Mikä järki on asua Helsingissä
Ei luonnonrauhaa. Koko ajan kiire joka paikkaan. Melusaasteet, valosaasteet ja kallis eläminen. Saat pienemmältä paikkakunnalta hyvän omakotitalon, kun samalla hinnalla saat Helsingistä koirankopin. Mikä järki on asua Helsingissä. Onko se ihmisarvoista elämää elää kädestä suuhun pienessä koirankopissa.
Kommentit (196)
On tää Hesa tällänen paskakasa kyl Typeryksiä tulee vastaan joka kulmalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ulkopaikkakuntalaisena perspektiiviä Helsingin rappeutumiseen 1990-lvulta alkaen.
Asuin sukulaisen luona useita kesiä opiskelijana kesätöiden vuoksi, ja laadukkaita sellaisia alallani riitti 1990-luvulla.
Helsinki oli tuolloin turvallinen, rauhallinen ja aidosti vihreä ja viihtyisä kaupunki. Ihana stadi!
Vuosikymmenten mittaan sukuloimassa käynyt, ja surullisena seurannut kaupungin ensin hidasta, nyttemmin kiihtyvää rappeutumista.
En nykyään enää jalallani astuisi Helsinkiin. Mutta välillä on vähän pakko, esim. kun vaihtaa Kampin matkakeskuksessa yhdestä kaukoliikenteen bussista toiseen, päästäkseen muualle Suomeen.
Vihreiden politiikka vielä nopeuttaa tuhoa.
Ysärillä minäkin olin opiskelija, asuin Helsingissä. Kaikkihan se maailmassa oli hienompaa ja rennompaa, kun itse oli nuori. Nyt olen keski-iässä ja ne menomestat ei enää kiinnosta, vaan enemmän ärsyttävät, nuorten kulttuurikin mennyt oudoksi. Se on sitä normaalia vanhenemista. Sinä muutut ei kaupunki.
Kuulehan nyt: ai ei ole Stadi muuttunut kolmessakymmenessä vuodessa?
Mamujengien takia nykään vaarallista liikkua joillain alueilla jopa päiväsaikaan. Rakennetaan tiheään todella rumia kerrostaloja, kuin mielisairaan suunnittelemia. Liikenne takkuaa ja paikallisjunissa on vaarallista, taas noiden uusien kansanryhmien vuoksi. Keskustan Stockmannin alasajo vielä sinetöi rappion, aikoinaan sinne meno ostoksille oli juhlaa.
Mutta on se hienoa, että sinä et muutu...:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ulkopaikkakuntalaisena perspektiiviä Helsingin rappeutumiseen 1990-lvulta alkaen.
Asuin sukulaisen luona useita kesiä opiskelijana kesätöiden vuoksi, ja laadukkaita sellaisia alallani riitti 1990-luvulla.
Helsinki oli tuolloin turvallinen, rauhallinen ja aidosti vihreä ja viihtyisä kaupunki. Ihana stadi!
Vuosikymmenten mittaan sukuloimassa käynyt, ja surullisena seurannut kaupungin ensin hidasta, nyttemmin kiihtyvää rappeutumista.
En nykyään enää jalallani astuisi Helsinkiin. Mutta välillä on vähän pakko, esim. kun vaihtaa Kampin matkakeskuksessa yhdestä kaukoliikenteen bussista toiseen, päästäkseen muualle Suomeen.
Ysärillä minäkin olin opiskelija, asuin Helsingissä. Kaikkihan se maailmassa oli hienompaa ja rennompaa, kun itse oli nuori. Nyt olen keski-iässä ja ne menomestat ei enää kiinnosta, vaan enemmän ärsyttävät, nuorten kulttuurikin mennyt oudoksi. Se on sitä normaalia vanhenemista. Sinä muutut ei kaupunki.
Mamujengien takia nykään vaarallista liikkua joillain alueilla jopa päiväsaikaan. Rakennetaan tiheään todella rumia kerrostaloja, kuin mielisairaan suunnittelemia. Liikenne takkuaa ja paikallisjunissa on vaarallista, taas noiden uusien kansanryhmien vuoksi. Keskustan Stockmannin alasajo vielä sinetöi rappion, aikoinaan sinne meno ostoksille oli juhlaa.
Stockan kuolema on viimeinen niitti. Sitä ei pitäisi päästää tapahtumaan. Helsingistä on muutenkin tullut omituinen "metrotunneli".
Vierailija kirjoitti:
En halua asua paikassa jossa ikkunasta ei näy kerrostalo ja josta ei ole lyhyt matka sporapysäkille. Miksi stadilainen haluaisi asua missään muualla? Täällä on asuminen kallista siksi että niin moni maalainen haluaa asua täällä. Suomen suosituin kaupunki.
Halvempaa olisi jos maalaiset pysyisivät maalla.
Tiedätkö että on olemassa toisia kaupunkeja? Ei ole pakko asua "maalla" vaikkei asuisikaan Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse toki ymmärrän täysin, että sellainen, joka on töissä pääkaupunkiseudulla myöskin asuus siellä, mutta en kyllä minäkään jaksa ymmärtää, että mitä ihmeen järkeä on asua Helsingin keskustassa. Jo siirtymällä Helsingissä hieman sivummalle, putoaa asuntojen hinnat, sekä jatkuva meteli huomattavasti ja silti asut edelleen lähellä työmaatasi, sekä keskustan palveluja.
Entä, jos on varaa asua keskustassa?
No silloin ei ole ongelmaa? Ongelma on ainoastaan jos joutuu väkisin maksamaan enemmän kuin mihin olisi varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua asua paikassa jossa ikkunasta ei näy kerrostalo ja josta ei ole lyhyt matka sporapysäkille. Miksi stadilainen haluaisi asua missään muualla? Täällä on asuminen kallista siksi että niin moni maalainen haluaa asua täällä. Suomen suosituin kaupunki.
Halvempaa olisi jos maalaiset pysyisivät maalla.
Tiedätkö että on olemassa toisia kaupunkeja? Ei ole pakko asua "maalla" vaikkei asuisikaan Helsingissä.
Alapeukuttaja ei tiedä yhtään toista kaupunkia? Alapeukuttaja on tynnyrissä kasvanut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On todellakin muuttunut huimasti viimeisen kymmenen vuoden aikana eikä hyvään suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuliko mieleesi, että Helsinki on joillekin ihan oikea KOTI?
TULI. Silti voin olla sitä mieltä että se että kaikki suomalaiset yritetään pakottaa muuttamaan Helsinkiin on väärin. Asukoot ne siellä jotka haluaa. Itselleni oma kotikaupunkini on KOTI ja haluan että se pysyy elinvoimaisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sieltä pienemmältä paikkakunnalta olisi aikamoinen työmatka. Onko sekään ihmisarvoista elämää istus 3 tuntia päivittäin autossa?
Työpaikkaa voi vaihtaa lähemmäksi. Onko pakko matkustaa Helsinkiin. Matkakuluthan syö jo puolet palkasta. Onko mitään järkeä asua Helsingissä.
Ei niitä asiantuntijatyöpaikkoja esim.ole kauheasti maaseudulla.
Useat asiantuntijat onnistuu työskentelemään etänä.
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla kaikki pk-seutulaiset sattuvat aina asumaan upouudessa n. miljoonan maksavassa lukaalissa merinäköalalla. 🤣 Jostain syystä täällä ei koskaan kirjoittele ne kulahtaneissa vuokralähiöissä asustelevat ei-niin-maksukykyiset.
Kirjoitin tämän aamun ekan kommentin. Asun maatilan vieressä vuokratalossa. Maksan vuokrani itse. Tämä on siitä erikoinen vuokratalo, että talon aikuista vähintään 95% on töissä (jokunen äitiyslomalainen saattaa olla).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valosaasteet :D
Ei tämä mikään Tokio ole.
Itse asun alle 600 päästä ratikkapysäkistä ja hyvin lähellä alkaa iso luontualue.
Niinpä. Helsinki on oikeasti pikku kylä, mutta ilmeisesti sekin on joillekin liikaa.
Oli pari ulkomaalaista duunikaveria käymässä suomessa. Heille oli sanottu että iltaisin Vaasankatu on todella vaarallinen paikka eikä sinne kannata mennä. No menivät silti ja meinasivat kuolla. Siis kuolla nauruun. Toinen oli kotoisin Lontoosta ja toinen LA:sta. Kummassakaan kaupungissa ei ole yhtään niin turvallista katua kuin Helsingin Vaasankatu.
Ei pidä väheksyä ihmisten pelkoja, mutta kyllä siinä tekee itsensä vähän naurettavaksi jos kuvittelee että Kallio olisi "vaarallinen" alue. Köyliön nakkikioski on vaarallinen. Tai ihan mikä tahansa pohjanmaan grilli 20:00 jälkeen.
Tota noin, näissä kaupungeissa todellakin on turvallisempia katuja kuin Vaasankatu. En sano että Vaasankatu on g h e t t o mutta ei se mikään ruusu kyllä ole.
En kolmee päivää pitempään kestäisi Helsingissä. Lähtisin vaikka kävelemään , POIS UUDEN MAAN ALUELLTA !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valosaasteet :D
Ei tämä mikään Tokio ole.
Itse asun alle 600 päästä ratikkapysäkistä ja hyvin lähellä alkaa iso luontualue.
Niinpä. Helsinki on oikeasti pikku kylä, mutta ilmeisesti sekin on joillekin liikaa.
Oli pari ulkomaalaista duunikaveria käymässä suomessa. Heille oli sanottu että iltaisin Vaasankatu on todella vaarallinen paikka eikä sinne kannata mennä. No menivät silti ja meinasivat kuolla. Siis kuolla nauruun. Toinen oli kotoisin Lontoosta ja toinen LA:sta. Kummassakaan kaupungissa ei ole yhtään niin turvallista katua kuin Helsingin Vaasankatu.
Ei pidä väheksyä ihmisten pelkoja, mutta kyllä siinä tekee itsensä vähän naurettavaksi jos kuvittelee että Kallio olisi "vaarallinen" alue. Köyliön nakkikioski on vaarallinen. Tai ihan mikä tahansa pohjanmaan grilli 20:00 jälkeen.
Tota noin, näissä kaupungeissa todellakin on turvallisempia katuja kuin Vaasankatu. En sano että Vaasankatu on g h e t t o mutta ei se mikään ruusu kyllä ole.
No ei se nyt mitenkään kummallinenkaan ole.
Ihan samalla lailla on järkeä asua Helsingissä kuin muuallakin.
Ei kaikki asu täällä kivikylässä autojen keskellä.
Kyllä täältä rauhaa ja luontoakin löytyy, eikä kaikilla ole koko ajan kiire.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla kaikki pk-seutulaiset sattuvat aina asumaan upouudessa n. miljoonan maksavassa lukaalissa merinäköalalla. 🤣 Jostain syystä täällä ei koskaan kirjoittele ne kulahtaneissa vuokralähiöissä asustelevat ei-niin-maksukykyiset.
Joo kaikilla 100 neliötä kantakaupungissa.
Ja viiden minuutin työmatka.
Kävellen. Kuvailit juuri minut :) usko tai älä. Tosin nyt olen jo vuoden tehnyt etätyötä nimenomaan maaseudulta käsin.
Asfaltin vanki. Ihmismassat, jossa enemmän yksinäisyyttä kuin syrjäisellä perä korvessa.
Suurkaupungin : hullujen asuin sijoja. Luukku luukun yllä. Mitään muuta ei missään.
Ihminen saa maata maassa ja sen yli kävellään viikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sieltä pienemmältä paikkakunnalta olisi aikamoinen työmatka. Onko sekään ihmisarvoista elämää istus 3 tuntia päivittäin autossa?
Työpaikkaa voi vaihtaa lähemmäksi. Onko pakko matkustaa Helsinkiin. Matkakuluthan syö jo puolet palkasta. Onko mitään järkeä asua Helsingissä.
Ei niitä asiantuntijatyöpaikkoja esim.ole kauheasti maaseudulla.
Useat asiantuntijat onnistuu työskentelemään etänä.
Nykyään ehkä, kun koronan jälkimainingeissa työkulttuuri muuttuu väkisinkin suuresti. Vielä 1,5 vuotta sitten ei ollut tavallista se, että ihmiset työskentelevät pääsääntöisesti etänä lähes kaikissa asiantuntijatehtävissä. Omassa työpaikassani oli lupa tehdä etätöitä 1-2 päivää viikossa ja etäpäivät piti ilmoittaa ennakolta. Nyt koko pulju on ollut etänä vuoden ja homma on rullannut todella hyvin.
Jatkossa tämä varmasti vaikuttaa myös muuttoliikkeeseen ja kaupunkien rakenteeseen ylipäänsä, mutta tosiaan ei minun tuttavapiiristäni ainkaan löydy ketään, jonka työpaikassa etätyön tekeminen olisi ollut pääasiallinen työnteon muoto ennen koronaa.
Itse asun Helsingissä itselleni riittävän suuressa asunnossa (44 m2) noin 30 minuutin matkan päässä keskustasta ja työpaikaltani julkisia käyttäen. Asumiskuluihin menee aika tasan 30 % nettopalkastani. Vaikea kuvitella, että muuttaisin pois. Asuinalue on vehreä ja kaunis (lähinnä 30-40-luvun pienkerrostaloja), liikuntamahdollisuudet ovat hyvät, palvelut ovat lähellä, julkinen liikenne pelaa todella hyvin, harrastukset, ystävät ja osa perheestä asuu täällä myös. En keksi, mitä etua saavuttaisin sillä, että muuttaisin johonkin toiseen kaupunkiin ja säästäisin muutaman satasen kuussa tai asuisin väljemmin. Parveke riittää mainiosti oman viherpeukaloni tarpeisiin ja kerrostaloasumisessa viehättää sen helppous, kun en itse ole kiinnostunut puutarha- tai lumitöistä, remonteista puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuliko mieleesi, että Helsinki on joillekin ihan oikea KOTI?
TULI. Silti voin olla sitä mieltä että se että kaikki suomalaiset yritetään pakottaa muuttamaan Helsinkiin on väärin. Asukoot ne siellä jotka haluaa. Itselleni oma kotikaupunkini on KOTI ja haluan että se pysyy elinvoimaisena.
Mä olen samaa mieltä, että ne asukoon Helsingissä jotka haluaa. Miksi sitten tällaisia Helsinkiviha-aloituksia pitää melkein joka päivä tänne tänne tehtailla? Ei mulle tulisi mieleenkään tehdä useita aloituksia viikossa tyyliin "Mitä järkeä on asua Kärsämäellä?". Ja sen jälkeen haukutaan kymmenien viestien voimin Kärsämäkeä ja siellä asuvia. Ei mulla ainakaan ole mitään Kärsämäkeä tai sen asukkaita vastaan.
Tällaiset aloitukset on järjenköyhyyttä.
T: Tyytyväinen helsinkiläinen
Jos se suunniteltu Halla-ahon patsas tulee Mannerheimin tielle, niin onha se kommeeta kun käy tekemässä kunniaa Mestarille...tulisi melko pitkä matka jostain hemmetin Kempeleeltä.