampaiden harjausta,lisäksi olisin vanhapiika (31) ,tuohon aikaan tän ikäisiä jotka ei olleet naimisissa niin säälittiin,ivailtiin yms,eli pärjäisin varsinkin puolisokeana ihan älyttömän huonosti:/
Maalaismökin vaimona tai tehdastyöläisenä en pärjäisi. En osaa käytännön töitä enkä ole fyysisesti vahva tai sitkeä. Lisäksi olen tosi likinäköinen, onnistuisikohan elämä ilman laseja.
Enpä tiedä onnistuisiko porvarina tai aatelisrouvanakaan. Olen oikeassa elämässni tieteilijä ja kaiken mitä olen elämässäni saavuttanut, on korvien välin ansiota (sanoisin mukaanlukien ihana aviomies, koska en ole tosi kaunis). Porvaris- tai aateliselämä voisi onnistua minulta vähän paremmin, kuin työläiselämä, mutta tulisikohan liika omapäisyys ja liian vähä kauneus rajoittavaksi.
Molemmissa tapauksissa jäisin kaipaamaan omaa ammattia, omaa rahaa, äänioikeutta, lasten huoltajuutta, perimisoikeutta jne.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisi todellinen haka taloushistoriassa, voisi lyödä rahoiksi pörssikeinottelussa. Suomessa ei vielä ollut pörssiä, mutta monessa muussa maassa oli. On helppo tehdä onnistuneita sijoituksia, jos muistaa kaikki nousut ja romahdukset etukäteen.
Aika haka saa olla, jotta tietäisi mihin panostaa 1871 huhtikuussa Lontoon pörssissä.
Sähkö ja työkoneet.Pelkästään vesien kanto päivittäin vain yksi raskaista töistä muiden ohessa tuolloin kun vedet myös karjalle ja pyykkäykseenkin.
Pärjäisin hyvin....kehittäisin ensi töikseni konekiväärin ja valloittaisin pikkuporukalla koko maailman ja hoitelisin päiviltä kaikki tulevat diktaattorit, tsaarit, yksinvaltiaat tai niiden sukulaiset, jos eivät vielä olisi syntyneet.
Olen hyvä tekemään fyysistä työtä, että jonkun aikaa saattaisin pärjäillä.
Illat vedettäisiin kotipolttoista ja kessua päreenvalossa. Ruoka olisi varmaan aika ankeaa.