Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opettajat! Mikä oppilaalta tullut solvaus on mennyt eniten ihon alle? Ja meneekö ne muilla...?

Vierailija
18.04.2021 |

Itselläni hirveä viikko takana yläkoululaisten kanssa ja mietin ensimmäistä kertaa pitkän urani aikana alanvaihtoa... Tällä hetkellä kyseessä ulkonäkööön viittaavia kommentteja. Näin henkilökohtaista v*ttuilua ei monessa duunissa kyllä kohtaa.. Tunne julkisesta nöyryytyksestä on läsnä melkein joka päivä. Tarvitseeko sitä kestää? Nuorempana jaksoi ja jutut meni toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, mutta ehkä ne on alkaneet patoutua, koska kohta alkaa olla mitta täynnä.

Kommentit (242)

Vierailija
41/242 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse työskentelen käytöshäiriäisten lasten kanssa 6:tta vuotta. Kyllä se alkaa käydä raskaaksi. Joka aamu alkaa sillä että toivotan "hyvää huomenta" ja saan vastaukseksi "haista pas* vi*n huo*a".

Kun annan ohjeita joku huutaa *ei vi**u kiinnosta" ja kun opetan yksittäistä oppilasta kommentoidaan "hyiii, miks sä haiset noin pahalle".

Ei se ole henkilökohtaista mutta se on rasittavaa.

Välillä oppilaat yrittävät järkyttää minua. He mm. kuulemma aikovat kaivaa kuolleen isäni haudasta, kaivaa häneltä silmät päästä ja kusta silmäkuoppiin.

Yleensä jaksan nauraa näille jutuille mutta ei kenenkään pitäisi joutua kuuntelemaan moista.

Vierailija
42/242 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ihan sama, tuleeko se p.. ka käytös teiniltä tai aikuiselta.

Kenelläkään ei ole oikeus käyttäytyä huonosti ja sikailla.

Eikä opettajan pidä sietää mitä vaan. Heitäkin on herkempiä ja kovanahkaisempia..

Nuoruus ei tarkoita oikeutta huonoon käytökseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/242 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksette ota linjaa, että jokaisesta haistattelusta seuraa kasvatuskeskustelu, johon osallistuu myös huoltaja?

1) Luuletko että ne huoltajat aina saa paikalle?

2) Mistä revit ajan moiseen?

3) Miten tuo oppilaan käytöstä muuttaisi yhtään miksikään?

No mikä sitä oppilaan käytöstä sitten saisi muuttumaan?

Vierailija
44/242 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain ylipainosta napero huuteli, vastasin : Toisilla viat näkyy päälle päin,  toisilla paljastuu, kun avaavat suunsa. 

Vierailija
45/242 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä23758 kirjoitti:

Mä oon vaan aikuisissa kohdannu näitä jotka siirtää omaa huonoa itsetuntoaan muihin, usein aikuisiin. Lasten jutut, en ota vakavasti koska lapsi ei oo vastuussa itsestään. Lasten kanssa ne kiinnitti aina huomion mun muotoihin ja se nauratti ku aina ku isi tai äiti haki niin lapset Alko puhumaan mun perseestä ja rinnoista. Sain jopa lempinimen "tissi ***"

Tämä asenne kostautuu sekä työntekijöille tulevaisuudessa että myös lapsille, jotka huomaavat nuorena aikuisena että tätä p***aa ei kukaan sitten koulun ulkopuolisessa maailmassa kuuntele päivääkään.

Nyt ei siis puhuta tarhaikäisistä vaan jo isommista.

Vierailija
46/242 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse työskentelen käytöshäiriäisten lasten kanssa 6:tta vuotta. Kyllä se alkaa käydä raskaaksi. Joka aamu alkaa sillä että toivotan "hyvää huomenta" ja saan vastaukseksi "haista pas* vi*n huo*a".

Kun annan ohjeita joku huutaa *ei vi**u kiinnosta" ja kun opetan yksittäistä oppilasta kommentoidaan "hyiii, miks sä haiset noin pahalle".

Ei se ole henkilökohtaista mutta se on rasittavaa.

Välillä oppilaat yrittävät järkyttää minua. He mm. kuulemma aikovat kaivaa kuolleen isäni haudasta, kaivaa häneltä silmät päästä ja kusta silmäkuoppiin.

Yleensä jaksan nauraa näille jutuille mutta ei kenenkään pitäisi joutua kuuntelemaan moista.

Naurat tuollaisille jutuille? Ehkä olisi aika jatkaa matkaa. Olet sokeutunut sille, miltä tuollainen kuulostaa. Ihmettelen, että tuollaiset tyypit yleensä ovat koulussa. Sairasta sakkia.

Vierailija
47/242 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole opettaja mutta mulla on jäänyt mieleen kun peruskoulussa meidän biologian opettajaa kutsuttiin lempinimellä Levä. Hänellä oli vaaleat polkkahiukset jotka tietyssä valossa saattoivat hieman vihertää. 🤢

No meillä oli Malluainen. Se on kai joku vesihyönteinen ja nimi tullut siitä kun puhui niistä niin innoissaan. 

Eihän nuo pahoja ole.

Opettajat on ihan innoissaan opettamastaan asiasta, tai ainakin joskus ovat olleet, mutta lapset niitä ei kiinnosta. Vaativat, että muut jakaisivat heidän oman innostuksensa asiaa kohtaan, ja sitä heidän vaahtoamistaan pitää olla seuraamassa vaikka olisi omia paljon kiinnostavampia juttuja meneillään. Siltä se oppilaan silmissä näyttää. 

Pistää pakolla tekemään jotain mihin ei ole minkäänlaista omaa motivaatiota, josta ei saa edes palkkaa kuten rupisimmastakin paskaduunista saisi.

Opettajat joutuvat vain järjestelmän sijaiskärsijöiksi. Opiskelin itse matematiikkaa yliopistossa, mutta onneksi ymmärsin olla ryhtymättä opettajaksi. Opettaisin sitä kyllä ihan mielelläni niille, joita kiinnostaa (ja jotka eivät itsekseen selviä), mutta ymmärrän hyvin että kaikkia ei todellakaan kiinnosta. Ja se on ihan ok minulle.

Pitäisin ehkä parempana jenkkityylistä koulua, jossa oppimistavoitteet ovat matalammalla, ja sen sijaan panostetaan kerhotoimintaan, urheiluun ym. 

Vierailija
48/242 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa on kyseessä jokin perustavampaa laatua oleva vuorovaikutusongelma. Tämmöisiä laukova oppilas on käytöshäiriöinen tai muuten täysin vailla kunnioitusta. Miten ihmeessä tuollaisen annetaan jatkua?

Vähän jos on verbaalista lahjakkuutta ja huumorintajua, niin kyllä aikuisen pitäisi saada jauhot kurkkuun pennulle. Kun kuittaat takaisin niin, että muu luokka nauraa, yritys jää viimeiseksi.

Pääsääntö tosin on, että jos välit oppilaisiin ovat kunnossa, ei mitään haukkumista ole.

Kerran puutuin asiaan, kun kuulin oppilaiden takanapäin vitsailevan kollegan hienhajulla. Yritin kehittää empatiakykyä ja sanoin, että ihmisiä ollaan kaikki ja voi minullakin dödö pettää, eikä tuntuisi kivalta tuollainen pilkka. Oppilas vastasi siihen, että eihän me nyt sua tietenkään kiusattaisi. Totta se olikin. Kehoon liittyvän pilkan kohteeksi joutuvat opettajat, joista ei pidetä.

Minulla oli kerran kollega, joka oli sairaalloisen lihava. Ylipainoa oli varmaan sata kiloa. Mitään pilkkaa ei ollut, koska kyseinen opettaja oli erittäin pidetty.

Olin tulossa samaa kommentoimaan. Tai siis ihan varmasti opettajat saavat varsinkin yläasteella kuulla ties mitä solvauksia, eikä se ole tietenkään millään lailla ok. Ei oppilaan kuulu haistatella ja solvata jos asiat ei menekään omalla tavalla.

Mutta itse muistan yläaste ajoilta, että ei ne opiskelijat yleensä alkaneet solvata tai huutaa opettajalle ilman opettajan omaakin provosointia. Paitsi tarkkislaiset. Mutta heitä nyt ei ketään ottanut tosissaan kun ihan yleisessä tiedossa oli että olivat jotenkin pimahtaneita muutenkin. Mutta normaalit, tervejärkiset eivät alkaneet tuosta vaan ilman syytä solvata. Ei kukaan normaali opiskelija yhtäkkiä ilman syytä puskista heittänyt luokassa "opettaja on läski".

Yleensä näissä ylilyönneissä oli kyse siitä, että oppilas oli raivostunut opettajalle jostain, ja yleensä myös opettajan itsensä käytöksessä oli noissa tilanteissa ollut vikaa. Saan varmaan vihaa tästä, mutta pakko sanoa että kyllä monet oman yläaste ajan opettajista kuvittelivat välillä olevansa jotain jumalia. Omana yläaste aikana oli käytössä jo Wilma, ja esimerkiksi opettajien antamat täysin turhat merkinnät risoivat monia. Välillä huonon käytöksen merkinnät olivat luokkaa "heilutteli jalkoja häiritsevästi", "viivotin unohtunut kotiin" tai "oli liikuntatunnilla sukat jalassa". Nuo eivät vain yksinkertaisesti ole mielestäni syitä antaa merkintöjä huonosta käytöksestä. Tuo on vain ja ainoastaan mielivaltaa. Ja tämä ärsytti useita, jonka takia välillä sattui konflikteja ja oppilaalta saattoi päästä aikamoisisa sammakoita.

Jaan myös näkemyksen siitä, että hyvä ja osaava opettaja onnistuu pitämään luokan rauhallisena ja hiljentämään myös ne solvaajat. Yläasteellani oli myös juuri näitä pidettyjä opettajia, joita ei ketään solvannut. He osasivat opettaa ja olivat myös reiluja. Lisäksi he kuuntelivat mahdollisissa erimielisyyksissä myös oppilasta, eivätkä vain lytänneet ja sivuuttaneet näiden mielipiteitä ja pahaa mieltä kuten monet muut tekivät. He myös pitivät lupauksensa, ja tämä oli suuri luottamuksen luoja totta kai. Mutta näitä oikeasti hyviä tuntuu harmi vaan olemaan harvassa. Kauhean moni ei hallitse opettajan työtä. Harvat ovat oikeasti sopivia alalle.

Taitaa olla siinä päässä peiliin katsomisen paikka jos tuntuu että näinkin yleisessä ammatissa kaikki ovat järjistään "epäsopivia". Kuulostat näiltä jotka odottavat että hoitajat ovat jotain pyyteettömiä kutsumuksen kanssa työskenteleviä enkeleitä ja ihmeolentoja.

Minusta häirikköjen kanssa ei pidä neuvotella nykyisillä niukoilla henkilöresursseilla, ja solvaamisesta pitäisi lentää heti ulos. Olin nuorena sitä mieltä että opettajan pitää pystyä pitämään kuri tunneilla. Nyt olen sitä mieltä että työrauhan pitäisi olla itsestään selvyys eikä opettaja ole mikään sirkuseläin tai miellyttäjä.

Vierailija
49/242 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselle ei ole jäänyt erityisemmin mikään solvaus mieleen, vaikka opetan myös erkkaluokkia ja kaikenlaista haistattelua kuuluu harva se viikko. Jotenkin sitä vaan ajattelee, että heikkolahjaisen ja käytöshäiriöisen alaikäisen kommentteja ei jää miettimään, vaikka ne sillä hetkellä välillä v*tuttaakin.

Itseäni on alkanut viimevuosina häiritä toimintamalli, jossa oppilas tahallaan ja näkyvästi rikkoo jotain sääntöä, eikä reagoi mihinkään kehotuksiin vaan jatkaa toimintaansa. Sitten kun sanon jo tiukasti että täytyy totella, niin alkaa huuto ja kiroilu, ”MITÄ VITTUA SÄ HUUDAT MULLE!!!” Eikä se kielletty toiminta vieläkään lopu.

Näille ei oikeasti voi enää tehdä mitään, koulussamme ei ole jälki-istuntoja, oppilasmäärä on valtava enkä tunne nimeltä edes kolmasosaa oppilaista. Aina on kiire ja jokainen minuutti on sidottu opetukseen tai valvontoihin, eipä ole aikaa soitella koteihin joka välkkä. Rehtori ei yleensä ole paikalla tai on varattu. Ja tätä samaan p*skaa joka päivä. Nyt kun Koronan vuoksi on ulkovälitunnit, niin suuri osa oppilaista toteaa vain että ”EN MENE”, ihan sama vaikka olisi reksi käskyttämässä.

Olen kirjoitellut täällä muihinkin ketjuihin, olen se 20 aineenopen hommia tehnyt ope, joka aikoo vaihtaa alaa. Opettajan työ ei ole enää opettamista. Jos haluaisin työkseni tehdä sossutyötä ongelmanuorten kanssa ja kotouttamista ma*ujen kanssa, niin olisin opiskellut muuksi kuin bilsanopeksi.

kirjoita kansanedustajille, omalla nimellä. Joku järki saatava tähän.

Vierailija
50/242 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotain ylipainosta napero huuteli, vastasin : Toisilla viat näkyy päälle päin,  toisilla paljastuu, kun avaavat suunsa. 

Vastaavalta huutelijalta kysyin, jos joku hänen isovanhemmistaan on ylipainoinen, huuteleeko hän heillekin ? (Olen 60+)  Kerroin myös, että ei kannata mahdollisen tyttöystävän sukulaisia kommentoida, jos jollekin on kertyntyt vuosirenkaita. Eikä haukkua pomon vaimoa läskipe..si, edes takana päin.

Vierailija
51/242 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa nuo nuoret naiset jotka opettajan opinnot aloitettuaan kuvittelee miten he niitä ihania ekaluokkalaisia opettavat lukemaan ja kirjoittamaan. Miten söpöä. Totuus kuitenkin on että joutuvat kutosluokalle jossa heitä haistatellaan ja jotkut jopa kuvaavat heitä nettiin.

On tosi huvittavaa. Hah hah hah haa. Näin ihmisiä kuuluukin kohdella. Mulkuimmat jätkät saa jyrätä tyhmät naisopettajat.

Tämäkö on sinun tai nykyteinien arvomaailma? Että v**ut mistään auktoriteeteista ja opettajista ja NAISISTA nyt ainakaan?

Vierailija
52/242 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään oppilaiden toimiin ja sanomisiin ei opettajat kehtaa puuttua kun pelkäävät vanhempien reaktiota. Aika moni vanhempi on sellaisella asenteella että "ei kai meidän Tero/Tiina mitään tällaista tee ja jos tekee niin se on syystä ja plaaplaaplaa". Että mua sitten ottaakin pattiin tällaiset vanhemmat!

Vierailija
53/242 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua vähän lohdutti tää ketju. Olen aikuisopiskelija ammattioppilaitoksessa ja olen nyt pidempään jo kuunnellut tunneilla jatkuvaa pilkkaa/ivaa/matkimista samalla kun olen yrittänyt tehdä tehtäviä opettajan vain kuunnellessa vierestä. Itsehän en voi oikein puuttua, koska se ei toimi jos se "kiusattu" itse sanoo. Kokeilin sitä jo pariin otteeseen että vähän näpäyttäisin, mutten enää jaksa.

Ainiin, olen muuten kasvatusalalle aiemmin valmistunut itsekin. Osa näistä tyypeistä on yli 18v ja jotkut ihan hiukan alle.

Ei muuten mutta olen muutenkinnollut epävarma osaamisestani niin kyllähän se lisää masennusta.

Vierailija
54/242 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun itse olin koulussa, opettajille keksittiin ikäviä liikanimiä jotka liittyivät usein ulkonäköön, opetustyyliin tai puhetapaan. Ne nimitykset sitten levisivät oppilaiden keskuudessa ja puhuttiin aina liikanimellä kenen tunneille mennään. Yleensä näitä ei tietysti opettajalle itselleen sanottu, mutta joskus joku hölmömpi saattoi kiivastuspäissään sanoakin. Kyse ei siis ollut mistään ongelmanuorten oireilusta, vaan ihan tavallisten yläaste-ikäisten nuorten typerästä tavasta. Varmaan tuota on edelleenkin. Tämä on jäänyt itseä vähän vaivaamaan näin aikuisena.

Toinen oli sijaisten suora kiusaaminen. Muistan yhden sijaisopettajan ala-asteelta, jonka epävarmuus jotenkin tarttui ja jolla oli epäonnekseen vielä sellainen ohut ääni, joka särkyi kun hän yritti sitä korottaa. Se herätti huvitusta ja lopulta opetuskin meni ihan harakoille. Muutamat kovaluontoiset kakarat alkoivat sitten haastaa tätä opea ja onnistuivat lopulta murtamaan itkuun kesken tunnin. Tämä tuntui pahalta jo silloin, nyt jälkikäteen ihan erityisesti. Toivon todellakin että ope pääsi asiasta yli ja jos pääsi, hän lienee nyt jo lähempänä eläkeikää. 

Ei ole varmasti helppoa hommaa olla opettaja. 

Vierailija
55/242 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitaisiinko lainsäädännöllä helpottaa potkujen antamista koulusta yli 10-vuotiaille oppilaille?

Joutuisivat oppilaat vähän miettimään omaa käytöstään, kun riskinä olisi siirto toiseen kouluun ja pitkät koulumatkat. Tai sitten vanhemmat joutuisivat hoitamaan opetuksen kotona itse -> vanhemmille motivaatiota kasvattaa lapsensa kunnioittamaan opettajia.

Jokin kuri kouluihin on saatava. En tahdo fyysistä kuritusta ja rangaistuksia, vaan ihan luonnollisia seuraamuksia. Jos on törkeä, niin ei toisten pidä sitä sietää. Ja opiskelurauhaa tarvitsevat toisetkin oppilaat.

Vierailija
56/242 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa nuo nuoret naiset jotka opettajan opinnot aloitettuaan kuvittelee miten he niitä ihania ekaluokkalaisia opettavat lukemaan ja kirjoittamaan. Miten söpöä. Totuus kuitenkin on että joutuvat kutosluokalle jossa heitä haistatellaan ja jotkut jopa kuvaavat heitä nettiin.

Ei kai kukaan nykyään tuollaista kuvittele? Kun on käynyt läpi peruskoulun ja lukion ja työharjoittelun, on ihme, jos kellään on mitään ihanteellisia harhakuvia.

Vierailija
57/242 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa on kyseessä jokin perustavampaa laatua oleva vuorovaikutusongelma. Tämmöisiä laukova oppilas on käytöshäiriöinen tai muuten täysin vailla kunnioitusta. Miten ihmeessä tuollaisen annetaan jatkua?

Vähän jos on verbaalista lahjakkuutta ja huumorintajua, niin kyllä aikuisen pitäisi saada jauhot kurkkuun pennulle. Kun kuittaat takaisin niin, että muu luokka nauraa, yritys jää viimeiseksi.

Pääsääntö tosin on, että jos välit oppilaisiin ovat kunnossa, ei mitään haukkumista ole.

Kerran puutuin asiaan, kun kuulin oppilaiden takanapäin vitsailevan kollegan hienhajulla. Yritin kehittää empatiakykyä ja sanoin, että ihmisiä ollaan kaikki ja voi minullakin dödö pettää, eikä tuntuisi kivalta tuollainen pilkka. Oppilas vastasi siihen, että eihän me nyt sua tietenkään kiusattaisi. Totta se olikin. Kehoon liittyvän pilkan kohteeksi joutuvat opettajat, joista ei pidetä.

Minulla oli kerran kollega, joka oli sairaalloisen lihava. Ylipainoa oli varmaan sata kiloa. Mitään pilkkaa ei ollut, koska kyseinen opettaja oli erittäin pidetty.

Olin tulossa samaa kommentoimaan. Tai siis ihan varmasti opettajat saavat varsinkin yläasteella kuulla ties mitä solvauksia, eikä se ole tietenkään millään lailla ok. Ei oppilaan kuulu haistatella ja solvata jos asiat ei menekään omalla tavalla.

Mutta itse muistan yläaste ajoilta, että ei ne opiskelijat yleensä alkaneet solvata tai huutaa opettajalle ilman opettajan omaakin provosointia. Paitsi tarkkislaiset. Mutta heitä nyt ei ketään ottanut tosissaan kun ihan yleisessä tiedossa oli että olivat jotenkin pimahtaneita muutenkin. Mutta normaalit, tervejärkiset eivät alkaneet tuosta vaan ilman syytä solvata. Ei kukaan normaali opiskelija yhtäkkiä ilman syytä puskista heittänyt luokassa "opettaja on läski".

Yleensä näissä ylilyönneissä oli kyse siitä, että oppilas oli raivostunut opettajalle jostain, ja yleensä myös opettajan itsensä käytöksessä oli noissa tilanteissa ollut vikaa. Saan varmaan vihaa tästä, mutta pakko sanoa että kyllä monet oman yläaste ajan opettajista kuvittelivat välillä olevansa jotain jumalia. Omana yläaste aikana oli käytössä jo Wilma, ja esimerkiksi opettajien antamat täysin turhat merkinnät risoivat monia. Välillä huonon käytöksen merkinnät olivat luokkaa "heilutteli jalkoja häiritsevästi", "viivotin unohtunut kotiin" tai "oli liikuntatunnilla sukat jalassa". Nuo eivät vain yksinkertaisesti ole mielestäni syitä antaa merkintöjä huonosta käytöksestä. Tuo on vain ja ainoastaan mielivaltaa. Ja tämä ärsytti useita, jonka takia välillä sattui konflikteja ja oppilaalta saattoi päästä aikamoisisa sammakoita.

Jaan myös näkemyksen siitä, että hyvä ja osaava opettaja onnistuu pitämään luokan rauhallisena ja hiljentämään myös ne solvaajat. Yläasteellani oli myös juuri näitä pidettyjä opettajia, joita ei ketään solvannut. He osasivat opettaa ja olivat myös reiluja. Lisäksi he kuuntelivat mahdollisissa erimielisyyksissä myös oppilasta, eivätkä vain lytänneet ja sivuuttaneet näiden mielipiteitä ja pahaa mieltä kuten monet muut tekivät. He myös pitivät lupauksensa, ja tämä oli suuri luottamuksen luoja totta kai. Mutta näitä oikeasti hyviä tuntuu harmi vaan olemaan harvassa. Kauhean moni ei hallitse opettajan työtä. Harvat ovat oikeasti sopivia alalle.

Taitaa olla siinä päässä peiliin katsomisen paikka jos tuntuu että näinkin yleisessä ammatissa kaikki ovat järjistään "epäsopivia". Kuulostat näiltä jotka odottavat että hoitajat ovat jotain pyyteettömiä kutsumuksen kanssa työskenteleviä enkeleitä ja ihmeolentoja.

Minusta häirikköjen kanssa ei pidä neuvotella nykyisillä niukoilla henkilöresursseilla, ja solvaamisesta pitäisi lentää heti ulos. Olin nuorena sitä mieltä että opettajan pitää pystyä pitämään kuri tunneilla. Nyt olen sitä mieltä että työrauhan pitäisi olla itsestään selvyys eikä opettaja ole mikään sirkuseläin tai miellyttäjä.

Enhän tuossa edes sanonut että kaikki olisivat. Olin itse koulussa hiljainen ja hyväkäytöksinen. Pärjäisin ja sain ihan ok arvosanoja. Mutta silti tilanteita seuratessani en edelleenkään voi allekirjoittaa että vika olisi aina ollut vain oppilaassa. Ja nimenomaan opettajan pitää pystyä pitämään työrauha yllä. Olen tavannut opettajia jotka tähän kykenevät ja sitten taas niitä jotka eivät millään.

Opettajien ei kuulu olla kenenkään mielistelijöitä tietenkään, mutta eivät hekään voi myöskään aina käyttäytyä täysin omin päin. Heidänkin pitää välillä kuunnella, eikä niin että vain heitä kuunnellaan. Ei ole mielistelyä se että ei anna jokaisesta pikku asiasta juurikin vaikka tuota huonon käytöksen merkintää. Se aiheuttaa oppilaissa ikävä kyllä luottamuksen puutetta opettajaan, ja tämä näkyy sitten kunnioituksen puutteena. Toki on paljon myös hyviä opettajia, mutta itse olen törmännyt enemmän näihin huonompiin. Vaikka olin ihan hyvä koululainen. Mutta totta kai tämäkin on koulu kohtaista. Olen itse tainnut vain käydä koulussa johon on sattunut huonompia opettajia.

Vierailija
58/242 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksette ota linjaa, että jokaisesta haistattelusta seuraa kasvatuskeskustelu, johon osallistuu myös huoltaja?

1) Luuletko että ne huoltajat aina saa paikalle?

2) Mistä revit ajan moiseen?

3) Miten tuo oppilaan käytöstä muuttaisi yhtään miksikään?

1) Ei aina, mutta suurinta osaa kiinnostaa miten lapsi käyttäytyy koulussa

2) Edelleenkään tähän ei mene kauheasti aikaa

3) Eivät oppilaatkaan halua keskusteluihin montaa kertaa osallistua varsinkin kun nämä on niin helppo välttää

Vierailija
59/242 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitaisiinko lainsäädännöllä helpottaa potkujen antamista koulusta yli 10-vuotiaille oppilaille?

Joutuisivat oppilaat vähän miettimään omaa käytöstään, kun riskinä olisi siirto toiseen kouluun ja pitkät koulumatkat. Tai sitten vanhemmat joutuisivat hoitamaan opetuksen kotona itse -> vanhemmille motivaatiota kasvattaa lapsensa kunnioittamaan opettajia.

Jokin kuri kouluihin on saatava. En tahdo fyysistä kuritusta ja rangaistuksia, vaan ihan luonnollisia seuraamuksia. Jos on törkeä, niin ei toisten pidä sitä sietää. Ja opiskelurauhaa tarvitsevat toisetkin oppilaat.

No huhhuh. Arvot kovenee. Lapset saavat elämäni muutenkin aika kovassa maailmassa, nyt on alkanut näkyä puheita kuten ’pikku kullannupuille kunnolla vyöllä kerran, niin”...”nykyajan lapset pitäisi viedä saunan taakse”...”jos ei niille kukaan opeta käytöstapoja, niin kyllä minä voin tarjoutua vapaaehtoiseksi hehheh”. Siinä sitten myös ne tavallisen rauhalliset lapset kuuntelevat hämillään.

Vierailija
60/242 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, että Atalan koulun kiusaajaopettaja jäi eläkkeelle. Olin jo huolissani monta vuotta, toiv oppilaat ok.