Millainen teidän asperger-aviomies (tai piirteinen) on tunnetasolla? Auttakaa :(
Nyt tulee tilitystä.
Mulla on mies jolla on selviä autismikirjon piirteitä( Ei puhu tai näytä tunteitaan mutta loukkaantuu herkästi jos häntä kohdellaan hänen itsensä mukaan huonosti, ei näe syy-seuraussuhteita, ajattelee ensimmäisenä itseään ja omasta vankasta näkökulmastaan, ei ole empatiaa paljon muita kuin kissoja kohtaan, ei ole hyvä missään muussa kuin mopojen korjaamisessa mutta suurempia ei ala opettelemaan).
Ollaan oltu 15 vuotta naimisissa ja meillä on kaksi poikaa joista toisella on Asperger. Poika on selkeästi perinyt sen isältään ja ukiltaan. MIes ei vain millään halua myöntää tätä asiaa vaikka hän itse ja poika ovat kuin kaksi marjaa. Näiden kahden ei voi mitenkään olettaa saavan selkoa mistään asiasta jos toisen täytyy selittää toiselle jotain muuta kuin teknistä faktoihin perustuvaa asiaa. MIes ei myöskään suostu huolehtimaan pojan asioista ja aina kuuluu mankuminen ettei osaa, eikä halua opetella. Mentaliteetti on "jos siitä ei puhuta, sitä ei ole olemassa". Eli pojalla ei ole aspergeria, mitään kelan lappuja hän ei täytä koska ei osaa ja ei halua opetella. Mitään pojan arkea tukevaa uutta entisistä rutiineista poikkeavaa ei opetella koska isä ei halua, joten muidenkaan ei tarvitse. Ei tarvitse mitään parisuhdeasioita puhua koska sitä ei ole, naimisiinmeno on vain rituaali kun anoppi halusi sitä. Huh ja huoh :( Mutta silti minä en saisi hänen mukaan juosta vieraissa (no en oikeasti) koska me ollaan yhdessä. Hän saa olla yhteyksissä entisiin koska ei se mulle kuulu. MInä en saisi koska se on pettämistä. Mutta avioliiton kukkaa ei tarvitse kastella, se on paperilla merkitty ihan virastossa mutta ei se tarkoita käytännössä mitään hänelle.
Mies on kohta 40v ja minä olen hänen äitinsä ja kusitolppansa. Mies on omalla tavallaan hoitanut vain hänen mielestään miehille kuuluvat hommat koska hänellä on mustavalkoinen jako miesten ja naisten töihin. Tasan ne jotka hän osaa, kyllä emäntä hoitaa kaiken muun. KAIKEN muun.
Onko muilla tällaista yhtä tunteetonta menoa? Tiedän, ei se mitään auttaisi jos mies menisi testeihin ja saisi lapun jossa lukee diagnoosi. Mutta kun hän ei ymmärrä että maailma ei pyöri hänen ympärillään. Ja hänen käytös on suoraan yhteydessä myös poikiensa elämään ja kehitykseen. Mun panos ei riitä kun minä olen vain 50% vanhemmista.
Voisiko joku muu kertoa millaista teidän arki on asperger-piirteisen kanssa?
Pitää nyt vähän kehua miestä, hän kuitenkin on ihan ok puoliso. Kestettävissä oleva autettava hönö. En vaihtaisi vaikka välillä vähän ketuttaa. Häneen tätä ei kannata purkaa koska ahdistuu vaan. Ja kertoo anopille :(
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pehmeneekö as iän mukana?
Ei yleensä
Voiko terapia auttaa?
Älkää hyvät ihmiset selitelkö toisen kusipäisyyttä millään kirjolla. "Kyllä se on oikeasti ihana, ei vain aspergeriuttaan tajua käyttäytyvänsä kuin täys k*rpä. Olen vain niin turvallinen ja läheinen, että uskaltaa olla maskaamatta seurassani."
Ei, vaan kusipää on kusipää diagnoosista riippumatta. Ja jokainen autisti ei todellakaan sitä ole.
Ja jos tekninen osaaminen rajoittuu mopoihin , ni ei muutaku vaihtoon.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen keskustelu. Olisin voinut kirjoittaa aika monta näistä kommenteista itsekin, niin tuttua.
Onko muita? Vertaistukea on aikuisen kirjolaisen puolison vaikea löytää.
Mihin hänessä rakastuit ja onko ne piirteet jääneet taka-alalle suhteen jatkuessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pehmeneekö as iän mukana?
Ei yleensä
Kyllä voi.
Ei ollut assi, vasn mulkero kirjoitti:
Minun ex-mieheni on narsistinen tai kusipäinen. Turhaan yritin miettiä diagnoosia naimisissa ollessani. Hän löysi toisen naisen, onneksi, koska jumittaisin siinä varmaan vieläkin.
Viisaasti teit
Mies on hyvin herkkä ja tunteellinen, mutta niin olen kyllä itsekin. Minulla ei ole Asperger -piirteitä. Jos meistä jommallakummalla on vaikeuksia arjen sujumisen kanssa, se olen kyllä minä. Mies on paljon ahkerampi ja käy päivätöissä. Itse teen etätöitä, koska koen raskaaksi mennä ennalta määrättyyn aikaan töihin.
Ei yleensä