Häpeävätkö muutkin matkailuaan?
Yhteiskunnan ilmapiiri on muuttunut vuodessa täysin: jopa kotimaan matkailua paheksutaan, vaikka sen tekisi junalla. Itse aloin veganiksi ja lopetin lentomatkailun jo 4 vuotta sitten. Silloin myös päätin että jätän lapset tekemättä. Mutta viimeisen vuoden aikana olen tuntenut huonoa omatuntoa jopa bussilla matkustamisesta (käyn lähitöissä). Kaikki kivihiileenja öljyyn liittyvä ahdistaa.
Kommentit (29)
Ei ole tapana huudella reissuista, mutta en kyllä ole nyt koronan takia matkustanut, mutta Alpeille olisi kyllä mukava päästä patikoimaan mieluusti vielä syksyyn mennessä.
En häpeä, mutta pidän idiootteina kaikkia niitä, jotka laittavat matkoiltaan kuvia someen. Ihan v tun teennäistä.
Vierailija kirjoitti:
En tietenkään häpeä, pikemminkin päinvastoin.
Mä aina sanon että kun en ole lisääntynyt, voin ihan huoletta lennellä ja autoilla. Ihan turhaan sitä paitsi pidetään lentomatkailua jonain maailman pahimpana asiana, kannattais vähän opiskella mikä tuottaa mitäkin päästöjä.
Lisääntyminen on luonnollista. Matkustaa voi monella eri tapaa. Myös perheellisillä on oikeus matkustaa siinä missä sinulla. Fiksut ihmiset kasvattavat lapsensa matkustamaan ja kuluttamaan ympäristöä huomioiden. Lapseton ei tee yhtään paremmin, jos ei edes yritä vähentää hiilijalanjälkeään, joka on hänelle yksilökohtainen, ei sidoksissa syntyneisiin toisiin ihmisiin. Jos haaveilee lapsesta, ei kannata jäädä lapsettomaksi. Lapsissa on tulevaisuus meidänkin jälkeen. Adoptoida saa, mutta biologinen lapsi on lisäksi biologisesti sukua jatkava.
En todellakaan häpeä. Olen tiennyt matkailun ympäristövaikutuksista jo kauan ennen kuin niistä alettiin mediassa puhumaan. Se ei siis muuttanut suhtautumistani, koska ei ollut uusi tieto minulle.
En häpeä. Tuo ympäristökeskustelu tuntuu olevan kovin pistemäistä: milloin lentäminen on kaiken pahan alku ja juuri, milloin sähköauto pelastaa maailman, milloin kasvissyönti laskee CO2 päästöt lattiasta läpi... Samaan aikaan juurikin kissavideoiden katselu tai vauva.fin selaaminen aina vaan paranevien nettiyhteyksien myötä kuluttaa enemmän energiaa kuin lentoliikenne, soijaa rahdataan toiselta puolen maailmaa ja pienet kongolaiset kädet kaivavat maametalleja sähköautoihin kaivoksissa, joiden myrkkypäästöt menevät suoraan luontoon.
Olen ihan valmis jättämään huvikseen matkustamisen sinä hetkenä, kun jonkinlainen kokonaistilanteen hallinta syntyy...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tietenkään häpeä, pikemminkin päinvastoin.
Mä aina sanon että kun en ole lisääntynyt, voin ihan huoletta lennellä ja autoilla. Ihan turhaan sitä paitsi pidetään lentomatkailua jonain maailman pahimpana asiana, kannattais vähän opiskella mikä tuottaa mitäkin päästöjä.
Lisääntyminen on luonnollista. Matkustaa voi monella eri tapaa. Myös perheellisillä on oikeus matkustaa siinä missä sinulla. Fiksut ihmiset kasvattavat lapsensa matkustamaan ja kuluttamaan ympäristöä huomioiden. Lapseton ei tee yhtään paremmin, jos ei edes yritä vähentää hiilijalanjälkeään, joka on hänelle yksilökohtainen, ei sidoksissa syntyneisiin toisiin ihmisiin. Jos haaveilee lapsesta, ei kannata jäädä lapsettomaksi. Lapsissa on tulevaisuus meidänkin jälkeen. Adoptoida saa, mutta biologinen lapsi on lisäksi biologisesti sukua jatkava.[/quote]
Minkä takia sen just sen oman suvun on jatkuttava? Itsekkyyden ja kulutuskulttuurin huipentumaa. Maailma on täynnä ilman perhettä olevia lapsia. Arvostan adoptiovanhempia miljoona kertaa enemmän, kun kykenevät rakastamaan mahdollisesti pahoin traumatisoituneita lapsia ja kasvattamaan heistä yhteiskuntakelpoisia.
En häpeä. Suku asuu ympäri maailmaa ja minusta on mukavaa tavata heitä ja samalla tutustua muihin kulttuureihin ja nauttia muiden maiden kulttuuritarjonnasta.
Vierailija kirjoitti:
En häpeä, mutta pidän idiootteina kaikkia niitä, jotka laittavat matkoiltaan kuvia someen. Ihan v tun teennäistä.
BUHAHHAHAAHAHHAHAHHAHAHAHAHHAHA!!!!!!!!!!
No, kerropas nyt meille mistä "saan" laittaa kuvia someen?
Onko takapiha sallittu? Pikkukaupunki junttilassa? Veneen kannelta?
En häpeä. Lähden reissuun heti kun on mahdollista. Matkailu on elämän suola.