Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ostanko liikaa vaatteita jos niihin menee n. 300 e vuodessa?

Vierailija
13.04.2021 |

kertokaas!

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten tyylittömyys ei johdu valituista vaatteista vaan siitä että vaatteet käytetään nuhjuisiksi asti mitä ap:n budjetti kertoo hyvin.

Suurin osa kulkee rääsyissä jostain kumman syystä. Itsekin muistan vanhempieni ikäluokan levittäneen "rumat ne vaatteilla koreilee" - idiotismia. Olen 46.

Suomen suurin vaatekauppa on Prisma

Helpompi Prismasta on löytää hyvälaatuisia materiaaleja ja vatteita kuin jostain MenkkaHaukalta tai NewYorkerista.

Vierailija
22/49 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostatko yhden tai pari arvokkaampaa vaatetta vai parin euron rättejä 🤔

No yleensä ostan paidat 5-15 euroa, hupparit 15-30e, farkut 40e, t-paidat 5-10e jne

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mitä ostat ja miksi, jos tulee tarpeeseen niin ei se paha summa ole. Itsellä menee varmaan 50-100€ vuodessa, ostan vain tarpeeseen. Tänä vuonna on toistaiseksi mennyt vain 10€.

Vierailija
24/49 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvältä tuo budjetti minusta kuulostaa keskivertonaiselle.

Jos metsästää laatua alennusmyynneistä, voi 100-150 eurolla löytää pitkäikäiset ja hyvät kengät, takin tai urheilutakin. Laadukkaiden vaatteiden ostajan ei tarvitse uusia noita joka vuosi, mutta luultavasti joka vuosi tulee suunnilleen yksi tuollainen kalliimpi ostos, kun joku vanha vaate on tullut tiensä päähän. Jäljelle jää 150-200 muihin vaatteisiin. Hyvä t-paita maksaa noin 40 euroa, alennuksessa 20-30. Neule tai laadukkaat housut ovat hinnakkaampia. Mutta eipä ihminen montaa uutta vaatetta vuodessa tarvitse, jos ostaa laatua.

Tämä budjetti ei riitä välttämättä, jos tarvitsee vaikkapa erikoisliikkeistä rintaliivejä. Tai jos työ vaatii paljon pukeutumiselta.

Vierailija
25/49 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos metsästää laatua alennusmyynneistä, voi 100-150 eurolla löytää pitkäikäiset ja hyvät kengät, takin tai urheilutakin. Laadukkaiden vaatteiden ostajan ei tarvitse uusia noita joka vuosi, mutta luultavasti joka vuosi tulee suunnilleen yksi tuollainen kalliimpi ostos, kun joku vanha vaate on tullut tiensä päähän. Jäljelle jää 150-200 muihin vaatteisiin. Hyvä t-paita maksaa noin 40 euroa, alennuksessa 20-30. Neule tai laadukkaat housut ovat hinnakkaampia. Mutta eipä ihminen montaa uutta vaatetta vuodessa tarvitse, jos ostaa laatua.

Tämä budjetti ei riitä välttämättä, jos tarvitsee vaikkapa erikoisliikkeistä rintaliivejä. Tai jos työ vaatii paljon pukeutumiselta.

Mitä vikaa 10-15 e t-paidoissa? Itsellä ne kestää monta vuotta :)

Vierailija
26/49 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä vikaa 10-15 e t-paidoissa? Itsellä ne kestää monta vuotta :)

Ei mitään, jos ei odota muutamaa vuotta pidempää aikaa. Ihan hyvä ikä sekin on nykyaikana t-paidalle, halvimpien rääsyjen kohdalla kyse on kuukausista. Itse toivon t-paidan säilyvän uudenveroisena (nypyttömänä ja haalistumattomana) ainakin muutaman vuoden, ja palvelevan senkin jälkeen kotipaitana vuosikymmenenkin.

Vierailija
27/49 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et. 

Vierailija
28/49 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee vuodessa vaatteisiin ja kenkiin yhteensä n. 500-800 euroa. Toki kengät kalleimpia hankintoja, esim nahkasaappaat, talvikengät ja hyvät juoksulenkkarit on kaikki satasen tai yli, samoin laadukkaat takit maksaa. 300 kuulostaa vähältä jos siinä on mukana urheiluvaatteet ja kengät.

Vierailija
29/49 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla menee vuodessa vaatteisiin ja kenkiin yhteensä n. 500-800 euroa. Toki kengät kalleimpia hankintoja, esim nahkasaappaat, talvikengät ja hyvät juoksulenkkarit on kaikki satasen tai yli, samoin laadukkaat takit maksaa. 300 kuulostaa vähältä jos siinä on mukana urheiluvaatteet ja kengät.

Mutta eihän joka vuosi tarvitse ostaa uusia urheiluvaatteita ja kenkiä? Itsellä ainakin hyvät, joka päiväisessä käytössä olevat lenkkarit kestävät 2-3 vuotta.

Vierailija
30/49 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et. Nykyvaate ja kenkä kuluu helposti, vaikka kestävää etsisi.

Vierailija
31/49 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta eihän joka vuosi tarvitse ostaa uusia urheiluvaatteita ja kenkiä? Itsellä ainakin hyvät, joka päiväisessä käytössä olevat lenkkarit kestävät 2-3 vuotta.

No, juoksukenkien iskunvaimennus kestää n. 1000 km ja jos juoksee vuosittain 1500 km niin käytännössä joka vuosi tulee ostettua uudet kengät, vaikka onkin useampia pareja kierrossa. Ja kun urheiluvaatteet pesee joka käytön jälkeen, niin niitäkin pitää olla useampia kierrossa, ettei joka päivä tarvi pesukonetta pyörittää. Hyvälaatuisetkin vaatteet kuluu siihen malliiin, että n 5 vuotta alkaa olla jo aika kulunut.

Vierailija
32/49 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et osta. Toimeentulotuen perusosasta on yksinasujalle varattu laskennallisesti 544 euroa vuodessa vaatteisiin ja jalkineisiin.

Vierailija
33/49 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu paljon. Esim. juoksulenkkareiden käyttöikä on rajallinen - etenkin, jos jaloissa on asentovirhettä. Lisäksi yksillä lenkkareilla voi olla haastavaa pärjätä koko vuotta. Voi rulla tarve ostaa esim. juoksuun, kävelyyn tai talveen soveltuvia jalkineita.

Olet siis oikeassa. Välttämättä ei tarvitse. Monella kuitenkin tarve on tiheämmälle uusimiselle ☺️

Vierailija
34/49 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika lailla n. 300-400 eur menee mulla vaatteisiin vuodessa. Tähän asti on mennyt alle 100 eur tänä vuonna ja olen ostanut kahdet farkut, talvitakin ja kaksi paitaa. Farkkujen lähtöhinta oli n. 50 eur, mutta sain loppualesta 7 eur/kpl, oli kyllä todellinen löytö. Alesta nuo paidatkin ja talvitakki löytyi. Pitäisi ostaa sandaalit ja jotkut kävelykengät, sandaaleihin saattaa mennä noin 50 eur, nahkaiset pitää olla. Ostan vaatteita kirppariltakin, jos vain löytyy. Rintsikoihin saattaa mennä reilu 100 eur vuodessa (mulla on isompi koko, tilaan Lumingerieltä n. kolmet vuodessa).

Vierailija
35/49 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla menee moninkertaisesti tuo, kuukaudessa jo 500. Ostan vain laadukkaita vaatteita, ulkoiluasuja, kenkiä jne.

Vierailija
36/49 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee n 2000€/vuodessa vaatteisiin. Olen budjetoinut vaatteisiin, kenkiin, ym. 160€/kk. Ostan vain laadukkaita vaatteita, joiden toivon kestävän min. 10 vuotta. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, rttä talvitakin hinta voi olla 700-800 €, eli vuodessa ei välttämättä osta montaakaan vaatekappaletta. Valitettavasti aina hinta ei takaa laatua ja harmittaa, jos kallis vaate ei kestäkään hyvänä toivomaani aikaa.

Vierailija
37/49 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin itse voit tietää. Riippuu siitä, onko sinulla rahaa ja millaisia vaatteita tarvitset työn ja harrastusten puolesta. Minun puolestani voit ostaa kolmesatasellasi vaikka yhden ainoan merkkihupparin jos sellainen sua miellyttää.

Vierailija
38/49 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu oletko ostanut laadukkaita vaatteita vai jotain H&M:n rättejä. Jos laadukkaita vaatteita ostaa 300e (kirppareiltakin tekee toisinaan

hyviä löytöjä) ei summa ole paha.

Vierailija
39/49 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella vähältä kuulostaa. Itse pidin joskus kirjaa, ja minulla menee vuodessa noin 1500, enkä tosiaan shoppaile viihteeksi. Ostan paljon käytettynä, vältän halpamuotia.

Vierailija
40/49 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo kuulostaa varsin paljolle, jos mukana ei ole kalliimpia vaatteita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kuusi