Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitäisikö 6-7-vuotiaan osata pukea kaikki vaatteet itse ilman apua?

Vierailija
15.04.2021 |

Tämä ei ole minulle mikään ongelma, ja autan lasta ihan mielellään, mutta kysyn ihan mielenkiinnosta. Hoidan tai siis lähinnä ulkoilen välillä yhden eskarilaisen kanssa ja minun pitää ulos lähtiessä auttaa esim. käsineiden ja kurahousujen pukemisessa. Kuitenkin muutaman kuukauden kuluttua menee kouluun ja siellä kai pitää osata tehdä kaikki itse?

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä ihminen! Eikö sinun pitäisi nyt vähän opettaa ja opastaa sitä lasta samalla, kun pukeudutte? Näkee, että oppiiko. Kun kerran häntä vähän siinä hoitelet.

.

Olen opastanut, mutta olettaa silti, että autan.

t: ap / hyvä ihminen

En sitten tiedä onko meillä ihan kauhea kuri, mutta lapsi tekee itse kaiken minkä osaa. Joskus saattaa pyytää apua asiassa, jonka tiedän osaavan, niin kehotan kokeilemaan ensin itse. Kyllä silloin onnistuukin sitten itsetekien.

Vierailija
22/56 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se iästä riipu mitä lapsi osaa ja hallitsee vaan siitä, onko saanut tehdä itse.

jos joku on pukenut vaikka 3 vuotiaasta asti kaiken itse, hän on saanut jo harjoitella 3 vuotta, mutta jos olet aina "auttanut" kaikessa että homma sujuu sinulle tarpeeksi nopeasti, ei se lapsi ole mitenkään voinut oppia pukemaan kaikkea itse. Anna sen pukea itse, rohkaise ja kannusta äläkä hosu ja kiirehti vieressä, niin kyllä oppii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän kaikki lapset pukemaan opi ja myös halua pukea lopulta itse. Jos joskus auttaa 7-vuotiasta kiinnittämään henkselin, niin ei se tarkoita, että 15-vuotiaanakin pitäisi auttaa pukemisessa.

Vierailija
24/56 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisinä teidän lapset on alkaneet pukemaan itse ja miten olette sen aloittaneet?

Näin pienen taaperon äitinä vaan mietin asiaa.

Vierailija
25/56 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä varmaan jostain nelivuotiaasta alkavat aika lailla itse pukemaan. Kuusivuotiaana ainakin jo pitää osata ulkovaatteet täysin itse pukea. En edes muista enää milloin olisin vielä auttanut. Ja kuopus vasta täytti kuusi vuotta.

Vierailija
26/56 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän eskarilainen ei osaa itse pukea sukkanauhaa mutta ei se haittaa.

Vierailija
27/56 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No Aasiassa tuon ikäiset osaa itse jo valmistaakin ne vaatteet, joten joo, pitäisi.

Ja lähi-idässä menevät naimisiin...

Ja taistelevat sodissa.

Vierailija
28/56 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapseni eskariope ihmetteli, kun lapseni ei pukenut oma-aloitteisesti, vaan hän joutui pukemaan. Itse puin lapsen vielä tokaluokallakin. Kun itse ei vaan tullut mitään.

Nyt valmistui juuri lukiosta ja muistuttelen joskus noista ajoista. Hän ei osaa sanoa, mistä johtui. Ei ole mitenkään kömpelo tms. Ei myöskään ole adhd eikä Asperger.

Vierailija
29/56 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän jonkun hanskan saaminen hyvin hihan päälle, tietynlaiset vetoketjut, tiukkojen lahkeiden laittaminen kengän päälle tai henkselien kiinnittäminen voi olla hankalaa. Kouluun lähtiessä kannattaa katsoa semmoiset vaatteet jotka on helppo pukea, eli ei mitään liian jäykkiä vetoketjuja tai semmoista kenkä-housuyhdistelmää että lahje on hirveän tiukka ja vaatii kiskomista, tai niitä henkselikuriksia.

Vierailija
30/56 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä ainakin jo 4v osasi pukea kaikki ja solmia nauhat. Kurahaalareita ei koskaan olla käytetty, saman asian ajaa vedenpitävät ulkovaatteet.

Osasi solmia nauhat? Puhutaanko solmusta vai rusetista?

Vierailija
31/56 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan riippuu vaatteesta. Kovilla pakkasilla kyllä avustan ja tarkistan, että kaulurit ja lahkeensuut ovat hyvin laitettu, myös siltä 6-vuotiaalta. Ja kuravaatekeleillä autan laittamaan lahkeet ja remmit. Niitä on itsekin välillä vaikea laittaa kun ovat niin kireitä. Pääasiassa 6v pukee itse.

Hoidossani oleva 4v on pukenut itse jo noin 2,5vuotiaasta, toki auttanut em jutuissa. Ja taas toinen hoidossa oleva 3,5v ei meinaa saada mitään vaatetta päälle, eikä myöskään pois. Ollaan kyllä harjoiteltu.

Aika lapsikohtaista sanoisin. Oma lapseni (nyt jo iso) valjasti erään hoitolapseni (isompi tyttö) pukemaan hänet kun ei itse jaksanut/osannut/viitsinyt. 😁

Pph

Vierailija
32/56 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuon ikäisen lapsen pitää pukea itse. Koulussa ei kukaan ehdi juurikaan auttamaan. Kengännauhojen solmimisessa autan lapsia välillä, jos nauhat ovat pahassa solmussa tai nauhat eivät pysy kiinni. Luistimia autan kiristämään.

T. Ope

Vierailija
33/56 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pitäisi osata. Ja myös sitoa kengät oikein.

Kun itse olin eskarissa, niin siellä opetettiin vielä miten kengät sidotaan rusetilla ja uhkailtiin, että ekalle luokalle ei pääse ellei osaa tehdä rusettia. :D

Vierailija
34/56 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän jonkun hanskan saaminen hyvin hihan päälle, tietynlaiset vetoketjut, tiukkojen lahkeiden laittaminen kengän päälle tai henkselien kiinnittäminen voi olla hankalaa. Kouluun lähtiessä kannattaa katsoa semmoiset vaatteet jotka on helppo pukea, eli ei mitään liian jäykkiä vetoketjuja tai semmoista kenkä-housuyhdistelmää että lahje on hirveän tiukka ja vaatii kiskomista, tai niitä henkselikuriksia.

Keittiöpsykologin rautaisella ammattitaitolla arvelen, että se "osaamattomuus" on yhdistelmä sitä, että ei ole lapselle mieluisa vaate, ja on niitä vähän hankalampia yksityiskohtia. Kyllä joku kurahousun lahkeen lenkin laittaminen saappaan alle tai kurarukkasen pukeminen kun on jo lapaset kädessä, voi olla "isollekin" lapselle hankalaa, vaikka muuten pukemiset onnistuu.

Vierailija
35/56 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai pitää. Kenen luulet eskarissa ja koulussa pukevan sadat lapset? Luokkaa kohti on yksi opettaja tavallisesti.

Vierailija
36/56 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi. Kondomi sitten 17-vuotiaana.

Vierailija
37/56 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keittiöpsykologin rautaisella ammattitaitolla arvelen, että se "osaamattomuus" on yhdistelmä sitä, että ei ole lapselle mieluisa vaate, ja on niitä vähän hankalampia yksityiskohtia. Kyllä joku kurahousun lahkeen lenkin laittaminen saappaan alle tai kurarukkasen pukeminen kun on jo lapaset kädessä, voi olla "isollekin" lapselle hankalaa, vaikka muuten pukemiset onnistuu.

Eihän 6-7 vuotiailla enää mitään kurahousuja käytetä. Tuon ikäiset jo pysyy vaivatta pystyssä. Eikä kaupungissa mitään saappaita tarvita.

Vierailija
38/56 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän 6-7 vuotiailla enää mitään kurahousuja käytetä. Tuon ikäiset jo pysyy vaivatta pystyssä. Eikä kaupungissa mitään saappaita tarvita.

Kylläpä vaan esikouluissa käytetään.

Vierailija
39/56 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elä hyvä ihminen opeta, anna mennä peruskoulun, lukion, armeijan ja yliopiston lävitse niin että kuljet pukemassa. Työpaikalla sitten voi opetella... siellä on aikaa, etkä sinä voi siellä kulkea pukemassa.. tosin silloin voi avo/aviopuoliso käydä ruokatunnillaan sitomassa sun mussukan kengännauhat.

Vierailija
40/56 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä osaa muuten mutta joissain napituksissa on ongelmaa ja ei osaa sitoa kengän nauhoja