Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Psykoterapiassa käyvät korkeasti koulutetut keskiluokkaiset naiset, köyhä jää ilman apua :(

Vierailija
15.04.2021 |

https://yle.fi/uutiset/3-11879429?fbclid=IwAR02OAb7Qwcw7LWXf6gVehpdCVu0…

Psykoterapiassa käyvät ne, jotka sitä vähiten tarvitsisivat. Köyhillä on eniten pahoja mielenterveysongelmia, mutta heillä ei ole varaa psykoterapiaan.

Mikä ratkaisuksi tähän epätasa-arvon kukkaseen? Suunnataanko yhteiskunnan resursseja oikein?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi luulette, että näin on? Tämä on liitto made in heaven: sisäsiistit yliopistotyttelit ja samettihoususedät hoitavat kaltaisiaan. Ihanan hygieenistä, kun olemattoman hoitotehon hoitoa annetaan niille, jotka sitä vähiten tarvitsevat ja joilla on sisäsiisteimmät ongelmat. Hei, jos olisit itse  terapeutti, kenet haluaisit potilaaksi? Jonkun tuollaisen keskiluokkaisen naishlön, jonka "ongelmia" kuunnellessasi voit miettiä omiasi ja heittää silloin tällöin jonkin hereillä olemista signanoilvan kysymyksen vain jonkun toimeentulotuella elävän insestitapauksen, tai jonkun, jolla on väkivaltaisuusriski? Vaikeita kysymyksiä, mutta onneksi vastaus on helppo. Ja tulos on se, joka näkyy. Ja nämäkin "hoidot" menevät verovaroista hyvin pitkälle.

Vierailija
22/45 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon varma että jos kaikille ois jotain töitä ja fyysiset sairaudet otettais vakavasti ja hoidettais kunnolla, niin monen köyhän asiat olisi jo paljon paremmin eikä terapioita edes tarvittaisi. Työttömyys, sairaudet, etenkin selvittämättömät oireet ja luulosairaan leima masentaa.

Jep. Myös terapia aikoja olisi tarpeeksi, sillä ne keskituloiset eivät romahtaisi työtaakkansa alle, kun useampi jakaisi tehtävät. Nythän yksi tekee saman, minkä ennen teki kaksi tai kolme ihmistä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"

"Mistä hanki vakuutuksen?"

Tuo vakuutus on otettu minulle jo ennen syntymääni 80-luvun lopulla, ei tuommoisia vakuutusehtoja nykyään saa. Vakuutus on otettu Vakuutusyhtiö Kalevasta, joka toimii Mandatumin "alla" nykyään, tai siis Mandatumista ne korvaukset aina haen.

Kiitos! Onpa sun vanhemmat olleet hyvissä ajoin liikkeellä.

Vierailija
24/45 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoterapia pitäisi olla tarjolla vain julkisella. Näin se jakautuisi reilummin.

Vierailija
25/45 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykoterapia pitäisi olla tarjolla vain julkisella. Näin se jakautuisi reilummin.

Kyllä. Yksityisen rahastajapyrkyrit pois kentältä.

Vierailija
26/45 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on aivan selvää, mitä aloituksessa sanotaan,

Hyvätuloisilla työssäkävijöilla on varaa maksaa terapiasta itse.  Johan sellaiseen terapiaan heti pääsee.

Vähävaraisimmat joutuvat jonoon, ja pääsevät vasta sitten vastaaotollle, kun terapeutille sattuu  aikojä löytymään.  Kelan terapeuteille on pitkät jonot.

Vierailija
27/45 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen keskituloinen, olen kärsinyt mielenterveysongelmista yli 30 vuotta ja nyt olen päässyt kunnon terapiaan. Käyn psykoterapeutilla toista vuottani ja hän on ihan superhyvä. Olen katsonut mindoosta,että hän on ihan täyteenbuukattu ollut viime kesästä lähtien, ja muutenkin tuntuu että terapeutteja on aivan liian vähän, varsinkin pohjoisessa. Koen siis olevani onnekas että olen päässyt hoidon piiriin. En ole siis korkeastikoulutettu - päinvastoin. Minulla on niin paljon ongelmia että se on vaikuttanut suuresti koulunkäyntiin ja oppimiskykyyn, ja täten se unelmatyönikin on livennyt sormien välistä.

Vierailija
28/45 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä johtuu että 33 v naisilla on aina näitä häiriöitä? Eikö jossain vaiheessa vaikka voisi reipastua elämässä. Suomi on yksi maailman turvallisimpia ja helpoimpia maita jossa pärjätä. Pitkät lomat, puhdas luonto ja hyvä sosiaaliturva.

Ei kestetä enää elämän vaikeita jaksoja, vaan romahdetaan depikseen ja marssitaan heti terapiaan "selvittelemään" näitä juttuja.

Yllätyin itsekin kovasti kun tajusin, että n. Joka kolmas ystäväni / tuttavani, joko käyttää tai on hiljattain käyttänyt mielialalääkkeitä.

// Henkilö 27 vuotta

Vierailija
29/45 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhät eivät halua mennä terapiaan selvittelemään ongelmiaan. Se on ainoa selitys.

Vierailija
30/45 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon varma että jos kaikille ois jotain töitä ja fyysiset sairaudet otettais vakavasti ja hoidettais kunnolla, niin monen köyhän asiat olisi jo paljon paremmin eikä terapioita edes tarvittaisi. Työttömyys, sairaudet, etenkin selvittämättömät oireet ja luulosairaan leima masentaa.

Meillä on sellaisia järjestelmiä missä täysin kykenevä, koulutettu ja fiksu litistetään tarkoituksella.

Vierailija
31/45 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä johtuu että 33 v naisilla on aina näitä häiriöitä? Eikö jossain vaiheessa vaikka voisi reipastua elämässä. Suomi on yksi maailman turvallisimpia ja helpoimpia maita jossa pärjätä. Pitkät lomat, puhdas luonto ja hyvä sosiaaliturva.

Voi hyvä ihme, ei kai kukaan sairastu tahallisesti? Reipastua..? Asenteesi on pelottava ja surullinen yhtä aikaa.

Todellisuudessa nämä erityisherkät sairastuvat, koska se on trendikästä. Tällöin voi välttää ottamasta vastuuta itsestään ja vain keskittyä instagramin selaamiseen.

Suomessa pääsee niin helpolla, että epäilen että vaikkapa nuorisotyöttömyyden riivaamassa Espanjassa naurettaisiin tällaiselle herkkähipiäisyydelle.

Vierailija
32/45 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhät ova köyhiä omasta halustaan ja laiskuuttaan. Ei kukaan estä opiskelemasta vaikka viisi ammattia. Samasta syystä ei mennä terapiaan. Kun ei haluta.

Vierailija
33/45 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka köyhille olisi miljoona paikkaa tarjolla terapiaan niin vain murto osa heistä menisi terapiaan.

Vierailija
34/45 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

KÖYHYYS ON VALINTA. TERAPIAAN MENO ON VALINTA. Jos haluaa olla luuseri niin ei kukaan sille mitään mahda.

Vierailija
35/45 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvä ihme, ei kai kukaan sairastu tahallisesti? Reipastua..? Asenteesi on pelottava ja surullinen yhtä aikaa.

Todellisuudessa nämä erityisherkät sairastuvat, koska se on trendikästä. Tällöin voi välttää ottamasta vastuuta itsestään ja vain keskittyä instagramin selaamiseen.

Suomessa pääsee niin helpolla, että epäilen että vaikkapa nuorisotyöttömyyden riivaamassa Espanjassa naurettaisiin tällaiselle herkkähipiäisyydelle.

Ei erityisherkkyyttä ole olemassakaan. Oireet ovat traumaperäisiä.

Vierailija
36/45 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko, että opiskelijalle on helppoa laittaa 90€ kuussa terapiaan? Tuosta on osan jo kela korvannut terapeutille. Kela korvaa, koska katsoo, että pidemmän päälle kuntouttamiseni hyödyttää tätä yhteiskuntaa. Käyn terapiassa masennuksen takia. Mikä on sinun mielestäsi oikea syy käydä terapiassa?

Vierailija
37/45 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse mielenterveys ongelmainen nainen minulla on 3mielenterveys diagnoosia.

Olen koko elämäni tehnyt pieni palkkaista duunari työtä josta jää verojen jälkeen käteen 1600e kk.

En ole koskaan elämäni aikana ollut parisuhteessa eikä minulla ole yhtään kaveria.

Kaiken vapaa-ajan vietän yksin.

Olen suurimmaksi osaksi vieraantunut normaalista elämästä.

Ainoa säännöllinen rytmi on työssä käyminen ma-pe.

Psykiatri sanoi että täytän kriteerit kelan tukemaan terapiaan mutta ei ole terapeuttia löytynyt.

Minua naurattaa kun nämä normaalit keskiluokkalaiset naiset hakevat terapiaan vaikka heillä on elämänsä aikana ollut parisuhteita ja paljon ystäviä.

Oikeastaan kaikki päällisin puolin hyvin.

Minulla ei ole mistään kokemusta näistä olen täysin ulkopuolinen.

Tubettaja Sita Salminen on kertonut avoimesti että hakee kelan tukemaa terapiaa lähde hänen ig.

Vuositulot 100k.

Hänellä on vakituinen parisuhde ja ystäviä ympärillä.

En kykene mielenterveysongelmien takia luomaan niitä ihmissuhteita.

Mutta kun en pääse sinne terapiaan näiden keskiluokkainen takia jolla on takana useita parisuhteita ja paljon ystäviä.

Niin onko minun kohtaloni vain syrjäytyä?

Vierailija
38/45 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo oli kyllä surullista, että jotkut terapeutit joutuvat valikoimaan asiakkaitaan. Helpompi hoitaa hyväosaisia ihmisiä kuin vakavista ongelmista kärsiviä ihmisiä, jotka kuuluvat alempiin sosiaaliluokkiin ja joilla on paljon monenlaisia ongelmia. Moni myös sitä mieltä, etteivät huonokuntoiset köyhät kuulu psykoterapiaan, vaan julkiseen erikoissairaanhoitoon (jossa ei ole tarjolla oikeaa psykoterapiaa).

Vaikka on hienoa, että Kela tarjoaa julkisin varoin tuettua psykoterapiaa, on tämä todella epätasa-arvon kukkanen. Kuinka saada psykoterapeutit julkiselle sektorille ottamaan vastuuta myös köyhien ja moniongelmaisten ihmisten hoidosta? On helpompaa hoitaa ihmistä, jos ongelmat ovat sitä luokkaa, että syyllistää itseään maitopurkin unohtumisesta kauppaan tai liiallisesta ahkeruudesta kuin ihmistä, joka tulee viikoittain pahoinpidellyksi ja jonka haaveena on päästä joskus kauppaan ilman järkyttävää pillerilastia.

Meillä on vasemmistohallitus. Toivottavasti saadaan systeemiä siihen suuntaan, että myös alhaisen ses:n ihmiset tulevat autetuiksi.

Vierailija
39/45 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne johtuvat kasvatuksen laiminlyönneistä ja kiusaamisesta koulussa ja pihapiirissä.

Vierailija
40/45 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

.