Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TAMMIKUISET uuteen viikkoon

14.08.2006 |

Aloitanpa uuden ketjun, ettei me tammikuiset jäädä ihan paitsioon muiden pukatessa omia ketjujaan. En ole käynyt lukemassa muiden ketjuja, mutta niistä saattaisi olla hyötyä, esim. voisi urkkia helmikuisten ketjusta miten kehityksen pitäis edetä tms.

Meillä alkaa rytmi taas löytymään, kun on viikko taas totuteltu aikaeroon. Eilen meni ekaa kertaa nukkumaan kahdeksalta, kuten yleensä aina Suomessakin iltaisin. Välillä oli vain yksi yöimetys mutta nyt on taas tissitelty kahdesti yössä. Pitäisi kyllä päästä noista yötissittelyistä eroon. Saataisin paremmat yöunet ja jos vaikka natsais uuden vauvan saaminen.

Titus liikkuu jo kovasti ja pyörii ison viltin reunalta toiselle ja yli nuolemaan hotellin likaista kokolattiamattoa yök... Kuka idiootti keksi kokolattiamatot... ja miksi niitä on aina hotellihuoneissa... Vielä meillä ei ryömitä mutta yritys on kova ja peppu nousee jo aika ylös. Poika rupes nauramaan tänään ihan hulvattomasti kun tapoin kärpästä! Muuten nauraa vain kun kutittaa mahasta.

Syöminen alkaa jo sujumaan. Aamuisin ja iltaisin puuroo, aamupäivällä luumu-omenamössö (maha toimii hyvin sen jälkeen), päivällä n. klo 13 vihannesmössöö ja hedelmää ja iltapäivällä kans vihannesta ja/tai hedelmää. Rintaa annan päivisin n. 3 krt ja yöllä n.2 krt. Tällä " dieetillä" poika ei ainakaan laihdu... Imetystä vähennän koko ajan. Neuvolassa sanoivat että kun lopetin täysimetyksen on käyrät ruvenneet menemään alas päin kohti keskiarvopainoa eli parempi meidän tapauksessa antaa vihannesmössöö kuin rasvaista rintamaitoa.

Yksi hammas on ylhäällä vasemmalla tulossa, mutta se tuntuu vasta ikenen läpi eli ei ole vielä pujennut. Kovasti poika tykkää puruleluista eli kaippa ne tulevat hampaat kutittaa.

Päiväunien ajaksi olen ruvennut hämärtämään huonetta, niin unet ovat pidemmät ja rauhallisemmat. (Ulkona niin kuuma, ettei sielä voi nukkua.) Kovasti olen yrittänyt nukuttaa ilman rintaa vaunuihin sisällä, että tosiaan se imetys vähenisi. Sitten jossain vaiheessa päiväunta siirrän sänkyyn. Illalla isä nukuttaa pojan matkasänkyyn.

No niin, nyt on jaariteltu unista, imetyksestä, syömisestä, kakkaamisesta, hampaista ja liikkumisesta. Ehkä tämä riittää tällä kertaa.

Edelleen kysyn, onko kellään ollut varjokuukautisia eli kauheet kuukautiskivut mutta ei verta? Ja kiitos kaikille pinnasänky keskusteluun osallistuneille. Meillä taitaa mennä se IKEAn sänky vaihtoon, kunhan taas ollaan Suomessa.

T. äitee ja Titus

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
16.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomien ja sairastelujen jälkeen! Tehtiin tosiaan perheloma eteläsuomeen, ja käytiin perinteiset Helsingin kohteet ja Serena kiertämässä läpi. Oikein onnistunut reissu. Helsingin lisäksi ystävien luona vierailuja ja polttareissa käyntiä, niin kyllä siinä se 1,5viikko tuhlaantui!

Reissun tulijaisena sit Veera sairastui ihme masutautiin. Oksenteli ja ripuloi viikon ajan 2-3xpäivässä. Muuten sit kohtuu hyväntuulinen ja reipas. Mutta sen verran se otti voimille, että sairaalassa piti käydä vähän tankkaamassa kun oli keskivaikea kuivuminen.

Nyt sit muutaman päivän ajan ollut parempna. Masu ei kyllä ihan kunnossa vielä ole, mutta kokoajan suunta parempaan. On ne vaan tosi reppanoita sairastajia nää pienet. Osmosalia olisi pitänyt saada juomaan, mutta kun ei saa juomaan niin ei saa!

Noitten sairastelujen myötä meillä nyt rytmit ihan kadoksissa. On jotain NOIN rytmiä, mutta ennen niin selkeä rytmi poistui ja toi tämän uuden tilalle. Siis uuden jota ei vielä ole:) Selkeästi iltaunet jäämässä pois, vaan kun herää päikkäreiltään n. 16 aikaan, valvoo sit yöunille asti, eli n. 20.

Ja koko nukkumaan meno jutusta tullut tosi vaikeaa. Nykyään huutaa usein itsensä uneen. Olisiko tää jotain ikäänkin liittyvää, eikä pelkästään sairastelu taustaan liittyvää.

Meillä ei vaunuissa unet juuri maistu. Sen puolituntia nukkuu jos vaunuun nukahtaa. Sängyssä kyllä uni sit maistuu tuplasti tai jopa triplasti pidempään.

Liikkuminen sit on kehittynyt kovasti. Konttailee, tai sit kiireen tullessa ryömii. Ja pääsee varmasti mihin haluaa:) Nousee itse istumaan, ja istuukin siinä jämäkästi lelujaan katselemassa. Selvästi aikeita nousta ylemmäs tukea vasten.. .

ANSU79 ruokailu kysymykseen vastasin jo toisaalle, joten kopioin sen tähän:) Vaikka rytmit muuttuu, niin jotenkin nuo ruokailuajat on ja pysyy:)

Aamupuuro hedelmäsoseella klo 9

Lihasose klo 12

hedelmäsose klo 15

kasvissose klo 17

Iltapuuro hedelmäsoseella klo 19

Tuo hedelmäsose jää monasti antamatta. Saa sen joskus myös liha-kasvissoseen kanssa. Ja meillä myös puuro-suu! Puurot uppoaa selvästi parhaiten!

HOITOON MENO on meillä lapsilla edessä (esikoinen tammilapsi vm00) joulukuun alusta. Paikka ei vielä tiedossa että minne.

PAINONVARTIAT: Suosittelen ks. tapaa laihduttaa. (itsellekin taas..;)) Aikoinaan 20kg lähti pois kohtuu helposti. Motivaatio oli kova silloin. Nyt ei, vaikka saisi olla. Mulla ei raskausaikana tullut kiloja yhtään, joten synnytyksen jälkeen oli 15kg hoikemmassa kunnossa kuin ennen raskautta. Silti on vielä mitä pudottaa.

NEUVOLA: Meillä kanssa seuraava neuvola vasta 8kk iässä. Edellinen 6kk kohdlla, ja silloin Veera 71cm ja 8295g.

Mutta nyt päiväkahville. Hiljaisuus laskeutunut taloon:)

mahara ja Veera 11.1.06

Vierailija
2/23 |
16.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi.

Joo opiskelen, mulla on oman pääaineen opinnot käytännössä tehty yhtä tenttiä ja gradua lukuunottamatta, mutta sivuaine vähän vielä hakusessa, eli oon tehnyt monesta perusopinnot, täytyisi vielä jatkaa joku niistä pitkäksi. Ja tiedä sitten mitä se tutkintouudistus nyt tekee, että täytyyks tehdä täydentäviä kursseja jne. Että varmaan pari vuotta vielä täytyy ainakin sitten paahtaa siellä ennen kuin pääsee normaaliin työelämään. Motivaatiota tarvitsisi tosin vähän lisää, en kyllä jotenkin kaipaa yliopistolle lainkaan.

Kannattaa kyllä mennä sinne painonvartijoihin, musta se ainakin tuntuu ihan mukavalta jutulta. On kyllä vielä vähän hakusessa, että miten sitä kokoaisi järkevän ruokalistan päivän varrelle niin, että myös nälkä pysyisi poissa. Oon tottunut kiireessä aina nappaamaan palan leipää silloin tällöin, ja ruokaa vasta illalla kun mieskin on kotona. Mutta sillä periaatteella tässä menettäisi aimo kasan niitä pisteitä. Mutta musta tuntuu kyllä että tämä saattaa olla se laihdutusmuoto, joka mullakin tulee toimimaan. Kun on se ryhmän tuki jne.

Noista päikkäreistä ajattelin vielä kommentoida, että meilläkin on ne pisimmät päikkärit tulleet aamuun. Pari tuntia heräämisen jälkeen mennään jatkaan unia vielä puolekstoista-kahdeksi tunniksi. Ihanaa. Ja muistaakseni tämä tapahtui sen jälkeen kun aloitettiin syödä aamupuuroa.

Niin ootko säkin Ansu Tampereella?

T. Nuippu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
16.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka Nuippu!

Muhun toi tutkinnonuudistus ei toivottavasti kauheasti vaikuta (muuta kuin vaikeuttamalla asioita!), koska suoritan tutkintoni vanhan mukaan. Eli sen takia pitää valmistua viimeistään vuonna 2008; tosin mun tavoite on ensi keväänä. Niin ja me muuten asutaan Joensuussa.

Laihduttamisesta: mä oon varsinainen napostelija eli jos en syö kahta lämmintä ruokaa päivässä, niin käyn jääkaapilla vähän väliä hakemassa leipää, jogurttia jne. Ja tietty rakastan karkkia ja muita herkkuja yli kaiken! Eli toivon siellä painonvartijoissa oppivani vähän paremmin syömään siinä laihtumisen ohella. Nyt päätettiinkin miehen kanssa, että yritän aina tehdä illaksi ruoan kun hän tulee töistä, niin tulee sitten itsekin syötyä kaksi ateriaa päivässä.

Pakko vielä hehkuttaa tätä päivää! Eli piiiiitkästä aikaa meillä nukuttiin kolmet KUNNON päiväunet! Jes! Eli aamulla tosiaan se puoltoista tuntia, samoin puolen päivän jälkeen ja sitten vielä alkuillasta tunti! Joka kerta poika heräsi kesken unien, mutta koska nukkuikin tänään sisällä omassa sängyssään (eikä ulkona rattaissa), niin sain pikaisesti tissin voimalla jatkamaan uniaan. Kädet ristissä toivon, että tämä olisi pysyvää... Ja jo kolmantena iltana peräkkäin Salkkareiden jälkeen sänkyyn, tissi suuhun ja nopsaan unten maille! Ihanaa! Kauankohan saan nauttia tästä?! =)

Hyvää yötä!

Ansu79 ja poika melkein 7kk

Vierailija
4/23 |
16.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervehdys vaan meiltäkin,

työn aloituksen lomassa kirjoittelen, etätyöt alkoi eilen, tänään kävin vähän hakemassa työpaikalla mappeja ja palaveeraamassa, ja prinsessa oli mummolla sen aikaa - voi kun sydäntä riipi aamulla lähteä! Mutta uskon kyllä että oo parempi äiti kun on muutakin puuhaa päivässä kun vaivanvaihto. ja samalla voin seurata pikkusen kehitystä tässä ja imettää. Onneksi on näin joustava työnantaja! Saa nyt nähdä sitten miten se työteko sujuu vauveli kanssa, onneksi on myös ilta ja yö...

Syömisistä, meillä tissimaito on taa viime päivinä ollut kova sana, muu ei oikein oo käynyt, mutta ruuat ja nukkumiset menee tällä hetkellä suunnilleen näin:

klo 9 herää ja saa rintaa

klo 10 aamupuuro

klo 11 aamupäivätorkut

herättyä rintaa

klo 13 lounas (kasviksia, lihaa)

maitoa ja sitten päikkärit

herättyä taas rintaa ja nyt tänään ekan kerran välipala, hedelmäsosetta

välissä ehkä rintaa ja vielä torkut

klo 17-18 päivällinen, kasvissosetta

klo 20 iltavelli

klo 21 nukutaan jo

eli yöunet on oikein kivat, 12 h ylweensä putkeen, mutta unta ei sitten oikein päikkäreiksi kauheesti riitä, tunti on ihan maksimi kerralla...

Vähän yritellään nyt ryömiä, muutenkin tykätään touhuilla kaikenlaista, kävellään pihalla kantoliinassa ja ihmetellään vadelmia, omenoita, puita yms...

Tämmöistä ihanaa meillä. Itsellä, ihan hyvät fiilikset tällä hetkellä, imettelen edelleen. menkkoja ei näy, mutta tosiaan vähän on ollu jotain kummia tuntemuksia, kipuja, turvotusta makeanhimoa, ihan kun just alkai. Imetysaikana oon muuten tehny jo pari raskaustestiä kun oon luullu taas oireista että oon mutta ei...

Lapset nukkuu jo ja nyt mies vaatti mua seurakseen sohvalla, eli lopettelen.

Rosa ja tytöt, iso ja pieni 7 kk ja melkein viikko

Vierailija
5/23 |
16.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

huonosti nukutun yön jälkeen oli aamu ihana, sillä huomasin että kauan odottamani kuukautiset olivat alkaneet! (Mies ja Titus nukku hyvin, minä en...toivottavasti tänä yönä paremmin.) Nyt siis oikeesti mahiksia tulla raskaaksi kahden viikon päästä tai ees tämän vuoden puolella! Juhuu! Toivottavasti pian nappaa niin saa Titus leikkikaverin.

Joku täällä kirjoitti, että tekee iltapesut ennen nukkumaan menoa. Mitä peset? Kylvetätkö vauvan vai teetkö lappupesun tms.? Mä oon ihan fiiliksen mukaan laittanu vauvan suihkuun aamuisin, kun isäkin on suihkussa ennen töihin menoo. Tulee asia helposti hoidettua ja isilläkin on hauskaa suihkussa aamulla. Tämän muistan n.kaksi kertaa viikossa eli ei kovin usein pestä vauvaa. Onkohan liian harvoin? Silloin kovilla helteillä suihkutin joskus kaksikin kertaa päivässä.

Mies on kehittänyt tassuttelusta hiukan järeämmän version eli hytkyttää vauvaa pepusta uneen. Siis vauva makaa mahallaan sängyssä ja Marc heiluttaa vauvaa pepusta niin kauan että nukahtaa. Sama efekti kuin heiluttaa vaunuissa. Mä olen ite käyttänyt samaa keinoa unien jatkamiseen rinnan sijaan. Esim.just äsken Titus hiukan inisi päiväunillaan ja kääntyili sängyssä. Olisin toki voinu antaa rintaa, mutta nopempi keino on hiukan hytkyttää pepusta niin uni jatkuu. Titus kun oon niin pullee kaveri, että kun hiukan sen leveetä peppua heiluttaa niin hytkyy koko jätkä. Tällä tekniikalla me myös nukutetaan ja rauhotellaan yöllä rinnan sijaan. Jos ei muuten rauhotu, niin sitten oon antanut rintaa.

Nouniin, tulihan taas jaariteltua.

t.äitee ja Titus

Vierailija
6/23 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa vaan, pinoutuminen on kesällä vähän jäänyt kun ei kotosalla ole oltu, ja häiden suunnitteleminenkin vie oman aikansa vaikka ne on vasta ens vuonna :)

neuvolassa käytiin tiistaina 6,5 kk oli ikää 69 pituutta ja 10220 painoa, pulska poika siis :)

Hammaslääkärissäkin käytiin kun hampaita on ollu 2 kk alhaalla 2 kpl ja justiinsa tällä viikolla tuli läpi ylös 4 hammasta kertarysäyksellä. On hieman vaikuttanut sitten nukkumisiin ja syömisiin.

Roni kävelee jo tukea vasten hiffas tämän taidon lomalla, onneks ei kuitenkaan vielä nouse ite seisomaan, joten kävelemään pääsee vain jos nostaa jotain vasten, mutta menemisen vimma on niin kauhea :) ei vaan muista vielä koko ajan pitää kiinni ja sitten kaatuu. En sitten hirveen paljon vielä uskalla kävellyttää kun ei vielä muuten edes konttaa. Ryömii kyllä jos jaksaa mutta istuminen ja seisominen voittaa kaiken muun tekemisen.

Nauraa todella paljon, varsinkin kun äiti laittaa hiuksia kiinni ja heilauttaa hiuksia alas :) muutenkin ittekseen leikkiessä naureskelee paljon.

Ruokaa menee vaihtelevalla menestyksellä:

aamupuuro/velli 9 aikaan

broileri/kasvissose 12 aikoihin n. 1/2 prk (liha ei käy)

hedelmää/marjaa 15 aikoihin n. 1/2 prk tai sitten tuoreita marjoja

iltapuuro/velli 19 aikoihin tarjotaan mutta harvoin ottaa, mieluummin rintaa

lisäks tissuttelee rintaa 4-5 kertaa päivässä, vastiketta oon yrittäny mutta ei uppua jos ollaan kotona. Neuvolassa sano, että pitäis 5 ateriaan päivässä kohta siirtyä tuntuu kyllä suurelta määrältä kun ei ton enempää nyt saa alas menemään ja kasvaa kuitenkin ihan hyvin.

Unet on lyhyitä päivällä max 45 min 2-4 kertaa, yöllä nukkuu 20-8 mutta hereilee yöstä riippuen 3-6 kertaa joskus riittää että laittaa käden selän päälle ja nukahtaa uudelleen, joskus pitää kääntää ja joskus haluaa rintaa. Illalla nukahtaminen on vaikeaa ja usein sitten nukahtaa rinnalle josta siirrän omaan sänkyyn.

Vauvauinti jatkuu kesän jälkeen sunnuntaina ja vauvajumppa alkaa 2 viikon päästä sitten jos vielä muskarin jostain löytäis... rupee varmaan viikot nopeemmin kulumaan kun on jotain ohjelmaa.

Töihin oon ajatellu mennä helmikuun alussa kun Roni on vuoden täyttäny pitäis hakee hoitopaikkaa 4 kk ennen, tosin vielä ei oo varmaa.

Menkkoja ei täälläkään kuulu, muutaman kerran myös epäilly jo uutta raskautta mutta testiä en kuitenkaan oo tehny. Pikku-kakkonen kyllä saa tehdä tuloaan heti kun vaan haluaa :)

Onko muuten vantaalaisia joukossa, olis mukava saman ikäsiä kavereita Ronille saada ja vaihtaa kokemuksia?

Kiti & Roni n. 6,5 kk

Vierailija
7/23 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tytsy otti ekat konttausaskeleensa puolivuotispäivänä ja samana päivänä aloitti seisomaannousemisharjoitukset. Nykyään ollaankin sitten jo aika vauhdikkaita.

Eroahdistusta on ollut melkoisesti. Muutama viikkoa sitten vain äidin syli kävi eikä ennen lähes samanveroinen isäkään kiinnostanut. Sitten relattiin vähäksi aikaa, ja nyt kun isä palasi takaisin lomilta töihin, niin on taas ihan kauheaa edes leikkiä yksin. Saan istua vieressä, ja välillä minua käydään ihanasti halailemassa. YÖtkin muuttuneet vähän rauhattomimmiksi. Pitää olla tiukasti kainalossa, ettei ilkeä ja epäluotettava äiti vain lähde mihinkään (ei vielä kertaakaan hoidossa vieraalla ja olen ollut vain n. 20 t koko aikana poissa vauvan luota...).

Ruokaa meillä syödään siten, että aamulla johonkin aikaan (rytmiä ei tule, kun herätään, miten sattuu. Pääasia, että aina 2-3 tunnin välein pitää päästä nukkumaan) syödään puuroa ja luumua ja/tai mustikkaa/hedelmää. Päivällä itse tehtyä kiinteää ja illalla taas puuroa. Äidinmaitoa muuten.

Minua kiinnostaisi tietää, miten toimitte eroahdistusta potevan vauvan kanssa.

Vierailija
8/23 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin kesän mökkeilyt takana. Mukava ollakin välillä kotona. Vauvajoogassa oltiin taas jo tällä viikolla ja ensi viikolla meillä alkaa vauvamuskari. Pitkään pähkäsin, että onko 2 harrastusta viikossa liikaa tämän ikäiselle, mutta aloitetaan tuo muskari nyt kuitenkin. Tuo jooga kuitenkin loppunee vuoden loppupuolella (sit kun vauva liikkuu liikaa niin siellä ei voi enää käydä). Tosin ei näytä meidän poitsu kiirettä pitävän tuon liikkeelle lähdön kanssa. Edelleen vaan vähän peruuttelee, rullailee ja pyörii ympyrää, eteenpäin menemistä ei hiffaa ollenkaan.

Mulla on oikeassa ranteessa rasitusvamma vauvan kantamisesta. Nyt siinä side ja lasta. Tänään ostin vauvalle sellaisen kantopussin (peanut shell), jossa vauvaa on hyvä kantaa ilman rasituksia. Oltiin sen pussin kanssa jo tänään kaupungilla käymässä, ihan mukavasti siinä viihtyikin.

Joskus pienempänä kantelin vauvaa välillä myös rintarepussa, mutta nyt kesällä vauva ei enää jotenkaan viihtynyt siinä. Ja niitä liinoja en koskaan oppinut solmimaan...

Täällä ei ole menkkoja näkynyt. Ei ole myöskään aktiivisissa suunnitelmissa pikkukakkosen teko. Töihin en meinaa palata ainakaan ennen syksyä 2007. Itsellä takana aika pitkä työputki ja nautin nyt tästä ajasta kotona, tää on mulle vähän kuin sapattivapaa. Sen verran kauan on tuossa työelämässä jo tullut oltua mukana, että säästöjäkin on kertynyt näitä " vauvavapaita " varten.

Me syödään vasta 2-3 kertaa päivässä rintamaidon lisäksi: aamupäivällä kasvissosetta, iltapäivällä hedelmää tai marjaa ja aika usein illalla puuroa. Olen edennyt näissä ruokajutuissa aika hitaasti. Pojalla edelleen myös ikävän usein ihottumaa poskissa. Ei vaan näytä oikein selviävän mikä sitä aiheuttaa. Kurja homma, kun posket aina kutiaa ja sitten vauvaa hankaa niitä vatsallaan nukkuessa alustaa vasten koko ajan. No elokuun loppupuolella mennään taas lääkäriin asian tiimoilta, toivottavasti lääkärillä olisi uusia ideoita tilanteen parantamiseksi! Nyt mä vaan kirjailen ylös omia ja pojan syömisiä sekä ihottuman tilannetta joka päivä. Ja toivon että ihottumat joku päivä loppuisi. Mutta sitten taas muistan iloita siitä, että vauva on muuten terve ja iloinen. Ihottuma on loppujen lopuksi aika pieni juttu!

Mukavaa elokuun loppua kaikille!!

Vierailija
9/23 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyesti vain Maxxlelle:

Meille jäi helteiden jälkeen iltarutiiniksi käydä puuron jälkeen suihkussa. Topias ei niinkään kylvystä perusta, joten sylisuihku toimii meillä. Poika tuntuu myös nauttivan siitä, eikä iho ole kuivunut yhtään, oikeastaan meni parempaan kuntoon suihkutusten jälkeen (aiemmin oli kuivia läikkiä, oisko äidiltä periytymässä atopia). Lisäksi toimii myös merkkinä siitä, että kohta mennään yöunille. Eli iltapuuro, suihku, pyjama, ja sitten uni-imetys, jonka aikana äiti aina laulaa saman laulun.

Huvitti kun luin teidän unihytkytyksestä, meillä on käytössä ihan sama kikka. Ennen Topias nukahti vain syliin hytkyttäen, sitten keksin kokeilla sängyssä hytkytystä, ja sinne nukahtaa (tosin vain yöunille, päiväunet vaatii edelleen aluksi kantelua, että poika malttaa rauhoittua).

Eipä muuta, toivottavasti tärppää uuden vauvan kanssa :)

Nuippu ja Topias 7kk ja 16 pvää

Vierailija
10/23 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minäkin kävisin kasvattamassa pinoa, nyt kun kirppu on päikkäreil:)

Neiti on ryöminyt hyvän tovin ja nyt se konttauski on löytynyt.. tosin sillon kun pitää päästä todella lujaa niin mennään ryömien.

Mun yx ystävä oli meillä tyttönsä kanssa alku viikosta kyläilemäs, ni meitin neidille iski ihme mustasukkaisuus kohtaus... niin kauan kun olivat kylässä ni mikään ei ollu hyvin, mut saman tien ku lähtivät ni oltiin ku mikäkin aurinko.. outoa:)

Ollaan miehen kans todettu et tytsys kyl luonnetta löytyy, ja taitaa tulla aikamoinen " KAUHUKAKARA" .. hih;)

Oon ollu ny laihiksel reilu kuukaus ja 6kg lähteny:) (raikuvat ablodit)

tää on mulle todellakin saavutus. mun laihikset on yleensä niin et 1-2kg korkeintaa lähtee ja sit innostus lakkaa..

Meil on enään pari viikkoa reissuun.. kyl sitä on odotettuki, tän arjen keskellä. Pääsee vähän toisiin maisemiin.

Kiti76: onnex olkoon sulla on häät tiedossa:) olis se kyl ihana suunnitella omia häitä. Kuhan toi isäntä edes kosis;)

Jaahas kai sitä pitäis mennä siivoomaan, ku kämppä onku pommin jäljilta!

Hauskaa viikonloppua kaikille!!!!

Pirita

Vierailija
11/23 |
15.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kun Maxxle aloitit uuden ketjun! Mullakin se oli mielessä, mut sä ehditkin ensin! Ootteko ulkomailla reissussa vai asutteko ihan Suomen ulkopuolella?

Mä laitoin just pojan ulos nukkumaan... tai oikeastaan vartti sitten ja se herää aika tarkalleen vartin päästä! On monesti yhtä tarkka kuin kello, että ottaa ne omat puolen tunnin torkkunsa!!! Nyt oon muutaman kerran onnistunut saamaan sen nukkumaan iltapäivällä jopa puolitoista tuntia, mutta se on yleensä vain haaveissa. Meillä otetaan siis näitä pätkäpäikkäreitä pitkin päivää. Aiemmin niitä saattoi olla jopa viidet, mutta nyt ne on vähentyneet kolmeen tai neljään. Ja vastaavasti yöunet ovat pidentyneet. Esim. eilen illalla meni nukkumaan kasilta ja heräs jo kuudelta. Mä en vielä kuudelta jaksais herätä, mulle kävis se seiska paremmin... =) Oon vaan todennut, että ei kauheasti vaikuta, että meneekö nukkumaan puol kasilta vai kymmeneltä, niin aina herätään kuudelta tai seiskalta... jännä juttu sinänsä!

Maxxle kyselit myös varjokuukautisista... mä en ole ainakaan sellaisia huomannut, mutta voihan se olla, että on jotain " oireita" , joita ei vaan tiedosta, kun ei ole mitään hajua kuukautisrytmistä. Siis jotain makeanhimoa tms. joka ainakin mua vaivaa just ennen menkkoja. Mietinkin just tässä, että pitäisköhän tehdä huvikseen lähiaikoina raskaustesti, kun syön minipillereitä, eikä sen takia ole ollut menkkoja, mutta koska mikään ehkäisy ei kai nyt kuitenkaan ole 100%, niin mistä sitä sitten tietää, että jos vaikka tuleekin raskaaksi?!

Meillä on kaksi viikon vanhaa hammasta alhaalla edessä ja taitaa uusia pukata, kun niin kovasti tuntuu kutittavan. Ei osata vieläkään ryömiä tai kontata, tai no takaperin matka taittuu parikin metriä. Meillä ei muuten osata kääntyä takas masulta selälle, mites muilla??? Eikä poika oikeastaan ikinä käänny edes selältä masulle lattialla (tosin on aina lattialla vain masullaan, mutta ei vaikka joskus laittaisi selällään; huutaa vaan), mutta sängyssä osaa sitten superhienosti tämän selältä masulleen kääntymisen! Kovasti tulee myös juttua. Hauska muuten, kun me oltiin nyt viimeiset puoltoista kuukautta mummoloissa ja siellä tietysti oli paljon ihmisiä ja seuraa ja monta syliä, niin nyt kun ollaan taas kotona kolmestaan, niin poika ei meinaa viihtyä millään yksinään lattialla ja heti alkaa huuto, jos lähtee huoneesta pois! Siitä on tullut ihan mahdoton sylitakiainen. Toki on ihanaa sylitellä, mutta kun välillä pitäis ehtiä tehdäkin jotakin!

Mites muiden neuvolat, oliko teillä 7kk neuvolaa? Meillä ei ollut, 6kk-neuvolan jälkeen käynnit harvenevat eli sitten on 8kk, 10 kk ja 12kk ja sit vissiin puolivuosittain ja sit vuosittain. Meillä hiukan paino tipahti käyriltä 5kk ja 6kk neuvoloissa, mikä on kuulemma rintalapsille tyypillistä, niin ois vaan kiva tietää, että onko se lähtenyt nyt nousuun, kun aloitettiin kiinteä ruoat. Luultavasti kyllä, sillä sen verran hyvin ruoka onneksi maistuu!

Kyselin aiemmin tuolla muiden ateriarytmeistä, että mihin kellonaikaan teillä syötetään vauvalle kiinteitä, niin kertokaahan tekin tammikuiset, että milloin teillä syödään ja mitä? Meillä on nyt viides viikko kiinteissä menossa ja nyt syödään liha-kasvissose aamupäivällä noin klo 10.30-11, hedelmä- tai marjasosetta noin klo 14 ja kasvissosetta noin klo 17. Tällä viikolla aloitan puurot (piti aloittaa tänään, mutta näköjään unohdin eli huomen aamulla sitten!). Mietin vaan, että meillä ei ainakaan tässä vaiheessa taida mahtua se 5 ateriaa päivässä eikä varmasti vielä ole tarvettakaan, joten mietin, että josko yrittäisin päästä siihen, että syödään aamupuuro, lounas, välipala ja sitten ajattelin, että jätän iltasoseen väliin, koska poika menee aikaisin nukkumaan ja syötän iltapuuron siinä 18-20 aikaan. Ja tietty tissiä saa sitten näiden lisäksi. Mites muilla ruokailut sujuu?

Nyt poika heräsi... aika tarkalleen taas ne puolen tunnin tirsat! Mukavaa viikkoa kaikille tammikuisille! =)

Ansu79 ja poitsu *melkein* 7kk

Vierailija
12/23 |
15.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lähdettiin eilen konttaamaan. Kuukauden päivät poika on keikkunut paikoillaan konttausasennossa, mutta eilen se tapahtui, että osin konttasi, osin ryömi parin metrin matkan. Motivaationa oli koira ja sen puruluu... Vauva silmät kiiluen innoissaan suuntaa kohti luuta ja iskee hampaansa itse siihen. Ja nyt sitten konttaillaan aikalailla vähän väliä, tosin pieniä matkoja. Aiemmin vauva ei ole ryöminyt kuin akselinsa ympäri aika vilkkaasti, muttei siis eteenpäin.

Eka hammas ilmestyi alas eteen näkyviin 2 viikkoa sitten. Pienihän se nysä on, mutta heti alettiin harjailemaan sitä aina iltaisin ennen nukkumaan menoa. Mietin vaan, että pitäis varmaan päästä eroon siitä " nukutus-maitopullosta" , mitä hyötyä harjaamisesta on, kun happohyökkäys iskee heti kohta harjaamisen jälkeen... No, iltavelli vaihdettiin just tuon takia puuroon (ennen sai vellin ennen nukkumaan menoa) ja saa siis just ennen nukkumaan menoa maidon.

Meilläkään ei ole 7kk neuvolaa, seuraava siis 8kk iässä. 6kk iässä meillä oli myös kasvustoppi, painoa ei ollut tullut kuin hitusen, samoin pituutta. Me ei olla rintaruokinnalla, joten se ei kyllä meillä johdu siitä. Th sanoi, että monilla just 6kk iässä tulee pieni notkahdus tuohon kasvuun sen takia, että vauva alkaa liikkumaan paljon enemmän ja siten kuluttaa ruuasta saaman energian liikkumiseen, eikä kasvuun. Mutta se kuulema tasaantuu melkein seuraavaan neuvolaan mennessä, eli ei se kasvu kuitenkaan pysähdy... Tuo siis Ansu79:lle tiedoksi, kun sain siis vähän erilaisen selityksen tuolle painokäyrän notkahdukselle.

Ruokailuajoista. Meillä syödään

*klo 7-8 aamupuuro(1dl)+hedelmäsosetta(1/2prk) ,

*lihakasvissose(1prk)+hedelmäsosetta(1/2prk) vaihtelevasti 11-15 välillä (riippuu paljon aamupäivän omista menoista ja päiväunista, kun joskus nukkuu pitkätkin unet),

*iltapuuro(1dl)+hedelmäsosetta(1/2prk) klo 19.30.

Korviketta saa sit 120-150ml klo 4, klo 7, klo 11, klo 17 ja klo 20.

Eli saa siis 3 kiinteää ateriaa päivässä. En mitenkään saisi mitään viittä ateriaa sopimaan päivään, tai sit pitäisi tosi orjallisesti noudattaa tarkkoja ruokailuaikoja. Mutta vauva on tyytyväinen kolmellakin aterialla+maidot! Puuro on nyt ehdoton lempiruoka, kasvislihasoseeseen saa joskus sekoittaa hedelmäsosetta joukkoon jotta uppoaa tai sit pitää huijata ja antaa vuorotellen pari lusikkaa hedelmäsosetta ja pari lusikkaa lämmintä ruokaa...

Nyt alkaa hoitopaikka-asiat järjestyä! Vauva menee lokakuun alussa perhepäivähoitoon yksityiselle, kun mun pitää aloittaa työt. Menen tällä viikolla tapaamaan hoitajaa ja juttelemaan asioista. Nyt pitäis miettiä kaikki kysymykset lähinnä käytännönasioista valmiiksi. Ja niitähän riittää... Onko muilla tammikuisilla vauva menossa heti äitiysloman jälkeen hoitoon?

Tässäpä taisi tulla tärkeimmät tällä kertaa. Mukavaa syksyä kaikille!

T:vikli80 ja poika 6kk3vk

Vierailija
13/23 |
15.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukava että joku jaksaa pinoja aloittaa, aina käyn kyllä teidän kuulumiset lukemassa mutta jotenkin jää aina oma kirjoittaminen. Jostain syystä tämä tammikuisten porukka ei ole niin " tiivs ja yhtenäinen" kuin muiden...johtuisiko siitä ettei kaikki aina vain jaksa käydä ympäripyöreitä puhumassa. En tarkoittanut tuolla sitten ketään millään tavalla loukata=)

Liikkumisesta ja ateriarytmistä puhuttiin. Meillä poitsu kontannut kohta kuukauden päivät ja vauhdista sen kyllä huomaa=) Tukea vasten seisomaankin noussut usean viikon ajan. Samassa rytäkässä opittiin myös istumaan itse. Kaikki tavarat alkaa olla vaarassa, ja kaapin ovet ovat kiinnostava juttu=) Kävelytuoli on meillä myös pop!

Ruokailu menee meillä kutakuinkin näin:

n.9 aamupuuro

11-12 kasvis tai lihasosetta

n.15 hedelmä tai marjasosetta

16.30-17.30 kasvissose

n.19.30 iltapuuro

Maitoa milln missäkin välissä n. 700ml vuorokausi.

Meillä ei ole tuo ruokavalio kovin laaja kun allergioita on, ja tulee varmaan lisää ruoka-aineita mitkä ei sovi. Viikko per uusi ruoka-aine.

Poitsu ollut viime viikon keskiviikosta asti kipeänä. Ensin oli korkea kuume, ja siiten tuli kaamea räkätauti ja yskä. säälttää pikkuinen. Itselle tarttui ilmeisesti sama tauti sitten tuossa v.loppuna, joten hieman voimattomia täällä ollaan.

MUTTA TAMMIKUISET tulkaa kertomaan kuulumisia aina edes välillä, myös HUHUU niille jotka odotusaikana useasti pinoutui=)=)=)

Elli ja poitsu kohta 7,5kk

Vierailija
14/23 |
15.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aikamoinen tohina päällä jo..

Poika on kontannut nyt toista kuukautta, eli on jo vanhakonkari,

vauhti sen mukainen:)

Nyt on muutaman viikon noussut tukea vasten seisomaan ja alas tulonkin oppi onneksi nopeasti, pää kolisi aika paljon aluksi..

kiinteitä meillä ei ole vielä yhtään :( kovin on allerginen kaveri..

meillä lipitetään vain apteekin maitoa pitkin päivää.

Mä aijon jäädä kotiin äitiysloman loputtua, mun ä-loma loppuukin jo nyt syyskuussa kun alotin sen silloin 50pv ennen laskettua aikaa.

meilläkin on neuvola vasta 8kk..mittoja odottelen, on nimittäin tosi pitkä poika:)

Vierailija
15/23 |
15.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

piti vielä kysyä onko muilla yöunet muuttunut levottomiksi? Meillä ihan hirmuista elämää vietetään öisin, noustaan seisomaan, pyöritään, hyöritään..

eikö just joskus 8kk aikoihin oo joku vaihe et vauva tajuu olevansa yksilö..joku eroahdistus?!? tietääkö joku?

Vierailija
16/23 |
15.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä normaali arki jatkuu. Poika oppi konttaamaan viikonlopun aikana ja vaappuen harjoittelee nyt sitä taitoa. Melkeen joka aamu tekee myös pissin ja kakan pottaan. Kiinteitä syödään vähän millon mitenkin. Aamulla kaheksan yheksän aikaan joko puuroo (josta ei tykkää), hedelmäsosetta tai marjoja. Päivällä jotain kasviksia. Välipalaks hedelmää ja iltaruoaks ehkä vielä kasviksia ja mahdollisesti vielä illalla jotain. Ja aina melkeen ruoan päälle maitoa ja joskus näillä helteillä vielä pikku maitohörppyjä ruokien välissä. Eli paljon syödään=) Ja yöllä kolme tai neljä neljä kertaa viel maitookin. Välillä ruokavälitkin venyy jopa yli viiteenkin tuntiin, eikä ees huomaa ruokaa pyytää, yleensä sillon kun ei olla kotona, mut muuten syö aikalailla varmaan kolmen tunnin välein.

Syödäänkö teillä muilla tuoreita marjoja? Meiän pojulle kelpaa niin vatut ja mustikat kun viinimarjat ja karviaisetkin. Vähän aina litistän marjaa ni menee ihan hyvin ja joskus isompia annoksia lyttään lusikalla.

Juodaanko teillä muilla vettä? Meillä poju hörppää pieniä hörppyjä ruoan aikana mukista, mutta muuten ollaan viel ihan rintamaidolla.

Mä en tiiä viel, ett mitä äippäloman jälkeen, menen kai töihin, jos jostain töitä saan...

Meil on kans seuraava neuvola vasta 8kk:n iässä. Ois kyl kiva tietää, ett onko painoo nyt tullu paremmin kun kiinteitä syödään, viimeks kun oli painoo tullu kuukaudessa vaan vähän yli 200 grammaa.

Hammaslääkäristäkin joskus oli jotain puhetta. Täällä vissiin on eka hammaslääkärikäynti vasta kaksvuotiaana. Viimeks saatiin neuvolasta hammasharja. Mitenkähän se tosiaan on, ett illalla kun kannattas pestä hampaat ennen nukkumaan menoo, mutta kun meilläkin poju nukahtaa tissille...ei tosiaan varmaan hirveesti hyötyä pestä hampaita ennen imetystä... Tosin viel asia ei oo ajankohtanen, kun hampaitakaan ei ole=)

Jeps, tässä kai tärkeimmät. Mukavaa syksyn alkua kaikille.

Millamalla ja poju kohta 7kk

Vierailija
17/23 |
15.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovaa vauhtia tuntuvat kehittyvän nämä meidän tammilapset! Täälläkin on ryömitty mittarimatotyylillä varmaan kuukauden päivät ja konttausasennossa keikutaan, jonkin kerran on konttaamallakin eteenpäin mennyt. Viikonloppuna tyttö rupesi sitten seisomaan tukea vasten, ensin nousi pinnasängyssä seisomaan ja sitten lattialla tukea vasten polviseisontaan, josta nyt pikkuhiljaa pönkäilee jaloilleen... kolauksilta ei olla vältytty täälläkään, oikein hirvittää välillä tytön taiteilut tukea vasten mm. yhden käden varassa... ja kohta jo kolahtaakin, kun ei aina kerkiä hätiin. Ja ei kai ole oikein tarkoituksenmukaistakaan suojella joka kolaukselta, niin pahalta kuin se äidistä ja isästä tuntuukin...

Hampaita meillä nököttää alaleuassa kaksi ja varmaan lisää tulossa, kun tuntuu ikenet kutiavan kovin.

Soseita syödään täydet 5 ateriaa päivässä + tissiä aina päälle. Yöunet pitkittyi lähes täysiksi, kun aloitettiin puuro. Heräilee ehkä kerran, mutta rauhoittuu takaisin tutilla. Juurikaan ei enää siis yöllä syö.

Jaaha, taas on mentävä katsomaan tytön perään, ennen kuin poru kohta kuuluu.... Takana taitavat olla ne rauhalliset pikkuvauva-ajat!

Vierailija
18/23 |
15.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

kun ees rivin kirjoittaa, niin pysyy tää meidän pino pinnalla. Juu, olen elli84 samaa mieltä, että me tammikuiset ollaan oltu hiukan laiskoja pinoutujia verrattune esim maalis- tai helmikuisiin. Tuntuu, että niillä on aina pino pinnalla.

Ansu79 tiedoksi että olemme asuneet Tampereella 8 kk, mutta olemme olleet siitä ajasta n.puolet ulkomailla eli Titus on asunut lähes puolet elämästään hotellissa... tai muiden nurkissa kyläilemässä. Ei raukka taida ees tietää mikä koti on.

Titus siis kovasti pyörii ja istuukin jos laittaa istumaan sekä seisoo jos vetää käsistä seisomaan, mutta ei itse vedä itseään istumaan. Mistä sitä sitten ottaa tukea, kun hän on yleensä siinä viltillä lattialla. Vetääkö teidän vauvat itseään istumaan tuolin tai pöydän jalasta vai miten?

T.äitee ja Titus

Vierailija
19/23 |
15.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jotenkin tuntuu päivät menevän vauhdilla ohi. Ja poikakin täyttää viikon päästä 7kk, samana päivänä kun itsellänikin on synttärit eli 24. pvä.

Poika on ryöminyt reilun kuukauden ja kovasti keikkuu konttausasennossa, vielä ei vain ole hoksannut miten käsiä ja jalkoja liikutelllaan, että pääsis ettenpäin. Meno on välillä melkoista, ja eihän siinä kolhuilta säästy. 6kk neuvolassa mitat olivat 70,5cm ja 7950g. Seuraava neuvola meillä onkin vasta 8-9kk. Kiinteitä meillä on maisteltu jo 4kk:n iästä, mutta kunnolla ruoka alkoi maistua kun 6kk tuli täyteen. Nyt aterioita on aika tarkkaan se viisi, eli aamupuuro 7.-7.30, lounas(kasvissose) aamupäivä unien jälkeen, välipala ennen iltapävä unia ja päivällinen(lihasose) niiden jälkeen, sekä vielä iltapuuro 18.30-19. Tisumaitoa tankkaillaan noin 4krt päivässä, ruoan kanssa olen antanut nokkamukista vettä. Niin ja yöllä tankataan tissiä ainakin sen kaksi kertaa.

Hampaita on alhaalla kolme ja ylhäällä kaksi, ylös tuli ensin kakkosetuhampaat, mutta ei varmaan mene kauan kuin etuhampaat puhkeaa, sen verran kovasti pollottavat.

Kertokaa mulle, minkälaiset nukutus järjestelyt teillä on? Itse olen nyt laittanut pojan omaan sänkyyn ja tassutellut unten maille. Mutta meillä nukkumaan laittaminen on yksin mun harteilla. Ollaan yritetty, että mies nukuttaisi joka toinen ilta, mutta poika huutaa pää punasena kun huomaa, että isä yrittää häntä laittaa nukkumaan. Miellä nukahtaminen ei ole edes tissistä kiinni, koska jo 3kk:n iässä opetin pojan siihen, että ensin tissutellaan ja sitten mennään nukkumaan. Ja nyt kun hampaitakin on, niin nekin pitää pestä ennen unia, tisuttelun jälkeen. En tiedä miten saisi pojan nukkumaan isänsä kanssa, antakaa ihmiset vinkkejä.

Jees, näin meillä. Pitää yrittää useammin pinoutua. =)

Rinkula

Vierailija
20/23 |
15.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Maxxlelle ja Viklille (oliko teitä vielä muita?) lohdutuksen sanoista viime pinossa! Kaikkea sitä voi sattua...

Joo meillä hampaita tulossa ylös. Vielä ei ole pahemmin itkeskellyt, pientä tyytymättömyyttä vain, kun alahampaita tehdessään oli kovin itkuinen. Saas nähä miten nyt käy. Kovasti Leevi narskuttaa alahampailla yläalkuihin ja Ainun kuminen purulelu on ollut ehdoton.

Ansulle noista unista. Meillä kanssa nukutaan kolmet puolen tunnin päikkärit ja ihan kellontarkasti! Joskus voi mennä 45min. tai puolitoistatuntiakin jos edellisenä päivänä ollut jotain erikoista. Toisaalta tuo on aika sitovaa, mutta toisaalta ainakin tietää milloin on uniaika. Ja onneksi vesseli voi nukkua autossa tai rattaissa liikkeellä yhtähyvin kuin sisälläkin, että tilanteen mukaan mennään. Meillä kanssa nukkumaan kahdeksan puoli yhdeksän aikaan illalla, ja aamulla ylös 6-7, joskus tuurilla puoli kahdeksaankin.

Näin meillä syödään:

-kello 5 180ml NAN

-kello 8 Puuro

-kello 11-11.30 liha-,kala-,kana- tai kalkkunasose ja mahdollisesti hedelmäsosetta jos ruokaa mennyt vähän

-kello 14-14.30 Hedelmä- tai marjasose tai jogurttia+NAN (<-jos saan menemään)

-kello 17.30 Kasvissose

-kello 19.30 puoliannosta puuroa ja hedelmä/marjasosetta kyytipojaksi+150ml NAN

Lisäksi yritän saada NANnia menemään aina jossain välissä, mutta eipä meinaa poika huolia. vuorokaudessa menee reilu 500ml, joten vähän suositusten alle jäädään.

Meillä tuon iltapullon jälkeen pestään hampaat ja sitten vasta sänkyyn. Joskus harvoin nukahtaa pullolle ja silloin jätämme hyvällä omallatunnolla hampaat pesemättä ja muistelemme ystäväni isoäitiä, joka pesi hampaansa ensimmäisen kerran nelikymppisenä ;)

Leevillä alkanut uusi kausi jokeltelussa. Siis nyt paljon aikaisempaa enemmään tulee konsonanttipitoisia kahden tavun sanoja. Meillä suosikkeja äijä, äiti, anna ja häät, eli laaja sanavarasto jo vajaa 7kuisella ;)

Meillä alkaa ensi viikolla vauvamuskari, Jee!!! Kovasti oon odottanut, itse olen musiikki-ihmisiä. Sitten ajattelin näin syksyn alkaessa mennä perhekahvilaan aina kerran viikossa, jos miehellä ei ole sinä päivänä vapaata! Kotiin olen siis jäämässä, Vikliköhän sitä kyseli. Mahdollisesti syksyyn 2008, katsotaan kuin rahat riittää...

Pinoutumisiin, Eevi ja Leevi

p.s. Olitko se sinä Vell@ joka tiesit sellaiset nettisivut joissa voi merkata pituus- ja painokäyrän? Laittaisitko linkin minulle?!