Mikä järki on asua Helsingissä
Ei luonnonrauhaa. Koko ajan kiire joka paikkaan. Melusaasteet, valosaasteet ja kallis eläminen. Saat pienemmältä paikkakunnalta hyvän omakotitalon, kun samalla hinnalla saat Helsingistä koirankopin. Mikä järki on asua Helsingissä. Onko se ihmisarvoista elämää elää kädestä suuhun pienessä koirankopissa.
Kommentit (196)
Asun Helsingissä, vieressä on maatalo jossa eläimiä pihalla, kesällä hevosia. Vierestä alkaa lenkkeily, hiihtomaastot. Mahdollisuus harrastaa mitä haluaa, syödä mitä haluaa ja mihin aikaan haluaa. Töihin kestää 10 min autolla, 15 min rauhallisesti pöyrällä. Lasten koulu on 1,5km päässä, ilman yhtään tien ylitystä. Kaikki on n puolen tunnin matkan päässä, erikoissairaanhoidosta museoihin ja keskustan vilinään tai metsän rauhaan. Kasvoin pienellä paikkakunnalla ja voi sanoa että ei enää ikänä. Pk-seudun asunnot on kalliita, mutta niin on paremmat palkatkin, ja voi valita missä yrityksessä milloinkin työskentelee. Lentokenttä on lähellä joten yölennoltankin on puolessa tunnissa pää omassa tyynyssä.
Vierailija kirjoitti:
Itse toki ymmärrän täysin, että sellainen, joka on töissä pääkaupunkiseudulla myöskin asuus siellä, mutta en kyllä minäkään jaksa ymmärtää, että mitä ihmeen järkeä on asua Helsingin keskustassa. Jo siirtymällä Helsingissä hieman sivummalle, putoaa asuntojen hinnat, sekä jatkuva meteli huomattavasti ja silti asut edelleen lähellä työmaatasi, sekä keskustan palveluja.
Entä, jos on varaa asua keskustassa?
Vierailija kirjoitti:
Käykö teillä landet mielestä, että monella on tälläkin juuret useamman sukupolven ajalta. Ei kaikki ole mitään junantuomia 1. polven hesalaisia. Oma sukuni on ollut täällä 1860 luvultalähtien, miksi siis muuttaisin jonnekin Kälviälle?
Esimerkiksi tuon helsinkiläisille tyypillisen ylimielisen asenteen takia. Oppisit olemaan.
Vierailija kirjoitti:
En halua asua paikassa jossa ikkunasta ei näy kerrostalo
Meneekö sun päivä pilalle jos et näe muitakin köyhiä ihmisiä?
Vierailija kirjoitti:
Valosaasteet :D
Ei tämä mikään Tokio ole.
Itse asun alle 600 päästä ratikkapysäkistä ja hyvin lähellä alkaa iso luontualue.
Niinpä. Helsinki on oikeasti pikku kylä, mutta ilmeisesti sekin on joillekin liikaa.
Oli pari ulkomaalaista duunikaveria käymässä suomessa. Heille oli sanottu että iltaisin Vaasankatu on todella vaarallinen paikka eikä sinne kannata mennä. No menivät silti ja meinasivat kuolla. Siis kuolla nauruun. Toinen oli kotoisin Lontoosta ja toinen LA:sta. Kummassakaan kaupungissa ei ole yhtään niin turvallista katua kuin Helsingin Vaasankatu.
Ei pidä väheksyä ihmisten pelkoja, mutta kyllä siinä tekee itsensä vähän naurettavaksi jos kuvittelee että Kallio olisi "vaarallinen" alue. Köyliön nakkikioski on vaarallinen. Tai ihan mikä tahansa pohjanmaan grilli 20:00 jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua asua paikassa jossa ikkunasta ei näy kerrostalo
Meneekö sun päivä pilalle jos et näe muitakin köyhiä ihmisiä?
Ei täälläpäin ole köyhillä varaa kerrostalo asuntoon. Maalta saa omakotitalon yksiön hinnalla. Meidän asunnon hinnalla saa maalta kokonaisen kylän.
Köyhyys on siis suhteellista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ihan rationaalinen syy. Työpaikka on täällä, ystävät ja osa sukulaisista asuu täällä. Helsingissä on mun elämä hyvin pitkälti.
Ja sitten on ihan taloudellinenkin syy. Asuntoni arvo on noussut jo yli 450 000 euron. Olen työelämässä mukana vielä 5-8 vuotta ja sitten muutan Välimeren maisemiin loppuiäksi.
Oletettavasti saan asunnostani silloin vähintään tuon 450k, ja voin sen ja osakesäästöjeni turvin muuttaa oloneuvokseksi.
Luotatko siihen, että rahan ja asuntojen arvo säilyy ennallaan tai paranee? Etkö pelkää puheita inflaatiosta?
Inflaatiota on nytkin. Ja jos on asunto omalla tontilla Helsingissä, niin sen arvo ei laske kuin ehkä promillen verran jos on huonot ajat. Hyvinä aikoina arvo taas nousee vähintään 1-2 prosenttia per vuosi.
Onhan kaupungissa asumisessa ehdottomasti omat hyvät puolensa, mutta niin on ”maalla” asumisessakin. Itseäni on alkanut pk-seudun demografinen kehitys siinä määrin häiritsemään, että asunto on nyt myyty ja uusi hakusessa riittävän kaukana täältä.
Tällä palstalla kaikki pk-seutulaiset sattuvat aina asumaan upouudessa n. miljoonan maksavassa lukaalissa merinäköalalla. 🤣 Jostain syystä täällä ei koskaan kirjoittele ne kulahtaneissa vuokralähiöissä asustelevat ei-niin-maksukykyiset.
Helsinki oli ennen hyvä. Nykyään muulta tullut korkeampi kulttuuri on pilannut sen. Ikävä on vanhaa stadia missä nuori nainen pystyi liikkumaan vailla huolta aamuyöllä kotiin. Katukuva on muuttunut järkyttävästi viimeisen 10 vuoden aikana eikä todellakaan hyvään suuntaan. Homman vielä viimeisteli taksiuudistus.
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla kaikki pk-seutulaiset sattuvat aina asumaan upouudessa n. miljoonan maksavassa lukaalissa merinäköalalla. 🤣 Jostain syystä täällä ei koskaan kirjoittele ne kulahtaneissa vuokralähiöissä asustelevat ei-niin-maksukykyiset.
Joo kaikilla 100 neliötä kantakaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Vähän surullista, että jonkun käsitys Helsingissä asumisesta on niin mustavalkoinen. Olen 41v kahden lapsen äiti. Olen kotoisin muualta ja asunut 25-vuotiaaksi muualla kuin täällä ja useissa eri paikoissa etelästä pohjoiseen ja idästä länteen.
Asumme 100 neliön asunnossa lähellä luontoa. Eli emme erityisen ahtaasti tai meluistasti, vaan luonnonsuojelualueen kyljessä. Pyörämatkani työpaikallani on 5km. En ole käynyt yli vuoteen keskustassa eli kyllä Helsinki on muutakin kuin se rautatieasema. En ole koskaan haaveillut omakotitalosta. Meillä on todella hienot pihat, jossa on aina leikkikavereita lapsille. En tiedä, mitä me tehtäisiin jollain omakotitalon pihalla keskenämme enemmän mitä täällä. En oikeastaan halua käyttää Vapaa-aikani pihan hoitoon, vaan ulkoilen mielummin muilla tavoin.
Tulin tänne töiden perässä. Se oli alunpitäen syy miksi tulin. Suurin plussa täällä on se, että ketään liikaa kiinnosta asiasi, vaan voit olla, mitä olet. Muutin monelle muullekin paikkakunnalle ulkopuolisena ja tuntui aika sisäänpäinlämpiävältä.. täältä olen saanut ystäviä kaikista helpoiten ja hyviä ystäviä olen saanutkin. Suurin miinus täällä on joinakin vuosina ne vetiset talvet (tykkään lumesta!), mutta muut vuodenajat ovat kivoja.
Ja se kalleus.. Olen ostanut yksiön, sitten kaksion ja sitten perheasunnon. nyt asunnon arvo on n. 500 000 euroa. Asunnon arvo nousee noin tonnin, puolitoista, kuussa. Se lukiokaveri, joka osti omakotitalon 15 vuotta sitten maakunnasta, ei pääse siitä eroon edes 20 000. Meidän alueen asunnon ei ehdi edes oikotielle. Jos joskus haluan jonnekin muualle, niin saahan tuolla jotain isompaa jostain muualta, mutta ei se ehkä ole tarpeen. Kallista? Ehkä, mutta ei kun noin ajattelee.
Noilla spekseillä voisit asua vaikka Korsossa tai Riihimäellä. Sieltä Helsingin peräreijästä on yleensä hitaampi mennä keskustaan kuin vaikka Keravalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja viiden minuutin työmatka.
Vierailija kirjoitti:
Helsinki oli ennen hyvä. Nykyään muulta tullut korkeampi kulttuuri on pilannut sen. Ikävä on vanhaa stadia missä nuori nainen pystyi liikkumaan vailla huolta aamuyöllä kotiin. Katukuva on muuttunut järkyttävästi viimeisen 10 vuoden aikana eikä todellakaan hyvään suuntaan. Homman vielä viimeisteli taksiuudistus.
Kehitys on todellakin ollut 5-10 vuodessa suorastaan järkyttävä. En tunnista enää omia kotikulmiani, eikä nämä kyllä enää kauan tule kotikulmiani olemaankaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja viiden minuutin työmatka.
Mulla on. Olen ihan normi kunnan töissä asiantuntijatehtävissä. Akateeminen perhe, jonkin verran perittyä omaisuutta. Maalaisten silmissähän Helsingissä asutaan 18m2:n kanikopeissa vuokralla jossain Kontulassa ja haaveillaan vaan maalaisten purkukuntoisista rintamamiestaloista keskellä pellonreunaa. Sellaisen tulen perimään itsekin, ikävä kyllä.
Kannattaa asua siellä missä viihtyy. Minun työpaikkani ja osa harrastuksista sijaitsee Helsingissä, mutta asun väljästi omakotitalossa Espoossa. Täällä on palveulut kävelymatkan päässä. Töihin pääsee näppärästi niin pyörällä, autolla kuin julkisillakin, ihan ihan fiiliksistä riippuen.
Jos joku kuitenkin haluaa asua ydinkeskustassa tai maalla, niin ei se ole minulta pois. On naivia kuvitella, että yksi ratkaisu sopisi kaikille.
Kertokaa nyt maalaiset, miksi teidän pitää tyrkyttää omaa elämänmuotoanne ja asumistanne meille helsinkiläisille. Asukaa ihan rauhassa ja antakaa meidän elää rauhassa. Meillä on iso asunto ja kaksi vanhinta tytärtämme opiskelee Helsingin yliopistossa. Eipä heidän tarvitse ottaa opintolainoja, kun asuvat kotona. Sekin on suuri etu.
Vierailija kirjoitti:
Jep :D No mutta ehkä heillä on aikaa, kun köyhät vuokralaiset taas käyvät töissä. Itse asun vuokralla kerrostalossa, en yksityisellä, mutta Hekaan ei ole ikinä ollut mahiksia. Olen asunut mm. Lumolla ja maksanut ihan älytöntä hintaa huonokuntoisesta kaksiosta. Sijainti tosin on ollut aina ihan hyvä, paitsi opiskeluaikoina asuin huonommillakin alueilla ja kaukana keskustasta. Viihdyn kuitenkin Helsingissä ihan hyvin! Viime vuosina rakentaminen ja tietyöt ovat ärsyttäneet, mutta pidemmän päälle hyvä jos saadaan myös näitä edullisempia vuokra-asuntoja lisää. En haluaisi muuttaa pois Helsingistä, tästä on tullut minulle kotikaupunki, olen täällä koko aikuisikäni asunut.
Minulla on ulkopaikkakuntalaisena perspektiiviä Helsingin rappeutumiseen 1990-lvulta alkaen.
Asuin sukulaisen luona useita kesiä opiskelijana kesätöiden vuoksi, ja laadukkaita sellaisia alallani riitti 1990-luvulla.
Helsinki oli tuolloin turvallinen, rauhallinen ja aidosti vihreä ja viihtyisä kaupunki. Ihana stadi!
Vuosikymmenten mittaan sukuloimassa käynyt, ja surullisena seurannut kaupungin ensin hidasta, nyttemmin kiihtyvää rappeutumista.
En nykyään enää jalallani astuisi Helsinkiin. Mutta välillä on vähän pakko, esim. kun vaihtaa Kampin matkakeskuksessa yhdestä kaukoliikenteen bussista toiseen, päästäkseen muualle Suomeen.
Vihreiden politiikka vielä nopeuttaa tuhoa.
En halua asua paikassa jossa ikkunasta ei näy kerrostalo ja josta ei ole lyhyt matka sporapysäkille. Miksi stadilainen haluaisi asua missään muualla? Täällä on asuminen kallista siksi että niin moni maalainen haluaa asua täällä. Suomen suosituin kaupunki.
Halvempaa olisi jos maalaiset pysyisivät maalla.