Tampereella jalankulkija jäänyt suojatiellä kuorma-auton alle
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Takaperinkö suojatiellä pitäisi kävellä vai miten kävelijöiden syyttelijät kuvittelette jalankulkijan näkevän takaa kääntyvän auton?
Itse olen ymmärtänyt, että suojatielle pyrkivää tulee väistää ja että ajotietä ajavan on kyettävä suojatielle pyrkivää väistämään. Kun näin, lähtökohtaisesti selvää, että ajotietä kulkevalle on sälytetty velvollisuus nähdä suojatielle pyrkivät, jotta näitä on mahdollista väistää.
EI enää nykyisin, kun suojatien saa ylittää myös pyöräilemällä. Toisinaan pyöräilijällä on velvollisuus väistää, toisinaan taas etuajo-oikeus. Jos sitten samaan aikaan suojatietä ylittää pyöräilijä ja jalankulkija, voi tulla hyvinkin paljon tulkintavirheitä, että missä järjestyksessä mennään. Lain kirjain on selkeä, mutta kun ihmiset etenevät elämässään mutuillen, niin ongelmia tulee. Selkeintä olisi, jos lakia muutettaisiin niin, että suojatietä ylittäviä väistetään aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekkin autoilen ja pyöräilen.Katson varmasti tarkkaan että pääsen turvallisesti suojatien yli turvallisesti.Kivahan se on maata koomassa sairaalassa tai mullan alla ja todeta että olin oikeassa!Näitä hulluja pyöräilijöitä näkee kyllä jotka painat suojatien yli sata lasissa ja heiluttavat keskisormea autoille.
Pyöräilijän en ole koskaan nähnyt ajavan sata lasissa, mutta autoilijoita näkee ajavan sata lasissa aika usein risteystilanteissakin. Kertaakaan en ole kuullut, että joku auton ratin takaa olisi valittanut, ettei voi nähdä risteyksessä muita autoilijoita, kun he ajavat sata lasissa.
Useamman kerran olen saanut pyöräilijän syliini jalkakäytävällä. Olen tullut kulman takaa (edelleen jalkakäytävällä) ja sieltä onkin tullut sitten pyöräilijä vastaan ajaen aivan liian kovaa tilannenopeutta. Vieressä on mennyt ajorata, jolla pyöräilijä olisi voinut (ja olisi pitänyt) ajaa. Joskus toisen kerran jälkeen olen ottanut tavaksi kir oilla kovaa ja kysynyt, että tajuatko, että olisin voinut ku olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko molemmissa ollut kuorma-auto kääntymässä oikealle? Kuskin paikalta siihen ei näe käytännössä ollenkaan, vaan pitää olla tosi tarkkana ja ennakoida.
Ihmiset on niin tyhmiä että menevät alle. Sama kuin katsoisi hain kitaan ja sitten ihmettelisi kun pää lähti.
Jokainen on ollut tyhmä joskus (lapsena), ja useimmat tulevat olemaan vielä vanhoina uudestaan.
Kyllä tämä on yksinkertaisesti käsittämätöntä ettei tätä ongelmaa saada korjattua, joka vuosi saa lukea samanlaisista tapauksista.
Miksi kuorma-auto saa kääntyä suojatielle jos ei sinne näe? Miksi?? Henkilöautokuskeille opetetaan autokoulussa että jos suojatielle ei näe niin silloin siinä on STOP-merkki. Pitää pysähtyä ja ajaa matelemalla jos ei kerran mitään näe.
Tällaisiin valoihin pitäisi olla kuorma-autolla ajo kielletty jos ei kerran voi jalankulkijoita nähdä.
Meinaat, että raskas kalusto saisi kääntyä vain vasemmalle?
Meinaan. Jos sinulla on väistämisvelvollisuus etkä sitä pysty noudattamaan niin kertoisitko minulle kuinka pystyt liikennesääntöjen mukaisesti kääntymään oikealle?
Tässä on siis oletus ettei raskaasta ajoneuvosta pysty havaitsemaan oikealla puolella olevia jalankulkijoita. Itse en ole kuorma-autokuski, joten en tiedä varmasti onko näin. Tiedän myös sen että jos minun autossani olisi vastaava kuollut kulma niin en ajaisi tuollaisista risteyksistä, ikinä.
Sitten nämä kuulokepäät ja kännykkään tuijottavat ovat täysin pihalla mitä ympärillä tapahtuu! Meinasin kerran ajaa päälle!Eikä kävellyt suojatien yli! Meni täysin hermo !Sitten kun huusin kyseiselle heepolle että v....u olit jäädä alle niin kaveri nimitti minua hulluksi!Teki mieli vetää turpaan että silleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko molemmissa ollut kuorma-auto kääntymässä oikealle? Kuskin paikalta siihen ei näe käytännössä ollenkaan, vaan pitää olla tosi tarkkana ja ennakoida.
Ihmiset on niin tyhmiä että menevät alle. Sama kuin katsoisi hain kitaan ja sitten ihmettelisi kun pää lähti.
Jokainen on ollut tyhmä joskus (lapsena), ja useimmat tulevat olemaan vielä vanhoina uudestaan.
Kyllä tämä on yksinkertaisesti käsittämätöntä ettei tätä ongelmaa saada korjattua, joka vuosi saa lukea samanlaisista tapauksista.
Miksi kuorma-auto saa kääntyä suojatielle jos ei sinne näe? Miksi?? Henkilöautokuskeille opetetaan autokoulussa että jos suojatielle ei näe niin silloin siinä on STOP-merkki. Pitää pysähtyä ja ajaa matelemalla jos ei kerran mitään näe.
Tällaisiin valoihin pitäisi olla kuorma-autolla ajo kielletty jos ei kerran voi jalankulkijoita nähdä.
Meinaat, että raskas kalusto saisi kääntyä vain vasemmalle?
Meinaan. Jos sinulla on väistämisvelvollisuus etkä sitä pysty noudattamaan niin kertoisitko minulle kuinka pystyt liikennesääntöjen mukaisesti kääntymään oikealle?
Tässä on siis oletus ettei raskaasta ajoneuvosta pysty havaitsemaan oikealla puolella olevia jalankulkijoita. Itse en ole kuorma-autokuski, joten en tiedä varmasti onko näin. Tiedän myös sen että jos minun autossani olisi vastaava kuollut kulma niin en ajaisi tuollaisista risteyksistä, ikinä.
"Kuljettajan, joka liikennesääntöjen tai liikennemerkin mukaan on väistämisvelvollinen, on hyvissä ajoin nopeutta vähentämällä tai pysähtymällä selvästi osoitettava, että hän aikoo noudattaa velvollisuuttaan.
Hän saa jatkaa matkaa vain, jos hän muiden ajoneuvojen sijainti, etäisyys ja nopeus huomioon ottaen ei aiheuta vaaraa eikä estettä." ajoteoria.wordpress.com
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni teistä autoilijoista seuraa vieressä olevan kevyen liikenteen väylän tapahtumia risteystä lähestyessänne ja katsotte myös sivupeiliin?
Eikä muuten riitä sivupeiliin katsominen, vaan lisäksi pitää kääntää päätä takaviistoon ja katsoa takaikkunoiden läpi. Siellä on meinaan kuollut kulma henkilöautollakin, jos vain peileihin luottaa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä olisi sääntö muutos paikallaan. Väistämisvelvollisuuden pitäisi kuulua sille, jolla ei ole niitä esteitä, esim kuolleet kulmat, auringon häikäisy, jne. Lisäksi jarrutusmatka on jalankulkijoilla olematon.
Tämä. On ihan oikeasti järjettömyyden huippu, että siitä kaikkein huomaamattomimmasta ja säännöille täysin immuunista tienkäyttäjästä tehdään se lillukanvarsi, joka kaikkien muiden pitäää huomata, pimeästä kelistä, mustista vaatteista, puuttuvasta heijastimesta tai huomiovalaistuksesta ja täysin ennakoimattomasta liikkumisesta huolimatta.
Jalankulkija näkee auton AINA. Kelissä kuin kelissä. Heidän tulisi olla väistämisvelvollinen.
Ettekö te kevyen liikenteen väylän jumalauta tajua,että välillä keli olosuhteet ovat semmoiset että havannointi on vaikeaa! Suora auringon paiste alhaalta,sumu yms.Sitten mustat vaatteet! Välillä tuntuu että hirvikin on viisampi.nm.autoilija,lenkkeilijä ja pyöräilijä.
Huh huh mitä kävelijöiden vihaajia tämä ketju täynnä. Ei tuollaisia pitäisi päästää auton rattiin ollenkaan.
Olen edelleen sitä mieltä, ett-ä rekat pois kuupparoimasta kaupunkien keskustojen ahtailta kaduilta "ihmisten aikoihin" (esim. klo 7.30-21). Jos joku sitten jää alle illan ja yön pimeydessä, niin se on omalla vastuulla.
Vierailija kirjoitti:
Olen edelleen sitä mieltä, ett-ä rekat pois kuupparoimasta kaupunkien keskustojen ahtailta kaduilta "ihmisten aikoihin" (esim. klo 7.30-21). Jos joku sitten jää alle illan ja yön pimeydessä, niin se on omalla vastuulla.
Tämä. Olen asunut pari talvea Fuengirolassa, enkä muista siellä koskaan nähneeni rekkoja tai täyskokoisia kuorma-autoja keskustan vilinässä. Pakuja ja pienempiä jakeluautoja korkeintaan. Se on vieläpä ihan kohtuu suuri kaupunki ja tiivis kuin mikä, joten varmasti sellaisen huomaisi jos niitä siellä pyörisi. Jos onnistuu siellä, niin miksei onnistu Suomessa?
Suomen jakeluliikenne on täysin persiistä. Puoliperävaunuiset rekat jakelee kamaa suoraan kauppoihin keskelle kaupunkia jne. Sivistysmaissa ne rekat kulkee kaupunkien välejä ja jakeluliikenne kaupungin sisällä hoidetaan jakeluautoilla.
Ja pliis. Älkää edes yrittäkö jauhaa mistään suomalaisesta tehokkuudesta. En näe mitään hyvää siinä, etä laitetaan yksi ihminen hoitamaan homma ja jätetään 3 muuta työttömäksi sen varjolla.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni teistä autoilijoista seuraa vieressä olevan kevyen liikenteen väylän tapahtumia risteystä lähestyessänne ja katsotte myös sivupeiliin?
Minä ainakin. Tämä opetettiin jo reilu 30 vuotta sitten autokoulussa.
Olen itse myös liikenteessä jalankulkijana, 2 pyörällä ja autolla. Tästä saa, tai ainakin pitäisi jokaisen saada perspektiiviä siellä liikenteessä toimimiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Olen asunut pari talvea Fuengirolassa, enkä muista siellä koskaan nähneeni rekkoja tai täyskokoisia kuorma-autoja keskustan vilinässä. Pakuja ja pienempiä jakeluautoja korkeintaan. Se on vieläpä ihan kohtuu suuri kaupunki ja tiivis kuin mikä, joten varmasti sellaisen huomaisi jos niitä siellä pyörisi. Jos onnistuu siellä, niin miksei onnistu Suomessa?
Treella on pakuja on ja jakeluautoja, sitten on niitä isoja työkoneita, rekkaa, kadunpesukoneet, jäteautot ja aurat. Teollisia firmoja, kauppoja on. Yksityisillä näkee monenlaisia menopelejä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jalankulkijoita vaivaa?! Eikö he yhtään katso ympärilleen?!
Eivät katso. Olen parin viikon aikana nähnyt kun jalankulkija ryntää suojatielle vaikka. Punaisiin valoihin pysyhtymässä olevien kuorma autojen tai linja autojen liike ei ole vielä loppunut. Ei varmaan säteillyt pysähtyvätkö nämä lopulta ennen suojatietä. Puhumattakaan Herttoniemessä sartubeesta onnettomuudesta jolle ei ole muuta selitystä kun pyöräilijä ajoi suoraan kääntyvän kuorma auton alle. Pyöräilijöille väistämis velvollisuus aiba risteyksissä ja kaupunkien keskustoissa sekä puistojen väylillä yms. pyörällä ajamisen kieltäminen.
Kolmisen viikkoa Tampereella jäi linja-auton alle suojatiellä jalankulkija. Muutama päivä sitten koululainen kuoli Espoossa, jäi kuorma-auton alle suojatiellä. Ja tänään Tampereella suojatiellä jäi taas ihminen kuorma-auton alle. Pitäisikö nyt terästäytyä? Isommalla ajoneuvolla liikkuvat: on turha nyt selitellä ns. kuollutta kulmaa. Jos tietää, että sellainen on, sitten täytyy toimia sen mukaan esim. ennakoida, ajaa hitaasti jne. Ei tämmöistä uutisointia haluaisi edes ulkopuolinen viikosta toiseen lukea, saati sitten asianosaiten omaiset.
Vierailija kirjoitti:
Kolmisen viikkoa Tampereella jäi linja-auton alle suojatiellä jalankulkija. Muutama päivä sitten koululainen kuoli Espoossa, jäi kuorma-auton alle suojatiellä. Ja tänään Tampereella suojatiellä jäi taas ihminen kuorma-auton alle. Pitäisikö nyt terästäytyä? Isommalla ajoneuvolla liikkuvat: on turha nyt selitellä ns. kuollutta kulmaa. Jos tietää, että sellainen on, sitten täytyy toimia sen mukaan esim. ennakoida, ajaa hitaasti jne. Ei tämmöistä uutisointia haluaisi edes ulkopuolinen viikosta toiseen lukea, saati sitten asianosaiten omaiset.
Kyllä se vastuu on kuule ihan kaikilla. Uusi tieliikennelakikin oikein korostaa että JOKAISEN tulee tehdä kaikkensa onnettomuuden estämiseksi, ei pelkästään rekkakuskin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vastuu on kuule ihan kaikilla. Uusi tieliikennelakikin oikein korostaa että JOKAISEN tulee tehdä kaikkensa onnettomuuden estämiseksi, ei pelkästään rekkakuskin.
Ai jokaisen? Jaahas. Voiko tavis soittaa sitten ulkomaiselle rekkavalmistajalle ja pyytää muutoksia autoihin? :)
Jumalauta järki päähän! Menet 50kg vs 170 kg painimaan sumo painijaa vastaan! Kumpi voittaa? Äly hoi,älä jätä!Toki jos haluu ”mennä reippaina käymme rekkain alle”Siitä vaan!
OPETTELE liikennesäännöt ja ajamaan niiden mukaan ennen kuin menet ratin taakse.