Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muisti ei toimi, itken ilman syytä ja olen paisunut. Mikä on?

Vierailija
13.04.2021 |

Taustalla stressiä. Olisi kiva jos joku kertoisi ajatuksiaan tilanteesta.

Esimerkiksi nyt vuoden sisään on ollut pari muuttoa, kaupungin vaihtoja, työpaikkojen vaihtoa (koronan takia), opiskelun aloittamista, hurjasti uusia ihmisiä elämässä ja myös ihmissuhteiden päättymisiä ikävistä syistä.
Ollut paljon pettymyksiä ihmisiin liittyen kuten väkivaltaa, juoruilua, ystävät pettivät ja lopulta parisuhteen päättyminen.
Myös vanhempien sairaus yms. ovat harnittaneet.
Olen käynyt keskustelemassa näistä kyllä.

On niin paljon ollut kaikkea, että jossain vaiheessa kun jäin yksin niin masennuin aika pahasti ja päätin kokeilla hetken mielialalääkkeitä.
Lopetin ne monta viikkoa sitten, muutin pois kaupungista ja päätin aloittaa uuden elämän.

Sillä se masennus meni ohi ja voin nyt muuten ihan hyvin mutta en vain muista kunnolla.
Se on noloa. Sanojakin saa miettiä kun ei muista, pää on sumussa.
Keskittymiskyky herpaantuu, olen aivan väsynyt kun nyt on vielä työharjoittelu meneillään alalla, jota nyt opiskelen. Paljon on uutta vaikka työ onkin mielestäni ihan mukavaa.
On mennyt tosi hyvin siellä ja sain jo töitäkin mutta olen silti poikki nyt vaikka ihan ok menee nyt vaikeuksien jälkeen.
Olen voinut siis hyvin mutta just kun tulin kotiin niin ilman syytä purskahdin vain itkuun kuin pieni lapsi ja kirosin väsymystäni.

Kilpirauhasen vajis myös on mutta syön siihen aika isoa annosta thyroxinia.
Syön nyt terveellisesti ja liikuntaa päivittäin kevyesti tunnin suunnilleen.
Olen meinaan paisunutkin ihan järjettömästi lyhyessä ajassa. Se tapahtui silloin kun masennuin lopulta kaiken kanssa ja nyt on sitten kroppa ihan sekaisin.
Tuntuu ainakin siltä.

Olisko jotain neuvoja?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/25 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut masennuslääkkeet lisäävät ruokahalua ja painoa, johtuuko painonnoususi siitä? Unohtelu voi liittyä.myös masennukseen ja kilpirauhasen vajaatoimintaan myös.

Köy lääkärissä, kerro vaivasi, ja oireesi, niin lääkäri määrää tarvittavat tutkimukset.

Jatka liikuntaa ja terveellistä ruokavaliota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rautavarastot?

Liity fb kilpirauhasryhmään. Saat sieltä vertaistukea.

Vierailija
4/25 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla teki hormonaalinen ehkäisy tuollaisia vaivoja. Steriloinnin jälkeen kaikki oireet hävisi ja laihduin yli 10kg.

Vierailija
5/25 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tismalleen samat oireet kuin otsikossa. Olen raskaana.

Vierailija
6/25 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus, ressi, vaihdevuodet, raskaus, joku lääkitys. Valitse siitä.

Vierailija
7/25 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos.

Olen vielä nuori, joten pitäisi jaksaa touhuta kaikenlaista mutta en jaksa.

Kohta pari vuotta ollut hormonikierukka, tuskin siis olen raskaana.

Mielialalääkkeitä käytin varmaan max 2kk ja lopetin ne reilu kuukausi sitten. Oli pieni annostus.

Ehkä masennus sitten, en tiedä. Vituttaa.

Ap

Vierailija
8/25 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla että se kilpirauhaslääke hakee vielä oikeaa annostaan. Entä syötkö kortisonia?

Vierailija
9/25 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa siltä, ettei se sun masenuksesi parantunut ja poistunut, vaan ihan hyvinvoivana jyllää sinussa edelleen. Miksi lopetitkaan sen lääkityksen?

Vierailija
10/25 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonikierukka voi lähteä pois paikaltaan.

Oletko käynyt testaamassa, että kilpiraugashormonit olivat oikealla tasolla eli ei ole lääkitty yli tai ali.

Vierailija
11/25 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan normaalia, että noin monen muutoksen jälkeen on ” sekaisin”. Voi antaa ihan luvan kanssa masentaa, se ei ole epänormaalia eikä sairasta. Anna ajan kulua ja ota iisisti. Elämä jatkuu.

Vierailija
12/25 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilppari?

Vierailija
13/25 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla että se kilpirauhaslääke hakee vielä oikeaa annostaan. Entä syötkö kortisonia?

Teini-iästä asti sairastanut. Kai se on jotain traumaperäistä ja liittyy koko hermostoon jotenkin. Olen kova jännittäjä joskus ja stressaannun helposti. Sellainen fiilis vain on, että kilpirauhasen taustalla on myös fyysisen vajeen lisäksi henkisestä tilasta johtuvaa hormonien puutosta.

Tätä on siis hoidettu 10 vuotta ja annos on nyt 150mikrog. T4v ei koskaan nouse kovin korkealle oli annostus mikä hyvänsä.

En syö kortisonia. Meinaatko, että olisi lusämunuaisissa häikkää?

Minulla on vahva tunne, että oireeni voisivat oikeasti olla jotain traumaperäistä? Olen valitettavasti lähtösin erikoisesta perheestä ja traumatiasoitunut, kapseloitunut ja ehkä olen jumissa ja usein uupumuksen kierteessä.

En tietenkään tiedä mutta sitä olen pohtinut.

Ap

Vierailija
14/25 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukausi sitten tsh oli 1,4 ja T4v 13,9.

Lääkitys oli silloinkin 150mikrog.

Eli hyvät arvot muuten mutta T4v tuskin paljoa tuosta nousee vaikka toivoisin.

Ap

Vierailija
15/25 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahvat vitamiinit, etenkin B-vitamiinit, kannattaa ottaa ainakin joksikin aikaa käyttöön. Ei siis mitään tavallista monivitamiinia vaan jotain todella vahvoja.

Vierailija
16/25 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin joo, voisin kyllä B12-vitamiinia hakea heti huomenna.

Ap

Vierailija
17/25 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan uupumusoireilta.

Lähimuisti pettää, ei muista sanoja tai minne matkalla ja mistä juuri puhuttiin. Väsyttää koko ajan.

Kuvaamasa taustatarina selittäisi uupumisoireet, kuulostaa rankalta.

Uupuminen ei siis ole yhtä kuin masennus.

Vierailija
18/25 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin yksi "yksinkertainen" tapa, jolla osaltaan voi vaikuttaa hyvinvointiin, on varmistaa, että omat rautavarastot eli ferritiini on kunnossa, ihan vähintään 30, mielellään paljon enemmänkin. Kaikki oireet voi liittyä tuohonkin, tai ainakin pahentaa niitä. 

Vierailija
19/25 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeri laskee mielialaa, väsyttää, paisuttaa. Lisäksi vaikuttaa aivoihin, huonontaen niiden toimintaa.

Kannattaa vetää vaikka kuukauden detox kaikesta ylimääräisestä sokerista.

Vierailija
20/25 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fluoxetin voi rapauttaa muistin. Kokemusta sekä itseltä että lähipiiristä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kolme