Asioita urkkiva päiväkodinope, onko hyväksyttyä, että 3-4v. ikäiseltä kysytään asioita vanhemmista?
Meillä on päiväkodissa ollut nyt uusi ope, joka on kohta vuoden päivät kysellyt lapselta lähes päivittäin asioita meistä vanhemmista...
Lapsi on jo ainakin meillä taidokas jo kertomaan näistä mitä kysellään ja liian usein saakin kuulla, että taas on kyselty vuorotellen äidin ja isän asioista kotona.
Yleensä tämä kyselee vanhempien nukkumisesta, että nukkuvatko hyvin, sekä siitä, että ovatko terveinä...
Myös on kyselty jotain asioita lapsen serkuista ja lapsen mummuista.
Onko tässä mitään rajaa, kun rupee jo harmittamaan, että lasta tentataan jatkuvasti päiväkodissa ja nimenomaan sen tekee aina sama henkilö, sama päiväkodin ope.
Kerran olen puhelimessa keskustellut ns. asioista tämän open kanssa ja hän vaan sanoi olevansa "huolissaan" ja siksi kyselee....
Onko tää ihan normaalia???
Me ollaan ihan tavallinen perhe, tosin taloudellisesti meillä on asiat tavallista paremmin, mutta sitä ei näe sinänsä mistään päällepäin.
Tähtitaivas☆
Kommentit (87)
Tähti☆ kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se käynyt kotikäynnillä teillä? Useissa kunnissa varhaiskasvattajat tekevät kotikäynnin lapsen kotiin lapsen aloittaessa varhaiskasvatuksen ja tarvittaessa myöhemminkin.
Ei ole tullut käymään, pyydetty on kyllä.
Niitä ja näitä on puhuttu tosiaan kyllä, että tietää paljonkin perheen asioista. Oon aika avoin ja mielelläni keskustelen, jos on kysyttävää.
Lapsi on hyvin pärjännyt päiväkodissa ja sellainen ns. rauhanrakentaja luonne kavereiden kesken. Hoitajat päiväkodissa sanovat aina hyvää ja usein jutellaan mennen tullen niitä näitä.
Siksi ihmetyttää.
Ota johtajaan yhteyttä ja ihmettele hänelle. Tuo kuulostaa kyllä omituiselta tenttaamiselta? Onkohan vaan utelias, liian utelias?? Ei ole asiallista
Vierailija kirjoitti:
Se kuuluu varhaiskasvatuksen ammattilaisten lakisääteisiin velvollisuuksiin tehdä lastensuojeluilmoitus, mikäli heidän varhaiskasvatettavinaan olevien lasten olosuhteissa paljastuu huolenaiheita.
Se, että pyrkivätkö varhaiskasvatuksen ammattilaiset kuinka aktiivisesti selvittämään, onko lapsen kotioloissa mahdollisesti kyseisiä huolenaiheita on etupäässä työpaikka- ja työntekijäkohtainen asia. Toki tietty tiedonhankinnan minimitaso on, mikä tulee esimerkiksi velvollisuudesta laatia lapselle varhaiskasvatussuunnitelma.
Jos olette normaali kasvatussuosituksia noudattava perhe niin teillä ei ole järjestelmän suhteen mitään pelättävää. Varhaiskasvatusyksikkö tai siellä työskentelevä yksittäinen varhaiskasvatuksen ammattilainen ei saa luovuttaa hankkimiaan tietoja muille kuin viranomaisille.
Kenen muun mielestä tämä kuulostaa todella karmivalta !?
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli tuota kyselyä päiväkodissa ja lopulta jouduttiin vaihtamaan päiväkotia, kun lapset alkoivat itsekin stressaamaan kysymyksistä, eivätkä tienneet mitä pitäisi vastata.
Erityisesti kysymykset liittyivät isovanhempiin ja heidän henk.kohtaisiin asioihin, kun molemmat työskentelevät julkisuudessa ja ovat tarkkoja yksityisyydestään. Jopa kyseltiin sisustuksesta, talon neliöistä, uimaaltaasta tai osoite. Samoin mökin sijainti, matkat jne.
Lähes kaikki kysymukset eivät liittyneet millään tavalla lapsen hoitoon tai hyvinvointiin.
Eli juoruilua parhaimmillaan. Ja varmasti keskustelua jatkettiin kahvitauolla.
Teillähän on harvinaisen fiksut lapset, jos jo päiväkodissa osasivat kertoa mummolan talon neliöt. Se on usein aikuisellekin vaikea arvioida.
Vierailija kirjoitti:
Tähti☆ kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se käynyt kotikäynnillä teillä? Useissa kunnissa varhaiskasvattajat tekevät kotikäynnin lapsen kotiin lapsen aloittaessa varhaiskasvatuksen ja tarvittaessa myöhemminkin.
Niitä ja näitä on puhuttu tosiaan kyllä, että tietää paljonkin perheen asioista. Oon aika avoin ja mielelläni keskustelen, jos on kysyttävää.
Lapsi on hyvin pärjännyt päiväkodissa ja sellainen ns. rauhanrakentaja luonne kavereiden kesken. Hoitajat päiväkodissa sanovat aina hyvää ja usein jutellaan mennen tullen niitä näitä.
Siksi ihmetyttää.Ota johtajaan yhteyttä ja ihmettele hänelle. Tuo kuulostaa kyllä omituiselta tenttaamiselta? Onkohan vaan utelias, liian utelias?? Ei ole asiallista
Mies tätä ehdotti jo reilu vuosi sitten, kun ei pystynyt keskustelemaan open kanssa aluksi ollenkaan, tuli siis lapsen alkuperäisen open tilalle ja yllättäin, eikä tiedetty mitään. Sen jälkeen on vaam kuultu jotain "epämääräisiä" asioita liittyen lapseen. Alkuperäinen ope ei puhunut tähän tyyliin ja tuntui aina kivalta, sekä fiksulta.
No mä olen koko ajan jarrutellut ja yrittänyt ymmärtää, että mistä kenkä voi puristaa...tosin siltikin mies on sitä mieltä, että ei "tykkää" ja hänellä on vaan paha mieli, koska käytös on outoa, eikä meille synny luotettavaa yhteistyötä...
Mä oon tässä ajatellut, että jos kärsitään ja selvitään eskariin saakka (en yhtään tiedä?), mutta sitten kuviot muuttuu, onko tässä mitään ajatusta??
Tähtitaivas☆
Vierailija kirjoitti:
Tähti☆ kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi ihmetyttää.Ota johtajaan yhteyttä ja ihmettele hänelle. Tuo kuulostaa kyllä omituiselta tenttaamiselta? Onkohan vaan utelias, liian utelias?? Ei ole asiallista
Mies tätä ehdotti jo reilu vuosi sitten, kun ei pystynyt keskustelemaan open kanssa aluksi ollenkaan, tuli siis lapsen alkuperäisen open tilalle ja yllättäin, eikä tiedetty mitään. Sen jälkeen on vaam kuultu jotain "epämääräisiä" asioita liittyen lapseen. Alkuperäinen ope ei puhunut tähän tyyliin ja tuntui aina kivalta, sekä fiksulta.
No mä olen koko ajan jarrutellut ja yrittänyt ymmärtää, että mistä kenkä voi puristaa...tosin siltikin mies on sitä mieltä, että ei "tykkää" ja hänellä on vaan paha mieli, koska käytös on outoa, eikä meille synny luotettavaa yhteistyötä...
Mä oon tässä ajatellut, että jos kärsitään ja selvitään eskariin saakka (en yhtään tiedä?), mutta sitten kuviot muuttuu, onko tässä mitään ajatusta??
Tähtitaivas☆
Vierailija kirjoitti:
Järkytyin kyllä ap:n profiilista, 48-vuotias yrittänyt vuosia lasta. Ei onnistu kuin luovutetuilla munasoluilla.
Suomessa ei onnistu sekään ja koronan aikana ei ole ulkomaille menemistä.
Luovutetut munasolut ei tosin tule kyseeseen, ellei omilla onnista.
Ei kannata järkyttyä, jotkut voivat onnistua vielä 50+.
Tähtitaivas☆
Ei ole normaalia. Kuulostaa stasiurkinnalta, ellei hän aio murtautua kotiinne poikaystävänsä kanssa. Ei ole asiallista. Lapsiparka myös hämmentyy.