Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on ollut paras kaupunkilomasi Euroopassa?

Vierailija
15.04.2021 |

Mieli halajaa jollekin kaupunkilomalle Eurooppaan, kunhan se on taas turvallista.
Missä kaupungissa koit matkasi onnistuneen ja mistä syystä?
Itse tykkäsin Roomasta, vaikkakin ajankohta oli liian kuuma (heinäkuu). Paljon jäi näkemättä historiallisia kohteita.
Wien oli turvallinen siisti. Lisäksi siellä on Wienin ratsastukoulu.

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moskova ja Kiova

Vierailija
42/69 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loma Georgiassa voisi olla hieno, ensin Batumiin rantakohteeseen ruskettumaan ja sitten kaupunkiin Tsibiliin pitämään hauskaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nauttinut suuresti kaikista kaupunkilomistani.

Huippua oli, kun pääsin pienen privaattiryhmämme kanssa tutustumaan Vatikaanissa Sikstuksen kappeliin, kun se oli juuri remontoitu eikä kappeliin päästetty silloin ketään muita.

Pariisi; olen mennyt kihloihin Eiffel-tornin huipulla ja minulle se tulee aina olemaan suuri rakkaus.

Salzburg ja sen oopperafestivaalit, joilla olen ollut monet kerrat VIP-vieraana.

München, olen asunutkin siellä ja rakastan sitä kaupunkia.

Kööpenhamina, lähellä ja kansainvälinen, iloinen meininki Helsinkiin verrattuna.

Berliini, sen oopperat ja revy-esitykset.

Milano, muotia ja upea ooppera.

Krakova, viehättävä ja kaunis kaupunki.

Wien ja sen kulttuurielämä.

Ja monta muuta, olen käynyt lähes kaikissa Euroopan kaupungeissa enkä koskaan ole pettynyt matkoihini.

Vierailija
44/69 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moskova ja Kiova

Kiovassa kävin muutama vuosi sitten keväällä, oli upea kaupunki ja uskomattoman edullinen.

Minulla oli venäjää taitava kaveri mukana tosin, ei siellä esim taksikuskin osaa englantia! En tiedä miten olisin pärjännyt yksin, voi olla että oltaisiin kusetettu hinnoissa helpommin ainakin.

Erityisesti jäi mieleen Kiovan ulkopuolella oleva ex presidentin puusta tehty massiivinen kartano, itseasiassa suomalaisten rakentama

https://images.app.goo.gl/d1fMCrQCPpnEeHA28

Vierailija
45/69 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Barcelona ja Firenze.

Vierailija
46/69 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä kun lukee, niin Edinburghiin alkaa tehdä mieli uudestaan. Lissabonissa käynnistä on tosi kauan, ja jopa vähän pelottaa, onko se oikeasti niin kiva kuin muistan. Mutta Euroopan ystävänä olen käynyt niin monessa kaupungissa, etten osaa laittaa niitä järjestykseen.

Vierailija
47/69 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen suomalaisen pitäisi käydä Pietarissa. Upea kaupunki ja mukavia ihmisiä. Varautukaa, että silmät avautuu ja kaikki paha ei olekaan totta mitä venäläisistä kerrotaan.

Ja kyllä. Olen suomalainen. Molemmat pappani olivat sodassa 5 vuotta ja tulivat hengissä takaisin sankareina mikä vasta myöhemmin avoimesti myönnettiin. 4 heidän veljeään kaatuivat Suomen puolesta 20 - 30 vuotiaina. Olen ylpeä heistä mutten vihaa Venäjää. Päinvastoin.

Vierailija
48/69 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisen suomalaisen pitäisi käydä Pietarissa. Upea kaupunki ja mukavia ihmisiä. Varautukaa, että silmät avautuu ja kaikki paha ei olekaan totta mitä venäläisistä kerrotaan.

Ja kyllä. Olen suomalainen. Molemmat pappani olivat sodassa 5 vuotta ja tulivat hengissä takaisin sankareina mikä vasta myöhemmin avoimesti myönnettiin. 4 heidän veljeään kaatuivat Suomen puolesta 20 - 30 vuotiaina. Olen ylpeä heistä mutten vihaa Venäjää. Päinvastoin.

T. Putskun trol li tehdas

Vierailija
49/69 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilna ja Hampuri.

Vilna on aika pieni, ja vanha kaupunki tosi viehättävä, paljon kivoja ravintoloita ja baareja.

Hampurissa täytyy miettiä mitä haluaa nähdä jos vaan muutama pv aikaa, on niin iso kaupunki. Erityisen kiva joulumarkkina-aikaan.

Vierailija
50/69 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eremitaasi olis hienoa nähdä ja muuta tsaarinajan historiaa. Muuten en ole tuohon suuntaan innostunut menemään.

Vierailija
51/69 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuumempaan aikaan pidän kaupungeista, joissa on rannat lähistöllä. Italian Riccione oli kiva, hevosurheilun ystävänä siitä löytyi myös idyllinen Cesenan ravirata melko läheltä.

Isommista kaupungeista taas Dubai, josta taas löytyy maailman upein laukkarata.

Vierailija
52/69 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lontoo musikaaleineen oli hyvä kokemus. Vahva suosikki on myös ensimmäinen reissu lapsen kanssa, Vilnaan. Lyhyt lento, helppo yhteys kentältä kaupunkiin, vanhan kaupungin ympäristössä paljon nähtävää.

Vierailija
53/69 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. Oli vaikea kysymys. 

Minusta Gdansk on ihana pieni ja täynnä historiaa oleva kaupunki. Lyhyt matka ollaan silti kaukana. Se uusi WWII-museo on aivan omaa luokkaansa!

Toisaalta sydämeni on jääneet Ranskan Rivieralle ja siellä eritoten Juan-les-Pinsiin. Ystäväperhe asui siellä, joten olen käynyt siellä useita kertoja. Upea HIEKKAranta, hyvää ruokaa ja juomaa, taidemuseoita lähellä tai vähintään junamatkan päässä. Helppo retkeillä Nizzaan, Monacoon tai piipahtaa Italian puolelle Ventimigliaan. Kallis ja noh - ranskalaiset ovat tylyjä.

Ventigmiglian ja Tallinnan vanhat kaupungit ovat kyllä ihanimmat mielestäni.

Mutta ehkä ykköseksi nousi Lissabon omalla tyylillään ja karheudellaan ja hämmentävällä maastonmuodoillaan. Espanjasta Madrid.

Suurkaupungit (Pariisit, Varsovat, Roomat, Lontoot, Ateenat, Barcat) olen kiertänyt jo 30 vuotta sitten, joten siitä syystä tuollaiset pienemmät kaupungit jotenkin viehättävät. Mutta jos ei ole koskaan käynyt, niin tietenkin kannattaa käydä. Pariisi ja Varsova ovat paikkoja, jonne en ihan heti enää matkusta.

Tulipa kaipuu taas!

Vierailija
54/69 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitänyt monista käymistäni kaupungeista. Suosikkini Euroopassa ovat Lontoo ja Istanbul. Myös Ateena, Rooma ja Lissabon olivat kivoja. Pariisikin on hieno, mutta ihmiset ikäviä.

Vierailija
55/69 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rooma aina ja ikuisesti en edes osaa selttää miksi Tietysti historia, kauneus,ruoka ja tyylikkäät ihmiset. Mutta minulle vielä jotain muuta, jota en osaa selittää,kaupunki vaan on lumonnut meikäläisen.

Olisin halunnut pitää Pariisistaki , mutta ei tehnyt juuri mitään vaikutusta.

Ainoa kiva paikka oli Clinancourtin kirpputori.

Vierailija
56/69 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ateena oli yllättäen suuri suosikkini. En odottanut oikein mitään, mutta yllätyin positiivisesti.

Samoin. Olen kyllä Kreikka-fani jo ennestään, mutta vasta monen vuoden jälkeen päädyin käymään Ateenassa.

Ajankohta osui nappiin:  huhtikuu.  Ilma oli sopivan miellyttävä, n. +22, kukat kukkivat puissa, appelsiinipuut olivat täynnä hedelmiä, Ateenan pahamaineiset ilmansaasteet eivät vielä haitanneet.

Akropolis oli aivan mahtava.  Vaikka sen on nähnyt lukemattomissa kuvissa ja filmeissä, niin silti se vaikutti syvästi, se oli paljon korkeammalla kuin luulin ja se näkymä sieltä merelle on todella inspiroiva, ja hetken kokee elävänsä Antiikin ajan Kreikassa.

No niin, sinne heti, kun pääsee mukavalla tavalla.

Kiinnostavaa muuten, että Suomesta ei ole (ollut) sinne suoria lentoja kuin kausiluonteisesti.

Vierailija
57/69 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outokumpu on mahtava kaupunki. Siellä on tarjontaa nähtävyyksistä ja ravintoloista. Eikä ole kuitenkaan kovin paha turistirysä.

Vierailija
58/69 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Innsbruck. Kaunis kaupunki Alppien syleilyssä.

Vierailija
59/69 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amsterdam vei sydämen.

Vierailija
60/69 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vilna ja Hampuri.

Vilna on aika pieni, ja vanha kaupunki tosi viehättävä, paljon kivoja ravintoloita ja baareja.

Hampurissa täytyy miettiä mitä haluaa nähdä jos vaan muutama pv aikaa, on niin iso kaupunki. Erityisen kiva joulumarkkina-aikaan.

Itse olen asunut Hampurissa reilu kymmenen vuotta ja pidän kaupungista kyllä todella paljon. Loppusyksy ja talvi ovat kyllä vähän rasittavia säiden suhteen, mutta kiva jos joku pitää joulumarkkinoista. Kevät tulee melko aikaisin ja on varsin värikästä. Kesällä nyt ei ole ainakaan liian kuuma.

Kaupunki itsessään on tosi merellinen ja luonnonläheinen. Löytyy monenlaisia pieniä kolkkia, joissa tuntee olevansa "ihan ulkomailla" :-)