Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asioita urkkiva päiväkodinope, onko hyväksyttyä, että 3-4v. ikäiseltä kysytään asioita vanhemmista?

14.04.2021 |

Meillä on päiväkodissa ollut nyt uusi ope, joka on kohta vuoden päivät kysellyt lapselta lähes päivittäin asioita meistä vanhemmista...

Lapsi on jo ainakin meillä taidokas jo kertomaan näistä mitä kysellään ja liian usein saakin kuulla, että taas on kyselty vuorotellen äidin ja isän asioista kotona.

Yleensä tämä kyselee vanhempien nukkumisesta, että nukkuvatko hyvin, sekä siitä, että ovatko terveinä...

Myös on kyselty jotain asioita lapsen serkuista ja lapsen mummuista.

Onko tässä mitään rajaa, kun rupee jo harmittamaan, että lasta tentataan jatkuvasti päiväkodissa ja nimenomaan sen tekee aina sama henkilö, sama päiväkodin ope.

Kerran olen puhelimessa keskustellut ns. asioista tämän open kanssa ja hän vaan sanoi olevansa "huolissaan" ja siksi kyselee....

Onko tää ihan normaalia???
Me ollaan ihan tavallinen perhe, tosin taloudellisesti meillä on asiat tavallista paremmin, mutta sitä ei näe sinänsä mistään päällepäin.

Tähtitaivas☆

Kommentit (87)

Vierailija
21/87 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei voi vasikoida, jos ei mitään tiedä.

Vierailija
22/87 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että nämä salaamistarpeiset äidit on pahimpia. Eniten pahaa siellä kotona. Näin meillä oli. Kunpa joku olisi kysellyt! Ja ihmetellyt sitten sitä vastaustani, että äiti on kieltänyt kertomasta.

Vanhemmat saa valehdella ja filmata ihan rauhassa, ei tässä maassa kuulkaa lapsen paras aina toteudu.

Kyllä, salaamistarpeiset ja auktoriteettivastaiset äidit, jotka kertoo että opettaja, hoitaja, neuvolantäti jne. on urkkiva vihollinen. Meidän perheen asioista ei puhuta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/87 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm. Joitakin asioita pitää kysellä, että tietää mistä lapsen käytös yms. saattaa johtua. Lapset kertovat muutenkin paljon omia asioitaan. Olen alaluokkien opettaja ja tiedän oppilaitteni kaikki sukulaissuhteet. Joskus koulussa lapsi saattaa olla pahalla päällä ja pitää vähän kysellä mistä johtuu. Aika usein sisarukset/serkut ovat tehneet jotakin ja siksi lapsella on edelleen paha mieli. Minun on myös hyvä tietää onko lapsilla isovanhempia ja ovatko olleet/menossa mummolaan niin voin sanoa vanhemmille, että muistuttavat isovanhempia läksyistä tai kokeisiin lukemisesta. Ja välillä isovanhemmat ovat hakeneet lapset koulusta niin minun on hyvä tietää keitä he ovat. En kyllä tiedä miten asia on päiväkodissa, mutta ehkä ope kyselee siksi, että tietää mitä lapsen elämässä tapahtuu kun kaikki mitä tapahtuu näkyy varmasti heti siellä päiväkodissa.

"Minun on myös hyvä tietää onko lapsilla isovanhempia ja ovatko olleet/menossa mummolaan niin voin sanoa vanhemmille, että muistuttavat isovanhempia läksyistä tai kokeisiin lukemisesta"

Ihan oikeestiko?

Eiköhän vanhempien tehtävä ole antaa isovanhemmille ohjeet, eikä suinkaan opettajan.

Itse mummona piut paut välittäisin opettajien määräyksistä ja ohjeista, vaan mieluummin luotan vanhempien arvioon. Ja miten lapsen isovanhempien vierailut liittyvät opetukseen? Vaaditko vanhemmilta vieraslista, missä on vierailtu ja ketä on käynyt kylässä ja miten usein.

Kyllä opettajan työ on niin "raskasta", kun joutuu miettimään oppilaan suvunkin asiat ja jakelemaan ohjeita. Huhheijaa..

Vierailija
24/87 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin valitaan kasvatussuosituksista ne, jotka omaan arvomaailmaamme, maailmankatsomukseemme ja käytänteisiimme sopii. Meitä ei haittaa, jos joku muu tekee eri tavalla eikä kukaan puutu siihen, miten meidän perhe tekee.

Suositukset ovat suosituksia.

Vierailija
25/87 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättää kakarat tekemättä, niin ei tule uteluita.

Vierailija
26/87 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan myös tätä utelua. Etenkin kun sitten ei uskota mitä lapsi kertoo. Useamman kerran on päiväkodilla keskusteltu asioista, joista en mitenkään ymmärrä miten ne sinne kuuluvat. Sitten minulle raportoidaan miten lapsi on taas valehdellut siitä ja tästä. Tähän mennessä kaikki lapsen "valheet" ovat olleet totta.

Vierailija
27/87 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin teki aikoinaan. Nyt sillä on jo kaksi lasta mun eksän kanssa.

Vierailija
28/87 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia ja nuoria voi ahdistaa yllättävän paljon tuollaiset kyselyt. Eivät pienetkään lapset ole aina ollenkaan niin tyhmiä. Koululaista voi stressata, jos pitää vanhempien ammatit ja syntymäajat, harrastukset, nukkumisjärjestelyt, mummojen, ukkien ja serkkujen määrä ja tapaamistiheys kertoa. Onko sitten kiva sanoa, että isä on työtön ja äiti siivoaa pätkittäin? Serkku on kuollut ja nuktaan kosteusvaurion takia kaikki samassa huoneessa? Ei, nämö asiat ei vain kuulu opettajille. Koulu on oppimista varten. Älkää opettajat menkö tuohon mukaan, antakaa oppilaittenne pitää identiteetti-itsenäisyytensä.

Vierailija
29/87 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse varhaiskasvatuksen opettaja, enkä urki lasten tai perheiden asioita, mutta kyllä saatan vaikka ruokapöydässä kysellä miten viikonloppu tai loma meni, mitä teit, kenen kanssa jne. Tätä kutsutaan normaalien keskustelutaitojen opettamiseksi. Toki joskus jos lapsi alkaa kertoilla itse huolta aiheuttavia asioita, esim. joutuvansa tekemään paljon kotitöitä, huolehtimaan nuoremmista sisaruksista tai että on nälkäinen, kyselen tarkemmin, koska silloin on virkavelvollisuuteni koittaa selvittää, että lapsella on perustarpeet ja -turva kotona kunnossa. Useimmitenhan näin onneksi onkin. Ei kannata olla niin herkkänahkainen ja toisaalta jos jokin asia askarruttaa, kannattaa ottaa se puheeksi lapsen ryhmän aikuisten kanssa. Puhumalla yleensä selviää paljon, omassa päässä asioita pyöritelemällä väärinkäsitykset usein vain kasvavat kokoaan suuremmiksi. Pätee toki myös meihin ammattikasvattajiin, myös meillä on velvollisuus ottaa puheeksi mahdollinen huoli kotioloihin liittyen, sillä toki on myös vanhemman oikeus oikaista väärinkäsitykset.

Vierailija
30/87 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan, lapset sepostaa välillä mitä sattuu ja aiheuttavat pahojakin väärinkäsityksiä tai saattavat aiheuttaa jopa vaikeuksia tätä kautta perheilleen ja toiseksi lasten perheiden asiat eivät kuulu millään lailla jollekin kierolle ja uteliaalle päiväkodin ämmälle.

Vierailija
31/87 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mistä on si ollut "huolissaan"?

32/87 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi helvetti, mitä kyttäämistä. Tee opettajasta lasu!

Valituksen tekoa on jo aikoba sitten harkittu, mies olisi sen halunnut jo tehdä, mutta olen yrittänyt hillitä tilannetra ja ymmärtää...keskustella...

Olaan päästy open kanssa ihan ns. hyvään yhteisymmärrykseen, mutta jonkun hetken päästä asiat kääntyy ympäri, ja hän alkaa puukottaa selkään.....

Taas alkaa valittaa esim. uusista hanskoista, että olisi järkevää hankkia erilaiset jne... tai, että lapsen pitäisi leikkiä enemmän kaikkien lasten kanssa, eikä vain katsella sivusta.

Taas alkaa kuulua kyselyjä lapselta asioista. Samoin kyselee kyllä minultakin, kun lasta haen, että miten lapsi nukkuu, koska muistipeli aamulla aikaisin päiväkodissa ei tunnu kiinnostavan.

Päiväkodin vaihtokin on ollut mielessä, mutta itse haluaisin, että lapsella pysyisi kaverit ja tutut hoitotädit, ettei tarvitsisi vaihtaa paikkaa ihan turhan takia.

Tähtitaivas☆

Vierailija
33/87 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkytyin kyllä ap:n profiilista, 48-vuotias yrittänyt vuosia lasta. Ei onnistu kuin luovutetuilla munasoluilla.

Vierailija
34/87 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä7437 kirjoitti:

On rakastunut sun mieheesi ja kyttää, kuinka teillä seksi pelaa vai olisiko hänellä saumaa tehdä ehdotus miehellesi. Siksi kysyy nukutteko yhdessä.

Päiväkotitädit ovat tästä kuuluisia.

Ei yhdessä tai erikseen nukkuminen kerro mitään seksielämästä. En minä ainakaan vielä koskaan ole sitä nukkuessani harrastanut.

Vierailija
35/87 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö muualta tulleilta sitten udella? Jonkun ne ”kakarat” on tehtävä — jos ei alkuperäisten niin sitten tänne muuttavien.

Vierailija
36/87 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hjei kaikki pikku kultamussukat; piirretään kaikki kuva koko perheestä;

tämä voi kertoa paljonkin siitä kulttuurista, "arvoista" joita kullakin "löytyy".

Tää on totta. Meillä lapsi oli piirtänyt isän (partainen), äidin (kukkamekko), itsensä (jalkapallo!) ja koiran. Miehelläni ei ole partaa, minä en käytä mekkoja eikä meillä ole koiraa. Silti lapsi oli ihan pokkana selittänyt hoidossa, miten koira nukkuu isän kanssa sängyssä ja äiti nukkuu olohuoneessa.

Vierailija
37/87 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm. Joitakin asioita pitää kysellä, että tietää mistä lapsen käytös yms. saattaa johtua. Lapset kertovat muutenkin paljon omia asioitaan. Olen alaluokkien opettaja ja tiedän oppilaitteni kaikki sukulaissuhteet. Joskus koulussa lapsi saattaa olla pahalla päällä ja pitää vähän kysellä mistä johtuu. Aika usein sisarukset/serkut ovat tehneet jotakin ja siksi lapsella on edelleen paha mieli. Minun on myös hyvä tietää onko lapsilla isovanhempia ja ovatko olleet/menossa mummolaan niin voin sanoa vanhemmille, että muistuttavat isovanhempia läksyistä tai kokeisiin lukemisesta. Ja välillä isovanhemmat ovat hakeneet lapset koulusta niin minun on hyvä tietää keitä he ovat. En kyllä tiedä miten asia on päiväkodissa, mutta ehkä ope kyselee siksi, että tietää mitä lapsen elämässä tapahtuu kun kaikki mitä tapahtuu näkyy varmasti heti siellä päiväkodissa.

Nykyään alakoulussa opetus ja varhaiskasvatus herättää ihmetystä, niin kuin miten opetukseen liittyy, kun oppilaalta 8v opettaja tivaa ja utelee, mihin oppilaan eno/täti/serkku on kuollut, oliko sydänkohtaus, syöpä jne. Ai, kuoli syöpään, tiedätkö, oliko rintasyöpä, keuhkosyöpä vai mikä? Jotta opettaja osaa huomioida sen opetuksessa.

Vierailija
38/87 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse varhaiskasvatuksen opettaja, enkä urki lasten tai perheiden asioita, mutta kyllä saatan vaikka ruokapöydässä kysellä miten viikonloppu tai loma meni, mitä teit, kenen kanssa jne. Tätä kutsutaan normaalien keskustelutaitojen opettamiseksi. Toki joskus jos lapsi alkaa kertoilla itse huolta aiheuttavia asioita, esim. joutuvansa tekemään paljon kotitöitä, huolehtimaan nuoremmista sisaruksista tai että on nälkäinen, kyselen tarkemmin, koska silloin on virkavelvollisuuteni koittaa selvittää, että lapsella on perustarpeet ja -turva kotona kunnossa. Useimmitenhan näin onneksi onkin. Ei kannata olla niin herkkänahkainen ja toisaalta jos jokin asia askarruttaa, kannattaa ottaa se puheeksi lapsen ryhmän aikuisten kanssa. Puhumalla yleensä selviää paljon, omassa päässä asioita pyöritelemällä väärinkäsitykset usein vain kasvavat kokoaan suuremmiksi. Pätee toki myös meihin ammattikasvattajiin, myös meillä on velvollisuus ottaa puheeksi mahdollinen huoli kotioloihin liittyen, sillä toki on myös vanhemman oikeus oikaista väärinkäsitykset.

Kuinka paljon esim. kotitöitä saa teettää ilman, että lastensuojelun puuttumiskynnys ylittyy?

Vierailija
39/87 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi olkoon. Ammattitaidotonta. Alkaako utelevan tarhan open nimi R:llä?

Vierailija
40/87 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmiantoyhteiskunnan laajentuessa yhä useampi valitsee tämän vaihtoehdon...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän viisi