Mikä on ollut paras kaupunkilomasi Euroopassa?
Mieli halajaa jollekin kaupunkilomalle Eurooppaan, kunhan se on taas turvallista.
Missä kaupungissa koit matkasi onnistuneen ja mistä syystä?
Itse tykkäsin Roomasta, vaikkakin ajankohta oli liian kuuma (heinäkuu). Paljon jäi näkemättä historiallisia kohteita.
Wien oli turvallinen siisti. Lisäksi siellä on Wienin ratsastukoulu.
Kommentit (69)
New York . Lähdin sinne mieheni synttäritoivomuksen mukaan vähän ennakkoluuloisesti. Kuitenkin kohde oli juuri niin hieno, mitä olin nähnyt hehkutettavan. Ja kaikki ne ohjelmista tutut kohteet.
Kuitenkin sitten puolestaan myös Trierin kaupunki Moselin laaksossa teki minuun vaikutuksen myös samoin San remo Italiassa. Ihmisten läsnäolon vuoksi.
Madrid oli tosi kiva. Paljon nähtävää ja kiva tunnelma. Palatseja ja museoita riittää kierrettäväksi vaikka kuinka paljon ja lyhyen ajomatkan päässä tunnelmallisia kyliä linnoineen. Ravintoloita joka makuun fine diningista flamenco-baareihin ja katukuppiloihin. Keskikesällä ei kannata mennä, silloin siellä on tukahduttavan kuuma ilma.
Euroopassa on monta kivaa kaupunkia, vaikea sanoa, sillä usein se riippuu myös matkaseuradta. Mutta lähtisin heti uudestaan Firenzeen, Lontooseen, Oxfordin, Hampuriin, Berliiniin ja Prahaan. Ja jos kauemmaksi mennään niin Kapkaupunki.
Vierailija kirjoitti:
New York . Lähdin sinne mieheni synttäritoivomuksen mukaan vähän ennakkoluuloisesti. Kuitenkin kohde oli juuri niin hieno, mitä olin nähnyt hehkutettavan. Ja kaikki ne ohjelmista tutut kohteet.
Kuitenkin sitten puolestaan myös Trierin kaupunki Moselin laaksossa teki minuun vaikutuksen myös samoin San remo Italiassa. Ihmisten läsnäolon vuoksi.
Ja näköjään opettelen lukemista , enkä osaa vastata kysymykseen.
Mutta sanotaanpa sitten suosikkikohteekseni Euroopassa Oslo.
Eurooppa on upea, mielimaanosani. Onneksi asun täällä.
Aika paljon patoutuneita matkahaaveita kyllä. Seuraava kohde on Lissabon.
Vierailija kirjoitti:
Eikö New York ole tunnettu roskistaan ja hajuistaan?
Kyllä ja siitä, että se ei sijaitse Euroopassa.
Vierailija kirjoitti:
Ljubljana
Ah, Ljubljana. Vietin siellä (ja muualla Sloveniassa) 10 vuotta sitten suloiset kaksi viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö New York ole tunnettu roskistaan ja hajuistaan?
Kyllä ja siitä, että se ei sijaitse Euroopassa.
Kyll mä sen tiedän, vastasin vaan edellisen viestin, joka Nykistä puhui.
York sijaitsee sen sijaan Englannissa.
Hollantilaiset kumminkin perustivat kaupungin, sen nimi oli Nieuw Amsterdam eli Uusi Amsterdam.
Mutta kun englantilaiset ottivat alueen haltuunsa nimi muutettiin New Yorkiksi.
Minä tykkäsin Etelä-Sveitsin Luganosta. Ei kovin iso kaupunki, mutta nähtävää riittää ja aivan ihanalla paikalla Luganojärven rannalla, vuoret vieressä. Lisäksi siitä pääsi hyvin myös Italiaan laivalla Luganojärven kautta, myös junalla pääsi maateitse Italiaan tosi näppärästi ja nopeasti. Kävinkin useammassa italialaisessa kylässä laivalla, sekä Comon kaupungissa junalla. Kävin myös eri kylissä Sveitsin puolella Luganon lähettyvillä. Luganossa on se kiva, että siellä on italialainen ilmasto, mutta sveitsiläinen järjestys ja asioiden sujuvuus.
Ateena oli yllättäen suuri suosikkini. En odottanut oikein mitään, mutta yllätyin positiivisesti.
Vierailija kirjoitti:
Minä tykkäsin Etelä-Sveitsin Luganosta. Ei kovin iso kaupunki, mutta nähtävää riittää ja aivan ihanalla paikalla Luganojärven rannalla, vuoret vieressä. Lisäksi siitä pääsi hyvin myös Italiaan laivalla Luganojärven kautta, myös junalla pääsi maateitse Italiaan tosi näppärästi ja nopeasti. Kävinkin useammassa italialaisessa kylässä laivalla, sekä Comon kaupungissa junalla. Kävin myös eri kylissä Sveitsin puolella Luganon lähettyvillä. Luganossa on se kiva, että siellä on italialainen ilmasto, mutta sveitsiläinen järjestys ja asioiden sujuvuus.
Lisään: Luganoon pääsee näppärimmin ja halvimmin lentämällä Italiaan, Milanoon, ja siitä sitten junalla tai bussilla Luganoon. Matka-aika on noin tunti.
Tbilisi Georgiassa. Täydellistä rappioromantiikkaa, maailman parasta ruokaa ja superedullista.
Vierailija kirjoitti:
Tbilisi Georgiassa. Täydellistä rappioromantiikkaa, maailman parasta ruokaa ja superedullista.
Tuo on minun listalla. Kävitkö myös Batumissa?
Tykkäsin eniten Sorrentosta (ja Amalfista ja Maiorista) sekä Ranskassa Mentonista. Sorrento on tosin nykyään kovin kallis. Mentonissa on hyvät rannat ja Ranskan rivieralle todella edukkaat hotellit. Lisäksi pidän Menorcasta, tosin ei ehkä kaupunkilomakohde varsinaisesti. Espanjassa Cordoba ja Sevilla olivat mieleeni, tosin seudulla asuu yksi tuttava, joka ehkä vaikutti asiaan. Rantalomalle menisin sinne suomalaisten kansoittamaan Fugeen, on siellä vaan hyvät rannat. Kreikan isoista kaupungeista Ateena, Thessaloniki en erityisesti pidä. Mutta Rodoksen vanha kaupunki on hieno! Itä-Eurooppa puuttuu listalta, kun en ole käynyt kuin Sofiassa ja sinne en menisi uudestaan. Yleisesti ottaen pidän siis pikkukaupungeista, Lontoo, Pariisi, Madrid, Rooma jne. ovat ihan kauhistus sekä kaikki kaupungit Saksassa.
Kiova. Ihania ravintoloita, kauniita kirkkoja, museoita ja puoli-ilmainen upea baletti. Tsernobyl myös kokemisen arvoinen. Paljon myös ”neukkuromantiikkaa”, suosittelen sen ja muun historian ystäville. Toki jos tykkää siisteistä ja kliinisistä kaupungeista ja shoppailusta, ei Itä-Eurooppa välttämättä ole oikea paikka - itse olen vähän rosoisempien paikkojen ystävä.
Ehdoton ykkönen Dublin, kakkossijan jakaa Edinburgh ja Glasgow. Kolmantena Madrid.
Budapest, Praha ja Krakova