Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuoren poikaystävä ja suuret ruokakustannukset

Vierailija
14.04.2021 |

Enpä osannut tällaiseen varautua. 17 v tyttären poikaystävä viettää meillä paljon aikaa ja toki ruokaa tarjotaan ja jääkaapilla saa vapaasti käydä. Sama käytäntö myös silloin, kun ovat pojan kotona. Poika on kova syömään ja jatkuvasti nälkä, tämän ymmärrän kyllä, kun on kasvava nuori. Välillä vaan tekee tiukkaa, kun ruokailut on niin suuret. Onko muilla tällaista ongelmaa?

Kommentit (226)

Vierailija
181/226 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni poika söi pahimmillaan 2 neljän hengen annosta lihamakaronilaatikkoa päivässä. Teki ne kyllä itse. Tätä ruokahalua kesti nelisen vuotta.

"Pahimmillaan" ?????

Vierailija
182/226 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2108 kirjoitti:

Hernekeitto ja muita keittopurkkeja. makkaraa tarjouksesta.

On se nyt hemmetti että täytyy suunnitella ruokaostokset käenpojan takia. 

Aivan oikein,talo elää tavalaan ,vieras lähtee ajallan. Tee pelisäänöt selväksi. Jos talossa niukasti rahaa.Laita nuoret hakee ruuanjako pisteistä ruoka kassit.Tekemään ruokansa eteen jotain,eikä valmista pöytää tarjota.Täytyy myöntää itse elin työssä ja työn jälkeen keitö ja hellan välissä.Kun aina oli nälkäkurkeja ruoka pöytäni.Nuorista aikuisiin.Samat ihmiset lomaili ymm.Minä en.Tili  riitti rahat perusmenoihin ja ruokaan.Kun piti vaan aina tarjota,olla vaikka itse syömättä nälkä kurkena kitaten kahvia itse..Kun ei kehtanut sanoo,kukaroni pienempi kuin porukka joka tänne tulle,ruoka aikaan työni jälkeen ystävtä lapsinen tuli tervehtii minua ja nuoria nuroten ystävät, .Aika opetaa vetää rajat.Aikansa kun iskin tarjottavaksi purkki herne keittoa,Loppu syöjät kumma kyllä ja näky kukkarossanikin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/226 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähänkö tilanteeseen päädytään, kun yhdistetään sentinvenyttäjä (mahdollisimman vähän halpaa ruokaa) ja lapset ja niiden poika/tyttöystävät.

Ihmiset ei tunnu osaavan tehdä isoja annoksia ruokaa..

No ei vaan, ihmettelen vain sitä, että kun itse olen teini niin söin ihan samalla tavalla normaalisti kuin nyt aikuisena. Ihmettelen siis näitä "suursyömäri" teinejä, onko niillä jotkut urheiluharrastukset joka viikonpäivälle??

Vierailija
184/226 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nyt vaan on sellainen tilanne joka tyttölasten vanhemmille voi tulla eteen. Myös niinkin kova hemmo kuin Obama avautui aiheesta jokunen vuosi sitten:) Tietystikään konkkaan ei tartte mennä kenenkään syömisten takia eli silloin asia pitää toki ottaa esille mutta muuten kannattaa olla vaan kun ei oliskaan. kohta siinä voi olla myös lapsenlapsia ruokapöydän ääressä. 

Mä seurustelin vakavasti teini-iässä ja me oltiin lähinnä mun kotona. Poikaystävän äiti oli yh ja juhlivaa tyyppiä, ihan kiva tyyppi kuitenkin. Mutta poikaystävän kanssa viidyttiin siis enemmän mun kotona. me toki kokattiin välillä kaikille jääkaapista löydetyistä aineksista ja mun poikaystävä teki kaikenlaista fiksaushommaa meillä ihan mielellään. Autteli mun isää ja sitten kun sai ajokortin niin kuskas mun sisaruksia harrastuksiin jne. Me oltiinkin sitten 15 vuotta yhdessä ja saatiin lapsiakin. Sitten tuli se kuuluisa erilleen kasvu ja jatkettiin kumpikin eri maisemissa. Mutta siis voi pyytää sitten teinipoikaa  tekemään toisinaan pikkuhommia ja auttamaan jos kerran teillä syö. 

Vierailija
185/226 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu tyttö- eikä poikaystävien käydä vapaasti jääkaapilla. Hehän ovat kylässä. Omalle lapselle pitää tehdä rajat selviksi. Joskus viikonloppuisin tai juhlapäivinä voi tarjota ruokaa mutta ei jatkuvasti.

Vierailija
186/226 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Höpönlöpö. Olen käynyt kouluni 80-90-luvulla ja jo silloin tiedettiin, että rasismi ei ole vain rotuun liittyvää. Itse taidat olla 2000-luvun lapsi, joka ei ole juuri koulussa kuunnellut?[/quote]

Siis jo 80-90 -luvuilla jotkut luulivat että rasismi on jotain muutakin kuin rotusyrjintää.

Vierailija
187/226 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpönlöpö. Olen käynyt kouluni 80-90-luvulla ja jo silloin tiedettiin, että rasismi ei ole vain rotuun liittyvää. Itse taidat olla 2000-luvun lapsi, joka ei ole juuri koulussa kuunnellut?

Siis jo 80-90 -luvuilla jotkut luulivat että rasismi on jotain muutakin kuin rotusyrjintää.

Ai sä jatkat vielä vaikka kaikki näkee, että sä olet rasisti? Rodullistaminen on suuri ongelma, toivottavasti opit joskus tavoille.

Vierailija
188/226 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Off topic, mutta mua on aina huvittanut nää "rastasemot", jotka on ihan ylpeinä siitä, miten paljon se "käkipoika" jaksaa syödä. Teinikundi romahtaa pöytään haarat levällään, kyynärpäät pöydällä, suu roikkuu jo valmiiksi auki, katse valmiiksi lasittunut. Mutsi leikkaa pizzan toisensa jälkeen valmiiksi paloiksi. Mässytys kuuluu kolmen korttelin päähän. Tuttavapiirissä nää on ihan perus lätkäosseja ja futareita nää pojat, mutta jotenkin tuosta tulee silti Harry Pottereiden Petunia ja Dudley Dursley mieleen. :D

Aloittajalle: se poika saa kodissaan ja koulussaan kyllä riittävän ravitsevaa ruokaa, joten älä ihmeessä stressaa, vaan teetä niillä edullisia jättiannoksia pastaa tai vuorikaupalla sämpylöitä, mitä poika voi sitten laiduntaa keittiöstä tarpeen mukaan.

Vierailija
189/226 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat neuvot antaisin, kuin silloin sille, jonka miehen kaveri tuli etätyöläilemään heille ja söi jääkaapista kuin kotonaan eikä se ollut miehensä mielestä mitään.

Mitenhän heillä nyt menee.

Vierailija
190/226 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kotona sai kaikki kaverit ruokaa, samoin vaihtuvat poikakaverit. Miten ihania muistoja ku istuttiin terassilla ja syötiin isolla porukalla grilliruokaa. Mun vanhemmat ei ikinä puhuneet rahan menosta pahalla vaan päinvastoin tykkäsivät että viihdyttiin kotona. Toki syötiin myös vuoroin vieraissa.

Kulttuuri jatkuu. Kutsun meille usein omia ystäviä ja perhettä syömään.

Toivon myös että omat lapset viihtyvät meillä, lupaan tarjota kaikille kavereille ruuat.

Vierailija
191/226 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No olen kyllä onnellinen, että tyttärellä on kiva ja luotettava poikaystävä, enkä aio rajoittaa heidän yhdessä olemistaan, muutenkin tää korona on rajoittanut nuorten elämää jo liikaa. Pojan luona usein myös tilaavat ruokaa ja pojan äiti maksaa myös tyttäreni tilaukset, ovat varmaan ymmärtäneet, että meillä ei ole tähän useinkaan varaa, eivätkä pyydäkään. Ap

Kuulostaa vähän siltä, että olette aika tasoissa, siis tyttärenne paljon pojan luona.

Itse ajattelen siten, että elämässä on vaiheensa. Yksi niistä on seurustelevat teinit. Se saattaa hieman maksaa, mutta se on elämää, aika kivaakin. On elämää ympärillä. Hetki vain ja nämä mukavat nuoret ovat omissa kodeissaan.

Vierailija
192/226 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2108 kirjoitti:

Ymmärrän ! Vaikea tilanne. 

Eihän sitä voi kieltääkään. 

Miksei muka? Jos nuori kolli syö jo niin paljon että joudut ravaamaan jatkuvasti kaupassa ostamassa lisää ruokaa niin tuntuuhan se jo kukkarossakin. Tyttäresi ei todennäköisesti syö ihan yhtä paljon poikkiksen luona vieraillessaan joten ei ole tasoissa tuo.

Aloittaisin siitä että ruoka-aikaan poikkis saa yhden - siis yhden -  lautasellisen tavallista ruokaa eteensä jos haluaa, mutta teidän jääkaapille ei vierailla ole omin lupineen enää mitään asiaa. Kerro pojalle ja tytölle säännöt. Jos on vielä nälkä, pyytäköön poikkis kotoaan rahaa jotta pääsee ostamaan grilliltä jonkun mätön tai menköön kotiinsa syömään lisää.

Jotenkin kädettömiksi ovat ihmiset menneet. Vieraat teinit tekee jo ihmisten kotonakin säännöt ja käyttää niitten kotia ja jääkaappia kuin omaansa, ja sitten kuikuillaan ja ollaan hiljaa harmissaan kun ei uskalleta laittaa rajoja.

Avuttomia ovat nykypäivän vanhemmat. Ei ihme että nuorilla ei ole mitään käytöstapoja (Ainakaan kaikilla)

Kysellään vauva-palstalla, miksi ei suoraan tämäkin huoltaja keskustele  asiasta tyttärensä kanssa..:? Kai nuori, jolla jo sulhaset asuu lapsuudenkodissaan, on kykenevä ymmärtämään raha-asioitakin?!  Miksi ihmeessä ei uskalleta keskustella oman lapsensa kanssa?? Ollaanko niin avuttomia tosiaan.

Tätä mäkin ihmettelen, ja sitä että vaikka nämä nuoret jo melkein niin aikuismaisesti seurustelevat, vanhempi kantaa ruokaa kassikaupalla kotiin ja se laitetaan valmiiksi. Kun se nuorten seurustelu on vain heidän välistään mutta silti kotihuolto ruokineen ym. pelaa täysillä. Aikuistutaan mutta vain tietyltä osin. Jotenkin kummallista.

193/226 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oihan munkin poikakaveri meillä kun olin nuori mutta ei me koskaan syöty . Ei se luusannut vaan kävi ja istuimme iltaa  . Ei yövieraana. 

Vierailija
194/226 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opetelkaa yhdessä tekemään opiskelijabudjetin ruokia; linssikeittoa, kasvissosekeittoa, uunijuureksia, makaronilaatikkoa, sämpylöitä jne. jotta osaa sit aikuisuutta varten

Nuoret

+ oppii opiskelijabudjetin ruokia

+ tottuu uusiin ruokiin/oppii tekemään niitä

+ edullisia, esim tokmannilta/lidlistä osa aineksista niin tulee halvaks

+ pistä ne joskus tietyllä summalla kauppaan ostaan vaan tietyt ruuat/tarjouslaarit nii oppii hallitseen budjettia/tekemään kaupassa hintavertailua

T. Köyhä opiskelija

Tässä on mahtava idea. Muutenkin kummeksun, että noinkin vanhoille lapsille ei anneta mitään vastuuta ja oppia ruoanlaitosta. Ja sehän on tosi kivaa, moni teini on innostunutkin kokkailemaan kun saa mieleisiä herkkuja, ja ihan just sellaista mitä haluaa syödä. Musta oli aikanaan ihanaa, jos vanhemmat oli pois kotoa ja sain tehdä kaikkia salaatteja ja smoothieita mitä halusin, ja etnisiä ruokia testailin myös kavereiden ja poikaystävän kanssa. Veljeni kalasti ja perkasi kalat sekä teki kalakeiton jo alle 17v itse. Vieläpä usein jossain leirioloissa.

En ikinä haluaisi omasta teinistäni avutonta tämän suhteen, vaan yhdessä tehtäis ruokaa. Omatoimisuus kasvaa nuorilla kun jotain jo odotetaan heiltä, eikä kohdella kuin taaperoita.

Vierailija
195/226 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ruoka ole välttämättä kallista kun sen tekee alusta ja halvoista aineksista: tarkoitan nyt juureksia, perunoita, munia, puuroja, pannukakkuja ym. mitä täällä on kerrottu. Leipään, jugurtteihin ja leivänpäällisiin menee rahaa.

Olisi kamalaa jos pitäisi säännöstellä ruokaa, että jokainen saa ottaa soppaa vain yhden kauhallisen tms. Ruokaa pitää olla tarpeeksi.

Vierailija
196/226 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpönlöpö. Olen käynyt kouluni 80-90-luvulla ja jo silloin tiedettiin, että rasismi ei ole vain rotuun liittyvää. Itse taidat olla 2000-luvun lapsi, joka ei ole juuri koulussa kuunnellut?

Ai sä jatkat vielä vaikka kaikki näkee, että sä olet rasisti? Rodullistaminen on suuri ongelma, toivottavasti opit joskus tavoille.

Täällä on ainakin pari muuta keskustelijaa minun lisäkseni kommentoinut aivopieruihisi. Rasismi sanan etymologia juontaa juurensa sanoihin rotu ja oppi, suomeen sana tuli lainasanana joskus 1950- ja 1960-luvuilla englanninkielestä, sitä ennen käytössä oli sana rotusyrjintä. 1990-luvulla lehdistö, erityisesti sensaatiohakuinen keltainen lehdistö ja iltapäivälehdet laajensivat rasismi-sanan käyttötarkoitusta etenkin ikärasismiin kun laman aikana ja sen jälkeen pistettiin vanhempaa väkeä työpaikoilta kilometritehtaalle. Tästä seurasi se, että rasismi ei viitannut enää oikein mihinkään ja termi muuttui epämääräiseksi. Noin neljännesvuosisata sitten käydyn debatin jälkeen palattiin takaisin käyttämään enemmän syrjintä -sanaa. Ikäsyrjintä, sukupuolisyrjintä, uskonnollinen ja ideologinen syrjintä jne. ja rasismi viittaa juurikin etniseen syrjintään tai syrjintään ihonvärin tai taustan perusteella.

Rasismi on aina syrjintää enemmistöstä vähemmistöön tai vähemmistöstä enemmistöön, ensimmäinen esim. Yhdysvalloissa ja jälkimmäinen Etelä-Afrikan Apartheidin aikaan. Rasismi on hyvin universaalia, eikä ole liitoksissa pelkästään eurooppalaisuuteen tai länsimaalaisuuteen. Sitä esiintyy niin eri afrikan heimojen välillä, mustista valkoisiin, eri etnistä taustaa olevien aasialaisten välillä. Kannattaa lukea akateemista kirjallisuutta mieluummin kuin jotain rentoa feministiryhmää!

Ystävällisin terveisin,

Rasisti Original

Vierailija
197/226 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, tämä on roduttamista ja kohdistat syrjintää ja ennakkoluuloja roduttamaasi ihmisryhmään. Ei ole ihme, että Suomessa on rasismia niin paljon, kun nää toopet luulee voi ansa sanoa mitä vain, kunhan kohde ei ole ”erirotuinen” kuin he.

Tätä argumenttia on vähän vaikea ymmärtää kun se on niin huonosti kirjoitettu, mutta tässä ei ole kyse mistään ihmisroduista, ellei matala koulutus luo omaa rotuaan kantasuomalaisten sisälle. Kyse on puhtaasti stereotyyppisistä ennakkoluuloista työväenluokkaista maskuliinisuutta kohtaan. Nämä sterotypiat eivät ole tuulesta temmattuja, vaan havaittu myös kulttuurintutkimuksen parissa. Tietenkään kaikki amisnuoret eivät käyttäydy rahvaanomaisesti ja loisi teini-iästä lähtien muiden nurkissa syöden muiden ruokia, mutta kuten useampi keskustelija on havainnut, niin usemmiten nämä eivät ole mitään akateemisten perheiden poikia. Kyse on siis ennakkoluuloisesta suhtautumista tiettyjä yhteiskuntaluokkia kohtaan, joka on tyystin eri asia kuin mainitsemasi epämääräiset käsitteet roduista.

Vierailija
198/226 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkoko siellä kotona on notkua kaiket illat? Näin korona-aikana pikaruokaravintolat tarvitsevat työvoimaa. Kotona notkumisen sijaan voivat mennä tienaamaan omat fyrkkansa mäkkiin, heseen, burger kingiin tai subiin. Myös kotisiivouspalveluille on kova kysyntä! 60-80 tunnin osa-aikatyö kuussa kuitenkin tuo useamman satasen käyttörahaa ja työhön voi sisältyä myös ruokaetu.

Vierailija
199/226 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen perheitä, joissa vaan huomataan, että heille on muuttanut uusi perheenjäsen eikä asiasta keskustella. Poikaystävä poikaystävänä eikä avomiehenä teineillä. Jotain odotettavaa aikuisuuteenkin.

Vierailija
200/226 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ongelman jos rahasta on tiukkaa, silloin ei haluta ylimääräisiä suita ruokittavaksi. Itseäni ei haittaa yhtään laittaa isompia annoksia ja kutsunkin aina vieraat myös pöytään, tosin yritän etukäteen saada tietää onko tulossa kuinka monta ruokailijaa, jotta osaan varata ruokaa riittävästi. 

Erittäin mukavaa etenkin kesäisin grillata tai savustaa kalaa kun siinähän se valmistuu isompikin annos helposti. Ja kun ei ole omalle taloudelle ongelmallista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi viisi