Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ketoilun aloittaminen ja jatkuva nälkä

Vierailija
13.04.2021 |

Onko täällä muita ketoilijoita?
Olen nyt vasta muutaman päivän noudattanut ketogeenistä ruokavaliota ja tehnyt ketoruokia mm yhden kirjan ohjeiden mukaan. Mutta mulla on vähän väliä ihan hirveä nälkä vaikka olisin syönyt reilusti isomman annoksen kuin mitä em kirjassa yhdelle hengelle on määritelty. Ja vaikka söisin välipalaksi manteleita, avokadoa, juustoa ym rasvaista.
Olen kuullut, että ketoillessa on paljon harvemmin nälkä kuin normiruokavaliolla ja rasva tekee kylläiseksi. En tietenkään vielä ketoosissa ole, mutta mietin, että kuuluuko tän aloituksen olla oikeasti näin vaikeeta? Ei mulla ennen tällaista pohjatonta nälkää ole ollut...

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koitapas tätä aamu/välipalaa. Sekoita kannelliseen säilytysrasiaan 6rkl chian siemeniä kookomaitopurkilliseen ja loraus sitrustiivistettä mausteeksi. Anna seistä jääkaapissa yön yli ja siitä saat kätsästi "hiukopalan" kolmeen eri ateriaan ja varsinkin noihin alun nälkäkohtauksiin. On toiminut ainakin minulla. Makrojen määrää en muista mutta ne voit varmaan laskea jollain laskurilla.

Ketoillessa ei syödä mitään välipaloja.

En tiennyt tätä. Onko niistä siis ihan jotain haittaa?

Ap

ks linkki https://kohtiterveyttä.fi/keto-valipalat/

Kiitos tästä. Pitää ruveta juomaan tuota rasvakahvia enemmänkin nälän yllättäessä. Tai rasvatee voisi ajaa saman asian.

Ap

Ruokailun yhteydessä, ei välipalana.

Hyvä selvennys :).

Ap

Vierailija
42/72 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiahan on niin että alussa se voi syötättää normaalia enemmän mutta kun keho muuttuu polttamaan rasvaa nälät vähenee. Tähän menee muutamasta viikosta muutamaan kuukauteen.

Älä siis hätäile ja juo vettä

T. Ketolla 2.5vuotta

Kiitos kannustuksesta :).

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koitapas tätä aamu/välipalaa. Sekoita kannelliseen säilytysrasiaan 6rkl chian siemeniä kookomaitopurkilliseen ja loraus sitrustiivistettä mausteeksi. Anna seistä jääkaapissa yön yli ja siitä saat kätsästi "hiukopalan" kolmeen eri ateriaan ja varsinkin noihin alun nälkäkohtauksiin. On toiminut ainakin minulla. Makrojen määrää en muista mutta ne voit varmaan laskea jollain laskurilla.

Aika harva varmaan pystyy 24/7 ketoiluun? Kai näiden kevennysten tarkoitus on oppia uusi ja kenties terveellisempi ruokarytmi ja -valio joka kestää myös tuollaisen kevyen välipalailun.  Kannattaa kuunnella myös omaa oloaan eikä vain öyhöttää rintarottignlla ilman että antaisi järkevää apua kysyvälle.

Niin, sovelletaan joku ihan oma hämärä versio ja sitten tullaan suureen ääneen rääkymään, että ihan huono ruokavalio tuo ketoilu, ei toimi ollenkaan :D Vaikka ei siis oikeasti ole edes ketoillut. Nää on niin nähty.

Vierailija
44/72 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiennyt tätä. Onko niistä siis ihan jotain haittaa?

Ap

ks linkki https://kohtiterveyttä.fi/keto-valipalat/

Kiitos tästä. Pitää ruveta juomaan tuota rasvakahvia enemmänkin nälän yllättäessä. Tai rasvatee voisi ajaa saman asian.

Ap

Saattais muuten olla aiheellista sinunvähän googlettaa Keto ruokavalioita netistä, kun vähän tuntuu että se sinun kirjasi on aika suuntaa-antavaa laatua. Keto ohjeita nimittäin on vaikka ja kuinka kunhan vaan etsit.

Olen kyllä googlaillutkin niin ruokaohjeita kuin yleisiäkin ohjeita ketoilusta. Olen vain niin vanhanaikainen, että koen kirjaohjeiden seuraamisen helpommaksi ruokaa tehdessä. Ja tuossa kirjassa on jo valmiiksi esillä nuo makrot, tietysti suuntaa antavina, mutta helpottaahan se niiden laskemista.

Vierailija
45/72 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oot jättänyt kylmilteen noi hiilarit pois, niin nälkä voi olla huutava. Itse kun aloitin, olin jo vähentänyt reilusti viljoja yms. joten en tuntenut niin pahaa nälkää.

Suosittelen kuitenkin jatkamaan, ja rasvaa vaan kunnolla. Itsehän en seuraile makroja, mutta olen alusta asti valinnut ruokia niin ettei varmasti hiilarit mene yli 20-30g/vrk. Nyt kolmas kuukausi menossa. Vyötärö -10cm ja kiloja lähtenyt vajaa 10 myös. Energiatasot ovat nyt kohdillaan :)

Muista ne elektrolyytit ja paljon vettä!

Vierailija
46/72 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee sellaiset 9 päivää muutoksen jälkeen ja sitten normalisoituu. Paitsi, jos teen jotain "väärin", ei normalisoidu ollenkaan. Itse teen seuraavasti ja toimii hyvin:

1) Aamiainen 2) lounas 3) klo 16-17 pieni välipala ja 4) illallinen. Noiden välissä ei saisi olla välipaloja.

Esim.

klo 8-9: Hedelmistä ja marjoista smoothie. Kaurapuuroa. - ei rasvaa

klo 12-13: Täysjyväspagettia ja tomaattikastiketta - ei rasvaa

klo 16-17: esim kiwi TAI vähän juustoa ja metukkaa - siis jompikumpi, ei molempia

klo 20-21: Pihvi, grillivihanneksia ja salaattia - ei hiilaria

Ei ole nälkä kunhan hetken totuttelee. Lisäksi liikunta poistaa nälkää ainakin vähäksi aikaa.

Vierailija
47/72 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos oot jättänyt kylmilteen noi hiilarit pois, niin nälkä voi olla huutava. Itse kun aloitin, olin jo vähentänyt reilusti viljoja yms. joten en tuntenut niin pahaa nälkää.

Suosittelen kuitenkin jatkamaan, ja rasvaa vaan kunnolla. Itsehän en seuraile makroja, mutta olen alusta asti valinnut ruokia niin ettei varmasti hiilarit mene yli 20-30g/vrk. Nyt kolmas kuukausi menossa. Vyötärö -10cm ja kiloja lähtenyt vajaa 10 myös. Energiatasot ovat nyt kohdillaan :)

Muista ne elektrolyytit ja paljon vettä!

Hiilareita olin vähentänyt jo melkein parin kuukauden ajan ja kun siirryin gluteenittomaan parantaakseni raudan imeytymistä. Mutta varmasti se vaikuttaa silti vielä paljon.

Hienoja tuloksia olet jo saanut! Ja noita parempia energiatasoja itsekin tavoittelen :).

Ap

Vierailija
48/72 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika harva varmaan pystyy 24/7 ketoiluun? Kai näiden kevennysten tarkoitus on oppia uusi ja kenties terveellisempi ruokarytmi ja -valio joka kestää myös tuollaisen kevyen välipalailun.  Kannattaa kuunnella myös omaa oloaan eikä vain öyhöttää rintarottignlla ilman että antaisi järkevää apua kysyvälle.

Itse ketoillut jo useamman vuoden.

En pidä noita välipaloja mitenkään haitallisina, kunhan vuorokautinen hiilihydraattimäärä pysyy sen <20 g/vrk tasolla. Nälässä eläminen on monille se syy, että ei jaksa jotain ruokavaliota.

Jotta elimistön tarvittavat muutokset solutasolla tapahtuvat olisi tärkeää pitää aluksi tiukka linja siinä, että hiilarit pysyvät <20 g/vrk ja proteiinit ovat maksimissaan 1,5 g/kehon painokilo.

Jos on tarkoitus vähentää kehosta runsasta rasvamäärää, niin alle 20 g/vrk taso kannattaa säilyttää ainakin sen aikaa kunnes ollaan lähellä haluttua määrää.

Jos rasvaa ei ole tarvis kymmeniä kiloja vähennellä, niin itse pitäisin tiukan linjan ainakin pari kuukautta, ennen kuin lisäilisin hiilihydraatin määrää.

Tukevasti ketoosiin päästyä hiilihydraattimäärä voi vaihdella 0 - 50 g/vrk alueella.

Se olisi myöskin hyvä asia, että syöminen tapahtuisi vasta sitten kun tulee näläntunne

Ketoosissa ideana on, että annetaan elimistön hormonaalisen säätelyjärjestelmä kontrolloida kehon energiatarvetta, jolloin kehon rasvakoostumus tasoittuu ihmisen yksilölliselle tasolle.

Vierailija
49/72 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

bmi 20.5 kirjoitti:

Mulla menee sellaiset 9 päivää muutoksen jälkeen ja sitten normalisoituu. Paitsi, jos teen jotain "väärin", ei normalisoidu ollenkaan. Itse teen seuraavasti ja toimii hyvin:

1) Aamiainen 2) lounas 3) klo 16-17 pieni välipala ja 4) illallinen. Noiden välissä ei saisi olla välipaloja.

Esim.

klo 16-17: esim kiwi TAI vähän juustoa ja metukkaa - siis jompikumpi, ei molempia

Ei ole nälkä kunhan hetken totuttelee. Lisäksi liikunta poistaa nälkää ainakin vähäksi aikaa.

Miksi jaat tällaista sotkua? Eihän tuo ole ketoilua nähnytkään.

Vierailija
50/72 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

bmi 20.5 kirjoitti:

Esim.

Tuohan on Montinacin dieetti, ei keto-ruokavalio.

Vierailija
51/72 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Proteiiniparukat ovat hyviä näläntappajia. Sellainen missä ei ole sokeria, vaan polyoleja.

T. -22 kiloa vuodessa

Vierailija
52/72 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Proteiiniparukat ovat hyviä näläntappajia. Sellainen missä ei ole sokeria, vaan polyoleja.

T. -22 kiloa vuodessa

Vilkasepas ainesosaluetteloa :D  Kuuluuko tuollainen koktaili  ihmisen ravintoon?

Vierailija
53/72 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että ainakin minun havaintoni mukaan alkoholi ei (valitettavasti) sovi tähän kuvioon missään määrin. Olut ja terävät eivät todellakaan. Jotkut väittävät että viini olisi ok, mutta itselläni sekin vesittää tämän hyvin tehokkaasti. Sokeri kannattaa myös jättää kokonaan pois.

Tsemppiä! Kyllä se siitä lähtee ja kun pääset alkuun ja energiatasot nousee, niin homma muuttuu motivoivammaksi.

Vierailija
54/72 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista juoda tarpeeksi vettä. Monilla hirveä nälkä on todellisuudessa hirveä jano. Ja moni juo päivässä ehkä vain litran vettä tai ei sitäkään, joten ei ihme että tuntuu huonolta.

Enkä ole kuullut, että ketoillessa pitäisi syödä vain pieniä annoksia, tai että olisi edes määritelty mikä on yhden ihmisen oikean kokoinen annos. Joka paikassa hoetaan että ketoillessa saa syödä niin paljon kuin tahtoo eikä ole nälkä tai tarvitse laskea annoskokoja, ja että ketoillessa nimenomaan pitää syödä itsensä kylläiseksi eikä kärvistellä nälässä. Ainoa rajoite on se, että syö ketogeeniseen ruokavalioon sopivia ruokia ja monipuolisesti, eli niin että saa tarvittavat ravinteet eikä tule puutetta esim. vitamiineista tai raudasta.

Mutta ketojuomia ei kannata käyttää. Turhia makeutusaineita mukana. Ja muutenkin elimistö pitää saada itse tuottamaan ketoaineita, eihän siinä ole mitään järkeä, että saa elimistöön ketoaineita ulkopuolelta, koska silloin elimistö ei niitä itse tuota eikä laihtumista tapahdu. Myös vhh-asiantuntija lääkäri Antti Heikkilä kirjoitti joskus facebookiin, ettei hän suosittele ketojuomia kenellekään. Löytyy kun kirjoittaa googleen "ketojuomat antti heikkilä". Siksi en ihan käsitä, miksi ketokuningatar Annii lutkuttaa jatkuvasti ketojuomia ja suosittelee niitä asiakkailleen, ja miehensä Fred latkii päivittäin "elluja" eli elektrolyyttijuomaa. Eikö kannattaisi tehdä ruokavaliostaan sellainen, ettei ellujuomille ole tarvetta ja jos ketoaineita kroppaan haluaa, niin sitten ruokavalio sellaiseksi että elimistö niitä itse tuottaa.

Siksi en ihan jaksa noita ketoexperttipariskunnan ohjeita kun he puhuvat ihan puuta heinää. Ja varsinkin kun Annin mielipide asioihin on, että häntä ei tutkittu tieto kiinnosta ja on ihan se ja sama mitä joku virallinen lähde sanoo. Hän on asiasta jotain mieltä ja se on silloin fakta. No, se voi olla hänelle fakta, mutta hänen ei silti kannata väittää että se on se ainoa fakta, vaan hänen kannattaisi painottaa sitä että esim. Duodecimin tutkittu tieto on ristiriidassa hänen mielipiteensä kanssa ja tämä hänen mielipiteensä on tosiaankin vain hänen mielipiteensä, ei millään tavalla faktaa. Ne hänen ohjeensa kun voivat olla ihmisille hengenvaarallisia, jos ei asioista tiedä, joten jokaisen kannattaisi perehtyä ketogeeniseen ruokavalioon ihan itsekin kunnolla ja soveltaa niitä ohjeita itselleen oman terveytensä mukaan, ei Annin ohjeiden mukaan.

Vierailija
55/72 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muista juoda tarpeeksi vettä. Monilla hirveä nälkä on todellisuudessa hirveä jano. Ja moni juo päivässä ehkä vain litran vettä tai ei sitäkään, joten ei ihme että tuntuu huonolta.

Enkä ole kuullut, että ketoillessa pitäisi syödä vain pieniä annoksia, tai että olisi edes määritelty mikä on yhden ihmisen oikean kokoinen annos. Joka paikassa hoetaan että ketoillessa saa syödä niin paljon kuin tahtoo eikä ole nälkä tai tarvitse laskea annoskokoja, ja että ketoillessa nimenomaan pitää syödä itsensä kylläiseksi eikä kärvistellä nälässä. Ainoa rajoite on se, että syö ketogeeniseen ruokavalioon sopivia ruokia ja monipuolisesti, eli niin että saa tarvittavat ravinteet eikä tule puutetta esim. vitamiineista tai raudasta.

Mutta ketojuomia ei kannata käyttää. Turhia makeutusaineita mukana. Ja muutenkin elimistö pitää saada itse tuottamaan ketoaineita, eihän siinä ole mitään järkeä, että saa elimistöön ketoaineita ulkopuolelta, koska silloin elimistö ei niitä itse tuota eikä laihtumista tapahdu. Myös vhh-asiantuntija lääkäri Antti Heikkilä kirjoitti joskus facebookiin, ettei hän suosittele ketojuomia kenellekään. Löytyy kun kirjoittaa googleen "ketojuomat antti heikkilä". Siksi en ihan käsitä, miksi ketokuningatar Annii lutkuttaa jatkuvasti ketojuomia ja suosittelee niitä asiakkailleen, ja miehensä Fred latkii päivittäin "elluja" eli elektrolyyttijuomaa. Eikö kannattaisi tehdä ruokavaliostaan sellainen, ettei ellujuomille ole tarvetta ja jos ketoaineita kroppaan haluaa, niin sitten ruokavalio sellaiseksi että elimistö niitä itse tuottaa.

Siksi en ihan jaksa noita ketoexperttipariskunnan ohjeita kun he puhuvat ihan puuta heinää. Ja varsinkin kun Annin mielipide asioihin on, että häntä ei tutkittu tieto kiinnosta ja on ihan se ja sama mitä joku virallinen lähde sanoo. Hän on asiasta jotain mieltä ja se on silloin fakta. No, se voi olla hänelle fakta, mutta hänen ei silti kannata väittää että se on se ainoa fakta, vaan hänen kannattaisi painottaa sitä että esim. Duodecimin tutkittu tieto on ristiriidassa hänen mielipiteensä kanssa ja tämä hänen mielipiteensä on tosiaankin vain hänen mielipiteensä, ei millään tavalla faktaa. Ne hänen ohjeensa kun voivat olla ihmisille hengenvaarallisia, jos ei asioista tiedä, joten jokaisen kannattaisi perehtyä ketogeeniseen ruokavalioon ihan itsekin kunnolla ja soveltaa niitä ohjeita itselleen oman terveytensä mukaan, ei Annin ohjeiden mukaan.

Nämä ovat siis näitä "kokemusasiantuntijoita" jotka luottavat siihen että mikä toimii heillä, toimii kaikilla. Siksi millään virallisilla lähteillä, tai tutkimuksilla ei ole mitään väliä. Samalla varmasti sponsoroivat juuri näitä erillaisia juomia mitä latkivat. Ei kannata uskoa näitä "kokemusasiantuntijoita" vaan ihan oikeata lääketieteellistä tutkimusta. Lisäksi jokaisen kroppa toimii aina erilailla, jonkinlaisella virhemarginaalilla, joten vaika joku toimii toisella, se ei välttämättä toimi samallalailla tai yhtä hyvin sinulla.

Vierailija
56/72 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. -22 kiloa vuodessa

Niissä harvoin on laadukasta proteiinia, muutama kirjoitus laatuasioista ja lisäravinteista.

https://www.bodylab.fi/shop/onko-bcaa-si-1349c1.html&nbsp;

https://www.pispalanwoima.info/40850&nbsp;

https://thefeed.com/blogs/news/what-does-pharmaceutical-grade-mean&nbsp;

Vierailija
57/72 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki ketoositestitikut. Auttavat alussa huomaamaan milloin ketoosi alkaa ja silloin katoaa myös nälkä. Jos sulla on vaan jatkuvasti nälkä niin tod näk et ole ketoosissa.

Vierailija
58/72 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäät proteiinin suhdetta ruokavaliossa kunnes löydät sellaisen tasapainon joka pitää nälän poissa ja laskee painoa. Vaikka proteiinin muuttumisesta ylimääräiseksi energia (ja sitä myöden lopulta läskiksi) varoitellaan, niin todellisuudessa sitä ylimääräistä proteiinia saa syödä aika paljon ennen kuin em. tapahtuu.

Vierailija
59/72 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montignac on ketoosiin perustuva menetelmä. Ei siis roskaa tässä ketjussa.

Vierailija
60/72 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinkuin jo yllä mainittiin, ensimmäiset viikot pitää syödä kunnon annoksia. Siis sen verran, että nälkä lähtee ja on kylläinen olo. Ja sitä kunnon ketoruokaa syödään niin monta kertaa päivässä, kun on oikeasti nälkä. Ei välipaloja. Pitää myös juoda runsaasti (2-3l) vettä/makeuttamaotonta vichyä, koska hiilihydraattivarastojen kadotessa nesteet lähtee liikkeelle ja nestehukan vaara on todellinen. Suosittelen alkuviikon hätäensiavuksi kaupoista saatavaa keto elektrolyyttijauhetta, sillä pääsee nopeasti kuntoon jos alkaa tulla huonoa oloa tms. Itsekin luulin saaneeni tarpeeksi elektrolyyttejä ihan suolasta ja magnesiumista jne, mutta niinpä vain iski ns. ketoflunssa (eli nestehukan oireet). 

Ja missään nimessä ei saa kitsastella rasvan kanssa! Ei sitä juomaan tarvitse alkaa, mutta ei myöskään saa nipistää rasvan saannista. Rasvan kanssa kitsastelu tekee sen, että nälkä on jatkuvaa. 

Tsemppiä sulle. Alku aina hankalaa, mutta kannattaa vaan hammasta purren jatkaa, sillä palkinto on tosi mahtava! :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yhdeksän