Mitä sisältöä elämään ehdottaisin kuusikymppiselle äidille? Itkee kurjuutta ja yksinäisyyttä
Valittaa niin kauheasti sitä aina puhelimessa että miksei tulla useammin käymään, on niin kurjaa, on niin yksinäistä jne. Oli koko ikänsä kotiäiti, mutta nyt kun kaikki lapset on jo reippaasti aikuisia ja elävät omaa elämää ja äidillä ei olekaan enää mitään. Ei työtä, ei harrastuksia, ainoa mitä tekee on kävelyllä käyminen. Mitä tekemistä voisi tuollaiselle saada että saisi sisältöä elämään? Jotain sosiaalista mielellään ja mikä täyttäisi päivät.
Kommentit (565)
Voi taivas että ihmisillä on ongelmat... Voi kumpa minunkin ongelma olisi se ettei ole mitään tekemistä. Koko ajan pelkään että kuolen kun sydän temppuilee työstressin takia.
Onko puolisoa, eli onko isäsi elossa. Sen kanss jotain.
Jollei ole, niin pyydä äitiäsi muuttamaan teille. Ei ihmisen ole hyvä olla yksin.
Ehdota aloittamaan jokin uusi harrastus, erilaisiin jumppiin pystyy varmaankin osallistua etänä netin kautta, ehdota opettelee jonkin uuden taidon, ulkoilu näin keväisin, lukee kirjoja
Jos on terve, niin töihin vain. Esim. siivoushommiin voisi päästä kiinni kesälomien aikana. Ei aikuiset lapset pysty kuusikymppistä viihdyttämään lopun ikää.
Hän on aikuinen ihminen eikä vielä pitkään aikaan mikään vanhus. Äiti keksii ihan itse tekemistä. Voi luoja, tuon ikäiset jopa vielä opiskelevat, etsivät uusia työpaikkoja yms.
Onko netin käyttäjä? Voisiko vaikka alkaa myydä netissä kirpparikamaa, sellaista mitä tutuillaan on nurkissa, jos vaikka saisi provision, tai ehkä löytyy omasta takaa. En tiedä miksi juuri tämä tuli mieleen.
Jos asuu yksin, niin kannattaisi hankkia seurustelukumppani, jonka kanssa voisi tehdä kaikkea mukavaa. Jos on tottunut palvelemaan muita, niin moni ikäisensä mies kyllä arvostaisi huolenpitoa ja passausta.
Tuskin voit enää opettaa tuon ikäiselle mitään, jos hän ei vieläkään osaa viihdyttää itseään.
Sitä paitsi kuulostaa siltä, että hän vain haluaa sinut ja lapsenlapsensa kylään, joten mitkään muut ehdotuksesi eivät kelpaa. Tuollainen valittaminen on vain tapa saada huomiosi.
Ei kyllä löydy sympatiaa, jos on ollut koko ikänsä kotiäitinä.
Millaisella paikkakunnalla äitisi asuu?
Osaako äitisi laulaa? Kuoroja on paljon juuri äitisi ikäiselle ja sieltä voisi myös löytyä ystäviä. Tietysti nyt Koronan takia kaikki on tauolla, mutta heti kun rajoituksista luovutaan niin mukaan vaan.
Entäs harrastajateatteri? Tai liikuntakeskusten jumpat? Työväenopistoille on myös paljon mielenkiintoisia kursseja: esim. Kielikurssit, tanssikurssit ja käsityökurssit.
Vierailija kirjoitti:
Voi taivas että ihmisillä on ongelmat... Voi kumpa minunkin ongelma olisi se ettei ole mitään tekemistä. Koko ajan pelkään että kuolen kun sydän temppuilee työstressin takia.
Koska sun pumppu reistaa niin jonkun tuntemattoman ihmisen ongelmat ei ole oikeasti ongelmia?
Vierailija kirjoitti:
Eikö? Miksei?
Vierailija kirjoitti:
Itse olen valtavan onnellinen, kun ei tarvitse töissä käydä. En itke elämääni muille, vaan nautin kaikesta tästä, kun ei ole kiire mihinkään, ei tarvitse tehdä mitään, mitä ei halua. Nyt korona-aikanakin saa vain olla möllöttää, eikä eristyksissä ollessaan edes tarvitse tavata ketään. Harrastuksetkin ovat varsin lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti itselläsi ei ole lapsia. Arvostus äitiyttä kohtaan kun näyttää olevan kovin vähäistä.
Lastenlasten hoito esimerkiksi. Uuden kielen opettelu, sudokut, kuntosali, lemmikin esim. kissan hoito.
Mun äiti oli pitkään kotiäitinä. Sai sitten vanhemmilla päivillä töitä keittiöltä. Oli seurakunnan ja koulujen keittiöillä tuuraamassa sairauslomia ja kiireapuna muutenkin. Ilman koulutusta, mutta kotiäiti osaa tehdä ruokaa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö? Miksei?
Hän on itse vuoteensa pedannut. Jos olisi työ, hän olisi siellä ja nauttisi elämästään. Sen sijaan hän on ollut koko elämänsä kotiäitinä ja vieläpä yrittää elää lastensa kautta edelleen.
Joo joo, tiedetään kyllä että normaali kuuskymppinen on vielä töissä ja osaa itse viihdyttää itseään. Äitini vaan ei ole juurikaan enää kiinnostunut töihin menosta, kokee kai itse olevansa jo niin vanha. Eikä tosiaan osaa itse viihdyttää itseään eikä keksiä harrastuksia, kun elämän ainoa sisältö on aina ollut me lapset. Nyt kun me lapsetkin kaivataan jo etäisyyttä ja omaa tilaa niin ei se ole nyt vaihtoehto että aletaan juosta sen pillin mukaan kylässä joka viikonloppu.
Miten olis joku vapaaehtoistyö? Vaikka sairaalassa tai palvelutalossa. Vanhusten kanssa seurustelua jne.
Tuon ikäiset ovat vielä täyttä päätä töissä ja nauttivat siitä täysin rinnoin.