Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asun eron jälkeen yksin omakotitalossa ja välillä ahdistaa oma osaamattomuus ja tietämättömyys. Onko täällä muita ja miten olet selvinnyt?...

Vierailija
13.04.2021 |

.

Kommentit (95)

Vierailija
41/95 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen todennut, että ainoa mitä tietoa tarvitsen on, missä on vedensulku. Putki-, sähkö-, tai puutöitä en osaa, maalata ja tapetoida osaan, lumi-ja pihatöitä sen minkä tarvitsee.

Katon puhdistukseen nakitan teinipojan, rännit uskallan itse.

Pärjään kyllä yhtä hyvin kuin tumpulana miehen kanssa, paremmin kun saan rauhassa itse päättää seinän värin.

Putki-, sähkötyöt hoituu ammatilaisten kautta ja olen heitä tarvinnutkin. Maalaaminen, lumi- ja pihatyöt hoituu, samoin rännit. Vedensulkukin löytynyt : ) Tsemppiä etsintään!

Löysin sen jo, jopa vesimittarin autotallista, mutta oli aikoinaan ainoa mitä en osannut hoitaa, onneksi ei ollut kiire etsiä. :)

Vierailija
42/95 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein pahinta talolle on jos se seisoo tyhjänä kylmillään, silloin se voi ”mädäntyä pysytyyn”. Asuttu lämmitetty talo ei mätäne pystyyn ellei nyt ihan totaalisesti kaikkia huoltotöitä laiminlyö, eikä esim korjaa vuotavaa kattoa.

Hyvä vinkki on käyttää ns mökkitalkkareita apuna. Osaavat yleensä ihan mitä vaan ja heiltä löytyy työkaluja ja -koneita. He myös usein tuntevat hyvän sähkö- ja putkimiehen, tai jonkun muun ammattilaisen, jos sellaista joskus tarvitsee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/95 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua miehenä ei ahdistanut yhtään jäädä yksin ok-taloomme ja hyvin pärjäsin, kun minä siellä yhdessäollesakin kaiken tein, vaimo vain roikkui puhelimella ja söi (minun tekemää ruokaa).

Etkö pärjää enää vai miksi mennyt aikamuoto?

Muutin uuden naisen kanssa yhteen ja ostettiin uusi ok-talo eri paikkakunnalta.

Vierailija
44/95 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se siitä helpottaa. Google auttaa ja rahalla saa palkattua ammattilaisia auttamaan. Miten vanha talo/mikä lämmitysmuoto?

Meillä on myös laaja kotivakuutus, mihin kuuluu tietyin väliajoin kodin kuntotarkastus ja kerran kävi tuholaistorjujakin auttamassa sen kautta, voin suositella!

Talo on vanha ja sähköllä mennään. Laaja kotivakuutus on ja siihen liittyy kuntotarkastus muutaman vuoden välein. Kunnostettavaa löytyi mutta ei toistaiseksi kiireellistä tai vakavaa. Tuo vakuutus tuo kyllä oikeasti turvaa henkiselle puolelle vaikkei mitään sitten sattuisikaan, aion pitää sen.

Vierailija
45/95 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua miehenä ei ahdistanut yhtään jäädä yksin ok-taloomme ja hyvin pärjäsin, kun minä siellä yhdessäollesakin kaiken tein, vaimo vain roikkui puhelimella ja söi (minun tekemää ruokaa).

Etkö pärjää enää vai miksi mennyt aikamuoto?

Muutin uuden naisen kanssa yhteen ja ostettiin uusi ok-talo eri paikkakunnalta.

Ok kiva!

Vierailija
46/95 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen todennut, että ainoa mitä tietoa tarvitsen on, missä on vedensulku. Putki-, sähkö-, tai puutöitä en osaa, maalata ja tapetoida osaan, lumi-ja pihatöitä sen minkä tarvitsee.

Pärjään kyllä yhtä hyvin kuin tumpulana miehen kanssa, paremmin kun saan rauhassa itse päättää seinän värin.

Putki-, sähkötyöt hoituu ammatilaisten kautta ja olen heitä tarvinnutkin. Maalaaminen, lumi- ja pihatyöt hoituu, samoin rännit. Vedensulkukin löytynyt : ) Tsemppiä etsintään!

Löysin sen jo, jopa vesimittarin autotallista, mutta oli aikoinaan ainoa mitä en osannut hoitaa, onneksi ei ollut kiire etsiä. :)

:) Vesi pitäisi sulkea jos yönkin poissa, vakuutus ei muuten korvaa. Mä en tiennyt tätä aikaisemmin.

Vierailija
47/95 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta asun omakotitalossa yksin. Olen miettinyt kerrostaloon muuttoa keskustaan, mutta samalla hinnalla saisin kaksion, kun nyt mulla on 4h+k+s ja takka ja iso piha, autotalli ja varasto. Mitä minä siellä luukussa sitten tekisin. Eikä kukut omakotitalossa edes ole isot, kun hommat voi tehdä itse. Torista löysin remppamiehen, joka on kohtuuhintaan käynyt tekemässä pikkujuttuja.

Kiva kun rohkaiset. Tuo on totta, mitä siellä kerrostalossa sitten tekisi kun olen tottunut omaan pihaan ja tekemiseen. Kulut eivät ole isot ja kun en ole kovin nirso, oman työn jälki kelpaa. Joo olen huomannut Torissa tarjouksia, pitää muistaa tuokin.

Mitä siellä pihalla talvella tehdään, kolataan lunta? Sekö on omakotitaloasujan mielekästä tekemistä? 

Minusta lumen kolaaminen on ihan kivaa hyötyliikuntaa. Toki laiskalle ihmiselle varmaan kauhistuttava ajatus.

Me grillataan ulkona oikeastaan ympäri vuoden, meillä on palju ja pihasauna, lapset keksii lumessa vaikka mitä tekemistä. Koirien kanssa ei tarvitse aina mennä lenkille kun voi omalla pihalla heitellä palloa niille. Siinä nyt muutama esimerkki, mitä pihalla voi talvellakin tehdä.

Vierailija
48/95 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkein pahinta talolle on jos se seisoo tyhjänä kylmillään, silloin se voi ”mädäntyä pysytyyn”. Asuttu lämmitetty talo ei mätäne pystyyn ellei nyt ihan totaalisesti kaikkia huoltotöitä laiminlyö, eikä esim korjaa vuotavaa kattoa.

Hyvä vinkki on käyttää ns mökkitalkkareita apuna. Osaavat yleensä ihan mitä vaan ja heiltä löytyy työkaluja ja -koneita. He myös usein tuntevat hyvän sähkö- ja putkimiehen, tai jonkun muun ammattilaisen, jos sellaista joskus tarvitsee.

Näin mäkin olen ymmärtänyt, lämmitys ja ilmanvaihto ovat kunnossa. Pidän mielessä nuo mökkitalkkarit!

Vierailija
49/95 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

:) Vesi pitäisi sulkea jos yönkin poissa, vakuutus ei muuten korvaa. Mä en tiennyt tätä aikaisemmin.

Höpöhöpö, älä nyt selitä omiasi. Todellakin vakuutus korvaa, vaikket edes pidemmän lomasi ajaksi sulkisi vettä. Kuka hyppää joka päivä sulkemassa päävesihanan? Haloo???

Vierailija
50/95 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro minulla ap, mitä hommaa et osaa. Kuten jo moni on sanonut , niin sähkö ja lvi työt kuuluu ammattilaiselle. Osaatko vaihtaa lamput, putsata hajulukot, putsata ilmanvaihtokoneen, pölynimurin, lattiakaivot jne.

Melkeinpä kaikkeen löytyy netistä youtubevideo , jossa näytetään tarkkaan, miten homma hoidetaan. Osaatko leikata ruohon ja lisätä polttoainetta, kts miten putsaat kkoneen ja tulpat. Kaikkeen löytyy nykyään netistä video tms ohje.

Mitä unohdin.

Vierailija
51/95 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta asun omakotitalossa yksin. Olen miettinyt kerrostaloon muuttoa keskustaan, mutta samalla hinnalla saisin kaksion, kun nyt mulla on 4h+k+s ja takka ja iso piha, autotalli ja varasto. Mitä minä siellä luukussa sitten tekisin. Eikä kukut omakotitalossa edes ole isot, kun hommat voi tehdä itse. Torista löysin remppamiehen, joka on kohtuuhintaan käynyt tekemässä pikkujuttuja.

Kiva kun rohkaiset. Tuo on totta, mitä siellä kerrostalossa sitten tekisi kun olen tottunut omaan pihaan ja tekemiseen. Kulut eivät ole isot ja kun en ole kovin nirso, oman työn jälki kelpaa. Joo olen huomannut Torissa tarjouksia, pitää muistaa tuokin.

Mitä siellä pihalla talvella tehdään, kolataan lunta? Sekö on omakotitaloasujan mielekästä tekemistä? 

Itse asiassa se on aika palkitsevaa tekemistä. Saat itse valita mihin jätät sen koskemattoman hangen ja sitä voi tehdä ihan omaan tahtiinsa esim äänikirjaa kuunnellen ja sen jälkeen mennä ulkoporealtaaseen katselemaan sitä oman työnsä jälkeä.

Vierailija
52/95 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta lumen kolaaminen on ihan kivaa hyötyliikuntaa. Toki laiskalle ihmiselle varmaan kauhistuttava ajatus.

Me grillataan ulkona oikeastaan ympäri vuoden, meillä on palju ja pihasauna, lapset keksii lumessa vaikka mitä tekemistä. Koirien kanssa ei tarvitse aina mennä lenkille kun voi omalla pihalla heitellä palloa niille. Siinä nyt muutama esimerkki, mitä pihalla voi talvellakin tehdä.

No eikö tuo juuri ole laiskuutta ettei vie koiria lenkille vaan heittelee palloa vain pihalla. Koirille on tärkeää haistella uusia hajuja. Ja ihminen on laiska, jos ei kolaa lunta? Sehän voi tehdä tuona aikana vaikka mitä muuta ja paljon järkevämpää. 

Vierailija
53/95 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se siitä helpottaa. Google auttaa ja rahalla saa palkattua ammattilaisia auttamaan. Miten vanha talo/mikä lämmitysmuoto?

Meillä on myös laaja kotivakuutus, mihin kuuluu tietyin väliajoin kodin kuntotarkastus ja kerran kävi tuholaistorjujakin auttamassa sen kautta, voin suositella!

Tuossa kohtaa ei kannata säästää, laajan turvan kotivakuutus on ehdoton omakotitalossa!

Aivan totta, tuota mietin pitkään mutta en aio säästää siinä, kiitos.

Vierailija
54/95 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää kevät on omakotitalossa ihan parasta aikaa, näkee, kun kaikki alkaa kasvamaan ja linnut tekee pesiään. Meillä on jo kaikissa viidessä pöntössä hyyryläiset. Mukavaa puuhastelua myös, kun saa leikata talven jäljiltä kuolleet oksat pois, istuttaa hyvää syötävää ja vaan ihan kuopsutella maata. Rentouttavaa tekemistä.

Vierailija
55/95 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalossa vastaat itse talon huollosta. Tee kaikki hyvin ja talo pysyy kunnossa. Entä jos satut kerrostaloon, jossa kaikkia remontteja on vastustettu vuosikymmeniä ja sitten ne tulevat yhtäaikaa syliin. Kävin kerran katsomassa asuntoa, joka oli ihmeellisen halpa. Syykin selvisi. Tulevat remontit olivat yli 100 000 euroa 68 neliön kolmioon.

Näistä olen kuullut paljon. Saattaa ollakin niin, että tässä vanhassa talossa tulee vähemmän yllätyksiä. Ainakin kuntotarkastus meni hyvin. Mun ahdistus alkaa vähän helpottaa näiden vastausten myötä :)

Vierailija
56/95 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä mieluummin lähden pitkälle lenkille koiran kanssa kuin kolaan lunta. 

Vierailija
57/95 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro minulla ap, mitä hommaa et osaa. Kuten jo moni on sanonut , niin sähkö ja lvi työt kuuluu ammattilaiselle. Osaatko vaihtaa lamput, putsata hajulukot, putsata ilmanvaihtokoneen, pölynimurin, lattiakaivot jne.

Melkeinpä kaikkeen löytyy netistä youtubevideo , jossa näytetään tarkkaan, miten homma hoidetaan. Osaatko leikata ruohon ja lisätä polttoainetta, kts miten putsaat kkoneen ja tulpat. Kaikkeen löytyy nykyään netistä video tms ohje.

Mitä unohdin.

Lamppujen vaihto, hajulukkojen, pölynimurin ja lattiakaivojen putsaus tulee vastaan myös kerros- ja rivitaloissa. Ei auta ok-talon myynti.

Vierailija
58/95 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää kevät on omakotitalossa ihan parasta aikaa, näkee, kun kaikki alkaa kasvamaan ja linnut tekee pesiään. Meillä on jo kaikissa viidessä pöntössä hyyryläiset. Mukavaa puuhastelua myös, kun saa leikata talven jäljiltä kuolleet oksat pois, istuttaa hyvää syötävää ja vaan ihan kuopsutella maata. Rentouttavaa tekemistä.

Juuri näin. Ehkä pitäisi vain luottaa siihen, että elämä kantaa - nauttia mutta olla valppaana.

Vierailija
59/95 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On täysin käsittämätöntä, että sosiaalietuuksilla tuetaan työttömien asumista kasvukeskusten keskustoissa!

Vierailija
60/95 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö, älä nyt selitä omiasi. Todellakin vakuutus korvaa, vaikket edes pidemmän lomasi ajaksi sulkisi vettä. Kuka hyppää joka päivä sulkemassa päävesihanan? Haloo???

Näin mulle on sanottu mutta pitää tarkistaa vakuutuksen ehdoista voin olla väärässä, toivottavasti olen! En ole sulkenut itsekään edes pitemmäksi ajaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä neljä