En tullut valituksi McDonald'siin! Mihin enää kelpaan!?!
Jo vuoden ollut työtön, koska menin hölmö opiskelemaan itselleni kulttuurialan koulutuksen. Olen hakenut ihan mitä tahansa työtä - todellakin ihan mitä tahansa. Mihinkään en ole päässyt.
Aluksi hain edes etäisesti koulutukseeni liittyviä töitä. Sitten edes jotain keski-ikäiselle korkeakoulutetulle ihmisille. Kun mikään paikka ei auennut, aloin hakea ihan mitä tahansa työtä.
Juuri sain puhelinsoiton McDonald'sista, etten tullut valituksi. Kiva.
Ikää 40v, kaksi korkeakoulututkintoa (maisteri), työuraa takana 12v. En kelpaa postin kiireapulaiseksi (joulu), en siivoamaan laivoja, en siis todellakaan yhtään mihinkään.
Kommentit (164)
Ap voisit kysyä niinkin, että mikä tuo minulle itselleni kelpaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et mihinkään. Onneksi olkoon, loppuelämäsi on henkistä kidutusta ja pahoinpitelyä. Olet loppuikääsi pelkkää roskaa jonka päälle syljetään. Eikös olekin upeaa.
Katsos, töitä saa tosta noin vaan kun hakee.
Mutta ei huolta. Pian kokoomus ja persut vie sinulta viimeisetkin tuet ja sitten voit alkaa haaveilla, että joku päivä pääsisit edes vankilaan. Edes talveksi.
Jos verotus olisi matalampi ja vähemmän kaikenlaista sääntöjä, niin työpaikkoja syntyisi enemmän.
Ei julkinen puoli voi luoda tuottavaa työtä.
Totta kai julkinen puoli tekee paljon tuottavaakin työtä, esim. koulutus ja terveydenhuolto on varmasti suurelta osin tuottavaa työtä.
Ehkä heistä saatat olla ylikoulutettu tai "väärän ikäinen" nuorten mäkkärityöntekijöiden kanssa työskentelemään
Vierailija kirjoitti:
Näinä aikoina kulttuuriala ei juurikaan työllistä, kun ei työllistä kunnolla hyvinäkään aikoina.
Suuri määrä on kuitenkin koko ajan työpaikkoja auki Suomessa.
Voisihan sitä nuoremmatkin ajatella että opiskelee alalle, josta työllistyy ja pääsee ns. leivän syrjään kiinni.
Mutta taidealat, kulttuuri, sisustus, kaunaudenhoito yms. alat kiinnostavat ja niistä usein valmistutaan suoraan työttömiksi.
Jos ei saaa oman töitä, niin korkeakoulutettuhan kykenee myös muihin vähän vaativamman alan töihin.
Ja toisinaan on pakko ottaa se työ, minkä vain sattuu just sillä hetkellä samaan.Sinkkuus on sikäli hyvä juttu nyky-Suomessa, että pystyy muuttamaan aina kevyesti ja nopeasti sinne, mistä töitä löytyy. Vaikkapa sijaisuus toisella puolella Suomea. Myös vuokralla asuminen on auttaa, kun ei ei tarviste kahdesta asunnosta maksella, toisesta vastiketta toisesta vuokraa.
Itse olen tälläinen liikkuva työntekijä ja töitä on ollut aina.
Näihin kahteen asiaan törmään jatkuvasti. Niin että olen joku ronkeli, kun ei työ kelpaa. Johan sanoin, että otan ihan mitä tahansa työtä, jos vain saisi. Mutta jos ei siivousalalle tai Mäkkärin kassallekaan pääse, niin mihin sitten?
Toinen asia on tuo, että tulee näitä ihania ihmisiä kertomaan, että kyllä he vaan on aina saaneet töitä, kun ovat sitä pyytäneet/osanneet hakea/on työ kelvannut.
Olen sitten joku todella vastenmielinen ihminen, kun en työllisty.
ap
Vierailija kirjoitti:
Jos lähihoitajakouluun ei pääse niin sitten on kyllä jo ihmisessä jotain vikaa. Sinne pääsee kokemukseni perusteella ihan kaikki hyvin suomea puhuvat normaalijärkiset ihmiset.
Ei pääse ei. Minun kaverini, ihan normaali 7 keskiarvon omaava, ei päässyt kouluun. Kuulema ei ole soveltuva psykologin testien mukaan.
Kyllä johonkin firmaaan pääsee siivouspalveluun.
Minä hain lähihoitajakouluun ja olen tyytyväinen. Työskentelen päiväkodissa. Hammashoitajiksi suuntautuvat muuten monet, jotka eivät tykkää perinteisestä hoitotyöstä.
Et pääse töihin siksi, ettet vakuuta työnantajaa haastattelu tilanteessa.
Työnantaja ei luota sinuun jostakin syystä. Vaikea sanoa sivullisena miksi, mutta tämä on yksi suuri syy miksi hakemus ja haastattelu hylätään.
Korkeakoulutettuja ei oteta useistakaan syistä siivoushommiin, koska katsotaan että hänestä ei todennäköisesti ole vakituiseksi työntekijäksi. Ja toisaalta siksikin, ettei hänellä ole mitää alan työkokemusta eikä näin ollen osaamistakaan.
Ja aloitus on niin selkeä provo, kuin vain olla voi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä halusit tehdä?
Ai ylipäätään työkseni? Kirjailijuudesta olen haaveillut, mutta sepä on aika riski ala sekin. Minulla on monipuolinen koulutus mm. opettamisesta, kielistä, taidehistoriasta, myynnistä, markkinoinnista, viestinnästä, tuottamisesta.. Näkisin mieluiten itseni jossain kulttuurialan viestintähommissa. Mutta niin näkee moni muukin.
ap
Kaiken järjen mukaan tuolla koulutuksella pitäisi jo päästä VTV:n pääjohtajaksi.
Mäkkärin toiminta perustuu siihen, että niitä kaksikymppisiä voi hyppyyttää ja sumuttaa. Ei sinne oteta nelikymppisiä, koska niitä kaksikymppisiä tulee ekaan paikkaansa ovista ja ikkunoista.
Eli enemmän kertoo Mäkkäristä kuin sinusta.
Vierailija kirjoitti:
Et pääse töihin siksi, ettet vakuuta työnantajaa haastattelu tilanteessa.
Työnantaja ei luota sinuun jostakin syystä. Vaikea sanoa sivullisena miksi, mutta tämä on yksi suuri syy miksi hakemus ja haastattelu hylätään.Korkeakoulutettuja ei oteta useistakaan syistä siivoushommiin, koska katsotaan että hänestä ei todennäköisesti ole vakituiseksi työntekijäksi. Ja toisaalta siksikin, ettei hänellä ole mitää alan työkokemusta eikä näin ollen osaamistakaan.
Ja aloitus on niin selkeä provo, kuin vain olla voi!
Millä ihmeen perusteella provo? Omasta mielestäni vaikutti täysin aidolta.
- Eri
Vierailija kirjoitti:
Ota keikkatyötä vuokratyöfirmalta. Tosin nyt voi olla heillä ylitarjontaa työntekijöistä, kun ravintola-ala on alhaalla. Mutta jos et ole turhan kranttu ja asiakaspalveluhenkinen, voit saada jotain matalapalkkatyötä.
Mäkkiin on paljon hakijoita ja sinne palkataan mielellään sellaisia, joilla ei ole työkokemusta. Eivät sitten kritisoi sitä työkulttuuria. Nelikymppiselle Mäkin työkulttuuri voi olla liian rankka.
Niin. Ottaisin niitä keikkatöitä vuokratyöfirmalta, jos siellä olisi minulle jotain tarjota. Kanssani samoja työkeikkoja hakee aloille koulutetut työttömät ja lomautetut. En mene heidän edelleen työnhaussa tai töitä jaettaessa, koska olen väärällä alalla. Ymmärrän tämän hyvin.
Mäkkiin on varmasti myös hirveä määrä hakijoita tässä työllisyystilanteessa, erityisesti nuoret varmasti ovat hätää kärsimässä, kun ravintolat ovat olleet kiinni ja perinteiset kesätyöpaikat on peruttu tai niitä on vähemmän.
Matalapalkkatyö olisi tosi bueno mulle! Kaikki työ on enemmän kuin työttömyyskorvaus.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä halusit tehdä?
Ai ylipäätään työkseni? Kirjailijuudesta olen haaveillut, mutta sepä on aika riski ala sekin. Minulla on monipuolinen koulutus mm. opettamisesta, kielistä, taidehistoriasta, myynnistä, markkinoinnista, viestinnästä, tuottamisesta.. Näkisin mieluiten itseni jossain kulttuurialan viestintähommissa. Mutta niin näkee moni muukin.
ap
Yritä miettiä mitä palvelua voisit myydä freelancerina. Jos et muuta keksi niin yritä ensin myydä vaikka joku sisällöntuottoprojekti jollekin julkiselle pilipaliosastolle. Saat rakennettua portfoliota ja pystyt saada helpommin uusia töitä. Toiminimi pystyyn, alat ideoida ja otat yhteyttä mahdollisiin ostajiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä halusit tehdä?
ap
Kaiken järjen mukaan tuolla koulutuksella pitäisi jo päästä VTV:n pääjohtajaksi.
Aivan! Jokos se pesti on auki? Voiko hakea :D
ap
Vierailija kirjoitti:
Jos lähihoitajakouluun ei pääse niin sitten on kyllä jo ihmisessä jotain vikaa. Sinne pääsee kokemukseni perusteella ihan kaikki hyvin suomea puhuvat normaalijärkiset ihmiset.
Onneksi nykyään ei kuka tahansa pääse lähihoitajakouluun. Monet myös ”jäävät kiinni” harjoittelussa, kun pitää osata esim. jakaa lääkkeet. Jos ei näitä osaa tehdä, ei opiskelut jatku. Meidänkin luokalta aikanaan viisi lopetti kesken, kun ei onnistunut lääkelaskut/lääkkeiden jakaminen.
Vierailija kirjoitti:
Lehtien puhelinmyyntiin.
Siitä ei saa palkkaa joten ei ole työpaikka.
Ihme että edes soittivat, monestakaan paikasta ei ilmoiteta jos ei valita.
No jaa. Työ on vain työtä. Ei moni lääkärikään eikä sosiaalan työntekijä niin empaattinen ole, kuin olla voisi. Eivätkä edes sairaanhoitajat.
Sairaiden hoitaminen on heille vain työ, jota he tekevät, ei koko elämäntarkoitus, vaan yksi osa elämää.
Jos lähihoitaja tekee työnsä hyvin ja ammattitaitoisesti, huolimatta siitä, ettei välttämättä niin viihdy hommassaan niin se on aivan ok.