TAMMIKUISET uuteen viikkoon
Aloitanpa uuden ketjun, ettei me tammikuiset jäädä ihan paitsioon muiden pukatessa omia ketjujaan. En ole käynyt lukemassa muiden ketjuja, mutta niistä saattaisi olla hyötyä, esim. voisi urkkia helmikuisten ketjusta miten kehityksen pitäis edetä tms.
Meillä alkaa rytmi taas löytymään, kun on viikko taas totuteltu aikaeroon. Eilen meni ekaa kertaa nukkumaan kahdeksalta, kuten yleensä aina Suomessakin iltaisin. Välillä oli vain yksi yöimetys mutta nyt on taas tissitelty kahdesti yössä. Pitäisi kyllä päästä noista yötissittelyistä eroon. Saataisin paremmat yöunet ja jos vaikka natsais uuden vauvan saaminen.
Titus liikkuu jo kovasti ja pyörii ison viltin reunalta toiselle ja yli nuolemaan hotellin likaista kokolattiamattoa yök... Kuka idiootti keksi kokolattiamatot... ja miksi niitä on aina hotellihuoneissa... Vielä meillä ei ryömitä mutta yritys on kova ja peppu nousee jo aika ylös. Poika rupes nauramaan tänään ihan hulvattomasti kun tapoin kärpästä! Muuten nauraa vain kun kutittaa mahasta.
Syöminen alkaa jo sujumaan. Aamuisin ja iltaisin puuroo, aamupäivällä luumu-omenamössö (maha toimii hyvin sen jälkeen), päivällä n. klo 13 vihannesmössöö ja hedelmää ja iltapäivällä kans vihannesta ja/tai hedelmää. Rintaa annan päivisin n. 3 krt ja yöllä n.2 krt. Tällä " dieetillä" poika ei ainakaan laihdu... Imetystä vähennän koko ajan. Neuvolassa sanoivat että kun lopetin täysimetyksen on käyrät ruvenneet menemään alas päin kohti keskiarvopainoa eli parempi meidän tapauksessa antaa vihannesmössöö kuin rasvaista rintamaitoa.
Yksi hammas on ylhäällä vasemmalla tulossa, mutta se tuntuu vasta ikenen läpi eli ei ole vielä pujennut. Kovasti poika tykkää puruleluista eli kaippa ne tulevat hampaat kutittaa.
Päiväunien ajaksi olen ruvennut hämärtämään huonetta, niin unet ovat pidemmät ja rauhallisemmat. (Ulkona niin kuuma, ettei sielä voi nukkua.) Kovasti olen yrittänyt nukuttaa ilman rintaa vaunuihin sisällä, että tosiaan se imetys vähenisi. Sitten jossain vaiheessa päiväunta siirrän sänkyyn. Illalla isä nukuttaa pojan matkasänkyyn.
No niin, nyt on jaariteltu unista, imetyksestä, syömisestä, kakkaamisesta, hampaista ja liikkumisesta. Ehkä tämä riittää tällä kertaa.
Edelleen kysyn, onko kellään ollut varjokuukautisia eli kauheet kuukautiskivut mutta ei verta? Ja kiitos kaikille pinnasänky keskusteluun osallistuneille. Meillä taitaa mennä se IKEAn sänky vaihtoon, kunhan taas ollaan Suomessa.
T. äitee ja Titus
Kommentit (23)
Minäkin kirjoittelen muutaman sanasen..
Meillä ei vielä poika konttaa, mutta lähes kaksi kuukautta on ryöminyt ja se vauhti vain kiihtyy ja kiihtyy. Koiran vesikupille menee lähes valon nopeudella.. Meillä on kanssa käytössä kvelytuoli ja se on avartanut pojun maailmaa paljon.
Meillä on nyt kolme yötä nukuttu ilman yösyömisiä. Ne loppuivat viime lauantain ja sunnuntain välisenä yönä kun mamma lähti tuulettumaan. Olin toki lypsänyt maitoa jääkaappiin, mutta ei puhettakaan että iskää olisi vaivattu hakemaan alakerrasta maitoa. Hyvä juttu, toivottavasti yösyönnit pysyykin poissa. Tosi usein meillä kuitenkin heräillään.
Meidän päivä menee jotakuinkin näin:
5.30-6.30 alkaa pulina, joka herättää koko talon
6-7.00 aamupuuro noin 1dl ja puol purkkia hedelmäsosetta
7.30-8.00 takasi sänkyyn ja 1-1,5h torkut
9.30-10.00 lounas (iso pottu, porkkanaa, lihaa/kalaa noin 2dl yht.)
11-11.30 päikyille vaunuihin tai sänkyyn noin 40min torkut
13.00 hedelmäsosepurkki
15-15.30 päikyt sängyssä noin 1,5h
16.30 puolitoista purkkia lihasosetta
19.00 puuro (sama ku aamulla)
20.00 pinniksessä on yleensä hiljaista
Tää on meidän rutiini ja oon yrittänyt melko tiukasti siitä pitää kiinni, tietty ei aina pysty millään..
Mä oon kans oottanu, että ku täällä alkais muskari, olis tosi kiva mennä. Poika tykkää kuunnella musiikkia ja nauraa ku äiti loikkii ja hoilaa musiikin tahdissa.
Ootteko muuten pitäneet yhteyttä synnärin huonekaveriin? Me ollaan nyt oltu enemmän tekemisissä ja on mukava vertailla muksuja ja kysellä miten toisella menee ja tietty pyytää neuvoja.
T. Kohka
Moi!
Voi hitsi kun harmittaa... kirjoitin vielä illalla pitkät pätkät ja sitten kun painoin ok, niin tulikin joku järjestelmävirhe ja teksti katosi! Arg! No, ei voi mitään, tällaista se välillä on näitten koneitten kanssa.
Meillä on nyt kahtena iltana mennyt nukkumaan meno tosi hyvin! Eli iltatoimien ja Salkkareiden jälkeen ollaan menty tissittelemään ja puoli ysiin mennessä poika on ollut unten mailla. Ihanaa! Aiemmin meillä saattoi mennä parikin tuntia sellaiseen " ei väsytä, väsyttää, haluan tissiä, ei olekaan nälkä" -vehtaamiseen. Nyt kiinteiden aloittamisen myötä on alkanut löytyä kunnon rytmiä päiviin, liekkö sillä vaikutusta. Ja nyt on yritetty myös iltatoimiin panostaa eli kylpy tai pikkupesu lavuaarissa ja sitten vähän harjaillaan niitä kahta hampaantynkää. Ihan pian saadaan myös iltapuuro mukaan kuvioihin! Toivottavasti tää nukkumaan meno pysyy yhtä helppona. Oon siitä tosi onnellinen, vaikka poika ei osaakaan nukahtaa itse, vaan nukahtaa vielä tissille, mutta eiköhän senkin taidon vielä ehdi oppia. Nyt on hyvä näin.
Eeviliinalle niistä päikkäreistä. Meillä poika siis nukkuu päivällä yleensä aina kellontarkasti sen puoli tuntia, mutta siis ihan eri aikoihin. Se oliskin ihanaa, että nukkuisi päikkärit aina samaan aikaan! Mutta siis tämä aamuna tapahtui ihme, kun poika heräsi klo 6, noustiin sängystä klo 6.30, syötiin aamupuuro klo 7, sen jälkeen leikittiin, mentiin tissittelemään klo 8 ja siihen poika nukahti ja nukkui puolitoista tuntia, siis puolikymmeneen asti!!! Onneksi mäkin kävin heti nukkumaan, niin sain samalla itsekin vähän lisäunta! Meillä taitaa olla muutenkin vähän uusi ryhmi hakusessa näiden kiinteiden myötä ja varmaan ihan muutenkin. Ihan kiva, jos noita päikkäreitäkin saisi vähän pidemmiksi. Meillä poika siis yleensä nukkuu päikkärinsä rattaissa pihalla, ellen nyt joista syystä saa sitä nukahtamaan sisälle!
Mites Nuippu, opiskeletko sä yliopistolla? Mä kanssa jään hoitovapaalle, kun mulla on vielä opinnot kesken. Tai muuten ne on suoritettu, " vain" se gradu puuttuu! Nyt pitäisikin löytyy kunnon tsemppi ja alkaa vääntää sitä ihan toden teolla. Kun vaan löytäisi hyvän aiheen! Mä en viitsi vielä edes miettiä töiden hankkimista, sillä jos en sitä ennen valmistu, niin se helposti sitten jää.
Nuipulle vielä.. mäkin oon menossa painonvartijoihin nyt syyskuun alussa. En ole aiemmin ollut, mutta toivottavasti saan sieltä tukea näiden 10 kilon sulatukseen!
Mutta joo, sain tässä kirjoituksen lomassa pojan nukuhtamaan päikkäreille, joten teen vähän välipalaa ja alan katsoa eilistä sinkkuelämää nauhalta! Toivotaan, että poika nukkuu kauemmin kuin sen puoli tuntia! =)
Ansu79 ja poika melkein 7kk
Koko päivän olen oottanut sopivaa hetkeä tulla koneelle ja kirjoittamaan, kun aamupäivästä lueskelin kertyneitä viestejä...Mutta eipä ehdi istua tämä äiti. No, totuuden nimessä on sanottava, että istuin kyllä puoli päivää Topiaksen kummitädin kanssa rupattelemassa, kun hän oli Oulusta asti käymässä (itse vaikutamme Tampereella).
Meidän elo on mukavaa ja hyväntuulista, pieniä hammaskitinöitä lukuunottamatta. Alhaalla on hampaat jo lähes täyskasvuiset, ja ylhäällä näkyy täysin ikenen läpi, enää puhkeamista odotellaan. Topias oppi pari viikkoa sitten ryömimään, ja nyt painellaan eteen päin jo hurjaa vauhtia. Mutta mikä siinä onkin, että alusta asti kaikki kielletty kiehtoo... MAxxleko sitä sanoi, että poika nuoli kokolattiamattoa. No, meillä Topi haluaa imeskellä maton hapsuja ja reunoja, ja tässä yksi päivä ihmettelin kun oli niin hiljaista, niin jätkä oli nuolemassa vaunujensa pyöriä!!! Ja pöytien ja tuolien jalkoja on myös koko ajan mentävä kaluamaan... nam.
Kunpa ruokakin maistuisi yhtä hyvin kuin lika. Meillä puuro ja hedelmäsose kyllä maistuu mainiosti, puuroa Topias syö aamuin illoin reilun desin, ja päälle purkin hedelmää/marjasosetta. Mutta kasvis/lihasoseen kanssa onkin sitten yhtä arpomista. Yleensä ei uppoa kuin kitisten vähän, joskus ei uppoa yhtään. Itsepäisesti kuitenkin tarjoan joka päivä puolilta päivin, ja joskus syökin ison annoksen. Iltapäivällä sitten välipalaksi lisää hedelmää tai jogurttia. Viidettä ateriaa en anna, koska silloin ei mene tarpeeksi maitoa. Lisäksi Topias nukahtaa illalla jo seitsemältä, joten puuro syödään kuudelta. Yöunet kestää sitten n. kuuteen. Tissiä menee öisin yleensä kaksi kertaa, mutta poika kyllä heräilee useammin. Onko sitten hampaat, vai tarkisteleeko äidin läsnäoloa, en tiedä. Mutta pomppia saan ja paljon.
Päiväunet oli ennen meilläkin noita puolen tunnin pyrähdyksiä, mutta nyt nukutaan väh. kerran päivässä 1,5h kerrallaan, ja lisäksi kahdet lyhyemmät unet. En enää nukuta vaunuihin, koska saattaa tulla yli laidan milloin tahansa, eikä edes tykkää nukkua vaunuissa. Meillä siis nukutaan kaikki päikkärit omassa sängyssä, hämärretyssä makuuhuoneessa. Ja uni maistuu paljon paremmin.
Mä olen jäämässä äitiysloman jälkeen kotiin, mutta hirvittää kyllä se rahatilanne. Mieskin on oppisopimuskoulutuksessa, eli saa vain 80% palkkaa... Mutta enpä mä paljon kotihoidontukea paksumpaa tilipussia nostaisi, jos palaisin " päivätyöhöni" , eli yliopistoon.
Meidän yhdellä tutulla on kaksi viikkoa Topiasta nuorempi pikku mies. Ollaan nyt viime viikkoina alettu hillua enemmänkin yhdessä, ja on kyllä hauska katsoa kahden pikku kaveruksen yhdessä touhuilua.
Menin muuten eilen painonvartijoihin. Saapi nähdä lähteekö kilot karisemaan. Sen lisäksi, että raskaudesta ja jo sitä edeltävältä ajalta on pudotettavaa, niin olen tässä kotiäitiyden auvoisana aikana päässyt lihomaan vielä melkein kymmenen kiloa lisää :/ Että olisi semmoinen vaatimaton 30kg:n urakka edessä, että olisin tyytyväinen. We´ll see.
Hyvää syysillan jatkoa (vai onko nyt jo syksy...)
Terkkuja Nuipulta ja Topilta (7,5kk)