En tullut valituksi McDonald'siin! Mihin enää kelpaan!?!
Jo vuoden ollut työtön, koska menin hölmö opiskelemaan itselleni kulttuurialan koulutuksen. Olen hakenut ihan mitä tahansa työtä - todellakin ihan mitä tahansa. Mihinkään en ole päässyt.
Aluksi hain edes etäisesti koulutukseeni liittyviä töitä. Sitten edes jotain keski-ikäiselle korkeakoulutetulle ihmisille. Kun mikään paikka ei auennut, aloin hakea ihan mitä tahansa työtä.
Juuri sain puhelinsoiton McDonald'sista, etten tullut valituksi. Kiva.
Ikää 40v, kaksi korkeakoulututkintoa (maisteri), työuraa takana 12v. En kelpaa postin kiireapulaiseksi (joulu), en siivoamaan laivoja, en siis todellakaan yhtään mihinkään.
Kommentit (164)
Aloita henkilökohtaisen avustajan töistä tai puhelimyynnistä, jos et pääse muualle. Hae samalla sitten muita töitä.
"opettajan sijaiseksi, tai koulunkäyntiavustajaksi"???
Et voi olla tosissa, nuo työt revitään käsistä! Ja sijaisuuksista tappelee ne opettajat,Maisterit, joilla alan koulutus ja töitä ei oo. Koulunkäyntiavaustajilta vaaditaan se koulutus. Ihme mielikuvitusmaailmassa elätte!
Vierailija kirjoitti:
Kulttuuriala on viimeisen vuoden ajan ollut jäissä, joten siitä on turha itseänsä ruoskia.
Osaatko hyvin noita kieliä? Olisiko kääntäjän pätevyyden hankkiminen iso urakka? Voisit tehdä niitä hommia freelancerina, samalla kun etsit muita töitä. Olisi hyvä lisä CV:hen.
Teknistä kääntämistä tyyliin pakkausselosteet ja ohjeet voi hyvin tehdä ilman kääntäjän tutkintoa. Ei nyt ehkä sun unelmajobi, mutta osaamistasi hyödyntävää mielekästä työtä kuitenkin.
Kääntäminen on työ, jota voisin tehdä ihan "oikeastikin", enkä vain nyt väliaikaisesti. Pätevyyttä ei ole, mutta senhän voi tarvittaessa hankkia. Harmi vaan, että kielitaitoni on ns. vanhan ajan hyvä kielitaito. Nykyään kysyntää olisi virolle, venäjälle, arabialle, kiinalle, somalille jne. Ranskalla, saksalla ja ruotsilla olen saanut muutamia opettajien sijaisuuksia, mutta niihinkään minulla ei ole opettajan pedagogisia opintoja suoritettuna, eli en voi toimia opettajana vakituisesti.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et pääse töihin siksi, ettet vakuuta työnantajaa haastattelu tilanteessa.
Työnantaja ei luota sinuun jostakin syystä. Vaikea sanoa sivullisena miksi, mutta tämä on yksi suuri syy miksi hakemus ja haastattelu hylätään.Korkeakoulutettuja ei oteta useistakaan syistä siivoushommiin, koska katsotaan että hänestä ei todennäköisesti ole vakituiseksi työntekijäksi. Ja toisaalta siksikin, ettei hänellä ole mitää alan työkokemusta eikä näin ollen osaamistakaan.
Ja aloitus on niin selkeä provo, kuin vain olla voi!
Ei ole provo, mutta olen samaa mieltä kanssasi, etten vakuuta työnantajia haastattelussa. Esimerkiksi McDonald'sin työhaastattelussa se itseäni noin 20v nuorempi sälli tenttasi motivaatiotani ruoka-alalle ylipäätään. Että onko ruoanlaitto intohimoni ja näenkö itseni ruoka-alalla joskus tulevaisuudessa. Sanoin, etten näe. Haen töitä ja teen työni hyvin ja luotettavasti, mutten voi sanoa rehellisesti, että haaveilisin mistään kokin tai tarjoilijan työstä. Olisinko sitten saanut työn, jos olisin valehdellut, että rakastan hampurilaisravintoloiden rasvankäryä ja roskaruokaa yli kaiken?
Vaikea on myöskään peitellä omaa ikää tai kokemusta. Kyllä minusta näkee, että olen nelikymppinen. Jos tuleva työnantaja kysyy, niin mieluummin kerron työtaustastani ja koulutuksestani kuin sanoisin, etten ole tehnyt oikein mitään viimeiseen 20 vuoteen. Olisinko silloin jotenkin paremmassa asemassa työnhakijana, jos olisin vain hengannut kotona?
ap
Jos sanoit, että et näe itseäsi tulevaisuudessa ruoka-alalla, pelasit kyllä itse itsesi ulos työpaikkahaastattelussa. Kyllä noissa purilaispaikoissakin on ihan urakiitoa tarjolla, parissa vuodessa voi päästä vuoropäälliköksi, sitten ravintolapäälliköksi ja vielä siitä eteenpäin. Selvästi fiksu ja koulutettu hakija voisi olla hyvä kandidaatti esimieshommiin alalla, ja vähän korkeampi ikä voisi olla siinä pelkkää plussaa. Mut jos itse sanoit että et aio pysyä alalla niin - noh, palkkaisitko itse?
Ohis. Olen monta keraa miettinyt, etä pitääkö silloin valhedella kun kaikki näkevät ja huomaavat, että odennäköisesi valehtelet vai kannattaisiko yrittää puhua tuolloin totta.
Vierailija kirjoitti:
Mieti myös ulkomaita: Ruotsi, Norja, Iso-Britannia jne.
luuletko ettei siellä ole omia työttömiä? Itse aattelin et lähden ja rikastun Norjan öjynporauslautalla. Nopea googletus torpedoi suunnitelmat tyystiin! EI sinne noin vaan mennä, kilpailu paikoista on norjalaisillakin kova.PYH!
Sama kalajalostuslaitoksissa. Ei toimi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi joillakin on kova hinku päästä matalapalkkatöihin? Sen ymmärtäisin että olisi kova halua päästä töihin jossa maksetaan hyvää palkkaa mutta sitä en että joku haluaa paskahommiin paskalla palkalla.
Nälkä ja juoksevat, elämiseen tarvittavat kulut aiheuttavat sitä hinkua. Kai meistä moni lepäilisi laakereillaan ja tekisi ihan muita asioita kuin töitä, jos rahaa olisi muutenkin.
ap
Älä hae mäkkäritöitä, olet ylikoulutettu. Oletko koskaan katsonut minkä ikäistä porukkaa siellä noin keskimäärin on hommissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja ei luota sinuun jostakin syystä. Vaikea sanoa sivullisena miksi, mutta tämä on yksi suuri syy miksi hakemus ja haastattelu hylätään.Korkeakoulutettuja ei oteta useistakaan syistä siivoushommiin, koska katsotaan että hänestä ei todennäköisesti ole vakituiseksi työntekijäksi. Ja toisaalta siksikin, ettei hänellä ole mitää alan työkokemusta eikä näin ollen osaamistakaan.
Ei ole provo, mutta olen samaa mieltä kanssasi, etten vakuuta työnantajia haastattelussa. Esimerkiksi McDonald'sin työhaastattelussa se itseäni noin 20v nuorempi sälli tenttasi motivaatiotani ruoka-alalle ylipäätään. Että onko ruoanlaitto intohimoni ja näenkö itseni ruoka-alalla joskus tulevaisuudessa. Sanoin, etten näe. Haen töitä ja teen työni hyvin ja luotettavasti, mutten voi sanoa rehellisesti, että haaveilisin mistään kokin tai tarjoilijan työstä. Olisinko sitten saanut työn, jos olisin valehdellut, että rakastan hampurilaisravintoloiden rasvankäryä ja roskaruokaa yli kaiken?
Vaikea on myöskään peitellä omaa ikää tai kokemusta. Kyllä minusta näkee, että olen nelikymppinen. Jos tuleva työnantaja kysyy, niin mieluummin kerron työtaustastani ja koulutuksestani kuin sanoisin, etten ole tehnyt oikein mitään viimeiseen 20 vuoteen. Olisinko silloin jotenkin paremmassa asemassa työnhakijana, jos olisin vain hengannut kotona?
ap
Jos sanoit, että et näe itseäsi tulevaisuudessa ruoka-alalla, pelasit kyllä itse itsesi ulos työpaikkahaastattelussa. Kyllä noissa purilaispaikoissakin on ihan urakiitoa tarjolla, parissa vuodessa voi päästä vuoropäälliköksi, sitten ravintolapäälliköksi ja vielä siitä eteenpäin. Selvästi fiksu ja koulutettu hakija voisi olla hyvä kandidaatti esimieshommiin alalla, ja vähän korkeampi ikä voisi olla siinä pelkkää plussaa. Mut jos itse sanoit että et aio pysyä alalla niin - noh, palkkaisitko itse?
Ohis. Olen monta keraa miettinyt, etä pitääkö silloin valhedella kun kaikki näkevät ja huomaavat, että odennäköisesi valehtelet vai kannattaisiko yrittää puhua tuolloin totta.
Haastattelija todennäköisesti arvostaa, että henkilö edes yrittää valehdella. On kai tämäkin osoitus motivaatiosta?
Vierailija kirjoitti:
Mene opislelemaan lähihoitajaksi, jos et keksi mitään muuta?
Korkeakoulutaustalla kannattaa lukea suoraan sairaanhoitajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Silloin kierretään kysymys vastaamalla esimerkiksi että nauttii, kun saa kotona tarjota hyvää ruokaa ystäville ja että ei voi sulkea poiskaan sitä vaihtoehtoa että tekisi sitä pitemmälläkin tähtäimellä mikäli se alkaa tuntua mieluisalta myös työnä.
Vierailija kirjoitti:
Mene opettajan sijaiseksi tai koulunkäyntiavustajaksi johonkin kouluun. Tai hae ulkomailta töitä.
T. Patenttiratkaisija
Luulen ja toivon, että meidät koulutetut opettajat otetaan ensin sijaiseksi ennen kuin muita edes harkitaan. Meitä (edes pätkä-)töitä hakevia opettajia on muutenkin pilvin pimein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi joillakin on kova hinku päästä matalapalkkatöihin? Sen ymmärtäisin että olisi kova halua päästä töihin jossa maksetaan hyvää palkkaa mutta sitä en että joku haluaa paskahommiin paskalla palkalla.
Nälkä ja juoksevat, elämiseen tarvittavat kulut aiheuttavat sitä hinkua. Kai meistä moni lepäilisi laakereillaan ja tekisi ihan muita asioita kuin töitä, jos rahaa olisi muutenkin.
ap
Työ = nälän aiheuttamia pakkoliikkeitä
Itse en kelpaa enää edes puhelinmyyntiin. Enkä pääse edes työkyvyttömyyseläkkeelle vaikka kärsin jatkuvista selkä ja päänsäryistä. On jumpattu vuosikausia eikä auta.
Kyllä on "hyvinvointivaltio" tämäkin. Pitää vissiin vaan hakea vielä jotain lehtimyyjän töitä ja jos jotain seiskaa pääsee myymään niin sitä pitää sitten tehdä halot silmissä ja jatkuvissa kivuissa, miten paskaa voi elämä olla?
Beata ollut tarhalapsi siinä vaiheessa kun Mikko urallaan kuuluisuutensa huipulla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulttuuriala on viimeisen vuoden ajan ollut jäissä, joten siitä on turha itseänsä ruoskia.
Osaatko hyvin noita kieliä? Olisiko kääntäjän pätevyyden hankkiminen iso urakka? Voisit tehdä niitä hommia freelancerina, samalla kun etsit muita töitä. Olisi hyvä lisä CV:hen.
Teknistä kääntämistä tyyliin pakkausselosteet ja ohjeet voi hyvin tehdä ilman kääntäjän tutkintoa. Ei nyt ehkä sun unelmajobi, mutta osaamistasi hyödyntävää mielekästä työtä kuitenkin.
Kääntäminen on työ, jota voisin tehdä ihan "oikeastikin", enkä vain nyt väliaikaisesti. Pätevyyttä ei ole, mutta senhän voi tarvittaessa hankkia. Harmi vaan, että kielitaitoni on ns. vanhan ajan hyvä kielitaito. Nykyään kysyntää olisi virolle, venäjälle, arabialle, kiinalle, somalille jne. Ranskalla, saksalla ja ruotsilla olen saanut muutamia opettajien sijaisuuksia, mutta niihinkään minulla ei ole opettajan pedagogisia opintoja suoritettuna, eli en voi toimia opettajana vakituisesti.
ap
Yritä keksiä ratkaisuja. Kuulostaa siltä, että keksit syitä miksi et voi tehdä sitä ja tätä. Jos ei heti onnistu, niin yritä lähestyä asiaa eri kulmasta.
Hae johonkin kauppaan keräilemään verkkokauppaostoksia. Näihin on jatkuvasti haut auki ja kaikenikäistä näkyy keräilemässä. Saa hyvin liikuntaakin työvuoron aikana.
Vierailija kirjoitti:
Huononkin työpaikan pohjalta on paljon parempi lähtökohta hakea niitä kovatasoisempia paikkoja kuin pitkän työttömyysputken jälkeen.
Vuokrafirmat hakee jatkuvasti varastotyöntekijöitä ja kaikkiin ei tarvi työkokemusta sillä perehdyttävät paikan päällä.