Tays varoittaa koronatartunnoista kerrostalon käytävässä ja hississä.
Tampereen yliopistollinen sairaala (Tays) varoittaa Twitterissä tapauksista, joissa koronavirustartunnan todennäköisin lähde on ollut kontakti oireettoman sairastuneen kanssa esimerkiksi ulkona tai porraskäytävässä.
Tartuntojen välttämiseksi Tays muistuttaa suojauskäytäntöjen tärkeydestä. Niihin lukeutuvat maskin laittaminen kasvoille jo ennen asunnosta poistumista, hyvän käsihygienian muistaminen joka tilanteessa ja turvavälien noudattaminen myös ulkotiloissa. Tays muistuttaa myös, että hissiin saa mennä vain oman perheen kesken tai yksin. Turvaväliä pitää noudattaa myös ulkona.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kyllä jo naurattaa. Just tänään luki Aamulehden sivuilla, että Pirkanmaalla on eskarissa korona. Lapset laitetaan karanteeniin muttei henkilökuntaa, koska henkilökunta on "huolehtinut niin hyvin hygieniasta." Eli toisin sanoen henkilökunnalla on varmasti ollut maskit, mutta lapsilla tietenkään ei. Mystistä miten "tiedetään" ettei henkilökunta ole voinut saada koronaa. Muksuillahan pitäisi edes olla ollut maskit, jotta ne olisi suojanneet henkilökuntaa. Tosin noin pienillä maskin käyttö olisi varmasti täyttä sählinkiä. Mutta mutta, henkilökunta laitetaan siis pokkana vaan opettajaan ja avustamaan toisiin luokkiin ja ryhmiin ja varmaan hyvin leviää. Sitten kirjoitellaan olkaa hengittämättä puolen minsan matka rappukäytävissä.
Ei näin kirjoiteltu suinkaan, tiedät itsekin. Todettiin vain, että on todettu tartuntoja rappukäytävässä ja hississä, joten on järkevää käyttää maskia sielläkin.
Mutta jos jostakin ihmisestä tämä on ihan suhteeton neuvo ja paljon naurattaa, niin ihan vapaasti voi olla käyttämättä sitä maskia mun puolesta.
Ei tietenkään tarvitse käyttää rappukäytävässä maskia, jos ei ole kontaktissa kenenkään kanssa. Ei se rappukäytävä mikään tartuntariskipaikka sinänsä ole, mutta mikä tahansa paikka voi olla, jos ollaan kontaktissa muiden kanssa. Ne kontaktit tässä se ongelma on. Eli ihan hyvin Tays olisi voinut suositella, että "älkää olko kontaktissa muiden kanssa myöskään rappukäytävässä ja hisseissä".
Itse en todellakaan ala käyttää maskia rappukäytävässä, jossa viivyn matkalla kotiovelta alaovelle ehkä maksimissaan minuutin. En ikinä jää höpöttelemään naapureiden kanssa. Jos joku tulee vastaan, ohitan lyhyesti tervehtien ja tällöinkin pyrin pitämään turvaväliä. Minulle on tämän vuoden aikana ehkä pari, kolme kertaa käynyt niin, että olen nähnyt rappukäytävässä jonkun naapurin.
Ja sama ulkona. Se, että joku saa tartunnan ulkona, liittyy todennäköisesti lähikontaktiin. Itse pidän ulkonakin aina turvaväliä. En todellakaan ala lenkkeillä ja ulkoilla maski naamalla.
Vähän nyt järkeä tähän touhuun, kiitos.
Minä olen käyttänyt jo vuoden myös rappukäytävässä suojainta. Sanoohan sen jo järkikin että ei se virus ymmärrä että ahaa nyt ollaan rappukäytävässä täällä ei voi tarttua vaan vain kaupassa ja bussissa voi. Myös pieksämäellä oli kerrostalossa tarttunut rappukäytävästä tai roskikselta, ei oltu samaan aikaan oltu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kyllä jo naurattaa. Just tänään luki Aamulehden sivuilla, että Pirkanmaalla on eskarissa korona. Lapset laitetaan karanteeniin muttei henkilökuntaa, koska henkilökunta on "huolehtinut niin hyvin hygieniasta." Eli toisin sanoen henkilökunnalla on varmasti ollut maskit, mutta lapsilla tietenkään ei. Mystistä miten "tiedetään" ettei henkilökunta ole voinut saada koronaa. Muksuillahan pitäisi edes olla ollut maskit, jotta ne olisi suojanneet henkilökuntaa. Tosin noin pienillä maskin käyttö olisi varmasti täyttä sählinkiä. Mutta mutta, henkilökunta laitetaan siis pokkana vaan opettajaan ja avustamaan toisiin luokkiin ja ryhmiin ja varmaan hyvin leviää. Sitten kirjoitellaan olkaa hengittämättä puolen minsan matka rappukäytävissä.
Ei näin kirjoiteltu suinkaan, tiedät itsekin. Todettiin vain, että on todettu tartuntoja rappukäytävässä ja hississä, joten on järkevää käyttää maskia sielläkin.
Mutta jos jostakin ihmisestä tämä on ihan suhteeton neuvo ja paljon naurattaa, niin ihan vapaasti voi olla käyttämättä sitä maskia mun puolesta.
Ei tietenkään tarvitse käyttää rappukäytävässä maskia, jos ei ole kontaktissa kenenkään kanssa. Ei se rappukäytävä mikään tartuntariskipaikka sinänsä ole, mutta mikä tahansa paikka voi olla, jos ollaan kontaktissa muiden kanssa. Ne kontaktit tässä se ongelma on. Eli ihan hyvin Tays olisi voinut suositella, että "älkää olko kontaktissa muiden kanssa myöskään rappukäytävässä ja hisseissä".
Itse en todellakaan ala käyttää maskia rappukäytävässä, jossa viivyn matkalla kotiovelta alaovelle ehkä maksimissaan minuutin. En ikinä jää höpöttelemään naapureiden kanssa. Jos joku tulee vastaan, ohitan lyhyesti tervehtien ja tällöinkin pyrin pitämään turvaväliä. Minulle on tämän vuoden aikana ehkä pari, kolme kertaa käynyt niin, että olen nähnyt rappukäytävässä jonkun naapurin.
Ja sama ulkona. Se, että joku saa tartunnan ulkona, liittyy todennäköisesti lähikontaktiin. Itse pidän ulkonakin aina turvaväliä. En todellakaan ala lenkkeillä ja ulkoilla maski naamalla.
Minä olen käyttänyt jo vuoden myös rappukäytävässä suojainta. Sanoohan sen jo järkikin että ei se virus ymmärrä että ahaa nyt ollaan rappukäytävässä täällä ei voi tarttua vaan vain kaupassa ja bussissa voi. Myös pieksämäellä oli kerrostalossa tarttunut rappukäytävästä tai roskikselta, ei oltu samaan aikaan oltu.
On noissa se ero, että rappukäytävässä ollaan ehkä 1-2 min, bussissa vaikka puoli tuntia. Suhtaudun vähän skeptisesti tuollaisiin roskakatoksilla tapahtuneisiin tartuntoihin - miten ollaan todennettu, että tartunta on juuri sieltä? Ja miten maskit olisivat edes estäneet sitä? Tuollaisissa kontaktittomissa tartunnoissahan olisi kyse aerosolitartunnasta, ja maski taas ei estä niitä, vaan ainoastaan pisaratartuntoja. Eipä kai taida kaupassakaan olla yhtään todennettua tartuntaa, pois lukien henkilökunnan välillä, mutta heillähän onkin yhteiset taukotilat ja kontakteja toistensa kanssa.
yliopisto lähtöistä hysteriaa kun yksittiäistapauksia ilmenee vallitsevassa tilanteessa monella suunalla.
pitäisi tajuta että hysteriaa tuosta enemmän leviää.
Vierailija kirjoitti:
Uudemmat kerrostalot, joissa koneellinen ilmastointi: koronahan ei leviä ilmastoinnin välityksellä?
Ei koneellinen ilmastointi siirrä ilmaa asunnosta toiseen vaan nimenomaan vain tuo ilmaa jokaiseen asuntoon ulkoa ja poistaa sen jokaisesta asunnosta erikseen pois.
hississä ja pihalla kiinnikäyvä eestiläinen täytyy preparoida kliinisesti pois, sitä ei selvästi virkamies viitsi tehdä.
vasta kun tutkinnan vastaava joutuu selittelemään muuillekin kuin pomolleen, kiertely vasta alkaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt oikeasti. Uskooko joku enää tätä? Seuraavaksi sanotaan että kotona ja ulkona pitää olla maski. Lakatkaa pelkäämästä, tämä on pelkkää paniikin lietsomista medialta.
Henna Maria sanoi hienosti:
"valtamediat ovat saaneet ihmiset uskomaan, että täydellisen terve ihminen levittää tappavaa virusta."
Soros ilakoi juuri nyt, kun ihmiset ovat näin manipuloitavissa.
Kannattaa katsoa:
Upea nainen!
Maaninen nainen. Mikähän on hennamarina koulutus? fyysikko?? perushoitaja? itseoppinut enkeliparantaja?
No en todellakaan laita maskia rapussa olon ajaksi! Huhhuh.
Meillä on porraskäytävässä eläkeläisten juorukerho joka päivä. Lapsi oli karanteenissa, mutta ulkoilemassa käytiin ja porraskäytävässä oli kuljettava, toki katottiin, että käytävässä ei ollut ketään, kun mentiin ulos, mutta aina riski, että pinnoille jää jotain.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on porraskäytävässä eläkeläisten juorukerho joka päivä. Lapsi oli karanteenissa, mutta ulkoilemassa käytiin ja porraskäytävässä oli kuljettava, toki katottiin, että käytävässä ei ollut ketään, kun mentiin ulos, mutta aina riski, että pinnoille jää jotain.
Meinaatko, että eläkeläiset nuolevat kaikki pinnat siellä? Ratkaisuehdotus: Älkää koskeko pintoihin rappukäytävässä. Ja älkää luottako siihen, että jos teillä on maski, se estää saamasta pinnoilta virusta käsiin.
Eikö sinne rappukäytävään voida laittaa ilmoitus;
Asiattoman koronaviruksen oleskelu rappukäytävässä sekä hississä kielletty
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On noissa se ero, että rappukäytävässä ollaan ehkä 1-2 min, bussissa vaikka puoli tuntia. Suhtaudun vähän skeptisesti tuollaisiin roskakatoksilla tapahtuneisiin tartuntoihin - miten ollaan todennettu, että tartunta on juuri sieltä? Ja miten maskit olisivat edes estäneet sitä? Tuollaisissa kontaktittomissa tartunnoissahan olisi kyse aerosolitartunnasta, ja maski taas ei estä niitä, vaan ainoastaan pisaratartuntoja. Eipä kai taida kaupassakaan olla yhtään todennettua tartuntaa, pois lukien henkilökunnan välillä, mutta heillähän onkin yhteiset taukotilat ja kontakteja toistensa kanssa.
Rappukäytävässä ei vaihdu yhtään ilma. Sama jos on roskahuone sisätiloissa. Bussissa sentään ovi käy. Jopa ulkona voi aerosolit lentää, esim. hölkkääjän perässä on pitkä vana jossa voi olla koronaviruksia.
Itse käytän ffp2 joka suojaa melko hyvin aerosoleilta. Itse suhtaudun skeptisesti ajatukseen että virus ei oikein missään tartu ja jos tarttuu niin se pitää vedenpitävästi todistaa. Itse mieluummin varon etukäteen kuin odotan tieteellisiä todistuksia.
Vituttaa naapurit jotka juoruaa käytävässä, menisivät kotiinsa juoruilemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rappukäytävässä ei vaihdu yhtään ilma. Sama jos on roskahuone sisätiloissa. Bussissa sentään ovi käy. Jopa ulkona voi aerosolit lentää, esim. hölkkääjän perässä on pitkä vana jossa voi olla koronaviruksia.
Itse käytän ffp2 joka suojaa melko hyvin aerosoleilta. Itse suhtaudun skeptisesti ajatukseen että virus ei oikein missään tartu ja jos tarttuu niin se pitää vedenpitävästi todistaa. Itse mieluummin varon etukäteen kuin odotan tieteellisiä todistuksia.
Se, että rappukäytävässä ei vaihdu ilma, ei tarkoita sitä, että jos joku hengittää sinne ilmaan koronavirusta minuutin ajan matkallaan alaovelle, niin sitten koko loppupäivän rappukäytävän ilma on täynnä leijailevia ja tartuttavia viruspartikkeleita. Ja toisaalta mitä se maski edes auttaa? Ffp-maski toki auttaa, mutta kun valtaosa käyttää jotain kangasmaskia tai kirurgista suu-nenäsuojainta, niin eiväthän nämä edes estäisi aerosolitartuntaa.
Todennäköisyys saada tartunta kulkiessaan tyhjässä rappukäytävässä on käytännössä olematon. On kyseenalaista, saisiko noin lyhyessä ajassa edes tartuntaa, vaikka ilmassa jokunen viruspartikkeli leijailisikin. Noiden kalliiden ffp-maskien haaskaaminen autioissa rappukäytävissä kulkemiseen parin minuutin ajan on pelkästään järjetöntä.
Nyt kun on todettu, ettei brittivariantti olekaan sen vaarallisempi kuin muutkaan niin sitten aletaan pelotella ihmisiä sillä, että maskit päälle rappukäytävässä, korona muka tarttuu satunnaisessa kontaktissa🤦♀️🤦♀️
Koneellinen ILMANVAIHTO, ei ilmastointi!
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun on todettu, ettei brittivariantti olekaan sen vaarallisempi kuin muutkaan niin sitten aletaan pelotella ihmisiä sillä, että maskit päälle rappukäytävässä, korona muka tarttuu satunnaisessa kontaktissa🤦♀️🤦♀️
Niin, ja jos nyt kerran on oikein jäljitetty tartunta rappukäytävään, voisi vähän avata, mitä siellä tapahtui - kuljettiinko vaan rappukäytävässä puolen tunnin välein, ohitettiinko nopeasti toisensa - vai jäätiinkö esim. tunniksi rappukäytävään juttelemaan ja vaihtamaan kuulumisia lähietäisyydellä. Veikkaan viimeksi mainittua, jolloin ongelma ei ollut rappukäytävä, vaan lähietäisyys ja ihmiskontakti.
Voiko koronan saada yleisestä vessasta?
Kyse ei ollut varmasta tiedosta, vaan arvelusta että tartunta on SAATTANUT tulla ko. olosuhteissa. Muitakin mahdollisuuksia on, mutta tämä haluttiin jostain syystä nostaa esille. Mietin vain kuinka rehellisesti ihmiset yleensä kertovat jäljittäjille lähikontaktinsa ja myös muistavat liikkeensä viikon ajalta. Kaikkea ei välttämättä edes rekisteröi, jollei käytä GoogleMapsin seurantaa niin kuin minä.
Miten sen nyt saa sekunnin päästä rapusta jos aiemmin sanottiin tarvittavan ainakin vartin altistuminen? En minä rupe maskia pistämään jos vien roskat ulos.. :/ tai jos tulen ulkoa sisälle.
Minusta tuo nainen on todella pelottava! Oikein lietsojien lietsoja!
Oisko sulla muuten soroksen sähköpostiosoitetta, haluaisin laittaa hänelle kuvan itsestäni kuinka alistettu hänen valtaansa olen. Minulla on päivällä hengityssuojain ja yöllä unimaski silmillä joten olen kai tupla-alistettu tupla-lammas.