Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vainkeskiluokkajutut! Kerätään tähän ketjuun statussymboleita

tuoksuyliherkkä
17.04.2021 |

Lokki-valaisin aloittaa

Kommentit (2011)

Vierailija
921/2011 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muumimukien keräileminen.

Iittala-astioissa logotarra paikoillaan.

Bugaboon lastenrattaat.

Logotarrat on paikallaan yleensä sen takia, että niitä ei ole viitsitty ruveta tieten tahtoen kynnet verillä irrottelemaan.

Vierailija
922/2011 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tilasin juuri useammalla satasella pihakiviä. Se tuntui itsestä aika keskiluokkaiselta. Keittiöremonttiin ja terassin lasittamiseen en ole vielä ryhtynyt. Ehkä pääsen kohta hassaamaan ne rahat vaikka matkustamiseen. Vaikka matkustaminen on keskiluokkaisena mainittu, siitä puuttuu keskiluokkainen järkevyys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
923/2011 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osakkeiden runsas omistus ja niihin aktiivinen sijoittaminen. Myös lapsille on ostettu rahastoja/osakkeita.

Jokaisella yli 15 vuotiaalla perheenjäsenellä applen puhelin, tietokone ja älykello. Omakotitalo jossa älyohjausta. Ehdottomasti himmentävät valot.

Perheellä ainakin 2 autoa joista toinen on maksimissaan 5 vuotta vanha mersu/audi/bmw/lexus.

Mopoikään tultaessa lapselle traktorimönkijä mopon sijaan.

Vapaa-ajan asunto mieluusti saaristossa ja purjevene.

Vierailija
924/2011 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä polkee työmatkat spandexissa.

Vierailija
925/2011 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiteollisuus, Helvetistä itään.

Vierailija
926/2011 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En käsitä mihin kukaan tarvitsee statussymboleja. Meillä on varallisuutta yllin kyllin. Asutaan kyllä väljästi. Meillä on vanhoja kalusteita, kun ovat hyviä ja käyttökelpoisia. Vältän turhaa ostelua. Nytkin suunnitellaan telttailua, kun ei tiedä mihin voi vapaasti matkustaa. On hienoa mennä rönttöfarkuissa metroon, kun sijoitukset ovat kohdillaan. Vähän huvittaa, kun joku kulkee nenä pystyssä hienoissa merkkivaatteissa ja parin tonnin käsilaukku kädessä. Joillakin on luottokortti tapissa ja velkojat kintereillä. Sekö on sitä statusta.

Asun puoliväljästi, olen eronnut, lapsia kahden miehen kanssa, shoppailen, autolomailen, nuorena olen reissanut lähes läpi koko maailman, olen ollut kielikurssilla yläasteikäisenä samoin lapseni, en golfaa mutta lautailen, parin tonnin käsilaukku löytyy, rönttäfarkuissa menen paikallisbussiin, sähköauto on, luottokortti tapissa ja käyttötili usein melko tyhjä, ei velkojia eikä paljon velkojakaan, omistusasunto, vanhempien mökillä lomailen, perintöjä tulossa runsaasti, koulutus tradenomi, osa-aikatyö, sijoitusasunto, toista miljoonaa sijoitusvarallisuutta. Mihin luokkaan kuulun? 

Jaa-a, miksi kutsutaan sitä luokkaa, joka haluaa aina puhua itsestään keskustelunaiheesta riippumatta?

mattieskohytöset?

Vierailija
927/2011 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalo, itserakennettu terassi, iso grilli ja palju. Terassilla pidetään juhlia, joihin kutsutaan toisia pariskuntia ja ehkä säälistä joku miehen ikisinkku kaveri, mutta ei koskaan sinkkunaisia. Naiset laittavat keittiössä salaattia ja juovat siideriä tai viiniä, miehet grillaavat ulkona ja juovat olutta.

Miksi ihmeessä ei sinkkunaisia:o

Vierailija
928/2011 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulot miinus menot. Jokainen päättää mihin rahansa laittaa. Jotkut varakkaat elää nuukasti, huom mitään ei saa mukaan. Nauttikaa elämästä, huomenna asiat voi olla toisin.

Vierailija
929/2011 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bugaboon lastenrattaat.

Logotarrat on paikallaan yleensä sen takia, että niitä ei ole viitsitty ruveta tieten tahtoen kynnet verillä irrottelemaan.

Tiedän useamman henkilön, jonka mielestä Iittala-logotarrojen on ehdottomasti oltava paikoillaan. Että ne tarrat jotenkin tekevät laseista entistä hienommat.

Itse olen toista koulukuntaa, ehkä koska olen jonkun määritelmän mukaan ylempää keskiluokkaa. En halua tarraa suuhuni juodessani lasista, joten olen omista Iittaloistani poistanut ne heti. Iiittala-lasi ei minun silmissäni ole niin erikoinen tai tavoittelemisen arvoien esine, että sitä tarvitsisi mainostaa logon avulla. Kaunis lasi on kaunis lasi, puhukoon puolestaan. Designiä tuntevat tunnistavat designesineen, oli siinä tarraa tai ei.

Ehkä koko Iiittala on kovin keskiluokkaista. Ylemmät luokat juovat kai perintökristalleista tai saksalaisista erikoislaseista.

Vierailija
930/2011 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insinöörisormus on ammattitunnus joka on mahdollista hankkia kun tutkinto on suoritettu. Eikä niitä ole vain miehillä. Olen nainen ja Insinööri ja minulla on tuollainen sormus.

Vierailija
931/2011 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalo, itserakennettu terassi, iso grilli ja palju. Terassilla pidetään juhlia, joihin kutsutaan toisia pariskuntia ja ehkä säälistä joku miehen ikisinkku kaveri, mutta ei koskaan sinkkunaisia. Naiset laittavat keittiössä salaattia ja juovat siideriä tai viiniä, miehet grillaavat ulkona ja juovat olutta.

Miksi ihmeessä ei sinkkunaisia:o

Näillä on monesti miesten mielestä mielenkiintoisemmat jutut kuin itsellä tai bestiksellä. Myös vähemmän stressaava elämä vaikuttaa hormonitasapainoon ja libidoon, tuoksuvat miesten nenään paremmilta ja saattaa saada himot syttymään.

Vierailija
932/2011 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienen auton hintainen (sähkö-)polkupyörä

Vierailija
933/2011 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai vitsi, monet näistä osui meikäläisen perheeseen. Mä tiedostan kyllä että me ei olla mitään rikkaita, eikä uniikkeja lumihiutaleita. Tää on kuulkaa ihan hyvä näin. Nytkin istun sohvalla juomassa kalliimpaa tummapaahto-kahvia Iittalan mukista Lokki-valaisimen alla. :D

Moni kyllä tosiaan osuu.

Just tulin kotiin VW Golfilla ja lapset harrastaa salibandya (Korona tietty vaikeuttaa).

Ja kyllä, valitan harrastuksen kalleutta. Koira tosin puuttuu, koska lasten allergiat.

Kohta juon kahvikupposen terassilla ja laitan saunan ja paljun lämpenee. Ja paljuun tietty otetaan kuoharia ja voi olla, että ladataan kuva Instaan paljuilusta.

Niin, paitsi että salibandy ei todellakaan ole mikään kallis harrastus...

Vierailija
934/2011 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skoda octavia metallivärillä.

Vierailija
935/2011 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ranskalainen sosiologi, Pierre Bourdieu, kehitti dinstinction-teorian, jonka mukaan eri luokat haluavat tehdä pesäeroa muihin.

Keskiluokka on lasten kasvatuksessa ja koulutuksessa huomattavasti kunnianhimoisempaa kuin alemmat luokat.

Lapsille hankitaan kehittävämpiä harratuksia ja kannustetaan akateemiseen opiskeluun. Ystäväpiirin valintaan osallistuvat myös vanhemmat.

Aikanaan keskiluokka piti Mozartin 40. sinfoniasta, mutta kun alemmat sosiaaliluokatkin ihastuivat kyseiseen "tsipaleeseen" ja tekivät siitä jopa iskelmäversioita, siitä tuli "junttia" ja keskiluokka alkoi kuunnella esim. Debussya.

Suomessa yläluokka arvosti Ferdinand von Wrightin "Taistelevat Metsot"-maalausta, kunnes alemmat luokat ihastuivat tauluun ja sitä nähtiin joka tuvassa kanavatöinä ja julisteina. Kun alemmat luokat omivat sen, joutui keskiluokka hylkäämään teoksen.

Nykyään, kun keskiluokan on vaikea erottautua massasta esim. pukeutumisen ja muun materian suhteen, kun työväenluokka tienaa usein jopa enemmän, he eroittautuvat ideologisesti. Eli kaiken maailman "maailmanparannus", liittyen se sitten ilmastonmuutokseen tai wokeen.

Tässäkin näkyy tietynlainen narsismi. Erottaudutaan paitsi ideologisesti "persujunteista", niin myös ihon pigmentin avulla nostetaan itsemme "etuoikeutetuiksi valkoisiksi" ohi "rodullistettujen".

Kun kuulen av:lla nimen Bourdieu, poistan pistoolistani varmistimen. Tuo on teoriaa, joka ei todista oikeaksi kaikenlaista mutuilua.

Tutustupa aluksi vaikka tilastoihin siitä, millaisilla keskimääräisillä perhetaustoilla ihmiset pääsevät yliopistoihin. 

Yliopistoon haluaminen, sinne pääseminen ja siellä suoriutuminen korreloi vahvasti myös ihan geneettisten ominaisuuksien kanssa. Siksi aidosti tasa-arvoiset mahdollisuudet ajan myötä kasvattavat koulutuksen periytyvyyttä, eivät vähennä sitä. Jos juristiksi on ohjautunut jo 1990-luvulla se parhaiten oikikseen soveltuva aines riippumatta taustoista, näemme nyt kun heidän lapsensa ovat opeskeluiässä, että entistä useampi juristin lapsi pääsee oikikseen. Tämä ei kerro eriarvoisuudesta, jos 1990-luvulla taustat olivat monipuolisempia kuin nykyään.

"Siksi aidosti tasa-arvoiset mahdollisuudet ajan myötä kasvattavat koulutuksen periytyvyyttä, eivät vähennä sitä."

Miten niin kasvattavat? Tuo logiikkasi jää minulle hämäräksi.

Rautalangasta: juristit pariutuvat keskenään ja heidän lapsistaan tulee juristeja. Vain positiivinen syrjintä, esim. kiintiöt tai alemmat pisterajat korkeakouluihin tietyille väestöryhmille ehkäisevät tätä koulutuksen periytyvyyttä. Ja tällöin ei puhuta enää tasa-arvoisista mahdollisuuksista. Ymmärsitkö logiikan?

Logiikkasi on pielessä. Niiden juristien kasautuvat resurssit eivät ole mahdollisuuksien tasa-arvoa. Tuollainen positiivinen diskriminaatiokaan ei varmasti ole ainoa keino.

Mahdollisuuksien tasa-arvo johtaa resurssien kasautumiseen tietyille ryhmille ja niiden ylisukupolviseen periytymiseen. Vaikka miten tasa-arvoisia ihmisistä yritetään tehdä lain edessä valtio ei voi puuttua ihmisten väliseen syvään hierarkisuuteen, joka esiintyy paljaimmillaan parinvalinnassa suvunjatkamistarkoituksessa. Ja vanhemmilla on todella voimakkaasti sisäänrakennettu halu omien lapsiensa hyvinvoinnin edistämiseen ja tulevaisuuden turvaamiseen. Mitä muita keinoja sinä esittäisit positiivisen diskriminoinnin sijaan mahdollisuuksien tasa-arvon toteutumiseen?

Positiivinen diskriminointi ei toteuta mahdollisuuksien tasa-arvoa, vaan lopputuloksen tasa-arvoa. Mahdollisuuksien tasa-arvo tarkoittaa, että kaikilla on tasa-arvoinen mahdollisuus tavoitella parasta lopputulosta kykyjensä mukaan. Positiivinen diskriminionti yrittää tasoittaa (vääristää?) lopputulosta, joka johtuu siitä, että mahdollisuudet eivät ole täysin tasa-arvoisia.

Positiivinen diskriminointi on vaikeaa, sillä nimellisesti "kahdesta tasa-arvoisesta hakijasta valitaan vähemmistöön kuuluva" kuulostaa hyvältä, mutta ei ole läheskään selvää miten kaksi hakijaa rankataan ominaisuuksien kautta tasa-arvoiseksi. Kaksi hakijaa ei ole koskaan täysin identtisiä ainoana erona vähemmistö/enemmistö -status. Tässä menee helposti siihen, että valitaan vähemmistöön kuuluva sen takia, että suojataan oma selkä rasismisyytöksiltä. En väitä, että minulla on parempaa ratkaisua tähän, poislukien täysin anonymisoitu hakuprosessi ilman ihmiskohtaamisia, nimiä tai muita identifioivia ominaisuuksia. Ehkä tähänkin on prosessi kehitetty?

Vierailija
936/2011 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

omakotitalo mielellään uusi uusilla kalusteilla (tai nokkelalla vanhojen kalusteiden ja uusien tavaroiden yhdistelmällä mihin haettu inspiraatiota pinterestistä)

hieno avokeittiö aamiaiskaapilla

hieno grilli. siis siellä isolla terdellä.

2 autoa. naisella voi olla hieman vaatimattomampi kauppakassi

en tiedä onko trampoliini jo menneen talven lumia mutta sitä näkee edelleen keskiluokkaisilla omakotialueilla.

lapsilla merkkivaatteet on jees mutta toisaalta voi olla tiedostavampi ja ekologinen ja ostaa fb-kirppiksiltä. Tämä tällainen tiedostavuus taitaa olla nykyään yhä enemmän IN kuin jatkuva uuden hankkiminen ja pitkälle viety materialismi

Jossain vaiheessa kun kaikki on jo saavutettu niin voi vielä hankkia lisääkin materiaa esim. moottoripyörän tai ostaa mökin

Lomailut  

Kersoilla hienoja harrastuksia 

instagram-tili, jossa esitellään oman perheen lifestyleä ja otetaan kuvia omasta statussymboliasunnosta eri kulmista  ja kokkauksista jotka tarjoillaan kauniin astiaston lautasilta. Siellä voidaan myös esitellä kuinka tuli tehtyä niin hyviä ratkaisuja kotia rakentaessa kuten esimerkiksi kuinka käytännöllinen on kodinhoitohuone kun voi Turren tassut pestä suoraan sisään tullessa ja kaikki asiat on huomioitu.

Vierailija
937/2011 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bugaboon lastenrattaat.

Tiedän useamman henkilön, jonka mielestä Iittala-logotarrojen on ehdottomasti oltava paikoillaan. Että ne tarrat jotenkin tekevät laseista entistä hienommat.

Itse olen toista koulukuntaa, ehkä koska olen jonkun määritelmän mukaan ylempää keskiluokkaa. En halua tarraa suuhuni juodessani lasista, joten olen omista Iittaloistani poistanut ne heti. Iiittala-lasi ei minun silmissäni ole niin erikoinen tai tavoittelemisen arvoien esine, että sitä tarvitsisi mainostaa logon avulla. Kaunis lasi on kaunis lasi, puhukoon puolestaan. Designiä tuntevat tunnistavat designesineen, oli siinä tarraa tai ei.

Ehkä koko Iiittala on kovin keskiluokkaista. Ylemmät luokat juovat kai perintökristalleista tai saksalaisista erikoislaseista.

En ala poistamaan Iittala merkkiä, eiköhän adtianpesukone jossain vaiheessa poista . Ei tarvi näyttää kenellekään mitään.

Vierailija
938/2011 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväntahtoinen utelias kirjoitti:

Ruotsinkieli. Omat lapset laitetaan mielellään kielikylpykouluun ja jopa ihmiset jotka voivat saada itseasiassa palkkansa ruotsia dissaamalla pitävät huolen että oma jälkikasvu oppii kieltä, harhaisimmat persut poislukien. Ruotsinkielen osaaminen on humble braggingin ilmentymää, Tuomas Enbuske vastustaa ruotsia mutta tykkää puhua sitä esim Efter nio ohjelmassa

Onkohan tuo kielten opiskelun pitäminen todella tärkeänä tosiaan keskiluokkaista? Voi tosiaan olla, kun nyt ajattelen tuttavapiiriäni. Kuitenkin se on ehkä eniten sellaisten juttu, joilla ei ole muuta erityistä lahjakkuutta. Jos lapsi on esim matemaattisesti todella lahjakas, niin on hyödyllisempää panostaa siihen kuin kieliin. Kielten osaaminen on omissa silmissäni sellainen tavallisten oppilaiden keino päteä. Yhteen aikaan, silloin kun Stubb oli politiikassa aktiivinen, kaikki tutut vanhemmat haaveilivat lapselleen virkamiesuraa EU:ssa ja halusivat laittaa hänet koulussa opiskelemaan ranskaa.

Vierailija
939/2011 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stubb muuten on keskiluokan huipentuma. Oli täysin suomenkielinen, mutta meni opiskelemaan ruotsiksi ja teki itsestään näennäisesti suomenruotsalaisen. Korkeakouluopinnot. Kansainvälinen. Ahkeruuteen ja työntekoon perustuvaa menestystä työuralla, virkamies ja keskiluokkaisen porvaripuolueen poliitikko. Itse tienatut rahat ja itse työn kautta hankittu asema. Ulkonäkö tärkeää ja kuntoilu sydäntä lähellä. Kulissit, "minulla menee loistavasti- pepsodent-kestohymy".

Vierailija
940/2011 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salihousut ja kukkalegginssit

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kolme