Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mulla jotenkin poikkeuksellinen lapsi kun viihtyy päiväkodissa niin hyvin?

Vierailija
27.08.2026 |

Olen yhden yksivuotiaan lapsen äiti. Lapsena aloitti nyt puolitoista vuotiaana päiväkodin ja on viihtynyt siellä todella hyvin. Eron hetket olivat alkuun vaikeita, mutta haettaessa tulee halaamaan ja palaa takaisin leikkeihin. Kotona on päiväkotipäivien jälkeen yleensä aina virkeä ja hyväntuulinen. Hakiessa olen nähnyt miten halailee muita lapsia ja leikit näyttäytyvät vanhemman näkökulmasta ihan järkeviltä. Ei ole viidakon lakia missä tönitään, revitään ja itketään. Ehkä en vain tiedä kaikkea, mutta kuvailen sitä mitä olen itse nähnyt. 

Olen luova ja touhukas ihminen ja mielestäni hyvä keksimään lapselleni tekemistä. Silti pitkin kevättä jo pohdin, että lapseni on selvästi välillä kyllästyneen oloinen ja kaipaa jo enemmän seuraa ja puuhakkaampaa tekemistä. Sitä hänellä päiväkodissa nyt on. Silti aina säännöllisin väliajoin joku tulee kertomaan miten alle kaksi- tai kolmivuotias kaipaa ainoastaan vanhemman hoivaa ja seuraa. Onko lapseni jotenkin poikkeus, kun selvästi kaipaa muiden lasten seuraa eikä jaksa touhuta ainoastaan äidin kanssa? Lapsella on siis osallistuva isäkin, mutta perhevapaat olen hoitanut yksin. Päiväkodista olen saanut palautetta, että lapsen sosiaalisuus ja sosiaaliset taidot vastaavat noin 3-4-vuotiasta, mutta omaan silmääni lapseni ei eroa muista pikkupäiväkotilaisista juurikaan.

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet yhden yksivuotiaan lapsen äiti, joka aloitti nyt puolitoista vuotiaana päiväkodin?

Vierailija
2/57 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet yhden yksivuotiaan lapsen äiti, joka aloitti nyt puolitoista vuotiaana päiväkodin?

Puolitoista vuotias on yksivuotias, vai mitä tarkoitat? Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on yksilö ja kaikki erilaisia. Sellaista keskiverto ihmistä ei ole olemassakaan joista akateemisten kirjoittamissa teoreettisissa humpuukioppaissa horistaan. 

Vierailija
4/57 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä aikaisemmin päivähoito aloitettiin, sitä todennäköisempää oli pärjääminen. Ja kyseessä oli siis menestyminen elämässä yleensä, ei todennäköisyys päätyä ison Mersun rattiin. Suomessa nämä tiedot on tyystin unohdettu tai vaiettu kuoliaaksi. Surullisen usein kuulen väitteitä, joiden mukaan oma koti on lapselle paras paikka vähintään kolmivuotiaaksi. Mitään perusteluja tälle ei koskaan esitetä. Vakaumus kumpuaa syvältä isän tai äidin sisimmästä. Se on uskonkappale, jonka kyseenalaistaminen on lähes henkilökohtainen loukkaus.

Tuntuu, kuin nämä vanhemmat luulisivat omistavansa lapset kuten kotieläin omistetaan. He ovat hurmoksellisen vakuuttuneita, että he – ja vain he – tietävät, mikä heidän lapselleen on hyväksi. Usein kyse on silkasta itsekkyydestä. Lapsesta tehdään oman egon jatko, vallankäytön kohde, jonka avulla aikuinen voi päteä.

Suuri osa vanhemmista on tosin vimmassaan aivan vilpittömiä, vaikkakin väärässä. Vuosikymmenten milloin minkin tahon propagandan tuloksena he luulevat ihan oikeasti, että lapsen edun mukaista olisi pysyä kotona ahtaassa ydinperheessä ensimmäiset elinvuotensa.

Ei ole.

Vierailija
5/57 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen on yksilö ja kaikki erilaisia. Sellaista keskiverto ihmistä ei ole olemassakaan joista akateemisten kirjoittamissa teoreettisissa humpuukioppaissa horistaan. 

Monesti näitä näkemyksiä kuitenkin esitetään laajamittaisina totuuksina, vaikka ajattelen kanssasi samalla tavalla. Vastaavasti on varmasti lapsia keille päiväkoti ei iästä riippumatta sovi lainkaan. Ap

Vierailija
6/57 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä aikaisemmin päivähoito aloitettiin, sitä todennäköisempää oli pärjääminen. Ja kyseessä oli siis menestyminen elämässä yleensä, ei todennäköisyys päätyä ison Mersun rattiin. Suomessa nämä tiedot on tyystin unohdettu tai vaiettu kuoliaaksi. Surullisen usein kuulen väitteitä, joiden mukaan oma koti on lapselle paras paikka vähintään kolmivuotiaaksi. Mitään perusteluja tälle ei koskaan esitetä. Vakaumus kumpuaa syvältä isän tai äidin sisimmästä. Se on uskonkappale, jonka kyseenalaistaminen on lähes henkilökohtainen loukkaus.

Tuntuu, kuin nämä vanhemmat luulisivat omistavansa lapset kuten kotieläin omistetaan. He ovat hurmoksellisen vakuuttuneita, että he – ja vain he – tietävät, mikä heidän lapselleen on hyväksi. Usein kyse on silkasta itsekkyydestä. Lapsesta tehdään oman egon jatko, vallankäytön kohde, jonka avulla aikuinen voi päteä.

Suuri osa vanhemmista on tosin vimmassaan aivan vilpittömiä, vaikkakin väärässä. Vuosikymmenten milloin minkin tahon propagandan tuloksena he luulevat ihan oikeasti, että lapsen edun mukaista olisi pysyä kotona ahtaassa ydinperheessä ensimmäiset elinvuotensa.

Ei ole.

Ihminen on selvinnyt simpansseista pisimmälle juuri siksi, että meillä on ollut heimossa muitakin hoitamassa lapsia kuin se pyhä ydinperhe.

Vierailija
7/57 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juo nyt vaan hyvällä omallatunnolla sitä latteasi ja kirjoittele vauvalle samaan aikaan, kun oma lähes vauvasi yrittää selvitä siellä melussa ja hälinässä.

Vierailija
8/57 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella varmaan kurjat kotiolot.  Perussuomalaisia ? Sellainen selittäisi asian.

Vierailija
9/57 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monesti näitä näkemyksiä kuitenkin esitetään laajamittaisina totuuksina, vaikka ajattelen kanssasi samalla tavalla. Vastaavasti on varmasti lapsia keille päiväkoti ei iästä riippumatta sovi lainkaan. Ap

On paljon lapsia, joille päivähoito ei sovi, mutta suurelle enemmistölle lapsista päiväkoti on hyväksi, vaikka omistushaluiset vanhemmat mitä vänkäisivät. Se on tukeva perusta, jolta ponnistaa elämään.

Vierailija
10/57 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juo nyt vaan hyvällä omallatunnolla sitä latteasi ja kirjoittele vauvalle samaan aikaan, kun oma lähes vauvasi yrittää selvitä siellä melussa ja hälinässä.

Tällaisten kommenttien motivaatio on minulle myös mysteeri. Jos kerron lapseni viihtyvän päiväkodissa, mitä lisäarvoa se tuo sinulle, että ruudun takaa, täysin tuntematon ihminen, yrität vakuuttaa minulle ettei se voi pitää paikkaansa? Mikä saa ihmisen toimimaan näin? Ap

Vierailija
11/57 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On paljon lapsia, joille päivähoito ei sovi, mutta suurelle enemmistölle lapsista päiväkoti on hyväksi, vaikka omistushaluiset vanhemmat mitä vänkäisivät. Se on tukeva perusta, jolta ponnistaa elämään.

Suurin osa ihmiskuntaa kasvaa nykyisinkin aikuisuuteen osana kotiseutunsa yhteisöä, ei kotiäidin tai koti-isän tärkeydentunteen välikappaleena.

Vierailija
12/57 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällaisten kommenttien motivaatio on minulle myös mysteeri. Jos kerron lapseni viihtyvän päiväkodissa, mitä lisäarvoa se tuo sinulle, että ruudun takaa, täysin tuntematon ihminen, yrität vakuuttaa minulle ettei se voi pitää paikkaansa? Mikä saa ihmisen toimimaan näin? Ap

Mikä neljä vuotiaan kyselykausi sulla on?

Vierailija
13/57 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tiedät varmasti, viihtyykö? Ja jos lapsesi viihtyy paremmin päiväkodissa kuin kotona äitinsä kanssa, missä mahtaa olla vika?

Vierailija
14/57 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsella varmaan kurjat kotiolot.  Perussuomalaisia ? Sellainen selittäisi asian.

Mikä ajatusketju tällaisen väitteen takana on? Nautin perhevapaasta ja lapsen kanssa viettämästäni ajasta valtavasti. Lapseni on iloinen ja perustyytyväinen lapsi eikä minulla ole syytä olettaa, että hän voisi huonosti. Ap

Vierailija
15/57 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi pääsee pieneen rauhalliseen ryhmään, jossa on riittävästi hoitajia jotka eivät koko ajan vaihdu, niin varmaan monet 1v viihtyvät ihan hyvin (en tosin usko, että yhdellekään ei-kuntoutustarpeiselle lapselle on mitään hyötyä siitä, että menee alle 3v päiväkotiin, sitä ei puolla myöskään yksikään näkemäni tutkimus). Valitettavasti vaan suuri osa päiväkodeista ei pysty tätä nykyään tarjoamaan.

Vierailija
16/57 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, vaan lapsella on huono äiti.

Vierailija
17/57 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaan nyt vaan kaikki aloittajalle, että hänen lapsensa on se uniikki lumihiutale, että hän pääsee instaan kuvaamaan tissivakoaan samalla kun yhteiskunta huolehtii hänen hiutaleestaan. 

Vierailija
18/57 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät varmasti, viihtyykö? Ja jos lapsesi viihtyy paremmin päiväkodissa kuin kotona äitinsä kanssa, missä mahtaa olla vika?

Itse tulkitsen sen niin, että lapseni henkilökohtaiseen kehitysvaiheeseen kuuluu tällä hetkellä voimakkaasti tarve touhuta ja tutkia maailmaa oman ikäisten lasten kanssa. Varmasti osasyy sille miksi viihtyy siellä niin hyvin. Ap

Vierailija
19/57 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tulkitsen sen niin, että lapseni henkilökohtaiseen kehitysvaiheeseen kuuluu tällä hetkellä voimakkaasti tarve touhuta ja tutkia maailmaa oman ikäisten lasten kanssa. Varmasti osasyy sille miksi viihtyy siellä niin hyvin. Ap

Ei yksivuotias lapsi vielä perusta ikätovereista.

Vierailija
20/57 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole poikkeuksellista. Jotkut lapset ovat luonnostaan avoimempia uusille tilanteille, äänille ja suurille lapsiryhmille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kaksi