Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Montolassa kadonnut sukeltaja löytynyt kuolleena. Näitä onnettomuuksia tapahtuu aika paljon?

Vierailija
14.04.2021 |

Vai kuvittelenko vain

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerä harrastus.

Vierailija
2/45 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukellus on riskialtis harrastus. Jokainen sukeltaja tiedostaa tämän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riski harrastus, ja tottakai niitä tapahtuu mutta että paljon?? Ei .

Vierailija
4/45 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratsastus on samoin.

Vierailija
5/45 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sarjamurhaajasukeltaja mukana?

Vierailija
6/45 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuvasti noita sukelluskuolemia on aina sattunut. Kun ottaa huomioon sen, kuinka pienen piirin harrastus se on. Riskialtista puuhaa.

Vierailija
7/45 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten määrittelet onnettomuuksia tapahtuvan paljon? Oletan Suomessa tapahtuvan tuhansia sukelluksia vuodessa. Onnettomuuksia uutisoidaan 1-2? Onko se paljon vai vähän? Erona moneen muuhun lajiin lienee keskivertoa suurempi kuolemanriski. 

Vierailija
8/45 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukeltajia on paljon, mutta luolasukelajia on vähän. Arviolta näitä vaativissa luolissa säännöllisesti sukeltavia on ehkä 200 ja viime vuosia on menehtynyt 2 vuodessa, en tiedä toista vaarallisempaa harrastusta. Moottoripyöräilyyn verrattuna noin 1000 kertaa vaarallisempaa

Vierailija
9/45 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ratsastus on samoin.

No on pikkasen eri asia ratsastus, kuin tuollanen harrastus kuin sukellus, jossa on jo lähtökohtaisesti kuolemanvaara olemassa ja ihmisen hengissäpysyminen on joidenkin laitteiden ja varusteiden toimivuuden varassa. Usein ne sukeltaa vieläpä kaikenlaisiin vedenalaisiin luoliin ym, joista on täysin mahdotonta päästä nopeasti pois. Eli jos siinä happitankissa tai muissa vehkeissä tulee pienikin vika/vahinko/haaveri niin se on henki pois saman tien. En kyllä itse lähtisi maksustakaan harrastamaan tuollaista, jossa tiedän joka hetki että voin hukkua milloin hyvänsä jos vaikka varusteet irtoaa tai happisäiliö puhkeaa tms. Ratsastuksessa puolestaan ei ole mitään välitöntä hengenvaaraa, harvinaisia on sellaiset tapaukset että ratsastaja olisi kuollut vaikka sattuisikin onnettomuus. Saattaa jalka tai käsi murtua kun selästä putoaa, mutta tuskin henki lähtee. Minäkin olen tippunut hevosen selästä elämäni aikana varmaan satoja kertoja, vaikka mihin aitojen päälle ja kivien päälle maastossa, mutta en ole ikinä edes murtanut mitään. Lievä aivotärähdys on pahin vamma jonka olen saanut.

Vierailija
10/45 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtis mistään hinnasta sukeltamaan jonnekin kaivokseen. Täytyy olla osa luonnonvalintaa.

Vierailija
11/45 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luolasukellus on vaarallista, tavllinen laitesukellus ei niin. Tuokin on niin vanha kaivos, yli satavuotta vanha,  ei kai sitä kukaan tunne ja tiedä sen koukeroita. 

Vierailija
12/45 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lähtis mistään hinnasta sukeltamaan jonnekin kaivokseen. Täytyy olla osa luonnonvalintaa.

Tätä vartenhan evoluutio on ohjannut poikalapsia syntymään enemmän..

Vierailija
13/45 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monikohan luolasukeltajista on naisia?

Vierailija
14/45 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ratsastus on samoin.

No on pikkasen eri asia ratsastus, kuin tuollanen harrastus kuin sukellus, jossa on jo lähtökohtaisesti kuolemanvaara olemassa ja ihmisen hengissäpysyminen on joidenkin laitteiden ja varusteiden toimivuuden varassa. Usein ne sukeltaa vieläpä kaikenlaisiin vedenalaisiin luoliin ym, joista on täysin mahdotonta päästä nopeasti pois. Eli jos siinä happitankissa tai muissa vehkeissä tulee pienikin vika/vahinko/haaveri niin se on henki pois saman tien. En kyllä itse lähtisi maksustakaan harrastamaan tuollaista, jossa tiedän joka hetki että voin hukkua milloin hyvänsä jos vaikka varusteet irtoaa tai happisäiliö puhkeaa tms. Ratsastuksessa puolestaan ei ole mitään välitöntä hengenvaaraa, harvinaisia on sellaiset tapaukset että ratsastaja olisi kuollut vaikka sattuisikin onnettomuus. Saattaa jalka tai käsi murtua kun selästä putoaa, mutta tuskin henki lähtee. Minäkin olen tippunut hevosen selästä elämäni aikana varmaan satoja kertoja, vaikka mihin aitojen päälle ja kivien päälle maastossa, mutta en ole ikinä edes murtanut mitään. Lievä aivotärähdys on pahin vamma jonka olen saanut.

Mun kaverin veli kuoli ratsastusonnettomuudessa, oli kuiteskin ratsastanut 30-40 vuotta (Irlannissa). eli ei se vaaratonta ole.

Vierailija
15/45 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ratsastus on samoin.

Mun kaverin veli kuoli ratsastusonnettomuudessa, oli kuiteskin ratsastanut 30-40 vuotta (Irlannissa). eli ei se vaaratonta ole.

Suojatiellä käveleminen se vasta vaarallista onkin.

Vierailija
16/45 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ratsastus on samoin.

En sanonut, että olisi vaaratonta. Vaan että ei ole läheskään samanlaista välitöntä hengenvaaraa kuin luolaan sukeltaessa. Jos olisi, niin ei Suomessakaan annettaisi pikkutyttöjen sitä harrastaa.

Vierailija
17/45 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten määrittelet onnettomuuksia tapahtuvan paljon? Oletan Suomessa tapahtuvan tuhansia sukelluksia vuodessa. Onnettomuuksia uutisoidaan 1-2? Onko se paljon vai vähän? Erona moneen muuhun lajiin lienee keskivertoa suurempi kuolemanriski. 

Sano joku muu harrastus jossa kuolee säännöllisesti ihmisiä?

Moottoripyöräily ja pilkkiminen tulee minulle mieleen, mutta ne ovat ainakin tuhat kertaa yleisempiä lajeja kuin sukellus.

Vierailija
18/45 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi, tuli mieleen se jenkkiläinen(?) tapaus, kun se luolasukeltaja oletettavasti katosi sinne luolaan eikä muut ammattisukeltajat edes päässeet sinne asti mihin tämä mahdollisesti oli mennyt...

Vierailija
19/45 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ratsastus on samoin.

Mikään urheilu ei ole täysin vaaratonta. Raumalla esim. kuoli vuonna 2011 tyttö koulun liikuntatunnilla luistellessa, kun kaatui ja luokkakaveri häneen kompastuessaan viilsi kaulan auki luistimella. Eikä kukaan silti kauhistele, että miksi lapset vieläkin luistelee koulussa.

Vierailija
20/45 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkä laitesukelluskin on vaarallista, olen nähnyt videota kun sukeltaja menee paniikkiin ja repii kaikki maskit ja suukappaleet veks ja muut yrittävät niitä laittaa takaisin.

Luolasukellus taas on ihan eri kaliiberia, siinä kun pitää käyttää suljetun kierron järjestelmää, ja kaasutasapainot voivat vaihdella henkilöstä toiseen. Typpinarkoosi on riski, jumiin jääminen on riski, hyperventiloiminen on riski ja tähän päälle vielä laiteviat. Monet ovat kuolleet jo siihen kun ovat yrittäneet noutaa vainajia luolista.

Ja tätä harrastustoimintaa on vähän vaikea estääkään, eräässäkin luolastossa sitä pahinta ja ahtainta paikkaa verkotettiin toistuvasti mutta harrastajat kävivät aina kikkailemassa verkkoesteet pois.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yksi