Vainkeskiluokkajutut! Kerätään tähän ketjuun statussymboleita
Kommentit (2011)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoitusasunnon hankkiminen velaksi, kun oikeasti ei olisi muuten varaa.
Harrastuksista golfaus.
Alaluokka ei ymmärrä valan käyttämistä vipuvartena ja vaurastumisen apuna.
Aika suuri osa suomalaisista on tuota henkistä alaluokkaa, joka ei tajua koroista eikä velasta mitään. Näiden mielestä ei ole mitään eroa sillä, mihin tarkoitukseen ja millä korolla velka on otettu: Asuntolaina on yhtä hyvä tai huono kuin käsilaukun ostoon otettu pikavippi. Jos jostain tulee ylimääristä rahaa vaikka kymppitonni, nämä "talousviisaat" ovat ensimmäisenä maksamassa nollakorkoista asuntolainaansa pois. Vaikka viisaammin vivuttamalla sillä kymppitonnilla saisi sijoituksissa jo pelkkinä osinkoina ihan kivat rahat, joilla helposti kuittaa asuntolainansa korot.
Osakkeiden hinnat ovat sitä luokkaa, että kymppitonnin sijoituksella saat nettona ehkä 200e vuodessa osinkotuloa. Toki se on enemmän mitä 10 000e asuntolainan korkomenot ovat. Itse laittaisin noin pienen summan hedonistisiin nautintoihin, osan nenästä, osan kurkusta.
Ihan tuolla Helsingin pörssissäkin on yhtiöitä, jotka tänäkin vuonna maksavat yli 6% tuottoprosentilla osinkoja. Eli kymppitonnin sijoituksella reilun 600 euron osingot. On se vähän enemmän kuin esittämäsi 200 euroa...
Aika vähän löytyy tuollaisia yhtiöitä. Keskimäärin taitaa tulla bruttona 300-500€ osinkoa ja siitä miinus pääomaverot ja muut kulut (niin 1/3) niin nettona jää 200-350€ käteen vuodessa.
Suurin osa suomalaisista kuuluu keskiluokkaan. Keskiluokan tunnistaa tavallisuudesta. Olen itse lääkäriperheen tuiki tavallinen, tylsä vesa ja ilmeisesti kuulun "ylempään keskiluokkaan", lol
Naurattaa, jos paistaa läpi että on tohkeissaan keskiluokkataustoistaan. 70 % suomalaisista on sun kanssa samassa veneessä.
Mielestänikin kannattaa mieluumminkin olla "ala-tai yläluokkaa" niin on vapaampia säännöistään. Kaikista mieluiten ihan omaa luokkaa.
Meillä on todella työväenluokkainen tausta, eikä minkäänlaista perittyä rahaa, mutta koulutuksen ja yrittäjyyden myötä on tehty luokkaretkeä...
-Iso kivitalo, iso terassi, poreamme
-vapaa-ajan talo järvenrannalla ja se kuuluisa palju
-siivooja käy 2 krt viikossa
-matkustellaan (kun koronatilanne sallii)
-BMW
-merkkivaatteita ja -laukkuja, viinikaappi :D
-olen kotiäitinä enkä aio palata työelämään
-plus kateellisia ihmisiä ympärillä. Mitään lesoilua ei harrasteta ja aina ollaan todella anteliaita läheisille...mutta tällaista se on:)
Perustakaa oma ketju noille listauksille omista asioistanne. Ne eivät kiinnosta tässä ketjussa ketään. Eikä myöskään ne "mitä mieltä, mulla on asiat x, y, z, oonko keskiluokkaa??"
Ja sitten ihmetellään miksei tän tyyppiset ketjut koskaan pysy aiheessa.
Marokkolainen villamatto timanttikuviolla
Artekin huonekalut
Naisilla (beigenvärisiä) kalliita, merkki vaatteita
Naisilla luonnollisen väriset hiukset, mutta joita värjätään raidoin ja leikataan siistiksi melkein joka kuukausi
Naisilla laadukkaat ja kalliit mineraalimeikit (täten myös siisti, kevyt sisätyö, joka alkaa noin klo 8-10 aikaan, jotta on aamulla aikaa meikata)
Lapsilla lyhyitä tavunimiä esim. Leo, Mio, Ea, Ia, Ava jne.
Yliopistokoulutus
Ulkomailla matkusteleminen
Hillityt mutta korostuneesti opetellun oloiset käytöstavat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harrastuksista golfaus.
Aika suuri osa suomalaisista on tuota henkistä alaluokkaa, joka ei tajua koroista eikä velasta mitään. Näiden mielestä ei ole mitään eroa sillä, mihin tarkoitukseen ja millä korolla velka on otettu: Asuntolaina on yhtä hyvä tai huono kuin käsilaukun ostoon otettu pikavippi. Jos jostain tulee ylimääristä rahaa vaikka kymppitonni, nämä "talousviisaat" ovat ensimmäisenä maksamassa nollakorkoista asuntolainaansa pois. Vaikka viisaammin vivuttamalla sillä kymppitonnilla saisi sijoituksissa jo pelkkinä osinkoina ihan kivat rahat, joilla helposti kuittaa asuntolainansa korot.
Osakkeiden hinnat ovat sitä luokkaa, että kymppitonnin sijoituksella saat nettona ehkä 200e vuodessa osinkotuloa. Toki se on enemmän mitä 10 000e asuntolainan korkomenot ovat. Itse laittaisin noin pienen summan hedonistisiin nautintoihin, osan nenästä, osan kurkusta.
Ihan tuolla Helsingin pörssissäkin on yhtiöitä, jotka tänäkin vuonna maksavat yli 6% tuottoprosentilla osinkoja. Eli kymppitonnin sijoituksella reilun 600 euron osingot. On se vähän enemmän kuin esittämäsi 200 euroa...
Aika vähän löytyy tuollaisia yhtiöitä. Keskimäärin taitaa tulla bruttona 300-500€ osinkoa ja siitä miinus pääomaverot ja muut kulut (niin 1/3) niin nettona jää 200-350€ käteen vuodessa.
Osinkoja ei veroteta pääomatuloverolla vaan alemmalla prosentilla. Eli bruttona 600€ on 447€ nettoa. "Muut kulut" vähennetään verotettavasta tulosta ennen veron määräytymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harrastuksista golfaus.
Osinkoja ei veroteta pääomatuloverolla vaan alemmalla prosentilla. Eli bruttona 600€ on 447€ nettoa. "Muut kulut" vähennetään verotettavasta tulosta ennen veron määräytymistä.
Verotetaan pääomatulona, mutta 15% on verovapaata tuloa sen jälkeen 30% ja yli 30000 tuloista 34%.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on todella työväenluokkainen tausta, eikä minkäänlaista perittyä rahaa, mutta koulutuksen ja yrittäjyyden myötä on tehty luokkaretkeä...
-BMW
-plus kateellisia ihmisiä ympärillä. Mitään lesoilua ei harrasteta ja aina ollaan todella anteliaita läheisille...mutta tällaista se on:)
SUOMENNUS
-Iso kivitalo VANTAALLA, iso terassi, poreamme
-vapaa-ajan talo järvenrannalla JOSSAIN KESKI-SUOMESSA ja se kuuluisa palju TÄYNNÄ HYTTYSENMUNIA
-siivooja käy 2 krt viikossa TROLLOLLOO
-matkustellaan (kun koronatilanne sallii) TALLINNAAN
-BMW VUOSIMALLIA 1900 jotain
-merkkivaatteita ja -laukkuja, viinikaappi :D TORI.FI löytöjä..vähän kulahtaneita..mutta
-olen kotiäitinä KOSKA OLEN LIHAVA JA MIES ON TYHMÄ LAMMAS
Olen koko elämäni elänyt köyhässä perheessä. Lisäksi sairastumisen vuoksi myös aikuisuuden ja ajauduin työkyvttömyyseläkkeelle. Minulle se jo että jollakin on varaa rakentaa uusi omakotitalo, pihalla on kaksi autoa (koskaan ei ole itsellä ollut varaa hankkia autoa), on varaa tehdä sillointällöin (tuntuu että suht useinkin) ulkomaanreissua ja on uusia huonekaluja ja kodinkoneita ja on tyylikkäitä vaatteita on sellaista luksusta että sitä on edes hankala käsittää.
Joillakin tutuilla tällaista on. Toki on velkaakin.
Itse en tule koskaan saamaan edes senttiä perintöä kun joillekin tulee isoja perintöjä.
Vierailija kirjoitti:
Perustakaa oma ketju noille listauksille omista asioistanne. Ne eivät kiinnosta tässä ketjussa ketään. Eikä myöskään ne "mitä mieltä, mulla on asiat x, y, z, oonko keskiluokkaa??"
Ja sitten ihmetellään miksei tän tyyppiset ketjut koskaan pysy aiheessa.
Perusta Sinä mielensäpahoittajien ketju. Keskiluokkaan kuuluvat saa luetella listojaan kun kotona on esimerkki.
Miksi syyllistäjät ovat oikeasti itse niitä mistä muita syyttävät? Ovat sisimmissään "Minä, Minä ja Minä ensin" ajattelun orjia ja sitten mustamaalaavat syyttömiä. Keskustelukulttuurin kermaa. Phtyi!
Pari ulkomaanmatkaa vuodessa, Kokoomus, Tag Heuer, kaunis vaimo, hyvä asuinalue, rapujuhlat, mökkeily, veneily, sijoittaminen...
Ranskalainen sosiologi, Pierre Bourdieu, kehitti dinstinction-teorian, jonka mukaan eri luokat haluavat tehdä pesäeroa muihin.
Keskiluokka on lasten kasvatuksessa ja koulutuksessa huomattavasti kunnianhimoisempaa kuin alemmat luokat.
Lapsille hankitaan kehittävämpiä harratuksia ja kannustetaan akateemiseen opiskeluun. Ystäväpiirin valintaan osallistuvat myös vanhemmat.
Aikanaan keskiluokka piti Mozartin 40. sinfoniasta, mutta kun alemmat sosiaaliluokatkin ihastuivat kyseiseen "tsipaleeseen" ja tekivät siitä jopa iskelmäversioita, siitä tuli "junttia" ja keskiluokka alkoi kuunnella esim. Debussya.
Suomessa yläluokka arvosti Ferdinand von Wrightin "Taistelevat Metsot"-maalausta, kunnes alemmat luokat ihastuivat tauluun ja sitä nähtiin joka tuvassa kanavatöinä ja julisteina. Kun alemmat luokat omivat sen, joutui keskiluokka hylkäämään teoksen.
Nykyään, kun keskiluokan on vaikea erottautua massasta esim. pukeutumisen ja muun materian suhteen, kun työväenluokka tienaa usein jopa enemmän, he eroittautuvat ideologisesti. Eli kaiken maailman "maailmanparannus", liittyen se sitten ilmastonmuutokseen tai wokeen.
Tässäkin näkyy tietynlainen narsismi. Erottaudutaan paitsi ideologisesti "persujunteista", niin myös ihon pigmentin avulla nostetaan itsemme "etuoikeutetuiksi valkoisiksi" ohi "rodullistettujen".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-BMW
-plus kateellisia ihmisiä ympärillä. Mitään lesoilua ei harrasteta ja aina ollaan todella anteliaita läheisille...mutta tällaista se on:)SUOMENNUS
-Iso kivitalo VANTAALLA, iso terassi, poreamme
-vapaa-ajan talo järvenrannalla JOSSAIN KESKI-SUOMESSA ja se kuuluisa palju TÄYNNÄ HYTTYSENMUNIA
-siivooja käy 2 krt viikossa TROLLOLLOO
-matkustellaan (kun koronatilanne sallii) TALLINNAAN
-BMW VUOSIMALLIA 1900 jotain
-merkkivaatteita ja -laukkuja, viinikaappi :D TORI.FI löytöjä..vähän kulahtaneita..mutta
-olen kotiäitinä KOSKA OLEN LIHAVA JA MIES ON TYHMÄ LAMMAS
Jos tuo tulkinta sun mieltä lohduttaa, niin pidä siitä kiinni
Vierailija kirjoitti:
Ranskalainen sosiologi, Pierre Bourdieu, kehitti dinstinction-teorian, jonka mukaan eri luokat haluavat tehdä pesäeroa muihin.
Keskiluokka on lasten kasvatuksessa ja koulutuksessa huomattavasti kunnianhimoisempaa kuin alemmat luokat.
Lapsille hankitaan kehittävämpiä harratuksia ja kannustetaan akateemiseen opiskeluun. Ystäväpiirin valintaan osallistuvat myös vanhemmat.Aikanaan keskiluokka piti Mozartin 40. sinfoniasta, mutta kun alemmat sosiaaliluokatkin ihastuivat kyseiseen "tsipaleeseen" ja tekivät siitä jopa iskelmäversioita, siitä tuli "junttia" ja keskiluokka alkoi kuunnella esim. Debussya.
Suomessa yläluokka arvosti Ferdinand von Wrightin "Taistelevat Metsot"-maalausta, kunnes alemmat luokat ihastuivat tauluun ja sitä nähtiin joka tuvassa kanavatöinä ja julisteina. Kun alemmat luokat omivat sen, joutui keskiluokka hylkäämään teoksen.
Nykyään, kun keskiluokan on vaikea erottautua massasta esim. pukeutumisen ja muun materian suhteen, kun työväenluokka tienaa usein jopa enemmän, he eroittautuvat ideologisesti. Eli kaiken maailman "maailmanparannus", liittyen se sitten ilmastonmuutokseen tai wokeen.
Tässäkin näkyy tietynlainen narsismi. Erottaudutaan paitsi ideologisesti "persujunteista", niin myös ihon pigmentin avulla nostetaan itsemme "etuoikeutetuiksi valkoisiksi" ohi "rodullistettujen".
Korona ja sen vastaiset toimet näyttävät eron luokkien välillä. Joo, keskiluokka on käynyt Lapissa, mutta noin keskimäärin rajoituksista hermostuvat ovat alaluokkaa.
Kristian A. kirjoitti:
Pari ulkomaanmatkaa vuodessa, Kokoomus, Tag Heuer, kaunis vaimo, hyvä asuinalue, rapujuhlat, mökkeily, veneily, sijoittaminen...
Koska ihmiset on miehiä?
Vierailija kirjoitti:
25- v vanha Barbourin öljykangastakki. Pidetään tallilla ja maataloustöissä.
Heh, minulla on tuollainen kaapissa. En kehtaa enää käyttää, koska tiettyjen maailmalla levinneiden kuvien jälkeen se assosioituu yläluokkaan, jota en ole. Olen ihan tavallinen juristi, enkä halua näyttää pyrkyriltä. Mutta enpä ole kiertoonkaan laittanut, kun se on mielestäni ihan läppä. Itse asiassa harkitsen sen käyttämistä vappuna :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsille hankitaan kehittävämpiä harratuksia ja kannustetaan akateemiseen opiskeluun. Ystäväpiirin valintaan osallistuvat myös vanhemmat.Aikanaan keskiluokka piti Mozartin 40. sinfoniasta, mutta kun alemmat sosiaaliluokatkin ihastuivat kyseiseen "tsipaleeseen" ja tekivät siitä jopa iskelmäversioita, siitä tuli "junttia" ja keskiluokka alkoi kuunnella esim. Debussya.
Tässäkin näkyy tietynlainen narsismi. Erottaudutaan paitsi ideologisesti "persujunteista", niin myös ihon pigmentin avulla nostetaan itsemme "etuoikeutetuiksi valkoisiksi" ohi "rodullistettujen".Korona ja sen vastaiset toimet näyttävät eron luokkien välillä. Joo, keskiluokka on käynyt Lapissa, mutta noin keskimäärin rajoituksista hermostuvat ovat alaluokkaa.
Tämä. Maskia käyttämättömät ja sellaiset jotka eivät vieläkään tajua noudattaa turvavälejä ovat poikkeuksetta persaukisen näköistä porukkaa.
Keittiössä tai eteisessä olevat pikkuhyllyt tai pienet taulut sijoitetaan sillä tavalla...ääh mitenkä tämän nyt selittäis, sillä tavalla "vinoon". Esim. yksi taulu on 1,5 metrin korkeudella, seuraava hieman ensimmäistä korkeammalla, kolmas taas korkeammalla kuin edellinen.
Mitä lisäarvoa se tuo että nuo taulut tai pienet seinäamppelit tms. ovat tuolla tavalla viistossa?
Miksei niitä voi ripustaa samalle korkeudelle?
Älykello. Kaikki artekin huonekalut. Koira. Pari lasta.