Jos joutuisit yllättäen 150 vuoden päähän menneisyyteen nykyajasta,
niin miten selviäisin elämästä 1800-luvulla, mikä olisi vaikeinta ja mitä kaipaisit wniten nykyajasta?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Varmaan ihan hyvin pärjäisin.
t. suomenruotsalainen aatelissukuun silloin vielä kuuluneena
Paitsi jos saat umpisuolentulehduksen tai hammassäryn. Jälkimmäisestä selviäisit hengissä, mutta ei se kivaa olisi, kun seppä kiskoisi pihdeillä kipeän hampaan suustasi ilman puudutusta. Ei ollut ketään, jota nykyään kutsuttaisiin hammaslääkäriksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikkasen riippuu mihin joutuisi. Jos olisin samassa paikassa kuin missä juuri nyt olen, niin varmaan hengenlähtö olisi lähellä.
Missä olet? Mikä oli niin vaarallinen paikka?
Viitannee siihen, että maapallo liikkuu. Mikäli sinä siirtyisi 150 vuotta taaksepäin, niin luultavasti maapallo ei olisi tarkalleen samassa kohtaa eli voisit joutua avaruuteen tai maa sisään tai 100+ metriä ilmaan.
Mikäli aamulla heräisin vuodesta 1871 olettaen minun olevan joko Suomessa tai englannin kielisellä alueella, niin ravinnon kanssa tulisi pian ongelma. Erikoinen vaatetukseni varmasti keräisi huomiota ja onnistuisinko vakuuttamaan jonkun työnantajan taidoistani? Toisaalta mistä asiasta minulla olisi niin hyvät tiedot, että saisin etulyöntiaseman muihin verrattuna?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikkasen riippuu mihin joutuisi. Jos olisin samassa paikassa kuin missä juuri nyt olen, niin varmaan hengenlähtö olisi lähellä.
Missä olet? Mikä oli niin vaarallinen paikka?
Viitannee siihen, että maapallo liikkuu. Mikäli sinä siirtyisi 150 vuotta taaksepäin, niin luultavasti maapallo ei olisi tarkalleen samassa kohtaa eli voisit joutua avaruuteen tai maa sisään tai 100+ metriä ilmaan.
Mikäli aamulla heräisin vuodesta 1871 olettaen minun olevan joko Suomessa tai englannin kielisellä alueella, niin ravinnon kanssa tulisi pian ongelma. Erikoinen vaatetukseni varmasti keräisi huomiota ja onnistuisinko vakuuttamaan jonkun työnantajan taidoistani? Toisaalta mistä asiasta minulla olisi niin hyvät tiedot, että saisin etulyöntiaseman muihin verrattuna?
Jos olisi todellinen haka taloushistoriassa, voisi lyödä rahoiksi pörssikeinottelussa. Suomessa ei vielä ollut pörssiä, mutta monessa muussa maassa oli. On helppo tehdä onnistuneita sijoituksia, jos muistaa kaikki nousut ja romahdukset etukäteen.
Mä lähtisin ensimmäiseksi kalalle!
Ai miksi?
No kun kuuntelee vanhempia kalaukkoja, jatkuvasti toistuu väite, miten paljon enemmän ja suurempia kaloja oli ennenaikaan. Jopa Oulun suunnan kirkonkirjoihin on kirjattuna maailmanmenosta 1800-luvulla, että kalansaaliit ovat pienentyneet, eivätkä ole enää lainkaan entisaikojen tasolla....
Kalastajana se ihmeiden aika ja kalastajan Eldorado pitäisi kokea ihan ensimmäisenä!!!
-Nykyajasta varmaan kaipaisin kunnon kuitusiimoja ja hiilikuituvapoja. Haspelikeloja unohtamatta DD!!
- - - - - - -
Onkos avaaja harkinnut käydä juttelemassa jonkun kanssa korona-ahdistuksestaan?
Saattaisi olla sinulle hyväksi.....
Prkl... edellinen tuli kyllä ihan väärään paikkaan; sorry!
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella olisi varmaan oma kaivo ja pesuvesi ja ruoanlaittovesi joutuisi ämpärillä hakea talvipakkasillakin.
Meillä oli 1970-luvulla.
Tuskin kukaan meistä pärjäisi 1800-luvun loppupuolen maailmassa kuukauttakaan. Elämä oli tuohon aikaan niin paljon ankarampaa ja ihmisten oli oikeasti otettava itse vastuu itsestään ja perheestään.
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli helpompi elää omassa pienessä kuplassaan kun ei ollut tiedonvälitystä kuten puhelimia, nettiä tai lehtiäkään välttämättä. Elämä olisi yksinkertaisempaa mutta fyysisesti raskaampaa.
Puhelimia ja sähköä ja muita mukavuuksia oli jo tuohon aikaan ainakin kaupungeissa. Maaseudulla oli sitten huomatavasti alkeellisempaa ja Pohjoismaiden nykyhistorian pahin nälänhätäkin oli koetellut Suomea 1860-luvun lopussa.
Mä olisin luultavasti pyrkinyt joko merimieheksi tai sitten opiskelemaan jotain siihen aikaan hyödyllistä. Insinööriksi, agronomiksi, papiksi, veturinkuljettajaksi, räätäliksi
Tulisi ikävä kuumaa käyttövettä, suihkua, vesivessaa ja tietokonetta
Tällä hetkellä mielessä on anti-d-immunoglobuliini, jota tulisi ikävä.
Jos päätyisin samaan paikkaan kuin nyt, niin olisin todennäköisesti karjanhoitaja tai muu piika eräässä isossa pk-seudun kartanossa. Osaan lypsää käsin ym. tarpeellista, niin varmaan pärjäisin hyvin pienellä opilla. Olen raskaana ja lapsen isä olisi ajuri tai muu renki kartanolla. Olisimme menneet naimisiin toisin kuin nyt. Synnytys on riski, mutta suvuissamme on monilapsisia perheitä, niin en ole kovin peloissani, kunhan ei tule tulehduksia.
Riippuisi siitä mihin yhteiskuntaluokkaan syntyisi. Kyllä rikkailla oli tuolloinkin hyvää ruokaa, vaatteita, kenkiä jne. Köyhimmillä taas ei mitään. Rikkaana varmaan kaipaisi lähinnä sähkölaitteita ja sairastuessaan vaikkapa antibiootteja. Köyhänä taas varmaan kaipaisi eniten ruokaa ja muita perusjuttuja ja esim. Hammashoitoa.
Pärjäisin kohtuullisesti taitojeni puolesta. Osaan neuloa, virkata, kutoa kangaspuilla, kasvattaa vihanneksia, kalastuskin onnistuu ja puiden pilkkominen. Olen jopa kehrä nyhtää ja karstannut, kasvattanut pellavaa ja teoriassa tiedän listaukset ja loukutukset, eri asia osinko käytännössä. Osaan leipoa hapanleipää, valmistaa hapankaalta, tunnen ruokasienet ja syötävät villivihannekset. Kanojenhoito onnistuu ja olen lypsänyt käsin, lampaitakin osaan hoitaa. Asun maalla ja lapsuuskodissa oli eläimiä ja opin kotona ns. Tarkan elämäntavan ja siinä mukana monia vanhan ajan taitoja.
Luultavasti kaipaisin varsin nopeasti eniten antibiootteja.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu täysin siitä, mihin paikkaan ja asemaan siirtyisin. Tämä on liian laaja kysymys, liian monta muuttujaa jää auki.
Harmi, ettei sinulla ole mielikuvitusta ottaa yhtä niistä muuttujista ja rakentaa jotain sen ympärille.
Eikun tosiaan, koska sinulla ei ole mielikuvitusta ja aloitteellisuutta, olisit kuollut 150 vuotta sitten jo ennen aikuisikää.
Jos saisin pitää nykyajan ammattiosaamisen hammaslääkärinä tulisin pärjäilemään varmaan ihan hyvin. Tietty nykyisiä lääkkeitä ei saisi mukaan ja kaikkia työvälineitä ei pystyisi valmistamaan, mutta silti pystyisin kohtuullisen modernin praktiikan nykytiedoilla perustamaan.
Kuolisin n kuukaudessa.
Mutta jos terveenä , niin ehkä voisi alkaa keksijäksi, hulluksi tiedemieheksi tai ennustajaksi. Ehkä semmoinen Jeesus-hahmo.
Jos sinne 1800-luvulle ei tupsahtaisi tyhjästä, vaan siirtyisi johonkin valmiiseen ajalle tyypilliseen elämäntilanteeseen, niin:
- Jos olisin köyhä, kaipaisin vapaa-aikaa.
- Jos olisin rikas, kaipaisin 2000-luvun lääketiedettä.