Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milleniaali, miksi matkustat?

Vierailija
15.04.2021 |

Olisi mukava lukea keskustelua siitä, miksi milleniaali-sukupolvi matkustaa? :) Entä millä perustein valitsette yleensä matkakohteenne? Vaikuttaako siihen jotkin elämänarvot, mielenkiinnon kohteet tmv.? Omalla kohdalla (30v nainen) mm. kohteen poliittinen tilanne, ihmisoikeudet ym. vaikuttavat nykyään entistä enemmän matkakohteen valintaan. Esimerkiksi Puolaan en voisi matkustaa mm. nykyisen aborttilainsäädännön vuoksi. Matkustan lähtökohtaisesti siksi, että saan avarrettua omaa maailmankatsomustani sekä hankittua henkistä pääomaa. Rentoutuminen yms. ovat lähinnä toissijaisia motiiveja itselleni.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustin aiemmin paljon siksi, että se oli työni puolesta mahdollista ja lähes pilkkahintaan. Normaalihinnalla ei varmasti olisi tullut lähdettyä niin usein reissuun. Nyt en ole käynyt missään yli vuoteen ja työt vaihtuivat myös eli tuohon entiseen malliin ei ole enää paluuta. Nyt olen myös parisuhteessa, joten on kiva viettää aikaa miehen kanssa ihan vaan kotona.

Olin tosi yksinäinen, ei ollut aprisuhdetta eikä juuri kavereita ja harrastuksia, joten matkustelusta tuli itselle sellainen henkireikä ikävuodet 20-25. Kun sai vaan mennä uudessa paikassa, kokea kaikkea uutta (nähtävyydet, kulttuuri, ruoka ym.) ja päästä hetkeksi pois niistä omista, ankeista ja masentavistakin ympyröistä.

Sittemmin löysin toki mieleisiä harrastuksiakin, mutta edelleen se vapauden tunne on jotain, mille en ole löytänyt korvaajaa. Se tunne, kun saapuu lentokentälle, hyppää paikallisjunaan tai bussiin ja pääsee kiertelemään kävellen kaupunkia. Ja se kaiken etukäteen katselu ja suunnittelu, uuden kaupungin tutkiskelu. Itselle oli ainakin tosi olennaista jo lukea etukäteen paikasta, jonne on menossa. Sellainen fiilistely ennen matkaa.

Valitsin kohteita lähinnä sen perusteella, minne pystyin työni puolesta helposti ja halvalla matkustamaan (Euroopan sisällä). En matkustanut tai matkustaisi yksin paikkaan, jossa en kokisi oloani turvalliseksi. Olen matkustanut yksin Etelä-Amerikassa, Meksikossa, Usassa ja monissa maissa Euroopassa. Aasiassa olen myös käynyt pariin otteeseen, mutta se ei jotenkin itsellä napannut, liikaa hälyä ja upeampia rantoja löytyy vaikka Meksikosta tai Karibialta missä selviää ilman pahempaa kielimuuria. 

N27

Vierailija
2/4 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska muualla paistaa aurinko, on lämmintä ja vesi on kauniin väristä. On kiva nähdä erilaista luontoa.

Muita syitä ei oikeastaan ole. Ei ole mitään erityistä vieraan kulttuurin kaipuutta tai sellaista. Välttelen tietynlaisten kulttuurien, etenkin naisvihaisten, maita. Välttelen myös pahimpia turistirysiä ja turistiaikoja, koska ahdistun tungoksessa.

Kesät vietän poikkeuksetta Suomessa, mutta syksy/talvi/kevät vaikeita, etenkin alkukevät, kun on rumaa ja kylmää ulkona pitkän, ruman talven jälkeen.

Nyt oli poikkeuksellisesti suht' hyvä talvi, koska oli lunta myös täällä "etelässä". Muuten olisin varmaan jo järsinyt ranteet auki pimeydessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustaminen avartaa ajatusmaailmaa, näkee miten muualla eletään. Minulle kyllä myös vaikuttaa se, miten mätä joku maa on. Esim. Dubaihin en matkusta, aika moni arabimaa jää väliin ihmisoikeuksien (erityisesti naisten) ja siirtotyövoiman orja-aseman vuoksi.  Jonkun verran yritän siis olla tietoinen maan oloista, en ehkä noin tarkkaa ole kuin ap, matkustaisin kyllä Puolaan, varsinkin maan Etelä-osa on tosi kaunista ja mielenkiintoisia kohteita löytyy sieltä.

Minä taas pidän Aasiasta tosi paljon, ehkäpä se turvallisuus siellä kiehtoo. Mutta mielellään matkustan kyllä myös lännen suuntaan. Ylipäätään kiinnostaa nähdä elämää vähän joka suunnassa maailmaa. Afrikka on kyllä vielä käymättä, ehkä hieman pelottaa se, en tiedä miksi.

Vierailija
4/4 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkustaminen avartaa ajatusmaailmaa, näkee miten muualla eletään. Minulle kyllä myös vaikuttaa se, miten mätä joku maa on. Esim. Dubaihin en matkusta, aika moni arabimaa jää väliin ihmisoikeuksien (erityisesti naisten) ja siirtotyövoiman orja-aseman vuoksi.  Jonkun verran yritän siis olla tietoinen maan oloista, en ehkä noin tarkkaa ole kuin ap, matkustaisin kyllä Puolaan, varsinkin maan Etelä-osa on tosi kaunista ja mielenkiintoisia kohteita löytyy sieltä.

Minä taas pidän Aasiasta tosi paljon, ehkäpä se turvallisuus siellä kiehtoo. Mutta mielellään matkustan kyllä myös lännen suuntaan. Ylipäätään kiinnostaa nähdä elämää vähän joka suunnassa maailmaa. Afrikka on kyllä vielä käymättä, ehkä hieman pelottaa se, en tiedä miksi.

Aasia on ollut itsellekin todella mieluinen matkakohde, ja siellä tullut käytyä kaikkein eniten. Veikkaan, että turvallisuus on itsellekin se päätekijä, miksi sinne on tullut lähdettyä. Myös erilaisuus Suomeen/Eurooppaan verrattuna kiehtoo. Japani ollut tähänastisista kohteista ylivoimainen suosikkini. Ei sekään maa täydellinen ole, todellakaan, mutta jokin paikallisessa elämäntyylissä kiehtoo. Se, miten yhteistä omaisuutta arvostetaan, roskattomuutta, täsmällisyyttä jne. Ja ruoka on hyvää, se ei ole ikinä paha asia :D 

Afrikka kiehtoisi myös itseäni kovasti, mutta kuten sanoit, se hieman pelottaa. Vaikuttaisiko siihen se, että kyseisestä maanosasta tietää loppupeleissä aika vähän? Ei esiinny esim. meidän uutisissa läheskään samalla volyymilla kuin esim. Eurooppa tai Pohjois-Amerikka, ja monesti uutiset ovat kovin negatiivisia myös. On sisällissotaa, terrorismia, tauteja ym. Joten turvallisuuden kyseenalaistaa melkeinpä väkisinkin. Safarille osallistuminen, ja paikallisissa kansallispuistoissa vieraileminen ovat kyllä ehdottomasti bucket listilläni, joten toivottavasti ne pääsee vielä joskus kokemaan :) 

-Ap