miesystäväni ei ole kovinkaan älykäs ja se häiritsee
Mies on mukava ja kiltti, mutta kaipaan parempia keskusteluja.
Olen tuonut tämän esille ja lopputuloksena on, että hän puhuu puuta heinää asioista, joista ei ymmärrä mitään ja käyttää sanoja, joiden merkitystä ei ymmärrä. Esimerkkinä kun puheenaiheena oli tuloerot "kyllä kommunismi on syyllinen suuriin tuloeroihin".
Nyt opiskelee ja on saanut siitä itsetunnon nostatusta, mikä on hyvä.
Kuitenkin lieveilmiönä yrittää sitten päteä toistamalla ulkoa lauseita, joita opettaja on sanonut. Tämän huomaa jo siitäkin, kun koko puhetyyli ja ääni muuttuu hänen näitä lauseita toistellessaan. Ihan normaalia käytöstä ensimmäisen vuoden opiskelijalta, mutta kun kyseessä on aikuinen ihminen. Pahinta on että kun näemme yhdessä muita ihmisiä, kokee tarvetta ujuttaa mihin tahansa keskusteluun näitä lausahduksia, ja ihmiset kummastelevat että miksi hän oikein puhuu tuollaisia.
Samaten sujuvasti nykyisin "opettaa" minua oman alani asioissa, vaikka tietämystä ei oikeastaan ole. Näissä tilanteissa mumisen ja ynähtelen vain jotain vastaukseksi.
Onko tämä nyt minun syyni kun halusin "parempaa" keskustelua?
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Keskustelutaidoilla ja ulkoa opitulla ei ole mitään tekemistä älykkyyden kanssa. Lopettakaa jo tyhjänpäiväinen päteminen ja esittäminen.
Keskustelutaitoa voi olla myös se, että osaa keskittyä kuuntelemaan toista ja esittää kysymyksiä asioista, joista ei tiedä. Minä ainakin pidän ihan fiksuna nimenomaan sellaista ihmistä, joka sanoo ettei tiedä ja esittää kysymyksiä. Ja sitten oikeasti tietävät antavat fiksuja vastauksia, eivätkä nolaa toista "tietämättömyydestä". Siinähän kaikki osapuolet oppii.
Ehkä sun mokasi, ap, oli se että sait miehesi tuntemaan olonsa tyhmäksi vaikka hänellä ehkä oli vaan aukkoja yleissivistyksessä. Nyt hän kuvittelee, että hänen pitää käyttäytyä tuolla tavalla ja sinä häpeät ja päivittelet entistä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
millä perusteella se mies tuli taas valittua? oliko jännä, lompakko vai komea?
Kysyy tylsä, köyhä ja ruma.
Siellä osu ja uppos :D
Omakin mieheni on mua hitaampi, mutta ei voi tyhmäksi sanoa, on keskivertoa fiksumpi varmaan silti. Ei mua häiritse ollenkaan, luulen että AP:n tapauksessa miehen ns. tyhmyyttä enemmän haittaa toi päteminen.
Tuttua häiritsee, kun tyttölapsi tuli isäänsä ja on vähemmän älykäs kuin äiti. Välillä tuttu kertoo, kuinka on kokenut olevansa ulkopuolinen omassa perheessään. Tyttö ei opiskellut yhtä pitkälle kuin äiti ja tuntuu olevan tyytyväinen omaan tavallisuuteensa. Mies ei sentään ole aivan älyttömän tyhmä, elämä on mennyt ihan hyvin töitä tehden ja palkat kuluttaen. Mies ei kykene syvällisempiin keskusteluihin ja suunnitelmalliseen elämään. Mies ei tunnu yksilöltä, vaan enemmän laumasieluiselta. Hyvä isä ja tytär kuitenkin. Vanhemmat ovat eronneet.
Tutulla on toinen mies, entistä älykkäämpi ja hänen kanssaan on saanut älykkäämmän lapsenkin. Joskus kun perhe ei ole kuulemassa, hän voi kertoa, miten erilaista on olla nyt äiti ja vaimo, kun on toivoa, että tulevaisuus on mielenkiintoinen. On helpompaa olla ystävällinen tyhmemmille, kun saa toteuttaa elämäänsä älykkäämmässä seurassa.
Aloittajan tulee etsiä viipymättä vertaisensa mies. Joutuu pian nolatuksi, jos aloittajan kaverit huomaavat tuon tyhmyyden.
En ymmärrä, miksi kirjoitat asiasta. Minkälaisia vastauksia odotat? Miehesi on mikä on, jos se ärsyttää liikaa niin erotkaa.
Vierailija kirjoitti:
OT/ Tuo on muuten mielenkiintoinen teoria kommunismista ja tuloeroista.
Neuvostoliiton eliitti pröystäili sikamaisesti verrattuna rahvaaseen. Samaa tasoa Jean-Bedel Bokassan kanssa porsasteluineen.
Tuloerot ja valtaapitävien vauraus ei liity mitenkään toisiinsa. Valtaapitävät ovat olleet kansaa vauraampia aikojen alusta asti, jokaisessa mahdollisessa valtiomuodossa.
Neukkueliitti oli keppikerjäläisiä verrattuna katolisen kirkon eliitiin joka ei ole koskaan himmaillu porsastelussa.
Tuloeroja aiheuttaa moni asia, mutta Kommunismi ei sille listalle pääse.
Ap, jos sinä et tiedä auton tekniikasta hölynpölyä ja mies tietää niin oletko silloin tyhmä? Kyllähän nyt jokaisen pitää osata keskustella ja tietää mikä autossa on vikana ennen kuin se viedään korjaamolle.
Kun on lukion käynyt, niin ei ihan tyhmä kyllä ole.
Sinä väitellyt, ehkä tarvitset haasteellisemmaksi miehen... sellaisen jolla on omaa ajatusta ja joka osaa tuoda sen esiin. Tai sitten tarvitset korkeasti koulutetun.
Jos tuo asia häiritsee, niin eiköhän se häiritse jatkossakin.
Sanotko sinä miehellesi siitä, ettei nyt ainakaan rupea sinun alallasi pätemään?
Tuntuu, että teidän suhteessa joo, puhutaan, mutta ei keskustella.
Sanot, että mies opettelee ulkoa jutut. Mites sinä itse?
Kerrotko miltä sinusta oikeasti tuntuu?
Sanotko, että lopetas nyt tuo päteminen minun alueellani? Vai annatko mennä toisesta sisään ja toisesta ulos?
Menetkö piiloon sinne koulutuksen taakse ja miehesi taas sinne, ettei ole koulutettu?
Kokeile ensin tulla esiin. Tai kumpikin esiin ja jos ei syvene, niin sitten omat päättelyketjut ja toiminta.
Mitä sinä haluat?
Vierailija kirjoitti:
naisen ei kannata ottaa itseään tyhmempää miestä, eihän sitä kestä kukaan
Jos tämä käännettäisiin toisinpäin , niin olisiko vihapuhetta?
Oma kokemukseni on sellainen, että mieheni tavatessa kuvittelin ap:n tavoin mieheni tavatessa, että hän oli minua suuresti tyhmempi, koska ei ollut käynyt yliopistotutkintoa eikä ollut lapsena pystynyt omaksumaan ulkoa kaikkea samaa tietomäärää kuin minä.
Olen suhteemme aikana viisastunut sen verran, että opin mieheni yleissivistyksen puutteen johtuvan todella hirveistä kotioloista sekä diagnosoimattomasta adhd:sta ja opin myös sen, että olin todella ennakkoluuloinen ja ylimielinen tavatessamme, sillä mieheni on suhteemme aikana ns. puhjennut kukkaan ja mennyt korkeakouluun opiskelemaan, paljastunut uskomattoman syvälliseksi ihmiseksi sekä ahkeraksi ja uteliaaksi ja sai jopa netin älykkyysosamäärätestistä korkeammat pisteet kuin minä (lol).
En vain olisi koskaan saanut selville näitä ominaisuuksia hänessä, jossen olisi itse päässyt eroon omista ennakkoluuloistani ja antanut hänelle mahdollisuutta. Nykyään olen kiitollinen siitä, että HÄN antoi minulle mahdollisuuden, vaikka en alun perusteella olisi sitä ansainnut.
Vierailija kirjoitti:
naisen ei kannata ottaa itseään tyhmempää miestä, eihän sitä kestä kukaan
Tämä on hyvin vaikea toteuttaa, koska älykkäämpiä miehiä nyt vain ei ole. Lasken laskuista pois uraorientoituneet, koska itse olen vapaa-aikaorientoitunut. En tee mitään älykkäällä ja keskustelukykyisellä, minua edes 50% asioista paremmin tietävällä miehellä jonka kanssa en pääse näistä nauttimaan hänen ollessa jatkuvasti töissä. Muutamia vapaa-aikaorientoituneita minua älykkäämpiä miehiä tiedän, mutta heillä on sitten puutteet luonteessa muutoin. Minua ei haittaa vaikkapa miehen puhe tai liikuntavammakaan, mieluummin sellainen kuin urheiluhullu, mutta itsetunnon tulee olla kohdallaan eikä madella kuin maanmatonen. Rahaa on hyvä olla omiksi tarpeiksi, joten rikaskaan ei tarvitse olla, hoidan kyllä itseni elättämisen. Eipä vain löytynyt tällaista, joten olen itsekin nyt kuudetta vuotta palikan kanssa, joka valittiin muilla kriteereillä sitten. mm. ulkonäkö, vakavaraisuus, suht terve, äärimmäisen kiltti ja sopeutuva, sänkytaidot. PArhaan valitsin niistä miktä kerkesi vastaan tulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OT/ Tuo on muuten mielenkiintoinen teoria kommunismista ja tuloeroista.
Neuvostoliiton eliitti pröystäili sikamaisesti verrattuna rahvaaseen. Samaa tasoa Jean-Bedel Bokassan kanssa porsasteluineen.
Tuloerot ja valtaapitävien vauraus ei liity mitenkään toisiinsa. Valtaapitävät ovat olleet kansaa vauraampia aikojen alusta asti, jokaisessa mahdollisessa valtiomuodossa.
Neukkueliitti oli keppikerjäläisiä verrattuna katolisen kirkon eliitiin joka ei ole koskaan himmaillu porsastelussa.
Tuloeroja aiheuttaa moni asia, mutta Kommunismi ei sille listalle pääse.
Kommunistinen eliitti rutsas kansalta. On sama asia hallita miljardien omaisuutta ja käyttää omanaan. Ja kansa jonotti appelsiineja.
Tuo edellinen, johon vastasit on minun mielipiteeni. Sinun olkoon omasi ja hyvä niin.
Älykkyydellä ja koulutuksella on loppujen lopuksi aika vähän tekemistä toistensa kanssa.Monet älykkäät kouluttautuvat mikä tietenkin johdattaa ymmärtämättömät kuvittelemaan sen olevan sama asia
Hanki DI niin saat oikeasti älykkään miehen.
Vierailija kirjoitti:
Älykkyydellä ja koulutuksella on loppujen lopuksi aika vähän tekemistä toistensa kanssa.Monet älykkäät kouluttautuvat mikä tietenkin johdattaa ymmärtämättömät kuvittelemaan sen olevan sama asia
Monesta koulutuksesta ei valmistu ellei ole keskivertoa älykkäämpi, DI hyvä esimerkki tästä. Siellä ei lukemalla/muistamalla pärjää (ei juuri olekaan luettavaa) vaan vaatii ihan oikeasti korkeahkon ÄOn.
Itse olet hänet tuohon tilanteeseen painostanut. Olisit jättänyt puuttumatta asiaan, niin hän ei kokisi painetta siitä että keskustelun tulisi olla jotenkin sinun vaatimuksen mukaista.
Mieti jos sinun olisi pakko käydä syvällistä keskustelua itsellesi täysin vieraasta aiheesta. Joku vaatimalla vaatii että nyt keskustellaan ja samalla hän arvostelisi sinua ylimielisesti.
Oletko ajatellut, että miehelle itselleen kiinnostavista aiheista hän varmasti pystyisi keskustelemaan syvällisemminkin, mutta ne asiathan eivät sinua kiinnosta.
Juu kyllä nyt saat katsoa peiliin ja nauttia sotkusta.
Ajan saatossa suhteesta tulee epäreilu ap:n miehelle ensisijaisesti, koska ap häpeää miehen koulutustaustaa ja alkaa tiedostamattaan olemaan epäkunnioittava erilaisissa tilanteissa.
Mitä vanhemmiksi tulette, sen enemmän sinusta tulee piikittelevä ja tiuskiva, todennäköisesti nolaat miehen säästämällä omaa häpeääsi sanomalla jotain kiusallista miehen "pätemisestä" jossain kaveriporukassa.
Ikävä kyllä. Näitä pareja on nähty. Päättäkää suhde, ei riitä yli 40-vuotiaaseen suhteeseen, että mies on "kiva, kiltti ja sama huumorintaju".
Vähän on kyllä oma vikasi siinä mielessä, että äly ja yleissivistys on asioita, jotka ei välttämättä kouluttautumalla lisäänny. Mies yrittää täyttää toiveesi puuttuvasta älystä ja sivistyneestä keskustelusta sitten osaamallaan tavalla, joka ei ole se mitä toivot. Olisi ehkä ollut helpompaa hyväksyä puuttuva äly tai sitten katsoa miehen kanssa yhdessä dokumentteja, antaa kirjasuosituksia tai muuten paikata puuttuvaa sivistystä.
Onko miehesi usein kanssasi eri mieltä, eikä sen vuoksi ole älykäs? Onko teidän molempien älykkyysosamäärät mitattu?