Opettajat! Mikä oppilaalta tullut solvaus on mennyt eniten ihon alle? Ja meneekö ne muilla...?
Itselläni hirveä viikko takana yläkoululaisten kanssa ja mietin ensimmäistä kertaa pitkän urani aikana alanvaihtoa... Tällä hetkellä kyseessä ulkonäkööön viittaavia kommentteja. Näin henkilökohtaista v*ttuilua ei monessa duunissa kyllä kohtaa.. Tunne julkisesta nöyryytyksestä on läsnä melkein joka päivä. Tarvitseeko sitä kestää? Nuorempana jaksoi ja jutut meni toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, mutta ehkä ne on alkaneet patoutua, koska kohta alkaa olla mitta täynnä.
Kommentit (242)
Aivan sama, mistä tasosta on kyse. Opettajien koulutuksesta ja moraalista on kyse. Lapset saataisiin kyllä ruotuun, jos opettajien koulutus olisi oikein ja moraalista.
Vihreää roskaa alusta alkaen...
Katsokaa vaikka Supernanny Suomea, kuinka moni osaa laittaa lapselleen rajoja. Mitä siinä koulun yhteydenotot ja kasvatuskeskustelut auttaa. Monesti ko. ohjelmassa on myös erityslapsia, jotka on niitä koulun häiriköitä, toki Supernanny ohjeet usein auttavat, mutta kuinka suurelle prosentille perheistä kyseistä apua on tarjolla, kun ei ilmeisesti perheneuvolat, koulupsykologit ym saa samaa tulosta aikaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksette ota linjaa, että jokaisesta haistattelusta seuraa kasvatuskeskustelu, johon osallistuu myös huoltaja?
Jos niitä pitäisi vaikka 5 viikossa, puoli tuntia/tapaaminen iltaisin työpäivän jälkeen, jolloin vanhemmat pystyvät saapumaan paikalle, saisi tehdä iltatyötä työpäivän jälkeen vuositasolla 100 tuntia ILMAN PALKKAA. Kyllä siinä kutsumusta kysytään. Opettajien todellakin kuuluu tehdä oppilaiden palaverit palkatta -oli sitten vaikka kyse nuorisopsykiatrian hoitokokouksesta naapurikaupungissa tai perheneuvolan tapaamisesta. Nykysopimuksen YT-aika (3t/vko) kuluu kokouksiin, aineryhmäpalavereihin, tuen papereihin, työryhmätyöskentelyyn, ym jatkuvasti lisääntyvään työsarkaan, eikä riitäkään. Silti julkisuudessa ollaan jatkuvasti siirtämässä lisää tehtäviä koululle -siis opettajille- entisellä työajalla ja palkalla tehtäväksi.
itse tein aikoinaan opettajan töitä. Olen kemisti ja opiskelin opettajan pätevyyden. Lähinnä opetin matematiikkaa. Itse tykkäsin tehdä työt koulussa ja minä otinkin sitten näitä jälki-istuntoja ihan palkatta. Rehtori on veljeni ystävä lapsuudesta, hän kertoi koululla ei ole määrärahaa jälki-istuntoihin ja etsittiin vapaaehtoisia, tietenkään ei ollut, eikä pidäkään.
Minä ilmoittauduin ja kerroi ihan samalla minä niitä enkeleitä valvon, kun tarkistan kokeita. Oppilaat sitten laitettiin istumaan isoon luokkaan. Sai lukea tai tehdä tehtäviä, mutta piti olla hiljaa.
Jos lähti kävelemään, puhui, tuli aina 15 minuuttia lisäaikaa.
Lyhyimmät jälki-istunnot olivat muistaakseen 30 min ja aina meni joidenkin kanssa jopa 1,5 h.
Kyllä jälki-istunnot vähensivät ongelmia, mutta nyt on tilanne aivan eri. Lapsia on liikaa, tarkkailuluokat ovat integroitu , opettaja ei saa puuttua ongelmiin jne. Ei ole ollut ikinä ikävä niitä hommia. Jokainen, joka tekee opettajan töitä, etenkin yläkoulussa, ansaitsee kunnianosoituksen. Monesta ei olisi siihen hommaan.
Pahin oli ala-asteen 6.lk pojat, jotka sijaisena ollessani huuteli läskiä ja karmeeta plösöä perään.
Jos vanhempiin otti yhteyttä, niin vielä pahempaa tuli, usein kännissä puhuttuna. Yksi äiti toivotti viestissä munarikasta pääsiäistä. Vaihdoin alaa, luin ekonomiksi ja menin töihin ulkomaille firmaan.
Sen pituinen se.
Niin ja omat lapseni olen järkännyt hyviin kouluihin, josta riiviöt saa lähtöpassit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksette ota linjaa, että jokaisesta haistattelusta seuraa kasvatuskeskustelu, johon osallistuu myös huoltaja?
Koska silloin ei ehtisi mitään muuta tehdä.
No sitten tehdään vain sitä niin kauan, kunnes asia noteerataan myös päättävällä tasolla. Kouluihin pitäisi hommata vartijat, joilla olisi poliisitason oikeudet pistää häiriköt kuriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos niitä pitäisi vaikka 5 viikossa, puoli tuntia/tapaaminen iltaisin työpäivän jälkeen, jolloin vanhemmat pystyvät saapumaan paikalle, saisi tehdä iltatyötä työpäivän jälkeen vuositasolla 100 tuntia ILMAN PALKKAA. Kyllä siinä kutsumusta kysytään. Opettajien todellakin kuuluu tehdä oppilaiden palaverit palkatta -oli sitten vaikka kyse nuorisopsykiatrian hoitokokouksesta naapurikaupungissa tai perheneuvolan tapaamisesta. Nykysopimuksen YT-aika (3t/vko) kuluu kokouksiin, aineryhmäpalavereihin, tuen papereihin, työryhmätyöskentelyyn, ym jatkuvasti lisääntyvään työsarkaan, eikä riitäkään. Silti julkisuudessa ollaan jatkuvasti siirtämässä lisää tehtäviä koululle -siis opettajille- entisellä työajalla ja palkalla tehtäväksi.
Okei jos jokainen oppilas haistattelee opettajalle lukukauden aikana keskimäärin kahdesti tai enemmän, etsisin uuden työpaikan.
Vierailija kirjoitti:
Pahin oli ala-asteen 6.lk pojat, jotka sijaisena ollessani huuteli läskiä ja karmeeta plösöä perään.
Jos vanhempiin otti yhteyttä, niin vielä pahempaa tuli, usein kännissä puhuttuna. Yksi äiti toivotti viestissä munarikasta pääsiäistä. Vaihdoin alaa, luin ekonomiksi ja menin töihin ulkomaille firmaan.
Sen pituinen se.Niin ja omat lapseni olen järkännyt hyviin kouluihin, josta riiviöt saa lähtöpassit.
Toisin sanoen, jos itsekin olisit mennyt hyvään kouluun opettajaksi, saattaisit olla vieläkin opettaja.
Olen vanhainkodissa hoitajana, kun taloon tulee uusi 16v lähihoitajaharjoittelija, aloitan ohjaamisen, toivottavasti tunnet itsesi, itsetuntosi on vahva ja hyväksyt itsesi sellaisena kuin olet, jos sinussa on jotain mikä jonkun mielestä on väärin kuulet siitä kyllä, läski perse, h.. ran tatuointeja, latta tissi jne.
Eiköhän tuo ole ihan sama oli huutelija 95v tai 15v, itseensä ei toisen pahaa oloa voi ottaa.
15vn ja luokan kanssa voi pitää keskustelun, miten tuollainen kertoo enemmän hänestä kuin sinun leveästä läski perseestäsi, jos siihen ei tunteettomasti pysty, pitää vakavasti miettiä onko ala oikea, oikeastaan se olisi parasta tehdä silloin 16v, niinkuin lähihoitajatkin.
Vierailija kirjoitti:
En ole opettaja, mutta minua häiritsee tässä ketjussa olevat kommentit, että ne haukkumiset pitäisi vain jättää omaan arvoonsa ja olla niiden "yläpuolella".
Olen omaishoitajana vammaiselle, katkeroituneelle ja mielenterveydeltäänkin varsin horjuvalle perheenjäsenelle, joka haukkuu ja solvaa minua joka hemmetin päivä. Alussa oli tosi helppo olla haukkujen yläpuolella ja nähdä selkeästi, mistä nuo haukut juontavat juurensa (= katkeruus, mt-ongelmat, jne).
Viisi vuotta myöhemmin ja minulla on jonkin sortin PTSD-oireita: tulee paniikkioireita, jos joku korottaa minulle äänensä, ja niin edelleen. Itsetunto ihan nollissa. Olen alkanut jollain tasolla (en järjen ja ajatuksen tasolla, mutta jollain alitajunnan tasolla kuitenkin) että ihan oikeasti olen luuseri, joka ei koskaan tule pystymään mihinkään.
Tähän katsos ne positiiviset affirmaatiojututkin perustuvat. Jatkuvasti kuulemastasi puheesta tulee herkästi omaan ajatusmaailmaasi vaikuttavaa sisäistä puhetta.
mulla pisti silmään ihan sama. Eihän omilta lapsiltaankaan todellakaan pidä sietää haukkumista, vaan on tärkeää sekä asettaa omat rajat että näyttää lapselle että itseä sattuu. Ymmärrän toki itsekin sijaisuuksia tehneenä että siihen ei aina ole aikaa eikä resursseja, ja kasvattajana pitää ns valita taistelunsa. Mutta se mihin ei puututa, helposti jatkuu. Tämä ei ole niinkään yksittäisten opettajien kuin järjestelmän ongelma. Opettajilta on viety hirveästi keinoja rangaista ja puuttua. Heistä on tehty asiakaspalvelijoita - asiakkaina lapset ja vaativat vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei jos jokainen oppilas haistattelee opettajalle lukukauden aikana keskimäärin kahdesti tai enemmän, etsisin uuden työpaikan.
Yläkoulun opettajalla on 200-300 oppilasta viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
itse tein aikoinaan opettajan töitä. Olen kemisti ja opiskelin opettajan pätevyyden. Lähinnä opetin matematiikkaa. Itse tykkäsin tehdä työt koulussa ja minä otinkin sitten näitä jälki-istuntoja ihan palkatta. Rehtori on veljeni ystävä lapsuudesta, hän kertoi koululla ei ole määrärahaa jälki-istuntoihin ja etsittiin vapaaehtoisia, tietenkään ei ollut, eikä pidäkään.
Minä ilmoittauduin ja kerroi ihan samalla minä niitä enkeleitä valvon, kun tarkistan kokeita. Oppilaat sitten laitettiin istumaan isoon luokkaan. Sai lukea tai tehdä tehtäviä, mutta piti olla hiljaa.
Lyhyimmät jälki-istunnot olivat muistaakseen 30 min ja aina meni joidenkin kanssa jopa 1,5 h.
Kyllä jälki-istunnot vähensivät ongelmia, mutta nyt on tilanne aivan eri. Lapsia on liikaa, tarkkailuluokat ovat integroitu , opettaja ei saa puuttua ongelmiin jne. Ei ole ollut ikinä ikävä niitä hommia. Jokainen, joka tekee opettajan töitä, etenkin yläkoulussa, ansaitsee kunnianosoituksen. Monesta ei olisi siihen hommaan.
Ei jälki-istuntojen valvomisesta ole koskaan mitään ylimääräistä maksettu. Jokainen opettaja vuorollaan. Kuuluu työhön ilman erilliskorvauksia.
Jos aukuinen on aikuinen, niin ihan sama mitä pennut lässyttää.
Eihän ne hae kuin sitä, että itse taannut kakaran tasolle ja näytät sen.
-29 vuotta lastenkodeissa-
Vierailija kirjoitti:
Jos aukuinen on aikuinen, niin ihan sama mitä pennut lässyttää.
Eihän ne hae kuin sitä, että itse taannut kakaran tasolle ja näytät sen.
-29 vuotta lastenkodeissa-
Jakelet vaan seuraamuksia sitä mukaa, kun tulkuttaminen huomautuksista huolimatta jatkuu.
Annat lapselle mahdollisuuden ensin korjata toimintaansa ja samalla kerrot mitä seuraa, jos meininki ei korjaannu.
HUOLEHDIT, että ko. seuraamus myös toteutuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jälki-istuntojen valvomisesta ole koskaan mitään ylimääräistä maksettu. Jokainen opettaja vuorollaan. Kuuluu työhön ilman erilliskorvauksia.
...kuten myös luokkaretket, leirikoulut, taidetestaajaprojektit, ym. Ilman palkkaa kaikki nekin. Hyvällä tuurilla voit saada 20 tunnin palkattomasta työstä puolipäivärahan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...kuten myös luokkaretket, leirikoulut, taidetestaajaprojektit, ym. Ilman palkkaa kaikki nekin. Hyvällä tuurilla voit saada 20 tunnin palkattomasta työstä puolipäivärahan.
Ja samat opet täällä leuhkii kesä, syys, joulu, hiihto ja pääsiäislomillaan...
Turpa kiinni ja töihin.
Vierailija kirjoitti:
Voisit keksiä valmiiksi joukon näpäytyksiä, jotka voi ottaa tarvittaessa nopeasti käyttöön.
Esim tähän läskipersekommenttiin tai vastaavaan:
”Eskaristako olet tänne karannut kun noin lapsellisesti kommentoit?”
”Oletko jotenkin heikkolahjainen?” Kysyt niin kauan kuin vastaa, jollei vastaa kysyt joltain toiselta) Jatkokommenttina ”no miksi sitten käyttäydyt kuin sellainen / No se selittää paljon ”
”Taas tuli muistutus että murrosikäisten aivot ovat vielä kehitysvaiheessa”
”Eikö sinua kukaan rakasta kun ei ole opetettu käyttäytymään ”
Jne.
Lasta ei saa pilkata. Opettaja ei saa alentua samalle tasolle vaan näyttää aikuisen mallia. Mutta olen joskus vastannut samalla tavalla kuin pikkulapsille jos joku erehtyy nimittelemään: "Se on joka sanoo." Tämä toimii hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole opettaja, mutta ettei kai oikeasti ota jotain teinien ulkonäkökommentteja itseenne? Teinit on usein tosi ilkeitä ja pinnallisia. Ei niiden mielipiteistä kannata välittää. Ei niiden mielestä hyvännäköisiä ole kuin jotkut instagram-mallit.
Kyllä teineiltä voi ja myös pitää odottaa kohteliasta toiset huomioivaa käytöstä. Nykykoulun ongelma on, että väärintekijöille ei pysty antamaan mitään rangaistusta muuta kuin joku kehityskeskustelu, jossa nuori vain naureskelee ja pyörittelee silmiään. Kun alakoulussakaan ei pystytä puuttumaan huonoon käytökseen niin huono käytös vain jatkuu yläasteella ja myös pahenee kun lapselle tulee ikää ja kykyä olla vielä entistäkin kamalampi.
Se on juuri näin. Oma lapseni teki koulussa tyhmyyksiä jatkuvasti. Kotona hän kerran totesi, että mitä se haittaa, eihän siitä tule kuin kasvatuskeskustelu open kanssa. Sen jälkeen lapsi saikin koulun kasvatuskeskustelun jälkeen kotona kovat rangaistukset. Onneksi hän käyttäytyy nykyään oikein mallikkaasti.
Haukkuessaan opettajaa oppilas testaa, saako hän opettajan hämmentymään ja tuntemaan häpeää. Jos saa, oppilaalla on henkinen valta. Näsäviisaasti näpäyttämällä takaisin opettaja lähtee samaan häpäisypeliin mukaan, siksi se ei toimi tai opeta nuorelle mitään. Parasta on opettajana katsoa suoraan oppilasta silmiin ja sanoa rauhallisesti ja myötätuntoisesti oppilasta ohjaten : ” Toisen nimittely on kiusaamista ja henkistä väkivaltaa. Siksi en hyväksy sitä missään muodossa itseäni enkä muita kohtaan. Yritit saada minut hämmentymään ja tuntemaan häpeää. Onko sinulla jotenkin paha olla, kun purat pahaa oloasi minuun nimittelemällä? Et varmasti halua olla kiusaaja. Voimme jatkaa tästä tunnin jälkeen.” Lyhyt kahdenkeskinen jututus aiheesta tunnin jälkeen ja Wilmaan merkintä opettajan nimittelystä vanhemmille tiedoksi. Ei ainakaan omalla kohdalla ole ollut toistamisen tarvetta.
Olin koulussa ujo ja hiljainen enkä kiusannut muita. Mutta muistan miten sijaisopettajia kiusattiin ja se oli kaikista hauskaa. Ja kun muistelen miten, niin sehän oli todella julmaa. Sijaiset ja harjoittelijat olivat yleensä nuoria naisia ja moni sellainen aran oloinen. Joistain huomasi, että heitä jännitti. Silloin heitä kiusattiin vielä kovempaa.
Ulkonäkö ruoditiin tarkkaan ja pojat huutelivat kommentit. Opettajan seksuaalielämästä ja kokeneisuudesta esitettiin kysymyksiä, ja he punastelivat. Sille naurettiin. Yksi nainen repäisi paniikissa kaulakorunsa rikki ja koko luokka räjähti nauruun.
Ihmettelin aina, miksi sellaiset ihmiset halusivat opettajiksi. Kukaan heistä ei ollut peloton, rohkea, suora tai haastanut meitä mitenkään. Ajattelin, että ne ovat niitä kympin tyttöjä, suosittuja ja ansaitsevatkin ne naurut mitä saivat. Itse en kommentoinut mitenkään, mutta muistan nauraneeni muiden mukana.
Aika mielenkiintoista miten "minä en ikinä kiusannut" ihminen voi muistaa yhtäkkiä nauraneensa kurkku suorana hätääntyneelle nuorelle ja ajatelleensa "se on ansainnut tuon, miksi on valinnut tuon alan". Järkyttävää.
Pyydän anteeksi jos joku täällä nyt lukee. Itse en IKINÄ alkaisi opettajaksi. Noista ajoista on kauan ja nykyisin homma on moninkertaisesti pahempaa. Lisäksi päädyt videoille ja kuviin.
Olen alkanut jollain tasolla *uskoa, siis