Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asun eron jälkeen yksin omakotitalossa ja välillä ahdistaa oma osaamattomuus ja tietämättömyys. Onko täällä muita ja miten olet selvinnyt?...

Vierailija
13.04.2021 |

.

Kommentit (95)

Vierailija
81/95 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin pärjäsin, asuin 13 vuotta lasten kanssa talossa, joka jäi eron jälkeen minulle. Toki joskus kenkutti, esim. kun maalasin talon, mutta siitäkin selvisin. Lumityöt ja nurmikon leikkuu joskus tympi, mutta oli ihanaa kun saimme asua lasten kanssa omassa rauhassa (kerrostaloon lähden vain kilon palasina) ja oli pihaa temmeltää. Meillä oli sähkölämmitys tuettuna takalla ja puuhellalla, kiuas oli puulämmitteinen.

Taatusti olisi ollut kalliimpaa asua vuokralla samoilla neliöillä, eikä täällä niin isoja rivitalohuoneistoja edes ollut, edes ostettavaksi.

Menin aina ”pelkoa päin” eli kun joku asia pelotti, otin selvää ja tein, joka kerta huomasin, että eipä tuo kummoinen juttu ollut.

Nyt olen eläkeläinen ja asun tilavasti pienrivarissa keskellä pikkukaupunkia, tämä on just hyvä vanhukselle. Kaikki on valmista mutta omaa pihaa on juuri sopivasti. Talo on uudehko, joten tuskin isoja korjauksia minun elinaikanani tulee eteen.

Vierailija
82/95 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

johan se mies sanoi 15v. sitten, jotta suurin virhe oli naimisiin meno. Lapsia piti pukata 4, luulitko jotta ne piti liiton kasassa.Nyt vielä miehen työt loppui, asuntoautossahan tähänkin asti pihalla asui, kun niin pieni talo oli tuolla kartaalla. Tosin liki aikuisiahan ne vanhemmat lapset jo lie.

Omalaatuinen käytöksesikö oli se lopullinen syy....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/95 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaveri jäi asumaan omakotitaloon eron jälkeen ja tajusi, että mies ei ollut hoitanutkaan asioita kunnolla. Aiemmin ei ollut sekaantunut asioihin, kun mies oli halunnut yksin ne hoitaa. 

Tyypillinen eronneen naisen miehensyyllistämisloru, jota kerrotaan kavereille oman itsetunnon pönkittämiseksi ja eron henkiseksi käsittelemiseksi kun oma maailma on järkkynyt.

Tämä.

Eronneen naisen puheissa ex-mies on usein joku tai useampia seuraavista:

-narsisti

-alkoholisti

-saamaton

-hullu

Sillä ei ole merkitystä, onko mies oikeasti sellainen vai ei ja mitkä eron todelliset syyt ovat. Syyllinen on mies ja mies on paska.

Vierailija
84/95 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talo myyntiin ja muuta kerros- tai rivitaloon. Itse en jäisi ok-taloon jos eroaisin, suuressa talossa on paljon työtä ja valtavat asuinkulut.

No eihän ole. Halvempaa asuminen on omakotitalossa. Työmääräkin on yleensä ihan itse valittavissa, vai osaatko luetella niitä sinun mielestä paljon työtä vaativia juttuja?

Omakodin kustannuksiin verrattuna osakeluukkujen vastikkeet ovat nykyää aivan järkyttävän kalliita 400-500 e/kk. Sitten kun tulee se putkiremontti niin 20 000e on ihan alakanttiin. Sillä remontoi OK-taloa aikalailla. On tietenkin hyvä jos osaa tehdä jotain itsekin, joten poravasara vaan muijillekin käteen.

Entäs se omakotitalon hinta? Asun erittäin viihtyisällä alueella pienkerrostalossa ja tuossa vieressä on omakotitalo myynnissä 2,5 miljoonan euron hintaan. Maksan vastiketta 160 euroa kuussa ja taloyhtiö on erittäin hyvässä kunnossa. 

Sinun kerrostaloluukkusiko ei maksanut mitään? Neliötkin ovat ihan samat kuin naapurin ok-talossa? Oletko jotenkin yksinkertainen?

No ei maksanut paljon vaan ostinn hyvän asunnon erittäin edullisesti. Tosin hinnatkin ovat nyt nousseet paljon, mutta en olisi ostanut omakotitaloa tältä alueelta ennekään, kun pienkerrostalossa saa ihan samat edut pihoineen. 

Tuollaisella vastikkeella väität siis saavasi pienkerrostalosta samat neliöt kuin 2,5 miljoonan omakotitalossa? Miksi valehtelet? Oletko tosiaan noin kateellinen?

Täh? Enhän minä mistään asunnon neliöistä puhunut vaan sijainnista, ympäristöstä ja pihasta. En minä asuntoon tarvitse mitään lisäneliöitä. 

Puhuit samoista eduista. Tietenkin isot neliöt on etu. Ei kukaan voi olla niin tyhmä, että vertaa 200-neliöistä taloa 20-neliön yksiöön, eihän? 

Mulle sijainti ja ympäristö on se kaikkein tärkein asia eikä isot neliöt ja vielä kun on pihakin käytössä, niin mitä tässä muuta tarvitsee? Ja kyllä vertaan, koska minulle riittää paremmin kuin tarpeeksi tämän asunnon neliöt enkä kokisi saavani mitään lisäetua tuosta viereisestä isosta talosta. 

Siis olet todellakin yksinkertainen. Tietenkin asunnossa maksavat myös ne neliöt. Et sinä voi verrata ja pöyristellä jonkun pikkuluukun vastiketta ison omakotitalon myyntihintaan. Jotain järkeä olisi suhteuttaa se vastikkeesi sinun neliöihisi ja verrata ok-talon kuukausittaisia kuluja sen neliöihin suhteutettuna. 

Sinä et nyt ymmärrä, että puhun vain omasta puolestani. Minulle ne lisäneliöt eivät merkitsisi yhtään mitään vaan olen enemmän kuin tyytyväinen tähän nykyiseen asumismuotoon tällä alueella ja tällä sijainnilla. 

Sinä itse otit puheeksi sen naapuritalon myyntihinnan ;) ja vertasit sitä omaan vastikkeeseesi. Täytyyhän sinun nyt ymmärtää etteivät ne ole edes vertailukelpoisia kokonsa puolesta. Mitään muuta syytä ei sinulla ollut mainita sitä talon myyntihintaa kuin pelkkä kateellisuus ;)

Kateellinen mistä? Siitä myyntihinnasta? Et nyt tajunnut mitä tarkoitin, mutta anna olla. 

Vierailija
85/95 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskokaa tai älkää, elämä on ihanaa!

Vierailija
86/95 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opit kyllä, vähitellen. Eikä siitä koskaan tuu valmista. Ei talosta eikä oppimisesta.

Älä stressaa

Vierailija
87/95 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahdistus loppuu kun googletat ja otat selvää.

Niin teenkin mutta joskus tieto lisää vain tuskaa. Kysymällä selviää mutta lähinnä se, että ei edes huomaa kysellä kaikkea hyvissä ajoin. Ei vaan tiedä.

Mitkä asiat siellä on niin vaikeita? Annatko esimerkkejä. Vähän vaikea käsittää, että mikä pikkuisessa tulossa voi mennä yli ymmärryksen niin pahasti.

Vierailija
88/95 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talo myyntiin ja muuta kerros- tai rivitaloon. Itse en jäisi ok-taloon jos eroaisin, suuressa talossa on paljon työtä ja valtavat asuinkulut.

No eihän ole. Halvempaa asuminen on omakotitalossa. Työmääräkin on yleensä ihan itse valittavissa, vai osaatko luetella niitä sinun mielestä paljon työtä vaativia juttuja?

Omakodin kustannuksiin verrattuna osakeluukkujen vastikkeet ovat nykyää aivan järkyttävän kalliita 400-500 e/kk. Sitten kun tulee se putkiremontti niin 20 000e on ihan alakanttiin. Sillä remontoi OK-taloa aikalailla. On tietenkin hyvä jos osaa tehdä jotain itsekin, joten poravasara vaan muijillekin käteen.

Entäs se omakotitalon hinta? Asun erittäin viihtyisällä alueella pienkerrostalossa ja tuossa vieressä on omakotitalo myynnissä 2,5 miljoonan euron hintaan. Maksan vastiketta 160 euroa kuussa ja taloyhtiö on erittäin hyvässä kunnossa. 

Sinun kerrostaloluukkusiko ei maksanut mitään? Neliötkin ovat ihan samat kuin naapurin ok-talossa? Oletko jotenkin yksinkertainen?

No ei maksanut paljon vaan ostinn hyvän asunnon erittäin edullisesti. Tosin hinnatkin ovat nyt nousseet paljon, mutta en olisi ostanut omakotitaloa tältä alueelta ennekään, kun pienkerrostalossa saa ihan samat edut pihoineen. 

Tuollaisella vastikkeella väität siis saavasi pienkerrostalosta samat neliöt kuin 2,5 miljoonan omakotitalossa? Miksi valehtelet? Oletko tosiaan noin kateellinen?

Täh? Enhän minä mistään asunnon neliöistä puhunut vaan sijainnista, ympäristöstä ja pihasta. En minä asuntoon tarvitse mitään lisäneliöitä. 

Puhuit samoista eduista. Tietenkin isot neliöt on etu. Ei kukaan voi olla niin tyhmä, että vertaa 200-neliöistä taloa 20-neliön yksiöön, eihän? 

Mulle sijainti ja ympäristö on se kaikkein tärkein asia eikä isot neliöt ja vielä kun on pihakin käytössä, niin mitä tässä muuta tarvitsee? Ja kyllä vertaan, koska minulle riittää paremmin kuin tarpeeksi tämän asunnon neliöt enkä kokisi saavani mitään lisäetua tuosta viereisestä isosta talosta. 

Siis olet todellakin yksinkertainen. Tietenkin asunnossa maksavat myös ne neliöt. Et sinä voi verrata ja pöyristellä jonkun pikkuluukun vastiketta ison omakotitalon myyntihintaan. Jotain järkeä olisi suhteuttaa se vastikkeesi sinun neliöihisi ja verrata ok-talon kuukausittaisia kuluja sen neliöihin suhteutettuna. 

Sinä et nyt ymmärrä, että puhun vain omasta puolestani. Minulle ne lisäneliöt eivät merkitsisi yhtään mitään vaan olen enemmän kuin tyytyväinen tähän nykyiseen asumismuotoon tällä alueella ja tällä sijainnilla. 

Sinä itse otit puheeksi sen naapuritalon myyntihinnan ;) ja vertasit sitä omaan vastikkeeseesi. Täytyyhän sinun nyt ymmärtää etteivät ne ole edes vertailukelpoisia kokonsa puolesta. Mitään muuta syytä ei sinulla ollut mainita sitä talon myyntihintaa kuin pelkkä kateellisuus ;)

Kateellinen mistä? Siitä myyntihinnasta? Et nyt tajunnut mitä tarkoitin, mutta anna olla. 

Kateellinen siitä talosta tietysti. Miksipä muuten olisit maininnut sen hintaa, jos et muka edes itse haluaisi sellaista. Hassu olet :)

Vierailija
89/95 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä sinä vertasit oman polkupyöräsi vuosihuollon hintaa suurperheen tila-auton ostohintaan ja sitten kauhistelit, että onpa kallista, en minä vaan perheettömänä haluaisi isoa tila-autoa. Ei kovin älykästä touhua sinulta.

Vierailija
90/95 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ethän sä sitten voi verrata asuntoasi mihinkään 2,5 miljoonan omakotitaloon?!

Vierailija
91/95 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin ex mies hoiti kaikki talotekniikkaan liittyvät jutut, luulin että osaa tai niin kai hän luuli itsekin. Nyt kun eron jäljeen lunastin talon ja aloin selvitella asioita ja olen hommannut ammattilaisa paikalle, kun en ole itse osannut. Kaikenlaista viritystä ja hoitamattomuutta selvinnyt ja niitä on vuoden aikana tässä korjailtu. Onneksi mitään vahinkoa ole päässyt tapahtumaan.

Mitä viritystä ja hoitamattomuutta? Ihan mielenkiinnosta kysyn.

Vierailija
92/95 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin ex mies hoiti kaikki talotekniikkaan liittyvät jutut, luulin että osaa tai niin kai hän luuli itsekin. Nyt kun eron jäljeen lunastin talon ja aloin selvitella asioita ja olen hommannut ammattilaisa paikalle, kun en ole itse osannut. Kaikenlaista viritystä ja hoitamattomuutta selvinnyt ja niitä on vuoden aikana tässä korjailtu. Onneksi mitään vahinkoa ole päässyt tapahtumaan.

Et sinä mitään vastausta tule saamaan. Nämä ovat niin jänniä, ihan hitosti on hommia ja kaikki on mieheltä jäänyt tekemättä. Pitkän tinkaamisen jälkeen saattaa vastauksena olla, että keittiön kaappien ovet on ollut päivittämättä jo kymmenen vuotta ja kylppärin kaakelien väriin on mamma kyllästynyt eikä mies suostu ehjiä vaihtamaan toisen värisiin. Nuo ovat sitten niitä syitä, että talo mätänee pystyyn :D

Vierailija
93/95 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistus loppuu kun alat tehdä niitä asioita, ja huomaat ettei ne niin ihmeellisiä ole. Kysy neuvoa, teetä osa ulkopuolisella. Säästä ensi vuoden töihin ennalta, kun kerran voit ne itse suunnitella ja budjetoida. Harva homma menee miksikään vuodessa.

Ostin myös tämän talon eron jälkeen, ja ainoastaan sähköasennukset on sellaisia, mihin aina tarvitsen jonkun tekemään.

Maalaan sisältä ja ulkoa, leikkaan puut ja pensaat, nurmikon, teen lumityöt. Renkaat vaihdatan. Talon maalautin ja asennutin terassilasit. Auto on aina muutenkin käytetty huollossa.

Lähinnä kaikkien laitteiden putsausta pölystä ja kurkistelua, että kaikki paikat on kuivat ja ehjät. On hyvä kun ei ole kellaria, ja ullakko on tuulettuva kylmä. Lämmityskin on suora sähkö ja asennutin ilmalämpöpumpun. Ei ole öljykattiloita ja muita. Helppo talo.

Vierailija
94/95 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmanvaihtokoneen poistoputki oli asennettu väärin, säätökytkintä ei oltu koskaan asennettu sinne minne piti, suodattimet vaihdettu ties koska. Lämminvesivaraaja oli ihan liian viileällä. Varaston ilmanvaihtoräppänät tukittu kiinni. Antennijohtot oli sellainen jatkoliitinhässäkkä, että niistä ei ammattilainenkaan saanut tokkkua. Tässä nyt jotain.

Vierailija
95/95 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista ja rohkaisusta! Mökkitalkkarit ja Tori siis apuun tarvittaessa, google myös. Loppujen lopuksi syytä ahdistukseen ei taidakaan olla, osaan jo paljon. Laaja kotivakuutus tuo turvallisuuden tunnetta sekin. Mukavaa päivää kaikille : ) Ap

Kyllä varmaan osaat ja opit ap. Me rakennutimme hulppean kakkoskodin ( okt) kuuskymppisenä. Hallitsen kaiken nyt 7- kymppisenä jos ukko sattuu kupsahtamaan. Toki en kiipeä kattotiilejä tarkistamaan jo turvallisuuden talia, mutta kaikki juoksevat jutut handlaan kyllä. Loput palvelut ostan , joita ei saa/voi itse tehdä. Hiukan vaan nettiä jalukutaitoa kehiin, niin neuvot löytyy alle aikayksikön.

Ikäni olen asunut kerros tai rivitalossa ,jossa asun edelleen vakituisesti.

Eihän siihen munia tarvita ,että hommat dikkaa🤭

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän neljä