Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihmiset eivät halua Astra Zenecaa

Vierailija
15.04.2021 |

https://yle.fi/uutiset/3-11885787

Osa rokotusvuorossa olevista on pyrkinyt valitsemaan koronarokotteensa valmistajan, vaikka valtakunnallinen linjaus ja sairaanhoitopiirien ohjeet yksiselitteisesti estävät sen. Valikointiin avautuu mahdollisuus kieltäytymällä tarjotusta rokotteesta ja siirtämällä oma rokotusaika tulevaan siinä toivossa, että rokote olisi eri valmistajan.

Rokotteesta kieltäytyjiä joka puolella maata

Myös ainakin Torniossa, Vaasassa, Porissa ja Keski-Pohjanmaalla osa asiakkaista on kieltäytynyt tarjotusta rokotteesta. Tornion johtavan lääkärin Jukka Ronkaisen mukaan kieltäytyjiä on kuitenkin ollut hyvin vähän ja vapaat rokotusajat ovat menneet heti.

Valikointipyrkimyksen taustalla on muun muassa Astra Zenecan rokotteeseen liittyvä huoli veritulppariskistä ja ikärajoitus rokotteen saajille.

Myös Johnson&Johnsonin rokotteen yhteydessä on raportoitu erittäin harvinaisesta veren hyytymisongelmasta, ja toimitukset Eurooppaan on toistaiseksi keskeytetty.

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joopa joo. Oon saanut yhden piikin AstraZenecaa ja ottaisin toisen, mutta kun sitä nyt sitten ei enää anneta alle 65-vuotiaille. En lähde kokeilemaan onneani millään toisella rokotteella, kun siitä ei ole sitäkään vähää tietoa, että mitä vaikutuksia sellaisella on. Toivotaan, että yksi piikki riittää suojaamaan.

Et sinä voi noin vain lähteä kieltäytymään toisesta rokotteesta, kun se kuuluu osaksi immuunisuojaa

Mulla on nyt ihan tarpeeksi immuunisuojaa, enkä ota toista piikkiä, elleivät väkisin vie piikille. Nähtäväksi jää.

Vierailija
42/69 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se hieman absurdia, että Pfizer-Biontechistä on tullut enemmän raportoituja vakavia sivuoireita, mutta Astra Zenecasta vain jauhetaan paskaa julkisuudessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joopa joo. Oon saanut yhden piikin AstraZenecaa ja ottaisin toisen, mutta kun sitä nyt sitten ei enää anneta alle 65-vuotiaille. En lähde kokeilemaan onneani millään toisella rokotteella, kun siitä ei ole sitäkään vähää tietoa, että mitä vaikutuksia sellaisella on. Toivotaan, että yksi piikki riittää suojaamaan.

Et sinä voi noin vain lähteä kieltäytymään toisesta rokotteesta, kun se kuuluu osaksi immuunisuojaa

Mulla on nyt ihan tarpeeksi immuunisuojaa, enkä ota toista piikkiä, elleivät väkisin vie piikille. Nähtäväksi jää.

Otitko huomioon että et voi opiskella tai tehdä työtä ilman rokotepassia...?

Vierailija
44/69 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika rohkeaa arvioida riskejä rokotteesta, jota ei ole kovinkaan pitkään jaettu ja joka on kokeellinen vuoteen 2023 asti. E-pillereistä sentään on vähän kattavampaa otantaa jo. Huomasin muuten, että täälläkin sensuuri toimii aika tehokkaasti. Sanaakaan ei saa sanoa rokotteista kriittisesti. Tämänkin kommentin poistoa odotellessa :)

Eli meillä on kattavaa tietoa, että e-pillerit ovat vaarallisempia kuin oletettu AZ:n vaarallisuus. Silti e-pilsuissa ei ole mitään ongelmaa, koska pakko saada munaa.. No, pientä järjenkäyttöä nyt tähän saatana. Jos jokainen suomalainen syö pähkinän, niin useampi kuolee kuin AZ:n rokotteeseen. Punainen liha, alkoholi, grilliruoka tappaa enemmän kuin AZ:n rokote aiheuttaa hyytymisiä (jotka on hoidettavissa).

Niin, oletettu vaarallisuus. Emme tiedä vielä, mitä näistä rokotteista tulee seuraamaan tulevaisuudessa yhtä kattavalla otannalla kuin E-pillereistä. Jokainen toki valitsee riskinsä itse, niin rokotteiden ottamisessa kuin pillereiden syömisessäkin. Mutta jos tavoitteena on ottaa käyttöön rokotepassi, jolla eriarvoistetaan ihmisiä ja "painostetaan" lääketieteellisiin toimenpiteisiin ollakseen yhteiskuntakelpoinen, häviää vapaaehtoisuus mikä pätee e-pillereiden syömiseen.

Vierailija
45/69 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen saanut 1 x AZ. Toisen rokotteen saa ilmeisesti valita alle 65v.

Mistä olet saanut tuollaista tietoa? Olen itse myös saanut astraa 1 annoksen ja olen alle 65. Tehosteeksi mulle annetaan jotain muuta, koska astra on kielletty alle 65-vuotiailta eikä sitä saa valita.

Nimim. hämmentynyt.

Vierailija
46/69 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin sellainen laki on tullut voimaan? En ole työelämässä, en myöskään opiskele, joten aivan yksi lysti, vaikka sellainen laki tulisikin.

Vierailija
47/69 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä olet saanut tuollaista tietoa? Olen itse myös saanut astraa 1 annoksen ja olen alle 65. Tehosteeksi mulle annetaan jotain muuta, koska astra on kielletty alle 65-vuotiailta eikä sitä saa valita.

Nimim. hämmentynyt.

En myöskään ole tällaisesta tietoinen. Saksan ja Ranskan lääkärit ovat päättäneet, ettei A: ta anneta toista piikkiä, koska heillä on hypoteesi, että toinen aiheuttaa helpommin verenhyytymisongelmia.

Vierailija
48/69 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin sellainen laki on tullut voimaan? En ole työelämässä, en myöskään opiskele, joten aivan yksi lysti, vaikka sellainen laki tulisikin.

Mitä sitten teet työksesi?

Vierailija
49/69 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astra on hyvä rokote, ei siinä mitään vikaa ole. Olen itsekin saanut sen. Ihan turhaa AZ:n demonisointia.

Vierailija
50/69 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimim. hämmentynyt.

En myöskään ole tällaisesta tietoinen. Saksan ja Ranskan lääkärit ovat päättäneet, ettei A: ta anneta toista piikkiä, koska heillä on hypoteesi, että toinen aiheuttaa helpommin verenhyytymisongelmia.

Se on nimenoman hypoteesi josta ei ole mitään näyttöä. Toistaiseksi hyytymishäiriöt on tulleet pian ekan annoksen jälkeen. Mutta toista on annettu sen verran vähän, ettei luotettavaa aineistoa ole, eikä tule jos kukaan ei anna toista annosta astraa. Itse ottaisin kyllä astran jos tarjottaisiin.

Vierailija
51/69 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://yle.fi/uutiset/3-11886453

Ylen tietojen mukaan pääkaupunkiseudulla toimiva yritys tekee bisnestä myymällä väärennettyjä todistuksia negatiivisista koronatestituloksista. Todistus tehdään yrityksen omilla tiedoilla varustetulle pohjalle, mutta asiakkaille ei ainakaan kaikissa tapauksissa tehdä lainkaan koronavirustestiä.

Ylen lähteen mukaan väärennettyjä negatiivisia koronatestitodistuksia on myyty useille henkilöille. Todistuksille on kysyntää, koska useat maat vaativat matkustajilta negatiivisen testituloksen, jotta ulkomaan lennolle pääsee.

Todistusta voi tarvita myös työssäkäynnin vuoksi. Osa työnantajista voi vaatia todistuksen esimerkiksi ulkomailta saapuvalta työntekijältä.

Yle sai nähtäväksi todennäköisesti väärennetyn, englanninkielisen todistuksen. Se vaikuttaa maallikon silmin uskottavalta.

Alkuvuonna päivätyssä todistuksessa on asiakkaan nimitiedot, tieto negatiivisesta testituloksesta ja allekirjoitus. Todistuksessa on myös pääkaupunkiseudulla toimivan yrityksen nimilogo sekä yhteystiedot.

Suomessa useita väärennysepäilyjä

Viranomaisten mukaan väärennetyt todistukset ovat yleensä kopioita jonkin tunnetun yrityksen tekemästä todistuksesta. Kuvio, jossa yritys tai sen alihankkija myy omilla tunnuksillaan varustettuja todistuksia ilman testaamista on poikkeuksellinen.

Koronatestitodistuksia myyvän Terveystalon tiedossa on muutamia tapauksia, joissa heidän lääkäriensä tekemiä koronatestitulostodistuksia on väärennetty.

Finnairin tietoon on tullut yksittäisiä tapauksia, joissa henkilö on yrittänyt matkustaa väärennetyllä koronatestitodistuksella.

Rajavartiolaitoksen tutkinnassa on yksi tapaus, jossa maahan saapuneen matkustajan epäillään esittäneen väärennetyn koronatestitodistuksen.

Epäillyn väärennystapauksen tutkinnanjohtajan, kapteeniluutnantti Jukka Tekokosken mukaan tapauksessa on väärennetty tunnetun lääkäriaseman tekemäksi väitetty todistus.

Vierailija
52/69 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin vastaan AstraZenican rokotteen, mutta rokotusvuoroni ei siinnä vielä edes horisontissa.

Vierailija
53/69 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Myös sosiaali- ja terveysministeriön strategiajohtaja Liisa-Maria Voipio-Pulkki sanoi terveysviranomaisten koronakatsauksessa, että koronarokotetta epäilevien olisi syytä ottaa rokote silloin kun sitä tarjotaan."

Miten niin, jos tarjotaan Astraa, niin onko pakko ottaa vaikka saisi keuhkoverotulpan?

Ei ole pakko. Kunhan yritetään uhkailla ja pelotella. Laumasuojaa haetaan hengistä piittaamatta, koska talous ensin.

Jos ongelmia tulee on rokotettu yksin ongelmiensa kanssa , ei se kiinnosta päättäjiä miten jonkun yksittäisen ihmisen käy .

Vierailija
54/69 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Myös sosiaali- ja terveysministeriön strategiajohtaja Liisa-Maria Voipio-Pulkki sanoi terveysviranomaisten koronakatsauksessa, että koronarokotetta epäilevien olisi syytä ottaa rokote silloin kun sitä tarjotaan."

Miten niin, jos tarjotaan Astraa, niin onko pakko ottaa vaikka saisi keuhkoverotulpan?

Ei ole pakko. Kunhan yritetään uhkailla ja pelotella. Laumasuojaa haetaan hengistä piittaamatta, koska talous ensin.

Jos ongelmia tulee on rokotettu yksin ongelmiensa kanssa , ei se kiinnosta päättäjiä miten jonkun yksittäisen ihmisen käy .

Sepä se. Tavoitteen saavuttamisesta aiheutuu sivullisia uhreja.

Vierailija
55/69 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt jos ottaa Astran, niin saattaa olla että joutuu ottamaan vielä 2 annosta Pfizeriä päälle

Vierailija
56/69 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimim. hämmentynyt.

Joo ei tämä nyt ollutkaan mikää valintatalo, jossa itse valitaan rokote. Ei edes rahalla. Se rokote lykätään hihaan mikä sattuu ruiskussa olemaan. Ainoa varma on se, ettei se alle 65-vuotialla ole AZ:aa.

Vierailija
57/69 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AZ on halvin alle 2e per pistos. Esim. Pzifer on 12e pistos ja Moderna 18e pistos.

Voin maksaa haluamani rokotteen itse, jos se siitä on kiinni.

Samoin. Olen valmis maksamaan hintaeron käteisellä rokotuspaikalla kunhan vain saan paremman suojan antavan ja turvallisemman rokotteen.

Vierailija
58/69 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumma että joku verenvuotoaltis haluaa kieltäytyä aivoverenvuodosta. Mikähän siinä?

Ymmärräthän, että tämä ei liity aivoverenvuotoihin mitenkään?

Vierailija
59/69 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kannattais, sillä muuten voi saada Koronan, ja sen tuoma keuhkoveritulpan riski on monikymmenkertainen rokotukseen verrattuna.

Vierailija
60/69 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona on vaaraton