Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitäisikö 6-7-vuotiaan osata pukea kaikki vaatteet itse ilman apua?

Vierailija
15.04.2021 |

Tämä ei ole minulle mikään ongelma, ja autan lasta ihan mielellään, mutta kysyn ihan mielenkiinnosta. Hoidan tai siis lähinnä ulkoilen välillä yhden eskarilaisen kanssa ja minun pitää ulos lähtiessä auttaa esim. käsineiden ja kurahousujen pukemisessa. Kuitenkin muutaman kuukauden kuluttua menee kouluun ja siellä kai pitää osata tehdä kaikki itse?

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuriksia käytetään eskarissa ja kumisaappaita. Siellä ne kuralätäköissä vielä pyörii. Muuten suurin osa osaa itse pukea, mutta kurahousut ulkovaateiden päälle, hanskat hihojen päälle, kumilenksut kenkien alle tuottaa ongelmia monelle. Useimmilla tarrakengät vielä alakoulussakin. Nopeammat pukea välitunnille.

Vierailija
42/56 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Kun mennään esikoulusta ala-asteelle, jätetään pikkulapsiaika kerrasta taakse ja tietynlainen käytösetiketti, sekä perustarpeista huolehtiminen täytyy haltsata itse.

Lastentarhassa on vielä normaalia ja oikein kantaa pehmolelua mukana, saada kiukkukohtauksia hoitajille ja opelle, eli "tädeille", mennä lempparitädin syliin ja olla epäitsenäinen ja sotkuinen syöjä, pukija ja vessassa kävijä. Eikä kukaan ihmettele, jos lapsi riisuu alasti, tai tekee tarpeensa housuun.

Mutta ala-asteella ollaan opiskelemassa, ei hoidossa, eikä opettajan tehtävä ole kaitsea ketään. Sivistynyttä käytöstä ja tilannetajua vaaditaan ja pikkulapsiajan estoton käytös ei enää käy päinsä. Ja opettajan työhön tosiaan kuuluu opettaminen, ei hoivaaminen, lisäksi pukemisavun pyytäminen on ala-asteella paljon isompi sosiaalinen itsemurha, kuin eskarissa, joten ekaluokkalainen, joka ei osaa huolehtia itsestään, voi olla aikamoisessa pulassa aluksi.

Osta sille pojalle tarrakengät, niin on helpompaa pukea ainakin jalkineet

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuon ikäisten oletetaan osaavan käyttää maskia ohjeiden mukaisesti! :) Vaikka eivät osaa edes vaatteita pukea.

Vierailija
44/56 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän kaikki lapset pukemaan opi ja myös halua pukea lopulta itse. Jos joskus auttaa 7-vuotiasta kiinnittämään henkselin, niin ei se tarkoita, että 15-vuotiaanakin pitäisi auttaa pukemisessa.

Mutta lapset on julmaa porukkaa, eikä vauvailu ole ymmärrettävää enää peruskoululaisten keskuudessa. Jos 7-vuotiasta täytyy toistuvasti auttaa pukemisessa, syömisessä, vessassa, tai kaikissa noissa, niin siitä seurannut kiusaaminen voi ihan hyvin jatkua sinne 15-vuotiaaksi asti

45/56 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä osaavat, MUTTA. Ihana tunne lapselle jos äiti tai täti vaikka kiertää kaulahuivin kaulaan ihan vaan rakkaudesta. Kun me olimme lapsia meiltä puuttui melkeen kaikki mutta ei äidinrakkaus.Se on arvokkaampi elämän varrelle kuin mikään muu. 

Se välittäminen  ja kosketus . 

Vierailija
46/56 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kravattia ei tarvitse vielä osata solmia, mutta muuten kyllä.

Vierailija
47/56 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2108 kirjoitti:

Kyllä osaavat, MUTTA. Ihana tunne lapselle jos äiti tai täti vaikka kiertää kaulahuivin kaulaan ihan vaan rakkaudesta. Kun me olimme lapsia meiltä puuttui melkeen kaikki mutta ei äidinrakkaus.Se on arvokkaampi elämän varrelle kuin mikään muu. 

Juurikin näin! Meillä 7 v. tyttö osaa kyllä pukea ihan kaikki vaatteet ihan itse, mutta tyypillinen tilanne nyt keväällä on vaikka sellainen, että hän on pukenut kaikki ulkovaatteet päälle ja lapasetkin käsiinsä ja sitten virnistäen laittaa kädet suoraksi minua kohti ja odottaa, että sujautan hänelle kurarukkaset siihen päälle. Pieni apu ja pieni ele, mutta juuri se välittäminen ja kosketus! 

Vierailija
48/56 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2108 kirjoitti:

Tää on muuten totta, vaikka olenkin vain perhepäivähoitaja. Tosi monesti kun tulee aseteltua vaikka sitä pipoa niin lapsi halaa ja tulee halattua takaisin. 😁

Vierailija
49/56 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pitäis.

Vierailija
50/56 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän kaikki lapset pukemaan opi ja myös halua pukea lopulta itse. Jos joskus auttaa 7-vuotiasta kiinnittämään henkselin, niin ei se tarkoita, että 15-vuotiaanakin pitäisi auttaa pukemisessa.

Mutta lapset on julmaa porukkaa, eikä vauvailu ole ymmärrettävää enää peruskoululaisten keskuudessa. Jos 7-vuotiasta täytyy toistuvasti auttaa pukemisessa, syömisessä, vessassa, tai kaikissa noissa, niin siitä seurannut kiusaaminen voi ihan hyvin jatkua sinne 15-vuotiaaksi asti

Onko kiusaaminen kiusatun vika?

Vierailija
51/56 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy muilta hoitajilta miten toimii heidän kanssaan, lapsi voi käyttää hyväksi sitä että joku lähtee helposti avuksi.

Vierailija
52/56 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäisinä teidän lapset on alkaneet pukemaan itse ja miten olette sen aloittaneet?

Näin pienen taaperon äitinä vaan mietin asiaa.

Yksi-kaksivuotiaana aloitettiin harjoittelu pikkuhiljaa. Eli ihan vaan sitä, että sai esim. pipon itse päähän, tai laittoi jalan itse haalarin lahkeeseen (vaikkei siis aluksi saanutkaan jalkaa vielä kokonaan lahkeesta läpi). Isot kehut ja pienet aplodit, niin kehuille persoa taapero tämä innosti kokeilemaan uudestaankin itse pukemista :D

Kolmevuotiaana puki jo kokonaan itse.

Vierailija
53/56 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä ihminen! Eikö sinun pitäisi nyt vähän opettaa ja opastaa sitä lasta samalla, kun pukeudutte? Näkee, että oppiiko. Kun kerran häntä vähän siinä hoitelet.

.

Olen opastanut, mutta olettaa silti, että autan.

t: ap / hyvä ihminen

Mikäs siinä lapsella, kun palvelu pelaa. Onko se sitten lapsen parhaaksi on sitten eri asia.

Vierailija
54/56 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kravattia ei tarvitse vielä osata solmia, mutta muuten kyllä.

Ei taida monet aikuisetkaan nykyään enää osata!

Vierailija
55/56 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä eskarin pitää osata jo pukea. En auta omaa eskaria missään kohtaa pukemisessa, saa kaikki päälleen helposti ja nopeasti. En myöskään muistuttele vessakäynneistä. Ruokailun hoitavat myös itse, en avusta enää. Viisivuotias pyytää apua satunnaisesti, ei edes päivittäin.

Onkohan ap:n lapsi koulukypsä? Kannattaa tutkituttaa yleisimmät ongelmat jos pukeminen ei oikeasti suju mitenkään.

Vierailija
56/56 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä eskarin pitää osata jo pukea. En auta omaa eskaria missään kohtaa pukemisessa, saa kaikki päälleen helposti ja nopeasti. En myöskään muistuttele vessakäynneistä. Ruokailun hoitavat myös itse, en avusta enää. Viisivuotias pyytää apua satunnaisesti, ei edes päivittäin.

Onkohan ap:n lapsi koulukypsä? Kannattaa tutkituttaa yleisimmät ongelmat jos pukeminen ei oikeasti suju mitenkään.

On kuitenkin eri asia, jos tarvitsee aina apua, tai jos kyseessä on yksittäiset kerrat tai yksittäiset vaatteet. Kyllä minäkin olen meidän seitsemänvuotiaan kohdalla huomannut sen, että juuri esimerkiksi kurahousujen pukeminen on joskus hidasta ja hankalaa. Mutta tiedän, että kyseessä ei ole motorinen ongelma, koska on aiemmin osannut pukea ongelmitta. Kyse on vaan siitä, että ei haluaisi pukea. Mutta tästä on selvitty puhumalla.